stelling: ongebroken trens beter als gebroken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

stelling: ongebroken trens beter als gebroken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 14:24

ik rijd Explosion dus met een ongebroken trens (geen stang een kunststof trensje dus)
nu gingen we kijken voor een ander hoofdstel en vroegen we of dit wel goed is. Die man zei dat hij al zijn paarden met zon bitje reed. omdat een gebroken bitje plooit en dus met de 'hoek' die t kan vormen tegen t gehemelde of de tong kan drukken...
en dit kan een ongebroken bitje niet.

wat denken jullie hier van?
(weet trouwens helemaal niet zeker of het hier thuis hoort)

Cwessielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:35

ik ben het er mee eens, ik heb het ook vaak gehoord. en het lijkt me logisch.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 14:41

ik heb het bit van Ex opgezocht op een site waar ook het gebroken bitje op staat... met uitleg en foto dus.
volgens die site is de ongebroken trens het mildste trens type. en toch hoor ik veel mensen zeggen: bah waarom zon bit?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:44

een ongebroken trens is het zachtste bit dat er is.

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:46

Wat verrassend zeg !
Ik dacht echt dat de (dubbel) gebroken dikke bustrens het zachtste was...!

Cwessielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:47

ja ik hoor dat ook vaak mensen zeggen maar ik vind een ongebroken trens inderdaad zachter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 14:51

DanielleJ schreef:
Wat verrassend zeg !

dat heb ik dus ook altijd gedacht Lachen t verraste me dus ook dat ie dat zei. maar wát ie zei was wel heel erg logisch...
als ik hiermee niet mocht rijden (bv op wedstrijd) raadde die me een bitje aan dat eigenlijk alleen 'rond' kan plooien. dus gewoon een gebroken bit maar dat kan geen hoek naar boven (tegen t gehemelte) of naar onder (tegen de tong) vormen.
en dat leek me ook wel een zacht bit.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-11-04 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:52

nou had ik ooit gehoord dat paarden makkelijker kunnen hangen op de ongebroken trens. Is dit dan zo? Verward
En is de ongebroken trens echt zachter dan de dubbelgebroken?
Heb nl n dubbelgebroken trensje voor Sheldon omdat ik dacht dat dat t zachtste was... afijn, hij loopt dr prima op maar ben wel benieuwd!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 14:54

een ongebroken is dus blijkbaar zachter omdat er minder beweging in zit. ik weet nu niet of dat er wat mee te maken heeft. maar toen een manege paard dit deed bij me moest ik spelen met t bit (en dus t bit doen bewegen) dus dat kan kloppen.
een ongebroken is zachter denk ik omdat wat die man zei wel klopte..
je moet zelf maar eens proberen om eerst iets in je mond te steken wat niet kan plooien. en daarna iets wat kan plooien gelijk een enkel gebroken (of dubbel) en zien wat jij t 'fijnste' vind...natuurlijk kun je jezelf niet vergelijken met een paard he maar Knipoog t gevoel zal toch ongeveer t zelfde zijn Haha!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:58

Hm, ik dacht altijd dat een dubbel gebroken trens de zachtste variant was.
Mits het bit goed past natuurlijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:20

ik rijd het liefst met een dubbelgebroken watertrensje en praktisch alle paarden reageren hier goed op, bustrensen vind ik verschrikkelijk, net zoals pessoas enzo. een pelham rijd ook fijn maar dan wel alsje hem juist gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:27

Met een ongebroken trens mag je wel wedstrijden starten.

Zelf rij ik eigenlijk nooit met een enkel gebroken trens, omdat dit bit snel de neiging heeft om tegen het gehemeltje te prikken.
Plus het werkt als een noten kraker.

Een dubbel gebroken vind ik daarom erg fijn, die kan niet in het gehemelte prikken en ook niet "noten kraken"

Een ongebroken trens vind ik ook erg prettig.
Vooral bij paarden die de hand niet op willen zoeken omdat ze er bang van zijn, omdat ze een erg gevoelige mond hebben.
Die vinden al dat gewiebel en gefrutsel in de mond meestal maar niks en ervaren dat stille bit vaak als erg aangenaam.

Echter schakel ik daarna weer over naar dubbel gebroken, omdat ik meestal reed voor de verkoop en veel mensen denken dat je met een scherp bit rijd als je met een ongebroken trens rijd.
Wat dus niet is.

Persoonijk kun je tussen 3 bovenstaande bitten best eens kijken welk bit jouw paard het prettigst vind, omdat ze alle 3 niet gemeen zijn.
Al gaat mijn persoonlijk voorkeur naar de dubbel gebroken en ongebroken. Dit omdat ik daar fijne reacties van veel paarden op gehad heb.

Zelf ervaar ik eigenlijk geen verschil tussen watertrens uitvoeringen en bustrenzen

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:44

Interessant.
Zelf had ik inderdaad ook het idee dat ongebroken bitten veel scherper waren dan gebroken.
Dus dank je voor de uitleg Haha!
Het is nu een stuk duidelijker.
Mijn volgende bitje wordt denk ik toch een dubbelgebroken...

