HELP!! beginner vlug paard bij zich laten houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

HELP!! beginner vlug paard bij zich laten houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 20:12

even een vraagje hoor, want ik heb alles al geprobeerd en wordt dr redelijk wanhopig van Knipoog t is alleen een betje een lang verhaal geworden Bloos!

het gaat hier om t paard van mn moeder, doodsbraaf in de bak en zal nooit een pas te hard gaan, iig niet met mn moeder erop, maar buiten wil Dee alle paarden die voor haar lopen voorbij, als ze dan voorop is wil ze niet meer doorlopen en vindt alles eng, bovendien slaat ze dus is t niet fijn om erachter te rijden.

vandaag gingen Quentin&ik, 2 bokkers op hun friezen en mn moeder op dee buitenrijden, en tsja dat ging niet geheel vlekkeloos Schijnheilig

mn moeder heeft 20 manegelessen gehad voor ze Dee kocht en t 1e jaar had ze 1x per week priveles en 2x per week clubles, maar omdat ze pas op haar 43e is begonnen met rijden en ze er ook niet echt aanleg voor heeft, gaat t allemaal niet zoals t hoort. ook heeft ze al een zitcursus gevolgt, en ook dat hielp niet.

Nou is t in principe in de bak geen probleem, dee hobbelt dr rondjes en ons mam hobbelt mee, maar ze heeft dee eigenlijk gekocht om ook buiten te gaan rijden, maar buiten heeft ze schrik en zit ze nog slechter dna anders. in 3,5 jaar tijd was dit de 10e/11e keer buiten.....na iedere rit heeft ze meer schrik en rijdt ze weer een tijdje niet buiten.

ze zit erg voorover, niet stevig in het zadel, onderbenen liggen krampachtig om de buik geklemd en ver naar achter, knieën los van t zadel en met lichtrijden gaan de handen mee omhoog&omlaag, ook gaat ze uit het ritme staan&zitten met lichtrijden en in de galop is het buts buts buts in t zadel.... ook gaat ze roepen etc als dee te hard gaat, waardoor alle paarden nog harder gaan en dee dus ook...

dee wil dus graag voorop lopen en vandaag scheurde ze in de galop ook de rest voorbij, slaat een van de friezen en toen stopte dee dus omdat ze voorop niet verder wil/durft

ons mam kon haar NIET bij zich houden, in stap wel maar in draf lukte t al niet, en galop hebben we na die ene poging maar niet meer gedaan Clown

vindt het zo sneu voor haar, ze heeft echt schrik buiten en toch zou ze zo graag buiten willen rijden, maar wat we ook zeggen, merel en ik hebben uitgelegd hoe ze beter kan gaan zitten en dan dus ook vaster in t zadel zit en dus ook niet bij 1 sprong opzij al half naast/voor t zadel zit, maar ze kan/doet het gewoon niet.

toen we later weer aan t draven waren ging dee weer harder en ging naast Q draven, op weg om t voorste paard ook in te halen, en ons mam weer roepen van HOOOO daar gaat ze weer!!! en verder dus niets doen dan verkrampt zitten butsen en proberen er niet af te vallen, lichtrijden kan ze dan niet eens meer lijkt t wel
ik heb toen 1 teugel van dee gepakt en er gruwelijk aan getrokken en dee zat dus weer netjes achter Q, en toen was ik dus beetje boos want dee weet gewoon dat ze NIET mag rennen in t bos en niet mag inhalen maar ze maakt gewoon misbruik van mn moeder, terwijl dee al bijna 20 jaar oud is!

