Scheeflopen in de galop!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charlotte89

Scheeflopen in de galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 20:29

Mijn pony loopt scheef in de galop op de linkerhand,, iemand tips om mijn probleempje op te lossen??

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:29

recht zetten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:35

moet je ook even uitleggen hoe. Niet zo flauw...

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 20:37

Hmm sorry het leek me zo logisch Tong uitsteken
Met je rechter, dus buitenteugel zijn schouder naar binnen zetten en er met je binnenbeen voor zorgen dat zijn achterhand daarbij wel op de hoefslag blijft.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 21:46

je kan er ook aan denken of je paard misschien niet ergens last van heeft?
ik ben niet snel een paniek schopper, daar heb k een hekel aan.
maar ik kende ook een paard wat bij ons op stal stond, en die galoppeerde ook met zijn kont naar binnen, en wij dachten dat misschien zijn bekken scheef stonden?
het zijn dus niet zijn bekken maar, hij heeft nu uiteindelijk dus wel ergens last van (weet niet wat precies, want ze is al weg bij ons)

maar als het echt rijtechnies is, vind ik het inderdaad logisch wat Lenn zegt!
suc6 verder, en laat het even horen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:47

Veel paarden zijn in het begin een beetje of iets meer scheef en dan vooral in de galop. Zo kunnen ze het buitenachterbeen makkelijker onder hun lichaam plaatsen voor hun balans. Recht zetten.. is dan wel de oplossing. Het beste is dan om de voorhand voor de achterhand te rijden (en niet andersom). Dit kan je oefenen door eerst in stap en draf schoudervoor en schouderbinnenwaarts te rijden. Zo worden zijn spieren sterker. Uiteindelijk kan je dan ook in de galop een beetje schoudervoor rijden (wat Lenn schrijft).
Succes ermee.. en laat je instructrice erbij helpen!

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:53

Ga wat meer schouderbinnenwaarts trainen dan worden de spieren sterker. En Lenn geeft ook een goed advies. Succes maar laat je vooral goed begeleiden.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:06

ook eens met Lenn. Worst wel saai zo, he?!?! Knipoog

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 14:07

oeps: wordt bedoel ik, niet worst! Lachen)

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:55

je moet ook goed op jezelf letten hoe je zit.
je kan bijvoorbeeld meer naar links zitten,zodat jijzelf dus naar 1 kant "hangt".
Het gewicht zit dan ook meer aan die kant zodat het paard moeite heeft om recht in balans te blijven lopen.
Ik had dit namelijk ook,maar dan rechts Knipoog

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 16:31

Ik heb hetzelfde probleem. De achterhand komt volledig naar binnen in de galop. De oplossing van lenn helpt helaas niet, aangezien ze dan omspringt in de andere galop... heel erg onhandig.

Wat ik iig doe om te oefenen is met buitenritten op lange rechte stukken haar proberen recht te stellen op de manier van Lenn. Hierbij springt ze ook snel om, maar dan heb ik langer de tijd om het opnieuw te proberen.
In een boek heb ik wel eens gelezen dat het ook een optie is om af en toe in de contragalop te galoperen. Hierdoor heeft ze de muur tegen haar kont, zodat ze wel recht moet lopen. Op deze manier kan je het wel enigszins trainen, echter is dit niet echt oplossingsgericht... Verder moet je wel toe zijn aan de contragalop...

Njah ik sta ook nog open voor tips!!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 18:44

Ja je moet er eigenlijk voortdurend op letten omdat ze het als je niks doet automatisch doen, omdat ze achter breder zijn dan voor en hij toch zowel voor als achter graag tegen het schot aan wil lopen. Ik rijd daarom ook vrij vaak een meter, met mijn jonge paard 2 meter van de omheining vandaan omdat je het dan in ieder geval niet uitlokt en hij op eigen benen moet lopen.

@ kirstin: heeft hij in draf geen moeite met recht richten?

