hoe rechtergalop aanleren??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieven_

hoe rechtergalop aanleren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 14:02

hallo,

Mijn paardje reed vroeger galoprennen. Het probleem is als ik ermee rijd en wil galopperen, zit hij bijna altijd in linkergalop.
Wat moet ik doen om hem te laten aanspringen in rechtergalop??

PS: paardje is wel al 14jaar oud. Maar hij leert wel vlug.

Lieven_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 14:45

nee, dat lukt meestal ook niet.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:24

probeer heel duidelijk het verschil aan te geven met je benen. veel aanspringen in galop, rechts evenveel als links, en dan goed duidelijk je buitenbeen naar achter leggen en je binnenbeen op de singel. en idd in de hoek aanspringen zo maak je het makkelijker voor hem. Lachen

Lieven_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 15:53

hij heeft al veel bijgeleerd.
hij kan in kolonne rijden, gaan wandelen, om te springen is hij ook al veel rustiger. en anders lukt er al redelijk wat van dressuur, maar dan vooral in stap en draf en soms ook in linkergalop.

ik ben ook altijd verteld geweest dat je een volbloed gemakkelijk en vlug dingen kan aanleren. En het is een volbloed, dus,...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:06

volgens mij heeft dat niet zozeer met het ras te maken. het is meer dat je consequent en duidelijk bent naar het paard. herhaling van oefening e.d. het is wel zo dat bepaalde rassen soepeler of wendbaarder zijn dan andere rassen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:08

Maanoog schreef:
tijdens het galopperen veel voltes (zo klein mogelijk, maar niet kromtrekken) maken op de moeilijke hand, dan gaat ie vanzelf neigen om over te springen. dan terug naar draf, en opnieuw (nog steeds op de volte) aanspringen. ik denk eigenlijk wel dat het moeilijk wordt met een paard van 14 jaar...

volgens mij kun je het beter eerst aan de longe proberen.
op een volte zetten en dan zo klein mogelijk is te moeilijk denk ik en als het paard het niet gewend is moet hij wel de balans en spieren eerst hebben.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:35

In draf op lange zijde afwenden. Recht richten en in een scherpe bocht naar rechts gelijk de hulp door geven voor de galop.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:49

Op het verkeerde been lichrijden en dan vanuit dat lichrijden aanspringen.

Wil ook ngo wel eens lukken!

Succes!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 21:54

Maanoog schreef:
en het ene ras leert wel makkelijker dan het andere.

een teckel kan ook net zo veel leren als een duitse herder als er maar duidelijk en dus consequent wordt opgetreden.
daar zijn we het dan niet over eens maar dat geeft niet want dat was ook niet de rede van je topic neem ik aan. fijn dat je het longeren wel een goede optie vind.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 23:54

Als jouw paardje in de rechtergalop aanspringt (als het ook op de recht hand is Knipoog ) dan m belonen, springt hij/zij links aan gewoon rustig terug nemen en opnieuw proberen.
En natuurlijk op een volte of in de hoek. Mijn pony sprong ook altijd links aan. En dit heeft geholpen

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 11:29

ik kreeg mijn paardje toen hij 12/13 was, toen ik voor het eerst op hem galoppeerde ging hij keihard, zonder sprong, en natuurlijk sprong hij vanaf een middendraf aan! *LOL* het is namelijk een draver! Haha!
maar nu galoppeerd hij super en verzameld en is eigenlijk een normaal paard geworden qua galop! ik zou gewoon lekker door oefenen en het komt heus wel goed.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 14:50

mijn paardje doet dit ook op de linkerhand, ik moet hem goed de hoek inrijden en zorgen dat hij over het buitenbeen niet weg kan dan gaat het goed

Lieven_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-04 09:59

Cootjuh schreef:
Als jouw paardje in de rechtergalop aanspringt (als het ook op de recht hand is Knipoog ) dan m belonen, springt hij/zij links aan gewoon rustig terug nemen en opnieuw proberen.
En natuurlijk op een volte of in de hoek. Mijn pony sprong ook altijd links aan. En dit heeft geholpen

Het probleem is dat hij niet erg rustig is in galop en ik hem niet altijd onmiddellijk in de hand heb.

Als ik achter een ander paard rij en we springen samen aan in galop, is het bijna altijd juiste galop. Het is net alsof hij teveel nadenkt hoe hij moet aanspringen.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 00:56

Misschien ga jij wel onbewust anders zitten?
Dat zou het ook kunnen zijn.

Op het verkeerde been licht gaan rijden en dat ook echt blijven doen totdat hij in Galop zit, en rustig aan steeds weer opnieuw proberen als hij het fout doet.

De tip van VValar vind ik een goede tip! Lachen

Linnus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:29

buitenbeen achter de singel, en binnenbeen op de singel..
zo moet het iig, en ook wat Sjellii zegt: steeds overniew als het fout gaat, en..natuurlijk belonen als het WEL goed gaat..
maar je paard WEL 1 of 2 rondes laten doorgalloperen...zodat het dan door gaat krijgen dat ze WEL de goede galop heeft...
en een beloning kan natuurlijk veel doen..
succes ermee...
gr's Linda

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:06

Druk geven met je binnenbeen, buitenbeen lang maken en achter de singel. Niet scheef zitten. En verder veel schakelen in alle gangen. Wanneer hij in contragalop is meteen weer naar draf en opnieuw proberen. En uitarbeidsdraf vertrekken.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 19:55

Als je op de rechterhand bent buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel en een beetje stelling naar binnen (naar rechts dus). Lukt het dan niet zou ik inderdaad de volte op sturen dan snapt ie denk ik beter dat ie rechtsom moet.

Veel succes verder Lachen

girlgirl109

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 20:12

Op de rechterhand afwenden bij de A of C dan een scherpe bocht naar links rijden zodat hij zijn gewicht naar links verplaatst en dan een bocht naar rechts en in die bocht aanspringen. Doordat hij meer gewicht op links heeft de rechterkant meer ruimte en zal hij dus rechts aanspringen. Je kan ook op de rechterhand buitenstelling vragen en daar van uit aanspringen, nu heeft zijn rechterkant ook meer ruimte.

_Rebec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 22:01

als hij op de ene hand wel in de goede galop springt en op de andere hand niet heeft hij aan één zijde meer kracht. schijnovergangen helpen om hem sterker te laten worden.
niet teveel oefenen op de moeilijke hand. hij is daar zwakker dus sneller moe. door te galoperen op de makkelijke kant word de zwakke kant ook sterker en zorgt voor minder stress.
ook kan het helpen om alleen met je buitenbeen een sijn te geven en dat te ondersteunen met een zweepje aan de buitenkant.
spring vanuit een rustige draf aan en geef net voor je aanspringt binnenstelling in de galop en blokeer niet met je binnenhand.

ook is een goede oefening in draf de volte sluiten en openen, vlak voor je bij de hoefslag bent spring je in galop aan.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:00

mijn manier is:
- goed in hoek rijden
- niet doorzitten
- goeie galopteken geven
- de hoek in, binnenhand naar binnen sturen (niet helemaal sturen) en een galopteken geven en ook moet je naar binnen leunen dan springt het gemakkelijker op rechtergalop Knipoog

succes OK dan!

F3mke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 19:09

Ja je kunt ook meer op de rechterhand gaan rijden zodat hij daar soepeler/ sterker word, dus veel figuren op de rechterhand, daarna de tips hierboven toepassen Knipoog Misschien dat het dan iets beter gaat.