ik zit met een probleem....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rocco1

ik zit met een probleem....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:08

en dat is: ik heb mijn paard nu bijna 3 maanden. in het begin ging het redelijk goed. we moesten nog veel aan elkaar wennen enzo.

nu is het zo dat als ik aan het rijden ben hij super erg gaat hangen in de teugels. hij trekt me helemaal het zadel uit !!
en de teugels trekt hij helemaal uit me handen.
hij gaat gewoon met zijn neus over de grond.
(dit deed hij eerst nooit)

mijn instructeur zegt dat ik hem dan moet drijven, drijven en nog eens drijven.
maar dat gaat zo moeilijk als je helemaal voor over getrokken word.
ik heb dan bijna geen kracht meer in mijn benen.

nu was ik gister aan het rijden en deed hij het weer de hele les.
dus ik drijven maar ik kreeg geen reactie.. toen had ik er een keer schoon genoeg van en schopten wel zo hard.. dat ik een bok kreeg..
(dit is dus ook niet goed lijkt me)

wat moet ik doen om hem dat af te leren, want dit is echt niet leuk meer!!
ik denk ook dat hij me aan het uitproberen is.

wat zeggen jullie ervan?

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:13

het lijkt erop dat hij niet goed aan het been is en de achterhand er niet onder heeft zitten.

Misschien kun je je instructeur op je paard laten rijden.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:17

inderdaad terug naar voor. geen reactie been, een tikje erbij.
ook als hij gaat hangen laat hem los dan heeft hij niks te hangen.

die bok was gewoon protest omdat hij niet naar voren wilt.

zou terug beginnen met leren strekken. drijf, vraag , drijf hem met z'n neus eruit. doe dit in stap en draf.

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:19

idd.
Veel tempowisselingen. stap-halthouden-draf middendraf ect.

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:22

maar als ik hem los laat als hij aan het hangen is geef ik hem dan niet gewonnen?
iig bedankt voor de tips

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:24

niet loslaten. Teugels wel op maat houden, maar veel tempowisselingen. Ook schijnovergangen helpen de achterhand eronder te krijgen.
Zo wordt je paard ook wat scherper aan het been.

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-04 20:27

wat zijn schijnovergangen?

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:54

dat je b.v.b net geen overgang van draf naar stap maakt.
Het is echt zo moeilijk uit te leggen via internet Lachen

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 20:57

Schijnovergangen zijn bijna terug naar stap of bijna terug naar draf(vanuit de galop).

Ik zou je adviseren om in ieder geval niet iemand anders erop te laten rijden, maar zelf het probleem op te lossen. Want waarschijnlijk doet je paard het een keer bij je instructeur en daarna niet meer. Maar dat is omdat hij/zij precies weet wat hij/zij moet doen op het goede moment.
Het heeft in de eerste instantie niets te maken met niet voldoede op de achterhand. Je paard neemt een loopje met jou! En je instructeur heeft helemaal gelijk. Been eraan betekend jij bent degene die bepaald wat er gaat gebeuren. Dat bokje was juist een heel goed moment, want als je er daarna nog een tik met de zweep achteraan had gegeven en de teugels weer enigszins op maat zou hebben dan had je het spelletje voor dat moment gewonnen. En op het moment dat je paard weer een poging zou hebben gewaagd en jij zou weer precies zo reageren dan begrijpt je paard ineens dat er geen spelletjes met jou gespeeld moeten worden.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:02

Je instructeur kan er idd wel op. Maar dat moet je wel willen!!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 21:56

of een andere instructeur zoeken..lijkt me niet echt fijn als je zo de hele les rijdt..misch. priveles?

Nettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:12

Dit ligt eerder aan het paard dan aan de instructie lijkt me Scheve mond Goed je been er aan houden en als je een bok er voor terug krijgt heb je iig reactie Knipoog Gewoon nog een keer been, zo van: ophouden nu! Veel succes! OK dan! Het zal wel weer over gaan, ik loop ook tegen wat dingetjes aan met mijn nieuwe paard nu ... Lachen

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-04 23:21

Ik heb juist altijd geleerd dat een paard hangt omdat jij hem iets geeft om aan te hangen. Jij hebt constante druk op de teugels en zo kan hij aan je handen hangen.
Dus zodra je pony gaat hangen, gelijk je handen naar voren steken. Dan is er even geen druk meer op de teugels en moet je pony zijn hoofd wel zelf dragen. Ook moet je hem, zeker op het moment dat je je handen naar voren steekt, goed voorwaarts blijven rijden. Dat is, zoals de anderen ook al zeggen, erg belangrijk.
En zodra hij niet hangt, wel gelijk weer je handen terug doen zodat je je teugels weer normaal op maat hebt. Gaat hij weer hangen, direct je handen weer naar voren.
Dat heeft bij mij erg geholpen, mijn pony hing eerst ook vrij vaak maar zodra ik er voor zorgde dat hij nergens meer aan kon hangen, hield hij er snel mee op.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, het is een beetje lastig uit te leggen. Het is in ieder geval een paardvriendelijke manier om het op te lossen!
Succes ermee!

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 12:36

Rocco1 schreef:
maar als ik hem los laat als hij aan het hangen is geef ik hem dan niet gewonnen?
iig bedankt voor de tips

nee zo moet je dat niet zien. je geeft hem juist dan niet z'n zin.
hij moet z'n hoofd zelf dragen.
eerst drijf je hem naar voor. geen reactie tik naarvoor. hangt hij nog laat je los.

als je hem vast blijft houden wordt z'n speletje alsmaar meer en krijg je hoe langer hoe meer in je handen.
strakjes ligt z'n hele gewicht in je handen.

gr

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:35

inderdaad!! gewoon los laten. als jij loslaat heeft hij niets om op te hangen...rijd hem goed voorwaarts !!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:38

Als je paard gaat hangen, je op dat moment drijft maar hij niet voorwaarts is op je been hou je druk op de teugels en tik je hem met de zweep bij. Niet alles met je been willen oplossen, effect is dat hij - als hij niet gedwongen wordt op een aanwijzing van je been te reageren - hij daar steeds luier in wordt.
Als je problemen hebt om dit probleem er zelf uit te rijden, kun je vragen of iemand anders er opwil...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 13:41

Cassidy schreef:
Als je paard gaat hangen, je op dat moment drijft maar hij niet voorwaarts is op je been hou je druk op de teugels en tik je hem met de zweep bij. Niet alles met je been willen oplossen, effect is dat hij - als hij niet gedwongen wordt op een aanwijzing van je been te reageren - hij daar steeds luier in wordt.
Als je problemen hebt om dit probleem er zelf uit te rijden, kun je vragen of iemand anders er opwil...

ben het met je eens wat betreft het drijven- niet luisteren naar je been-dan een tik met je zweep. ik vind alleen niet dat je er een ander op moet zetten, want dan gaat het goed bij diegene en als jij er dan weer opstapt is je probleem er nog steeds. ik zou dan zelf liever iemand hebben die mij goed begeleid..

Rocco1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-04 16:06

idd ik heb liever dat ik er zelf op ga! anders leer ik het waarschijnlijk nooit. en hij blijft dan als nog met MIJ een loopje nemen.
dus het voornaamste is gewoon.. voorwaarts rijden !!
en als hij gaat hangen tik geven reageert hij niet dan gewoon losgooien en teugels er weer bij pakken als hij zijn eigen hoofd draagt.
nou ik weet voldoende en ik zal het vnv eens proberen.
bedankt voor de tips !!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:32

Ik zou er iemand opzetten die handig is in dit soort problemen op te lossen en hierdoor begeleid gaan worden.

Zelf oplossen via de pc heeft imo weinig zin...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 16:39

klomp schreef:
ben het met je eens wat betreft het drijven- niet luisteren naar je been-dan een tik met je zweep. ik vind alleen niet dat je er een ander op moet zetten, want dan gaat het goed bij diegene en als jij er dan weer opstapt is je probleem er nog steeds. ik zou dan zelf liever iemand hebben die mij goed begeleid..