maargoed, toen mn moeder uitgelegd dat ze best eens flink aan de teugels mag trekken als dee zo dramt en ineens viel t kwartje bij ons mam en ze trok ff hard aan de teugel toen dee versnelde en ja hoor, dee bleef achter Q
toen zei ons mam heel verbaasd goh zo hard heb ik haar nog nooit tegen gehouden, waarna ik zei dat ze best streng mag zijn als dee doordramt, en toen zei ze dus dat ze dat ook 2x per week bij de les tegen haar zeggen dat ze veel te lief is voor dee, dee springt bv niet aan bij haar in de linkergalop ondanks dr zweepje+sporen en terwijl Machie hier op bokt dat zonder zweep&sporen wel voor elkaar kreeg in de les, ook snijdt dee alle hoeken af etc terwijl ze dat bij een andere ruiter niet doet.

maargoed, dit is dus het probleem en hoe kan ik dat helpen oplossen, want ik vindt t gewoon sneu dat ze niet buiten durft te rijden, want ja dee weet precies dat ze door kan drammen en kan racen als mn moeder erop zit.

slof ofzo is geen optie, mn moeder heeft a moeite om 1 paar teugels vast te houden, thiedemann heeft ze tijdje mee gereden en dat werkt ook niet

als ik dee zelf mee naar buiten neem is ze ook wel drammerig maar 1x boos worden en t is over, ik laat dr meestal ook vrij vlug flink galloperen waarna ze rustig is, maar dat kan&durft mn moeder dus niet

komende week gaat dee dus weer met mij mee naar t bos, en dan wordt ze ff op dr plek gezet qua racen, maarja ze weet precies wat ze allemaal kan doen als mn moeder er weer op zit.

toen ze dee dus wel ff tegen kon houden dmv flinke ophoudingen, begon dee expres met haar hoofd richting grond te trekken zodat ze de teugels uit mn moeders hand trok, om dan meteen te versnellen, dat beestje is ZO slim...

alle tips zijn dus welkom, mn moeder heeft dee nu bijna 3,5 jaar en heeft 1 jaar priveles gehad en al 3,5 jaar lang 2x per week clubles, beter leren rijden zit er helaas niet in ben ik bang, en ook gewoon gevoel krijgen voor t paard en handen stil en stevig zitten is gewoon niets verbeterd in 3,5 jaar tijd.....

nu heeft dee een vrij dikke bustrens als bitje, ik ben zelf absoluut geen voorstander van dingen oplossen dmv een ander bitje, maar wie weet dat mn moeder buiten beter wel een iets strenger bitje kan gebruiken, dat een ophouding dus beter doorkomt ofzo, ik heb echt geen idee meer hoe dit opgelost kan worden, ja een betere ruiter erop dan gaat t prima, maarja t is dus de bedoeling dat mn moeder er mee naar buiten kan op een leuke manier!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 20:39

Voor de wagen beleren. Iemand die niet kan rijden en bang is, hoort gewoon niet op een paard naar buiten te gaan, sorry hoor, maar daar krijg je echt ongelukken van. Een andere mogelijkheid is dat je haar paard aan een lijn meeneemt naast je eigen paard, zodat je moeder d econtrole min of meer uit handen geeft en zich kan concentreren op haar zit. Maar ik vind het gewoon zielig voor het paard als ze niet goed zit en haar handen mee omhoog neemt met lichtrijden en dus waarschijnlijk geweldig in de mond van het paard trekt! Ze moet stoppen met buiten rijden. Als ze geen aanleg heeft, waarom dan doorzetten?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 21:01

waarom denk je dat ze alleen met anderen naar buitne gaat?juist om ongelukken te voorkomen, in dr eentje is dee vervelend en kijkerig buiten. dee is hardstikke braaf maar wil gewoon voroop en zij kan hem niet goed bij zich houden, daar wil ik dus ene oplossing voor hebben. ik ga t paard niet aan de hand meevoeren, dat is pas vragen om ongelukken....

verder rijdt ze met een vrij los teugeltje, er hangt altijd een boogje in, waardoor t paard niet wordt gestoord in zn mond als zij dr handen mee omhoog neemt, maar doordat te losse teugeltje gaat dee dus steeds harder. en als je dit al zielig vindt, wat vindt je dan van beginners manegelessen Scheve mond

verder is het een doodsbraaf paard, t enige probleem is dus dat ie de rest voorbij gaat en dan vol op de rem gaat omdat ie niet voorop durft te lopen, maar ook niet achter een ander wil lopen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:19