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:52

Nee in draf kan ik haar prima rechtrichten. De galop is een hele slechte gang van haar, het gaat steeds beter, maar als ik rechtsom niet voldoende oplet springt ze direct verkeerd aan. Nadeel is ook nog dat de bak vrij zwaar is, werkt niet echt mee. Daarbij heeft ze M2 gelopen, dus ze weet heel veel trucjes om onder het werk vandaan te komen...

Wat trouwens ook een oefening is: een hele flauwe gebroken lijn rijden waarbij ze wel de wendingen moeten doen. Dan moet hij wel even rechtgericht worden.

BJuwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:26

Rijden jullie mss met een zweep? Het kan ook zijn dat ze de hulp van de zweep niet leuk vinden en dus als protest met de achterhand naar binnenkomt.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 11:43

mijne heeft een tijdje gegalopeerd met de kont naar binnen, bij mij hielp het door haar een beetje schoudervoor te laten galoperen, maar niet heel erg overdreven, hielp goed, en nu doet ze het niet meer, en is het gewoon een kwestie van heel recht stellen Lachen

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 12:18

Ik heb het ook een beetje,maar dat komt omdat ik zelf scheef zit dus kan mijn peerd helemaal niets aandoen. Ik corrigeer het dus door zelf recht te gaan zitten(maar das wel moeilijk hoor, haha). Die van mij doet het trouwens niet heel erg ofzo, als je er op let zie je het wel maar het valt niet echt super op ofzo.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 13:53

Milka begon shceef in galop te lopen omdat ik aleen maar op de volte galoppeerde. Nu rijd ik ook voltes maar ook heel veel op de lange zijdes. Nu loopt ze al gelijk een stuk rechter.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-04 16:15

Ik reageer wel even, charlotte89 is namelijk mijn nicht Knipoog

Citaat:
mijne heeft een tijdje gegalopeerd met de kont naar binnen, bij mij hielp het door haar een beetje schoudervoor te laten galoperen, maar niet heel erg overdreven, hielp goed, en nu doet ze het niet meer, en is het gewoon een kwestie van heel recht stellen

Niet elk paard kent schoudervoor Knipoog

Citaat:
Rijden jullie mss met een zweep? Het kan ook zijn dat ze de hulp van de zweep niet leuk vinden en dus als protest met de achterhand naar binnenkomt.

Ja maar zonder zweep doet ze het ook.

De rest ook bedankt voor het antwoord.
Maar aan de antwoorden rechtzetten hebben we niet zoveel he, dat hebben we natuurlijk al vaak zat gedaan, maar het is gewoon niet fijn als je paard het de hele tijd het blijft doen Knipoog
Maar bedankt.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:30

kirstin schreef:
Nee in draf kan ik haar prima rechtrichten. De galop is een hele slechte gang van haar, het gaat steeds beter, maar als ik rechtsom niet voldoende oplet springt ze direct verkeerd aan. Nadeel is ook nog dat de bak vrij zwaar is, werkt niet echt mee. Daarbij heeft ze M2 gelopen, dus ze weet heel veel trucjes om onder het werk vandaan te komen...

Wat trouwens ook een oefening is: een hele flauwe gebroken lijn rijden waarbij ze wel de wendingen moeten doen. Dan moet hij wel even rechtgericht worden.

Ja vind het wel beetje vreemd dat alleen in galop paard scheef gaat. Want dan moet hij in draf ook niet volledig rechtgericht zijn. Ik heb dat althans nog nooit meegemaakt. Je aanleuning op teugels kan in draf ook niet gelijkmatig zijn. Echt niet.

Maar idd goeie oefening is slangelijnen rijden, net doen of je om pionnnen heen rijdt, maakt paard flexibel in rug en los.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 15:36

Overigens zet ik mijn paard op volte (ik doe hetzelfde werk op paard, als dat ik paard aan dubbele longe heb staan) als paard de volte wil vergroten laat ik buitenteugel los en stuur ik via binnenteugel paard terug naar volte lijn die ik aan het rijden ben. Op moment dat paard zijn gewicht echt naar binnenbrengt en pasje naar binnen zet, zal hij ontspannen. OK dan!
Verkleind paard de volte dan laat ik juist binnenteugel los en stuur met buitenteugel paard terug naar volte lijn en als paard zijn gewicht naar buiten zet en pas naar buiten zal zetten, zal paard ontspannen, op dat moment is paard recht, gelijkmatige aanleuning en ontspant. OK dan!