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:23

Ik rijd met een dubbelgebroken watertrensje maar waar een soort rem op zit, hierdoor kan hij niet ver buigen en werkt het dus vanaf een bepaalde teugeldruk ook als een stang. Mn paardje loopt er super op, veel losser in zn lijf en veel makkelijker nageeflijk!

Chantal_Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:41

DanielleJ schreef:
Wat verrassend zeg !

ja idd dat dacht ik ook. zeker omdat het bit ongebroken is leek het mij juist dat het scherper inwerkt! Verward

maar waarom wordt er dan zooo vaak een paard ingereden met een dubbel of enkel gebroken trens?

ik denk ook dat het niet veel uitmaakt met watvoor bit je rijd want van ieder bit kun je een marteling maken! het hangt er dus ook zeker af van: hoe is de hand van de ruiter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:49

Citaat:
ik denk ook dat het niet veel uitmaakt met watvoor bit je rijd want van ieder bit kun je een marteling maken! het hangt er dus ook zeker af van: hoe is de hand van de ruiter

OK dan!

Je merkt bij wisselen van bitten wel verschil, maar als je denkt dat er wonderen mee gaan gebeuren, dan heb je het echt mis
Echt beter lopen, dat moet je idd RT oplossen.
Maar een paard met bijv een laag gehemelte, zal logischerwijs fijner in aanleuning zijn als het bit niet meer prikt, maar zal echt niet weet ik wat anders gaan doen Lachen

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:53

Nou, die wonderen zijn er bij mij toch een beetje. Ik reed altijd met enkelgebroken (ook wel met dubbelgebroken gereden) en mn paardje had altijd neiging het vast te pakken. Dat was met ongebroken dus niet zo, super lichtjes in de mond.

Ik rij nu weer met enkelgebroken, veel mensen vallen er toch wel beetje over..en het zit wat tussen mijn oren dat het scherp is. Soms gebruik ik de ongebroken nog wel, daarmee kan ik superlichte teueglhulpen geven..en is reactie beter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 23:26

DanielleJ schreef:
Interessant.
Zelf had ik inderdaad ook het idee dat ongebroken bitten veel scherper waren dan gebroken.
Dus dank je voor de uitleg Haha!
Het is nu een stuk duidelijker.
Mijn volgende bitje wordt denk ik toch een dubbelgebroken...

dat dacht ik dus ook. gewoon...ik zat met een stang in mijn hoofd. en jah.als je niet denkt aan die scharen (die dus eigenlijk zórgen voor de hefboomwerking) dan zit t al snel tussen je oren dat je met een rotbit rijd Lachen
en inderdaad, weet niet wie t zei maar elk bit kan een marteling zijn en elk bit kán een 'fijn' bit zijn Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:38

Omdat Matador een heel klein, smal mondje heeft met een zeer laag verhemelte, rijd ik (mede op advies van runningkawa) sinds enkele maanden met een ongebroken trens. Ik had ook altijd de gedachte van "hoe dikker hoe beter" en dan een gewoon simpele trens zeg maar. Maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn.

Sinds ik overgeschakeld ben naar een ongebroken Myler bit, loopt Matador heel fijn en durft hij het bit aan te nemen. Nu heb ik tenminste iets in mijn handen, voorheen durfde hij niet of nauwelijks te zakken in de halshouding. Dus ik ben van mening dat een ongebroken trens het zachtste is ja

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:51

ik denk dat ik ook maar is zon bit aanschaf dan Lachen zo te horen lopen ze er wel fijn op toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 17:11

Ex loopt er heel fijn op. Bij Phar heb ik t nog niet geprobeert Lachen

superchant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:00

mijn haffie hebt n enkel gebroke bitje.. zou het voor hem makkelijker zijn door de hals te lopen als hij een dubbelgebroken bitje heeft ?

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 00:10

DanielleJ schreef:
Wat verrassend zeg !

das zekers zo!

ook fijn voor jonge paarden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 01:10

Het ligt er maar net aan op welk stukje van de mond jouw paard het gevoeligste is...
Ik heb Triumph ooit eens een keer op een stangetje gereden en die reageerde daar debiel gevoelig op, terwijl een ander er haast monddood op reageerde (ook wel paarden die het er wel fijn op deden hoor Haha!).
De een heeft blijkbaar graag wat meer druk op de lagen, de ander liever op de tong, weer een ander is gevoelig op de mondhoeken en zo kan je nog wel even doorgaan.
Persoonlijk vind ik dat je tussen dit soort trensjes best wel eens kunt wisselen om te proberen wat je paard het beste past.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 02:28

zitake schreef:
ik rijd het liefst met een dubbelgebroken watertrensje en praktisch alle paarden reageren hier goed op, bustrensen vind ik verschrikkelijk

Ik heb me dat altijd al afgevraagd, wat is het verschil in effect van een bustrens en watertrens? Waarom de ene verschrikkelijk en de ander heerlijk?

(Voor mij als leek lijkt er nauwelijks verschil te zijn, behalve dat bij de ringen van een watertrens de velletjes er tussen kunnen komen en je dus soms bitringen nodig hebt)