Manege paarden zijn ook zielig, maar daar staat tenminste een instructeur bij om te zeggen wat je moet doen en laten en je gaat dan pas verder als je de beginselen onder de knie hebt. Heel veel maneges doen eerst aan zitlessen aan d elonge voordat je teugels in handen krijgt.

een paard aan de hand meevoeren is iets wat je moet kunnen, maar zeker niet gevaarlijker dan een paard dat in feite totaal niet onder controle is. Natuurlijk durft het paard niet voorop te lopen, want de ruiter heeft geen vertrouwen en die moet hem in die situatie vertrouwen geven. Wat wil je nu? een wonder middeltje waardoor je paard vanzelf achter een ander paard aan blijft hobbelen zodat het een passagier mee kan nemen die niet kan rijden? Sommige paarden doen dat, die steken hun hoofd in de staart van de voorganger. andere paarden niet. Maar vraag is, waarom wil je moedr buitenrijden als ze het niet kan en niet echt durft?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:34

misschien kun je die zitles met je moeder oppakken...
maar ik vind t wel raar dat ze na zoveel lessen nog geen juiste zit hebt...
en wij doen bij de beginners voor aan t zadel een sperriempje..
en dan houden de mensen t riempje en teugels tergelijk vast en kunnen ze hun hand niet mee omhoog nemen.
verder zou ik t ook niet weten..

een ding is duidelijk jij hebt je talent waarschijnlijk niet van je moeder.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 21:36

ik zou er een tijdje gewoon iemand op naar buiten laten gaan, die gewoon goed rijdt, en dee op een goede manier die dingen afleert.
dat werkt het beste lijkt mij. of je probeert het met een hulpteugeltje als een thiedemann die je niet te strak zet, uiteraard?!
of overweeg een ander paard, een fjordje ofzo, die mak is en niet sterk in de hals. die hebben ook vlakkere gangen, zit beter ook misschien. maar das wel heel erg rigoreuze maatregel lijkt me... suc6!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 21:46

paard meevoeren kan idd een oplossing zijn, mits je zelf op een braaf paard zit, ik heb mn handen vol aan Quentin, en ga ook niet zonder andere paarden buitenrijden om ongelukken te voorkomen, vandaar dat ik dee dus niet aan de hand mee kan nemen, bovendien slaat dee als er een paard dicht naast haar loopt. ik nam destiny weleens mee aan de hand, mn pony, helaas kan mn moeder daarniet op rijden ivm kreupelheid pony.
Dee heeft bij de vorige eigenaar Z1 gelopen, en is bijna nooit in t bos geweest, ze is wel 100% verkeersmak enzo, alleen niet gewend om in t bos te rijden, al is ze met een andere ruiter erop dus wel braaf en bij je te houden.

De zitlessen en gewone lesse etc helpen niet, omdat ze dus pas zo laat is begonnen met rijden, de meeste mensen die ik ken die na hun 40e zijn gaan rijden zijn geen geweldige ruiters geworden Knipoog ik heb trouwens ook geen talent hoor Clown maar ben op mn 10e al begonnen met rijden, dan leer je makkelijker&sneller, ook omdat je dan geen angst kent(iig ik was vroeger nergens bang voor qua paardrijden)

ze wil graag af en toe buitenrijden voor de afwisseling, altijd maar in de bak rijden is ook niet leuk, voor haar niet en voor t paard ook niet, daarom waagt ze eens in de zoveel tijd dus een poging, maar omdat t mede door haar schrik niet zo soepel gaat rijdt ze daarna weer maanden in de bak en dan probeert ze het weer een keer. Ik wil nu dus graag iets bedenken waardoor t makkelijker voor haar is om dee bij zich te houden, ik ga dee komende tijd zelf maar weer meenemen naar buiten en duidelijk maken dat een ophouding ook echt betekend dat ze in moet houden. maarja denk dat dee dan bij mij wel braaf is, alleen dan ngosteeds niet braaf is bij mn moeder.

die tip van sperriempje voor aan t zadel vastmaken zal ik zeker uitproberen!
dan houdt ze iig dr handen stil, als ze dan ook de teuegels gewoon vasthoudt ipv uit haar hand te laten trekken zijn we al een heel stuk opgeschoten volgens mij!

