HELP Wie kan ons helpen, wij weten het niet meer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tessalover

HELP Wie kan ons helpen, wij weten het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 17:36

Onze dochter is ongeveer 2,5 week geleden van onze pony afgevallen en nu durft ze er niet meer op Huilen . De pony is 4 jaar en kent nog niet veel. Een tijdje geleden hebben we haar veulen laten afwerpen. Ze was al wat "nukkig" en is dat nu nog steeds. Het is eigenlijk groen met groen. Ze is het vertrouwen helemaal kwijt. Zowel in haar zelf als in de pony. We proberen nu van alles, maar het lukt ons niet. We zijn radeloos. We hebben zelfs al een afspraak staan om Tessa een tijdje ergens anders te stallen en dat ze op een andere wat oudere pony gaat rijden om haar vertrouwen terug te krijgen, maar of dit helpt weten we niet. Wie heeft er goede tips voor ons of kan ons zeggen wat we moeten doen. Het geduld is een beetje op. We hebben namelijk het idee dat ze er zelf niet zo veel aan doet en al met het idee ik val er af, het lukt me niet, ik kan het niet, enz. naar de pony toe gaat. En als het goed gaat zeggen zowel wij als anderen het maar het heeft geen effect. PLEASE HELP ONS.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:43

Volgens mij is het inderdaad het slimste wat je zelf al aangeeft. Laat de pony een tijdje doorrijden door een kind wat wel met zo'n jonge pony kan rijden, en laat je dochter een tijdje rijden op een wat oudere, in ieder geval meer ervaren pony rijden om wat meer zelfvertrouwen te krijgen.
Het vervelende is namelijk dat bang zijn niet beredeneerbaar is, daar kun je zoveel tegenin gaan als je wil, maar zij voelt het zo, en daar moet ze zelf overheen komen. (En ik ben bang dat dat dan op dit moment met deze pony niet zal lukken!)
Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar kinderen leren het meest op een pony waar ze vertrouwen in hebben, en dat is aan jouw verhaal te horen bij deze pony (tijdelijk) wel zoek. Succes!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:55

Dit is begrijp ik ook het account van je dochter?? (10 is namelijk was jong om een kind te hebben bedacht ik me).
Mischien is het een idee om het vanuit de pony te beredeneren. Dat ze de pony nu een beetej in de staak laat op deze manier.
Wordt de pony ondertussen wel gereden. Een jong mens en een jong paard dat kan voor beiden wel een beetje vertrouwen kosten denk ik, ook voor de pony. Als ze nog een keer valt dan zal het voor haar bevestigen dat ze het niet kan. Misschien is de combinatie niet ideaal ik vind daarom even een andere pony rijden een goed idee.
Lessen op een manege misschien. Het gaat allemaal met vallen en opstaan natuurlijk. Men leert niet rijden zonder te vallen het hoort er bij. Je leert ook niet lopen en fietsen zonder te vallen.

Kon ze na het vallen wel meteen weer opstappen?? Men zegt niet voor niets dat je na het valen meteen weer terug op het paard moet. Hoe eerder hoe beter lijkt me. Maar ja als een kind echt niet wil dan weet ik ook niet wat je kan beginnen. Stel een beloning in het vooruitzicht koop haar om met iets dat ze graag wil. Ik ben geen opvoedkundige maar ik ben tot nog toe blij dat ik er altijd weer op ben gegaan. En ook ik zal nog wel een keer vallen, maar ja ik geef er niet zo veel om.

Veel succes !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:56

Als ik eerlijk ben zou ik voor je dochter een leuke oudere leerpony zoeken. Als ze eenmaal angstig is word het nooit wat met een nukkige pony, en gaat op den duur alle plezier in het rijden eraf.

Laat het rijden van zo'n nukkig kreng maar over aan een kleintje met wat meer lef.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 17:57

Groen met groen gaat goed, mits je een goede begeleiding hebt. Anders is het geen goed idee, en nu het kind bang is, komt het waarschijnlijk niet meer goed. Ik zou een oudere leerpony voor haar kopen, en de jonge pony verkopen. Ze moet eerst weer het vertrouwen terug krijgen.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 18:32

En heel heel heel erg veel geduld niet te vergeten!!!
Een tijdje rijden op een andere pony inderdaad en jullie pony laten rijden door een ervaren iemand (twee vliegen in 1 klap!)
Maar het slijten van angst kan heel lang duren. Uit ervaring weet ik, dat je zelfs nog bang kan zijn na twee jaar, terwijl je dat jezelf niet eens realiseert...vandaar dat geduld! Suc6

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 19:05

Zep schreef:
Als ik eerlijk ben zou ik voor je dochter een leuke oudere leerpony zoeken. Als ze eenmaal angstig is word het nooit wat met een nukkige pony, en gaat op den duur alle plezier in het rijden eraf.

