3jarige met peper in kont

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Heureka

3jarige met peper in kont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 18:48

Op dit moment rij ik op een 3 jarige waar geen rem op zit. Ze kan pas na een hele tijd een beetje ontspannen stappen en als ik maar even gedraaft hebt kan ik weer van voor af aan beginnen met rust er in krijgen. Als is draaf loopt ze in no-time onder me uit, ophoudingen hebben weinig effect. Tot nu toe heeft ze niet lelijk gedaan (bokken of steigeren). Ze is ingereden door een prof. (springruiter) in augustus daarna is er af en toe door iemand op gereden en ik heb er nu 4 keer opgezeten (3x per week). Ze is niet van mij. Heeft iemand tips?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 18:58

Ik zou haar nog even longeren voor je erop gaat, op die manier warm draaien en als je er dan op zit dan niet te lang stappen, zelf nog gelijk aandraven en indien nodig aangallopperen, wel ervoor waken dat het tempo van jou blijft

Laat je niet verleiden tot het vastpakken en tegenhouden aan de voorkant

Misschien moet je er een deskundig iemand bijhalen die je kan helpen

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 19:00

Heureka schreef:
Op dit moment rij ik op een 3 jarige waar geen rem op zit. Ze kan pas na een hele tijd een beetje ontspannen stappen en als ik maar even gedraaft hebt kan ik weer van voor af aan beginnen met rust er in krijgen. Als is draaf loopt ze in no-time onder me uit, ophoudingen hebben weinig effect. Tot nu toe heeft ze niet lelijk gedaan (bokken of steigeren). Ze is ingereden door een prof. (springruiter) in augustus daarna is er af en toe door iemand op gereden en ik heb er nu 4 keer opgezeten (3x per week). Ze is niet van mij. Heeft iemand tips?

Wie was die prof??? Als ik vragen mag???

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 19:55

Longeren doe ik sowieso, anders is er denk ik helemaal weinig rust in te krijgen. Van draven en galoperen heb ik het idee dat ze paniekerig wordt vandaar dat ik voornamelijk probeer haar te laten ontspannen in de stap. Ik voel namelijk dat ze op een gegeven moment strak wordt in haar lijf, afgelopen maandag probeerde ik het op te lossen door contstant ophoudingen te maken en daar reageerde ze aardig op. Het is alleen maar de vraag of dat mogen weer werkt Lachen maar ik heb wel heel veel geduld met het paardje. En vasthouden doe ik niet. Ik maak een ophouding (meerdere tot ze reageerd, ik begin zachtjes en maak de hulp groter als ze niet reageert, in combinatie met stem) en beloon haar uitbundig als ze reageert..

Wie haar heeft ingereden doet er toch niet zoveel toe? Hij is een proffesional die bekent is in de sport (springen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 20:53

Ik ga toch mee met het antwoord van Gijs en Kim. Ik zou ook gaan draven, desnoods galloperen wanneer ze een sprintje wil trekken. Maar dan wel op jouw tempo. Ik denk dat dit beter helpt dan haar laten opkroppen in de stap. Ze moet duidelijk haar enerigie kwijt. Volgens mij ligt dit ook grotendeels aan het koudere weer. Mijn arabiertje...absoluut niet voorwaarts is nu op het moment ook heel erg voorwaarts.

leonardus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 13:45

doet ze dit ook bij het longeren?

Heureka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-04 14:10

Ja, dan loopt ze rustig te draven en dan ineens schiet ze er vandoor. Maar ik heb net gereden, en ook aan de longeerlijn gewoon rustig ophoudingen blijven maken, en het gaat steeds beter. Dus gewoon rustig blijven rijden en doorgaan met de hulp totdat ze reageert.
Ze is rondom gekeurd (t/m PROK) en ze heeft geen last van rare dingen (rug e.d.) het is gewoon paniek. Daarom probeer ik haar vertrouwen te geven. En zoals het er vandaag uitzag gaat ze wel vooruit. Knipoog Zaterdag maar eens kijken hoe het dan weer gaat...