Niet helemaal mee eens. Je moet niet de ambitie hebben om alles zelf op te willen lossen, dat kan namelijk heel gevaarlijk worden. Ik het geval van een hangend paard is het alleen maar irritant, bij een steigeraar wordt het al een heel ander verhaal. Als je hulp kunt krijgen van iemand die verstand heeft van zaken kun je ongewenst gedrag snel de kop indrukken voordat het een gewoonte wordt en je er helemaal niet meer van afkomt.
Goede begeleiding blijft daarbij altijd een vereiste, maar goede begeleiding kan niet alles voorkomen.

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:06

Ik denk dat het wel degelijk kan helpen je instruteur in eerste instantie je paard een paar keer te laten voelen wat er gebeurd als hij gaat hangen. Waarschijnlijk is je instructeur geoefender in het een en ander dan jij bent en dus net een stukje sneller in zijn reacties. Natuurlijk moet jij het ook leren, maar denk dat je op deze manier je paard snel corrigeert (wat nu prioriteit heeft) en dat jij dan op de iets langere termijn ook leert wat je moet doen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:10

Cassidy schreef:
Niet helemaal mee eens. Je moet niet de ambitie hebben om alles zelf op te willen lossen, dat kan namelijk heel gevaarlijk worden. Ik het geval van een hangend paard is het alleen maar irritant, bij een steigeraar wordt het al een heel ander verhaal. Als je hulp kunt krijgen van iemand die verstand heeft van zaken kun je ongewenst gedrag snel de kop indrukken voordat het een gewoonte wordt en je er helemaal niet meer van afkomt.
Goede begeleiding blijft daarbij altijd een vereiste, maar goede begeleiding kan niet alles voorkomen.

ik kan me voorstellen dat als je wat minder ervaring hebt met het oplossen van problemen dat je er dan een prof op kunt laten rijden, maar ik heb de ervaring dat dan het paard super loopt bij diegene en als de eigenaar er dan weer opstapt is het probleem weer terug. dus daarom zou ik persoonlijk kiezen voor goede begeleiding die je erbij helpt het op te lossen. daar leer je immers ook weer van omdat je het hele proces mee maakt en voelt. ach zo heeft ieder zijn eigen idee..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:20

Het probleem hoeft niet terug te zijn als er eerst een ander op heeft gereden en daarna de eigenaar zelf. Als je er op tijd bij bent en het correct wordt aangepalt is het zelfs zo dat je nergens meer last van hebt. Hoe langer je blijft proberen en blijft emmeren, hoe meer kans het paard krijgt om het ongewenste gedrag tot gewoonte te maken. Sommige dingen moet je, en kun je meteen de kop indrukken.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:27

Cassidy schreef:
Het probleem hoeft niet terug te zijn als er eerst een ander op heeft gereden en daarna de eigenaar zelf. Als je er op tijd bij bent en het correct wordt aangepalt is het zelfs zo dat je nergens meer last van hebt. Hoe langer je blijft proberen en blijft emmeren, hoe meer kans het paard krijgt om het ongewenste gedrag tot gewoonte te maken. Sommige dingen moet je, en kun je meteen de kop indrukken.

daar heb je ook helemaal gelijk in dat je bij het minste geringste probleem wat je voelt het aan moet pakken!! maar toch blijf ik van mening dat als een ander het probleem eruit rijd en de eigenaar gaat weer rijden dat het probleem dan vaak toch weer terug komt doordat de eigenaar nog steeds dezelfde fout maakt en natuurlijk moet je er dan bij begeleid worden, maar ik denk maar zo; 2 vliegen in 1 klap. dus gelijk het probleem van de ruiter en het paard aanpakken door de eigenaar het probleem zelf te laten oplossen dus met begeleider zodat je het kan aanvoelen wat je fout doet en hoe het anders kan/ moet. daarom zei ik net ook al; ieder zijn eigen idee/ weg..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-04 17:43

@ Klomp: Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest in mijn eerdere bericht. Ik zei: correctie door de instructeur, aansluitend onder begeleiding verder. Dat houdt bij mij in dat de instructeur er opgaat om even wat recht te zetten, en er aansluitend lessen volgen met de pupil erop.