Met 2 teugels rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaykuhhh

Met 2 teugels rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 12:43

bereik je hier iets mee of niet? Verward
mijn paardje loopt lekker nageeflijk, mar bij sommige oefeningen gooit hij zijn hoofd omhoog, ook bij het aanspringen in galop! helpt het dan als ik 2 teugels ga gebruiken? ik wil namelijk niet aan hulpteugels gaan beginnen, of is dit hetzelfde?? Schijnheilig

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:46

met 2 teugels kan ie nogsteeds zn hoofd omhoog gooien, alleen heb jij dan een extra paar teugels om hem mee tegen te houden Knipoog

zelf zou ik een martingaal omdoen, die doet niets, tot hij zn hoofd omhoog gooit, dan voelt je paard meteen dat hij iets doet wat niet de bedoeling is, zonder dat jij verder iets extra's van teuegls in je hand hoeft te hebben.
stel de martingaal wel goed af, een te losse martingaal doet niets en eentje die te kort staat werkt te snel in, verder als je met martingaal rijdt en hij gooit zn hoofd omhoog, dan niet met je handen mee naar voren gaan, want dan heeft de martingaal nog geen nut, gewoon je teugels om maat houden en je handen ntjes op hun plek houden, ook als hij met zn hoofd gooit.

succes!

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 12:50

het is neit echt zo dat hij zijn hoofd omhoog gooit, maar dus eigenlijk even niet meer nageeflijk is. ik ben dan weer druk bezig emt naar mijn hand toe te rijden en hij doet het ook snel weer. maar k wil graag verder gaan oefenen met de achterhand! Haha! en minder bezig zijn met zijn hoofd!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 12:53

Ik rij altijd met 2 teugels. Als ik er maar 1 heb, rij ik alleen maar rondjes

Knipoog

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 12:59

haha ja das waar!
lekker bijdehand!!! *LOL*

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 00:51

Als hij bij bepaalde oefeningen minder nageeflijk is, terwijl hij dat verder wel is, heeft hij blijkbaar moeite met deze oefeningen. Probeer zelf vooral te ontspannen en hem eerst de oefeningen onder de knie te laten krijgen zonder al te veel druk, als hij het begrijpt en makkelijker gaat vinden, gaat hij vanzelf op die momenten ook weer beter nageven

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 00:59

Zelf rij ik baron ook redelijk vaak met dubbele teugel, al is het niet voor de ontspanning. Baron heeft soms wel eens de neiging om zijn kop tussen zijn benen te gooien en bambi na te gaan doen. zo verdeel ik de druk puur over mijn hand, en voel ik mezelf ook iets sterker en kan ik zijn hoofd omhoog trekken.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 01:31

Margreet schreef:

Knipoog

Ohja?
Ik rijd heel vaak met 1 teugel (echt aan 1 kant dus) en dan gaat mn paard gewoon rechtdoor hoor Lachen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:38

Gut... Gaat er nog serieus op in ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:42

Patoucha schreef:
Als hij bij bepaalde oefeningen minder nageeflijk is, terwijl hij dat verder wel is, heeft hij blijkbaar moeite met deze oefeningen. Probeer zelf vooral te ontspannen en hem eerst de oefeningen onder de knie te laten krijgen zonder al te veel druk, als hij het begrijpt en makkelijker gaat vinden, gaat hij vanzelf op die momenten ook weer beter nageven

Helemeel mee eens

Bij bijv galop aanspringen doen veel paarden dit als ze nog niet sterk genoeg van achter zijn.
Dus je er niet te druk over maken en lekke bezig gaan met de achterhand trainen, dan worden deze dingen veel minder.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 11:32

ik rij ook met twee teugels
mijn paard is heeeeel sterk en trekt echt met rukken alles uit mijn handen
door de dubbele grip lukt hem dit niet zo snel

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:57

Hoi Pling
In het begin had ik dat probleem ook. Als het goed is komt het vanzelf goed. Ik zou niet aan allerlei hulpteugels gaan beginnen. Ik weet niet precies wat je met twee teugels rijden bedoelt. Maar volgens de dressuur maatstaven moet je contact hebben op beiden teugels. Op beide teugels te gelijk rijden dus. Maar volgens mij bedoel je een 2 e teugel erbij zetten? Wanneer je er een extra teugel bij doet dan is het een hulpteugel.

Het paardrijden is niet altijd makkelijk en je hoeft echt niet direkt een hulpteugel om te gooien als je paard het even niet doet zoals jij het wilt.
Het zijn namelijk geen robots die alles op commando doen. Maar dit is mijn mening en er zijn zat mensen die wel met hulpteugels rijden. Maar ik zou het je afraden.

Zelf heb ik heel veel aan mijn privelessen gehad.
Jou paard is er gewoon nog niet helemaal aan toe om dat te kunnen. Gun hem de tijd en jezelf en werk er beiden aan. Een goeie instructrice of instructeur zou je verder kunnen helpen. En zoals eerder al vermeld houd ontspanning en sluit, geef druk op de juiste momenten.
Groetjes en succes ermee

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 12:59

Margreet schreef:

Knipoog

Wáá Vork
Deze is wel heel erg grappig Haha!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 00:34

Vroeger reed iedereen met 2 teugels.
Enig idee hoe je dat moet vasthouden? Gekruist zoals een S&T of slof? Of gewoon allebei tussen ringvinger en pink?