Dit blijf ik herhalen tot paard op de volte lijn blijft waar ik hem wil hebben, dan ga ik korte diagonalen lijnen rijden, dus bijv vanuit hoek naar A of C en ga daar ook op rechtrichten. Ik wil gewoon recht onder mij hebben . Wil paard naar rechts op die lijn, dan laat ik rechterteugel los en stuur hem even naar links, dan zit er wel even een kronkel in die lijn Bloos! , maar als je dit blijft herhalen dan heb je op gegeven moment rechte lijn en is paard rechtgericht, op 2 gelijkmatige teugel aanleuning en zal zijn hals verlengen om te ontspannen.

Succes OK dan!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:10

mijn paardje doet het ook ik doe gewoon een goede stelling naar buiten.De eerste rondjes is het wat onwennig maar na drie rondjes loopt ie echt beter en daarna kan ik hem weer gewoon naar binnen stellen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:43

waua, dit zou net mijn paardje kunnen zijn. Die doet precies hetzelfde. Ik ben zelf bezig met het schoudervoor,maar in galop lukt dit me nog niet. Los het nu op door klein beetje naar buiten laten kijken en binnenbeen stukje naar achter. tot nu toe lukt dat goed, maar begin nu het op de andere menier te leren.

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:25

Volgens mij zijn heel veel paarden scheef. Wel eens op wedstrijd gekeken?? Ook in de hogere klasses galopperen veel paarden met de gat naar binnen.

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:20

Steffie89
Citaat:
Niet elk paard kent schoudervoor

Toch is dat volgensmij wel wat je moet proberen! Je paard hoeft niet met superstelling naar binnen te lopen, maar een stukje schoudervoor moet toch wel lukken Gewoon een beetje doen alsof je een stukje de volte op wil maar dan wel op de hoefslag houden. Je beide handen iets naar binnen en je buitenbeen er voorzichtig bij zodat de schouder iets naar binnen gaat. En dan je binnenbeen er wel bij dat ie dus op de hoefslag blijft en tegelijk blijf je die kont dan een beetje recht duwen. Gewoon echt doen alsof je de volte op wil, op het moment dat ie een klein stukje gaat, binnenbeen erbij en op dat kleine stukje naar binnen houden. Het hoeft echt maar een superklein stukje te zijn!

Succes ermee!!

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 00:25

Bets schreef:
Ja vind het wel beetje vreemd dat alleen in galop paard scheef gaat. Want dan moet hij in draf ook niet volledig rechtgericht zijn. Ik heb dat althans nog nooit meegemaakt. Je aanleuning op teugels kan in draf ook niet gelijkmatig zijn. Echt niet.

Maar idd goeie oefening is slangelijnen rijden, net doen of je om pionnnen heen rijdt, maakt paard flexibel in rug en los.

Hmm... ik ken meer paarden die recht lopen in draf en scheef in galop dan andersom. Daarbij vind mijn paard de galop zoals gezegd een moeilijke gang, dus dat hebben we al niet mee. Het maakt overigens niet uit of ik een verzameld galopje rijd of haar even op de rechte lijnen lekker laat gaan, de kont gaat toch naar binnen.

Vandaag nog even goed geoefend en soms voel ik betere momenten, maar die zijn zeldzaam en wanneer het goed gaat, springt ze toch weer om in de andere galop. (wordt het denk te zwaar o.i.d.)

Ik blijf zowiezo oefenen, rechtstellen, binnenhoefslag op 2 teugels rijden en de galop verbeteren. maar als er nog tips zijn hooer ik ze graag!