BarbaLala schreef:
ik zou er een tijdje gewoon iemand op naar buiten laten gaan, die gewoon goed rijdt, en dee op een goede manier die dingen afleert.
dat werkt het beste lijkt mij. of je probeert het met een hulpteugeltje als een thiedemann die je niet te strak zet, uiteraard?!
of overweeg een ander paard, een fjordje ofzo, die mak is en niet sterk in de hals. die hebben ook vlakkere gangen, zit beter ook misschien. maar das wel heel erg rigoreuze maatregel lijkt me... suc6!

thiedeman hebben we geprobeerd, of ja in de bak, en 1x in t bos, omdat dee een halve tuiger is heeft ze al geen makkelijke draf, en zeker neit als ze niet netjes nageeft, wat ze bij mn moeder niet doet, maar de thiedemann zorgde er alleen voor dat dee op de hand ging hangen, buiten ging ze ook in je hand hangen en toch nog doordrammen, andere hulpteuegsl zoals bv slof laat k mn moeder niet proberen, want ze laat dr gewone teuegls al weleens perongeluk losschieten, een slof kan dan gevaarlijk zijn als ze er bv met dr voorbeen in gaat staan.

toen we terugstapten vertelde merel over de andere fries waar ze normaal op rijdt dat als Quentin en wiebke(andere fries die ook mee was die erg vlug is) tegen elkaar gingen racen, dat ynskje dan op dr dooie gemak er achteraan hobbelde zonder echt te gaan racen, mn moeder zei meteen goh dat zou t ideale paard voor mij zijn! maarja dee wordt volgend jaar 20, die gaan we niet meer verkopen en een paard erbij gaat niet, want ik heb er zelf dus ook nog 3 thuis staan, en dan wordt t wel een beetje erg vol bij ons Nagelbijten / Gniffelen

morgen neem ik dee mee naar t bos, samen met merel die vandaag dus ook mee was, dan ga ik expres af en toe een stuk achter merel aan rijden, zodat dee leert dat ze erachter moet blijven, maar ik vraag me af of ze dan bij ons mam dat ook doet, maar t is iig te proberen. als dee vaker buiten komt en weet dat ze er niet voorbij mag is ze misschien die paar keer dat mn moeder naar buiten gaat ook wel beter terug te houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:02

Kun je niet gewoon met je moeder op haar paard aan de wandel, ik bedoel ernaast lopend? Dan kan ze wel lekker ontspannen!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 22:09

ja in stap kan ze wel gewoon buitenrijden hoor, ook redelijk ontspannen ook gewoon achter andere paarden aan. t probleem is de draf en de galop is helemaal drama, die proberen we voorlopig ook niet meer Knipoog

mn vader fietst weleens mee en dan stapt ze met dee achter hem aan, maar op een goed uur rijden vanaf ons huis is er een eetcafeetje in t bos, kan je je paard neerzetten en zelf ff wat eten&drinken enzo en dan weer terugrijden, dee is er weleens geweest met Machie hier van bokt, ons mam wil daar dit voorjaar ook graag naartoe, maar denk dat we dan nog flink moeten oefenen. ze snapt nu zelf iig wel dat t dus grotendeels door haar eigen schuld fout gaat, maar hoe ze t ook probeerd, t lukt haar niet echt om dee aan te pakken, mede dus omdat als dee begint te drammen, ze dr rug wegdrukt en dan best lastig/hobbelig draaft en mn moeder dan dus al helemaal niet meer goed kan zitten en hulpen kan geven.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:27

Is het geen optie om een braaf paard te zoeken waar je moeder een paar keer op naar buiten kan? Zodat het vertrouwen er bij haar iig een beetje is. Wie weet zit ze op Dee dan ook wat meer ontspannen, waar Dee weer op reageerd.