Laat het rijden van zo'n nukkig kreng maar over aan een kleintje met wat meer lef.

Ik begrijp je reaktie, maar noem een paard/pony die je niet kent zomaar een nukkig kreng. Een ander kan gek zijn met zijn/haar pony ookal is die niet goed te hanteren.

Tessalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-04 19:24

Bedankt allemaal voor jullie reactie. Wij hebben helaas ook nog niet zoveel ervaring, maar ik ben blij om te lezen dat we toch wat op de goede manier denken. Ze rijdt nu zelf nog op de pony, maar dat gaat niet echt van harte. Ze lest ook op de manege. Als Tessa ondertussen ergens anders heen gaat gaat er een ervaren iemand op om haar een beetje te "temmen" en alles goed bij te brengen. En MickysHootie je hebt gelijk ze is er erg gek mee en wil haar nog niet kwijt. Daarom doen we er ook alles aan om het weer goed en te gek te krijgen. Blijf a.u.b. wel reageren. OK dan! Nogmaals bedankt

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:33

Als de pony goed te longeren is, is het misschien ook een optie om je dochter aan de longe te laten rijden. Dus een ervaren iemand, die de pony onder controle houd longeren en je dochter er op. Dat is voor haar misschien een veiliger gevoel. Succes!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-04 21:55

goed plan kweenie.
Als ze de schrik eenmaal goed in de benen heeft dan zal dit nog wel even duren. Zorg er in ieder geval voor dat de pony door een ervaren ruitertje goed doorgereden wordt. Dit is minstens net zo belangrijk als de dochter het vertrouwen terug geven. Anders blijft het een onervaren en ondeugend dier.

Anika1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:04

Laat jullie dochter zelf bepalen wat ze wil. Paarrijden moet wel leuk blijven, als het MOET is de lol er snel vanaf. Wel een goed idee om de pony te laten africhten door een ervaren iemand. Desnoods lekker in een manege les laten rijden tot het vertrouwen er weer is. Heel belangrijk dat ze niet bang is want dat hebben de beestjes snel door en dan ben je verder van huis.

Anika1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:05

Sorry ik bedoel natuurlijk paardrijden!

chita1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 00:09

ik denk ook dat het verstandig is om een oudere pony te zoeken voor je dochter. Een andere mogelijkheid is misschien om je dochter een tijdje manegelessen te laten rijden. En ondertussen een ervaren ruiter te zoeken die de pony door kan rijden. Als je dochter de pony echt eng vind is het zowel voor haar als voor de pony niet leuk.

Mysla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 10:16

volgens mij hebben jullie t beste plan zelf al bedacht.
Erg mooi dat je iemand hebt gevonden om jullie pony te rijden en laat je dochter eerst maar weer plezier en vertrouwen krijgen op een andere pony.

Wij hebben dit ook gehad met onze kinderen en hebben ondanks verdriet en twijfel toch besloten de pony te ruilen met mensen die juist graag een jongere wilden hebben. Wij kregen toen hun braaf beestje. Onze kinderen blij en hun kinderen blij en ook de ponys zijn in dit geval beter op hun plek!

Maar ik begrijp dat jullie de kans hebben om de ruil uiteindelijk terug te draaien? Dan zou ik dat zeker doen.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:03

het is wel een goed idee haar een tijdje op een andere pony te zetten.... maar denk erom.... ze zal het blijven ontwijken. dat heb ik zelf op een gegeven moment ook gedaan. totdat me ouders me gingen verplichten op z`n minst even 1x in de week te rijden.... zo ben ik er wel vanaf gekomen... heb nu dan wel een andere pony maar ik had evengoed veel plezier met haar... mijn zus rijd de pony nu en wanneer ze niet kan rij ik met veel plezier......

en het plezier moet je niet bederven want daarvoor doe je het tenslotte

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:38

Ik denk ook dat het belangrijk is om misschien een oudere leerpony te nemen, en jullie jongere pony door een iemand anders goed bij laten rijden.

Je verteld dat ze gek op de pony is, betekend dit dat ze echt helemaal geen angst heeft met de omgang met de pony? Als ze ook met omgang bang is met de pony is het denk ik belangrijk om haar de pony te laten poetsen en verzorgen lekker buiten stappen (ernaast) en grazen, zodat ze weer samen een band op kunnen bouwen.

