Je merkt zelf wat een paardje aan kan. als je merkt dat hij het zwaar en moeilijk vind is dat genoeg,
dus rustig opbouwen en dan kotm eht wel goed!
vamp
Geplaatst: 20-11-04 16:20
Valt wel mee hoor, zolang je het niet te erg gaat overdrijven. Ik zeg altijd, liever voorzichtig, dan te roekeloos.
verder kan je gewoon gaan springen, zolang je maar niet gelijk 1, 20 gata springen ofzo. zorg voor een goede warming up, met lage sprongetjes, en bouw het langzamerhand steeds hoger op. veel plezier met springen!
Sjonniej
Geplaatst: 20-11-04 17:12
Gewoon laag beginnen, eerst balkjes of cavaletti's draven en daarna rustig gaan opbouwen. De eerste 'echte' hindernis zou ik ongeveer op kniehoogte van je paard doen.
Glitch
Geplaatst: 20-11-04 22:52
Je merkt zelf wel waar je grenzen liggen. Bouw het gewoon langzaam op.
Je hoeft écht niet gelijk zo hoog te springen als "al die meisjes op de manege". Wie weet hoe lang hun al rijden.
Succes ermee!
Pikolino
Geplaatst: 20-11-04 22:52
inderdaad rustig opbouwen en als je paard goed beschermt is... *peeskappen/bandages dan kan het denk ik geen kwaad als je een gaatje hoger springt
er staat trouwens een fries bij ons op stal en die springt ook ruim over de 70cm heen... (best hoog voor een fries tog? )
Jockey_my
Geplaatst: 20-11-04 22:55
Gewoon laag beginnen en alles niet overhaasten.
Je merkt vanzelf wel wanneer het te moeilijk wordt of te zwaar!
Rustig opbouwen en het komt vast wel goed!
Ulissa
Geplaatst: 20-11-04 23:45
Gewoon laag beginnen. Lekker je paardje leren kennen en op een gegeven moment weet je zelf de afstanden en hoeveel galopsprongen ertussen zitten en kun je beter gaan timen. De hoogte van de sprongen is echt nog niet belangrijk.
coydog
Geplaatst: 21-11-04 01:12
Miss Mo haalt de 1m20 wel, als je dat opbouwt kan een tinker dat best aan hoor.
Ulissa
Geplaatst: 21-11-04 01:13
Lekker doorgaan en je paard leren kennen. Van 50 cm. naar 1.00 mtr. is niet belangrijk. Gewoon je paard leren kennen is veel belangrijker. Heb je zijn vertrouwen op 50 cm. dan heb je dat ook op 1.00 mtr.
CM_
Geplaatst: 21-11-04 01:19
stap elke dag minstens een keer een kwartier op het harde. zo maak je de pezen alvast sterk een tinker is er door zijn zware lijf, niet op gebouwt om veel enn hoog te springen toch kan elke week of elke twee weken wat springen absoluut geen kwaad! train vaak rechtuit in de bossen, stappen, draven en galoperen. niet crossen, maar gewoon rustig opbouwen naar een kwartier of twintig minuten galoperen. rechtuit! stappen kan veeel langer en draven ook door dit wekelijks te doen, maak je de achterhand goed sterk en op deze wijze doe JIJ er iig alles aan om hem sterk te krijgen en te houden, zodat springen ook nog eens makkelijker zal gaan door die sterke achterhand ! neem iig zeker goed les, dan weet je zeker dat je hem niet overwerkt
heel veel succes met je " springcarriere"
CM_
Geplaatst: 21-11-04 10:21
oh dat is jammer ja ! mag je wel aan de hand wandelen over het harde? veel, heel veel overgangen rijden in de bak, stap-draf, draf-galop, stap-galop,etc etc maakt de achterhand ook sterker succes~!
JulienSVU
Geplaatst: 22-11-04 13:46
te veel springen met een tinker, fries enz. is niet goed voor de achterhand omdat de voorhand te zwaar is.. tenminste dit is mij altijd verteld?
blazelover
Geplaatst: 22-11-04 21:24
ik heb met mijn haflinger ruim anderhalfjaar in de springles gereden en heb toen begeleiding gehad van iemand van zangersheide in het beging kwam ik niet hoger dan 50 toen 70 toen 90 en ons hoogtepunt was 1.10m op een wedstrijd hiermee wil ik zeggen dat er een kans is dat jouw paardje ook vrij hoogf kan springen mits je goede begeleiding hebt! veel succes
Supertje
Geplaatst: 23-11-04 01:39
Ik spring ook met mijn tinker. Vind het verdomd jammer dat hij niet groter is, anders had ik met hem wel een poging gewaagd om met springen te gaan starten. Maar wie weet, misschien word ik nog wel eens zo gek Mijn tinker vind springen geweldig, daar kan ik hem echt een plezier mee doen, en hij doet het niet bepaald slecht ook. Het is wel een verschil of je een heel zwaar gebouwde tinker hebt of een wat lichtere. Die van mij is ook een lichter type. We hebben onder het zadel eens 1.30 gesprongen, los heeft hij eens 1.60 gesprongen. Nu doen we dat niet bepaald dagelijks, dit heeft hij beide 1x gedaan, gewoon om eens te kijken hoe hij het zou doen. Verder doen we voornamelijk lijntjes, lagere hindernissen en soms een klein parcoursje. Eerst de techniek in orde krijgen, afstanden schatten, verruimen/verkorten, dat komt die hoogte vanzelf wel een keer goed