Sorry, maar zolang het op deze manier gaat zou ik de combinatie niet meer mee naar buiten nemen. Al wil je moeder het nog zo graag, als het niet gaat gaat het niet. Voordeel van dat je moeder in de 40 is, is dat ze dat ook kan begrijpen Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 22:31

dat zou idd wel kunnen helpen ja, maar ik heb helaas als enige andere optie om haar op Quentin te zetten, en bij het idee alleen al krijgt ze al bijna een hartaanval Schijnheilig

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:36

Ik kan me wel in de reactie van Richtje vinden. Lachen
Vraag me af of paardrijden voor jouw moeder op deze manier wel leuk is.
Is dat paard niet wat te heftig voor haar?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:36

ik denk dat het een kwestie is van oefenen, oefenen oefenen! Dee is gewoon erg blij als ze naar buiten mag. En dan wil ze graag snel lopen (ervaring Knipoog) Maar streng voor haar zijn helpt. En ik denk dat als Dee vaker buiten komt, het vanzelf steeds beter gaat.

Succes ermee rens Lachen

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:39

xtwisterx schreef:
Ik kan me wel in de reactie van Richtje vinden. Lachen
Vraag me af of paardrijden voor jouw moeder op deze manier wel leuk is.
Is dat paard niet wat te heftig voor haar?

Dee is niet heftig, maar altijd erg blij dat ze naar buiten mag, en daarom erg voorwaarts. Alleen is voorop lopen geen optie, omdat madame de neiging heeft te trappen naar paarden achter haar. Hierdoor gaat ze dus nog drukker lopen doen. En strenge maar vooral duidelijke hand is erg belangrijk. En ik denk dat voor deze 2 vooral oefenen erg van belang is!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:39

Misschien toch maar weer zitlessen.
Vrees dat je het probleem toch echt rijtechnisch op zal moeten lossen.... Lachen

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:40

machie schreef:
Dee is niet heftig, maar altijd erg blij dat ze naar buiten mag, en daarom erg voorwaarts.

Denk je dat dit minder zou worden als het paard vaker naar buiten gaat en het dus een gewoonte wordt?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:41

Renske20 schreef:
dat zou idd wel kunnen helpen ja, maar ik heb helaas als enige andere optie om haar op Quentin te zetten, en bij het idee alleen al krijgt ze al bijna een hartaanval Schijnheilig

Quentin lijkt me idd geen optie Haha!

Maar zou ze niet bijvoorbeeld eens op die fries een rondje kunnen rijden? Of ken je niet iemand anders met een heel rustig paard, waar ze een keer op zou mogen rijden? Gewoon puur om wat meer vertrouwen te krijgen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:47

xtwisterx schreef:
Denk je dat dit minder zou worden als het paard vaker naar buiten gaat en het dus een gewoonte wordt?

ja! Als paarden iets vaker doen, worden z altijd rustiger. Het word dan een stukje ervaring die ze hebben, dus worden ze braver. Iig, dat is mijn ervaring. Mijn paard was 1 jaar terug ook altijd druk buiten, wilde alleen maar galopperen. Nu 1 jaar later, is hij gewoon braaf.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 22:49

@Machie: Dus wat is nu een oplossing? Schijnheilig Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-04 23:03

ik ga morgen met dee naarbuiten, kijk Q was 2 jaar geleen gevaarlijk om mee te nemen naar t bos, nu gaat t prima en rij ik met een los teugeltje, oke hij maakt soms nog een paar gekke sprongen, maar ach voor mij is ie braaf zat en zoveel vooruitgegaan, en dat alleen maar dmv heel veel oefenen en eindeloos met de 2 friezen naar buiten, en iedere rit was ie ietsjes braver, nu is ie voor zijn doen superbraaf.