Wordt jullie jonge pony bijgereden door een iemand en gaat dit goed, laat jullie dochter dan kijken bij haar. Ze kan hem dan misschien een keertje uitstappen (met de bijrijdster ernaast) en zo steeds een stapje verder. Diegene die hem bijrijd kan haar helpen, want die weet immers hoe de pony reageert.

Zorg er inderdaad wel voor dat ze paardrijden leuk blijft vinden!!

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:39

Jullie dochter ziet dan ook dat het met de bijrijdster erop wel goed gaat en krijgt dan misschien wel meer vertrouwen in de pony!!

Tessalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-04 09:21

Gisteren heeft ze wwer in de les gereden en het ging goed. Eerst gewoon gestapt en later aan de longeerlijn gedraaft. Dit ging goed. De instructrice heeft haar toen ook nog even zonder longeerlijn laten draven. Na een diepe zucht en een "oliebol" heeft ze het toch gedaan. Dit ging redelijk. Tessa wilde niet goed in draf, ze moest haar echt flink aansporen. Toch wel een paar keer stukjes gedraaft. Wat Tessa al die tijd al deed en dus nog doet is even in draf en dan weer stoppen, dus je moet haar goed aansporen. Ze is echt wel eigenwijs onze Tessa. Gelukkig gaf Melissa de moet niet op en was ook echt moe naar de les.
En Danielle gelukkig vindt ze het poetsen en omgaan met Tessa wel leuk en is ze dan niet bang. Ik denk dat we dan verder van huis waren. We blijven en het proberen en bouwen het langzaam op. Gisteren zag het er gelukkig goed uit en misschien zijn we wel weer op de goede weg. We houden jullie op de hoogte.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:36

Ik heb dit zelfde ook gehad met onze 10 jarige dochter. De pony was geweldig, maar wist precies wanneer zij erop zat en probeerde dan een en ander. Wij hadden de mogelijkheid om de pony aan de uitrijwagen van het paard te knopen. Zo ging zij 2 maal per week mee rijden.De pony dus vastgeknoopt, zodat zij geen agst hoefde te hebben. Haar zit is hierdoor gewedig geworden, want ze draafde en gallopeerde zomaar 1,5 uur per keer. Helaas is het losrijden nooit wat geworden. Ze is nu 14 en nog altijd bang. Wij hebben de pony daarom 2 jaar geleden verkocht en daarvoor in de plaats een rustig paard voor mij gekkocht. Af en toe rijdt ze hem in onze bak. Daar is ie een beetje sloom, maar geweldig mak.Ze is hier tevreden mee, wil absoluut niet naar de manegeles met dit paard.
Kortom ze is en zal(denk ik)altijd bang blijven. Lachen
Hopenlijk heeft jou dochter meer lef.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 00:55

Mijn dochter is juist door twee verschillende manegepony's afgebokt.
Daardoor wil ze nu niet meer op de manege lessen.
Terwijl ze thuis met haar eigen pony goed overweg kan en niet overdreven bang is.
En die heeft haar er nu ook al een keer afgegooid.
Maar dat ziet ze anders, ze dacht zelfs dat het paard opzij ging om haar geen pijn te doen.
Het heeft veel met het vertrouwen te maken denk ik en dat zal niet zomaar terug zijn ookal durft ze op een ander paard wel, als ze dan weer op deze pony moet zal de angst weer toeslaan.
Zeker als er wat tijd tussen heeft gezeten.
Langzaam weer opbouwen van de band en het vertrouwen lijkt me het beste.
In het begin het kind er alleen op terwijl ze stilstaat totdat ze zelf weer wil, maar nooit dwingen hooguit een beetje manipuleren om die eerste stap te nemen.
Hoe leg je dat het beste uit, meer stimuleren/ manipuleren, anders klinkt het zo negatief.

Maar eerst op een ander paard proberen lijkt me een goed plan hoor, en deze wat extra opvoeding geven is ook geen slecht idee.
Succes.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-04 01:12

Als je dochter echt bang is voor haar pony, dan kun je haar wel proberen te dwingen om er weer op te stappen (of op een ander paard) maar soms werkt dat averechts. Je kunt haar niet dwingen weer op een paard te stappen, en sommige meisjes hoeven maar een hindernis in hun leven met paarden tegen te komen en het is over met de liefde. Maar die indruk heb ik toch niet bij je dochter, als het poetsen en tutten goed gaat.