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 14:24

okey bedankt,
ik heb er verder geen haast bij hoor en ik wil het liefst geen hulpteugels gebruiken. dan ga ik maar even verder oefenen he! Haha!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 14:33

Je wilt dus met dubbele teugels gaan rijden ?
Ik denk dat dit iets rijtechnies is , het paard moet idd sterkter worden gemaakt.
Mijn paard gooide ook altijd haar hoofd omhoog tijdens het aangaloperen.
Vaak moet je dan tijdens het aanspringen even de buitenteugel sluiten.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-04 15:07

maar je maakt het paard dus niet sterker als je met dubbele teugel rijd??? heeft het alleen maar nadelen????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:09

Hoe bedoel je sterker?
In de achterhand, ?
Of bedoel je sterker in de mond?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:14

gabyfedde schreef:
Vroeger reed iedereen met 2 teugels.
Enig idee hoe je dat moet vasthouden? Gekruist zoals een S&T of slof? Of gewoon allebei tussen ringvinger en pink?

De bovenste teugel gewoon tussen pink en ringvinger, de onderste onder je pink. Zorg dat ze niet gedraaid zitten. Lachen
Ik heb jaren geleden een van mijn paarden altijd met dubbele teugels gereden, en ik vond het gewoon lekker rijden! En zoals gabyfedde al zei, 'iedereen' deed het. Zo ging dat. Ik dus ook.
Maar nu vind ik het helemaal niet prettig meer rijden. Het is natuurlijk net wat je gewend bent. Alles went, als je het maar lang genoeg doet Haha!

Nicolien_DF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:42

Dat je paard zijn hoofd omhoog gooit tijdens moeilijkere oefeningen en overgang naar galop komt doordat de oefening veel van de spieren vraagt. Door namelijk het hoofd in de lucht te gooien kan hij de rug uitdrukken zodat het minder spierkracht en inzet kost.

Wat je kunt doen is voordat je een overgang wilt rijden je pony nog iets
dieper instellen. Zal ze dan omhoog komen dan moet ze een stuk verder omhoog en dat kost ook weer moeite. Dit helpt vaak al een beetje. Als je
dan de overgang gereden hebt kun je weer naar een normale houding toerijden. Blijft je pony laag of lager dan beloon je je pony uitbundig(met je stem).
Wat je ook kunt doen is je handen wat geslotener houden. Je zet iets meer druk op de mond waardoor je het hem moeilijker maakt om omhoog te komen. Want waarschijnlijk heeft hij heeft teveel vrijheid gekregen in overgangen in de mond en daardoor de vrijheid geproeft om zich niet meer aan te hoeven spannen.
Als jij dan iets meer en langer je handen sluit dan geef je haar die
vrijheid niet meer. Je moet even kijken hoeveel druk je pony kan verdragen. Soms moet je wel heel veel druk geven. Maar als ze daardoor verzet komt dan moet je minder druk geven. Doseren en aanpassen dus.
Je verdere hulpen blijven gelijk en je moet veel overgangen rijden om de
soepelheid hierin te krijgen.
Rij dus dieper voor een overgang, neem ook meer tijd voor je overgang. Rij dus niet eerder je overgang voordat ze laag blijft.
Sluit je handen meer en zoveel nodig is en je pony verdraagt.
Veel herhaling en dan zal ze het vanzelf leren en wordt het automatisme voor jullie.
Het zal in het begin wel lang lijken te duren. Maar door niet te straffen en alleen te belonen, komt het waarschijnlijk vanzelf allemaal goed.
Op deze manier heb je helemaal geen hulpteugels nodig Lachen

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 00:01

dank je wel allemaal!

runningkawa: ik bedoel in de achterhand. Haha!

het lukt me ook wel als ik eenmaal galoppeer, dan geeft hij wel na maar dan krijg je het probleem dat hij gaat hangen en voornamelijk op zijn voorhand loopt. als ik hem dan van achter bijdrijf gaat hij een stukje met zijn hoofd omhoog, maar hij blijft maar hangen voor. :'(
ook op mijn coupons staat vaak dat hij tijdens het galopperen op zijn voorhand loopt. ik blijf oefenen met goed voorwaarts rijden tijdens de galop, maar blijkbaar haalt het niks uit! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 02:59

Sterker worden in de achterhand doen ze van oefeningen, niet door andere teugels.

Ga eens veel schakelen in galop, en probeer hem daar van achter bij te houden.
Paar passen vooruit en weer terug, paar passen vooruit en weer terug.
Dus niet meteen de hele lange zijde.
En weg en terug rijden vanuit de zit.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 10:49

okey ik zal het wat vaker doen, meestal is het wel zo dat hij met het terugnemen in draf gaat, maar dan ben ik gewoon te laat met mijn kuit!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 11:48

VMR -> RT

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-04 13:08

Maayke, rijd je gantje wel goed genoeg naar de overgang toe?
Sluit goed met je benen en vang hem voor op.
Mijn instructrice zegt dat je de achterhand lekker sterk kan maken door o een volte te gaan rijden en dan stelling naar buiten. En dan de volte kleiner maken, zodat je je paardje naar binnen rijd.