dee is in de bak heel erg braaf en zeker bij ons mam zet ze geen stap teveel en gaat geen pas te hard, maar buiten komt ze idd niet vaak, ik denk dat machie en ik er vaker mee naar buiten zijn geweest dan mn moeder zelf

ik hoop dat door dee veel mee te nemen, ze aan t bos went en weet dat buitenrijden ook braaf zijn en achter de anderen aan lopen betekend.

maar of ze dan ook bij mn moeder heel braaf is dat durf ik niet te zeggen, maar daar komen we maar op 1 manier achter Knipoog

komende tijd neem ik haar dus zelf mee, en als mn moeder erop gaat proberen we eerst een rustige draf de galop vergeten we maar even Lachen

als er nog vrijwilligers zijn die een keer mee naar buiten willen op Dee samen met mij&Quentin en met de friezen dan hoor ik het wel!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-04 23:06

nou suc6.. en laat ff weten hoe t gaat!!!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-04 13:05

ben net terug, heb 1,5 uur buitengereden, in t begin veel gestapt en zitten kletsen, toen gaan draven en moest haar zelfs aansporen om naast t andere paard te blijven lopen, ze bleef er liever half achter Clown
daarna een stuk een flinke draf achter de ander gedaan, ze kan nog goed strekken voor zo'n oudje haha en toen een galopje waarbij ze errug hard wilde, ging niet voorbij de ander, maar wel ging dr hoofd eerst ver omhoog, en toen ik haar wat naar beneden liet lopen besloot ze achter de teugel te kruipen en zag ik allene maar grond voor me en begon ze wat ter huppelen, heb dr hoofd maar weer omhoog gehaald en toen had ik ze weer onder controle

de draf was dus geen enkel probleem, de galop was ze dus wat enthousiaster, maar ging de ander niet voorbij.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:38

kan je moeder niet beter een wat simpeler paardje kopen dan? eentje die gewoon zowel in de bak als buiten gemakkelijk is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 13:42

Ik zou iig niet meer met het paard naar buiten gaan....is er niet de mogelijkheid dat ze bij buitenritten op een ander paard kan rijden? Ik weet wel een adres waar je regelmatig buitenritten kunt maken, ik zou haar niet meer op haar eigen paard naar buiten laten gaan. Paarden kunnen buiten zo ontzettend anders zijn dan in de rijbak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-04 14:02

Misschien kun je de eerste paar keer gewoon alleen stappen. Of eerst in de bak rijden en daarna nog een tijdje buiten stappen. Misschien kan ze dan met Dee oefenen. stilzetten en weer aanstappen, gehoorzaamheidstestjes.

Als je gaat draven en Dee gaat te hard weer gaan stappen. Misschien kan je moeder buiten haar zit oefenen, proberen met losse teugel op haar zit Dee terug laten komen.

Ook kan je Dee even kort longeren, lekker laten draven en galopperen voor jullie wegggaan, dan lekker gaan stappen.

Wellicht kunnen jullie dit op gaan bouwen. Ik denk dat je te veel verwacht van zowel je moeder die alleen maar banger gaat worden en van Dee die het keileuk vind buiten maar door je moeder steeds ongehoorzamer gaat worden.

Kun jij niet een paar keer met Dee naar buiten en duidelijk maken dat ze niet steeds hard mag, rustig draven en rustig galopperen.

Echt buiten rijden is ook een kunst. De meeste paarden zijn sneller, frisser en drukker buiten dan in de bak. Ik vind dat je beter onervaren op het paard in de bak kunt rijden als buiten. Ik laat nooit iemand op mijn paard als ik zeker weet dat hij genoeg overwicht heeft om buiten te gaan.

Doei