Ik zou proberen je dochter het vertrouwen in paarden in het algemeen weer terug te laten winnen. De vierjarige idd even door iemand anders laten berijden zodat ook die onhebbelijkheid van het stoppen er uit wordt gehaald, en je dochter de gelegenheid geven op een betrouwbare pony verder te gaan, zodat ze wat ervaring opbouwd voor Tessa.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 11:20

Ik zat er nog eens over te denken, maar wat misschien ook wel een idee kan zijn is om je dochter wat leuke spelletjes voor de pony en je dochter te bendenken zodat ze in ieder geval lol hebben. Het is misschein leuk (ook voor het verttouern om de pony wat kunstjes te leren ofzo samen met je dochter. Kijk eens bij UZ naar wat vrijheidsdressuur oefeningen of op de site van Pinkhorizon. Dan ligt de nadruk wat minder op het rijden en bouwen je dochter en de pony toch een beetje vertrouwen op samen.

lekker een beetje spelen los in de bak wandelen wellicht dat het rijden dan ook weer makkelijker gaat.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 18:49

Heey!!

Ik heb ook zo gereden! Iedere keer weer viel ik eraf! Opeen gegeven moment riep ikk gewoon nadat ik eraf was gevallen "Nu ga ik niet meer op dat gekke beest, ga er zelf maar op!!". Mijn moeder (die ook iedere dag met me mee gaat, wat ik wel aardig en lief en leuk vind) die verkalarde me voor gek, en iedere keer weer zei ze dan wat er verkeerd was gegaan. Uit boosheid ging ik er dan wel weer op en dacht ik "ik zal ze is even laten zien wat ik kan". Terwijl ik best wel bang was. Mijn New Forest pony was ook nog maar 4, (Toen 3 nu 4), en was net een maand of 2 onder het zadel. Iedere keer stapte ik er weer op. (nu ben ik er onmiddels wel 80 keer afgevallen). Maar het helpt neit, dat als je eraf valt, dat je dan gaat stoppen, en vervolgend 's avonds in bed licht, nu durf ik morgen niet meer. Nu snapt hij dat ik hem niet meer aandurf, wat moet ik nou? Je kan beter denken: "Zo we hebben hem even een poepie laten ruiken". Maar dat is jullie probleem niet! Wat je nu moet doen, is even een evaren ruiter vragen (als je een beetje bang bent), of die hem even wil longeren (voordat je gaat rijden) of even met hem gaat rennen in de bak, erop! Ik denk gewoon dat die teveel energie heeft. New Forest pony's staan vaak niet bekend om hun gemene gedrag, dus dat zal dan ookwel niet bij die van jullie zijn! Heb je toevallig ook foto's? Mischien heeft die ookwel rugproblemen. Gaat hij zijn buik ook opblazen als je de singel wil aantrekken. Ik snap het gevoel wel. De moeders staan er met handen kletsnat van zweet aan de kant te kijken, of alles wel goed gaat. Ik heb het gelukkig nu achter de rug, maar soms dacht ik wel, vind ik het allemaal wel zo leuk als het allemaal leek. Maar nu, ik kan neit meer zonder.. Haha! maar wat ik jullie dus even aanraad. Voor eht rijden moet jullie pony dus even wat beweging hebben. Al is het maar een klein beetje, ieder beetje helpt. Ik deed het eerder ookaltijd, en toen konden we gewoon normaal rijden. Zonder al die vrolijke noodlandingen en bokkesprongen! Succes!!
OK dan!

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:03

zeg tegen haar: wil je nog wel verder met paardrijden? ook niet met een andere pony? als jij nog 1 keer op deze pony gaat en je wilt haar niet meer... dan zoeken we Of een endere pony voor jou, Of we doen haar weg en je stopt?! je mag kiezen!!!

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 12:12

Ik ben zelf toen ik nog heel jong was, van onze drie-jarige afgevallen. Ik had toen mijn arm gebroken en ben heel erg geschrokken. Toen alles weer genezen was, was het de bedoeling dat ik er weer op ging, maar ik durfde niet meer. Ik was gewoon te onervaren voor zo'n groen paard. Ik wa aldoor zo zenuwachtig en zag zo tegen het rijden op, dat ik tegen mijn moeder heb gezegd, dat ik niet meer durfde. Toen hebben we besloten dat ik eerst weer op manegeponys ging rijden. Die kende ik en had ik al jarenlang gereden. Zo kreeg ik mijn vertrouwen weer terug en na verloop van tijd kreeg ik steeds meer lef.
Toch heb ik toen een andere pony met meer ervaring gekregen en mijn zus bleef op de groene rijden. Uiteindelijk is dat de juiste beslissing geweest. Na een tijdje stapte ik ook zonder zorgen op elk paard.