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:15

Ik ga ook mee met het antwoord van GijsenKim..En probeer een beetje voor ede beweging te zitten, misschien vind je paard het nog spannend dat jij erop zit.. En als je dan een beetje voor de beweging zit is het al minder eng.. Veel succes

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:04

tsja als hij is ingereden door een prof zou er toch wel een rem op mogen zitten dat is trouwens toch juist waarvoor je zo iemand betaald? Verward

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:08

beautyke schreef:
tsja als hij is ingereden door een prof zou er toch wel een rem op mogen zitten dat is trouwens toch juist waarvoor je zo iemand betaald? Verward

Niet aan gedacht. Das wel een beetje raar. Idd, je betaalt er toch voor. Dan moet het ook wel goed zijn!!! Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:12

Het ligt eraan.......... de prof zal de rem met de zit gemonteerd hebben...... als TS nog aan de teugels trekt om het dier te stoppen..... heb je een soort van miscommunicatie Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:15

zet hem eens op de volte
gaat hij hard deze kleiner maken
gaat hij goed weer wat groter maken.
Blijf zelf ontspannen zitten, met ontspannen hand.
Rij weinig lange lijnen, daar worden ze vaak ook wat renneriger dan op een wending

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:56

Voor het rijden even rectaal spoelen met verdunde cocosmelk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:06

QQQQ schreef:
Voor het rijden even rectaal spoelen met verdunde cocosmelk.

kan je deze even nader uiteenzetten voor mij???
Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:11

gijsenkim schreef:
kan je deze even nader uiteenzetten voor mij???
Haha!

Benodigdheden:
1 paard met peper in reet
1 grote trechter met slang
1 flinke voorraad verdunde cocosmelk (ong. 10 liter)

Plug slang in achteringang paard.
Vul in 5 etappes trechter. Laat tussen door helemaal leeg lopen, unplug slang en laat paard 5 minuten zitten, of stimuleer stoelgang.
Procedure herhalen (5x in totaal).
Uw paard is nu pepervrij
Veel rijplezier OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:27

QQQQ schreef:
Benodigdheden:
1 paard met peper in reet
1 grote trechter met slang
1 flinke voorraad verdunde cocosmelk (ong. 10 liter)

Plug slang in achteringang paard.
Vul in 5 etappes trechter. Laat tussen door helemaal leeg lopen, unplug slang en laat paard 5 minuten zitten, of stimuleer stoelgang.
Procedure herhalen (5x in totaal).
Uw paard is nu pepervrij
Veel rijplezier OK dan!

BEDANKT, dit ga ik morgen even proberen. OK dan!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:30

Wel hier een verslagje graag

Anoniem

met foto's Cheese!

KiWiKo

geweldig Haha! Haha! Haha! Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:33

runningkawa schreef:
met foto's Cheese!

Jaah! Foto's !!!! OK dan!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:35

Ja, we willen fotoverslag (stap voor stap uitleg!) + alle in's en outs en do's en don'ts van spoelen met verdunde cocosmelk .
Trouwens, voor het stimuleren van de stoelgang, zou je dan niet direct een laxeermiddel toedienen? Is snel en gemakkelijk.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:37

Amethyst schreef:
Ja, we willen fotoverslag (stap voor stap uitleg!) + alle in's en outs en do's en don'ts van spoelen met verdunde cocosmelk .
Trouwens, voor het stimuleren van de stoelgang, zou je dan niet direct een laxeermiddel toedienen? Is snel en gemakkelijk.

Nee, voordoen is denk ik de beste optie

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:41

QQQQ schreef:
Nee, voordoen is denk ik de beste optie

Jamaar, daar help je het paard niet mee..

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:42

Amethyst schreef:
Jamaar, daar help je het paard niet mee..

Als ie goed gejoinupt is, doet ie gewoon mee hoor

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:49

QQQQ schreef:
Als ie goed gejoinupt is, doet ie gewoon mee hoor

Ja, dan durft ie ook niet anders natuurlijk..
Alhoewel, peper is natuurlijk wel een natuurproduct. Dus misschien heeft z'n baasje peper-in-je-reet-stoppen ook wel voorgedaan en omdat ie goed gejoinupt is doettie daar natuurlijk gewoon aan mee...

Arm paard Ach gut