Wat te doen bij pony die alleen maar wil rennen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marinke

Wat te doen bij pony die alleen maar wil rennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 20:27

Mijn leasepony staat op een stalling met 7 andere paarden en ponys. Rond half 5 gaan ze allemaal op stal. De bak ligt een stukje van de stal af, naast het weiland zegmaar. Als alle paarden in de wei staan is Romeo (mn leasepony) best fijn te rijden, gewoon lekker voorwaarts maar niet té, en hij let dan redelijk op mij.
Maar zodra alle paarden op stal staan doet ie nog maar 1 ding: rennen. En is ie met zn aandacht geen seconde meer bij mij. Hij springt soms dan ook steeds weg in een bepaalde hoek, enz.
Kortom dan is het rijden echt niet leuk meer

Wat ik al geprobeerd heb: steeds als ie onder me vandaan wil vliegen hem op de volte zetten, gaat ie niet langzamer dan maak ik gelijk de volte kleiner. Maar het werkt maar niet, om hem langzamer te krijgen moet ik zo'n kleine volte maken dat ik me afvraag of het wel goed is voor zn benen.. en zodra hij rustiger loopt en ik van de volte af ga is het weer zoefffff!!
Langzamer lichtrijden werkt altijd ontzettend goed bij hem als de rest gewoon in de wei staat en hij iets té voorwaarts is Knipoog dan kan ik hem helemaal op mn zit in een rustig tempo krijgen. Maar dat lukt op die momenten dus ook niet.....
Op een gegeven moment was ik er echt zat van en heb ik hem flink laten galopperen, ik dacht hij word vanzelf wel moe. Gevolg: ik doodmoe en hij wil maar door blijven gaan. Ik was van plan om niet zo lang te gaan rijden, maar omdat hij zo deed heb ik toch wel een uur gereden, en uiteindelijk was mn tijd echt op en moest ik wel stoppen, zonder dat er verbetering was gekomen tijdens het rijden.
Dit heb ik nou altijd als de rest op stal staat en ik ga rijden zonder dat er iemand anders in de bak aan het rijden is. En ik weet niet hoe ik het moet oplossen

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:53

Kan je niet met iemand samen in de bak rijden dan? en als je nog geen les hebt zou ik les nemen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:57

mischien een ander bit proberen

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 21:57

Ja soms rijd ik wel samen met iemand in de bak, maar dat kan ook niet altijd, we hebben allemaal zo onze eigen tijden dat we kunnen rijden, ik heb ook nog school en huiswerk enzo Knipoog
Les heb ik wel, normaal elke week, nu alleen een paar weken niet, instructrice kon niet, en laatst was de bak weer veel te nat om goed in te rijden, dan ben ik weer jarig en zo is er steeds wel een reden... Ik zal het ook zeker bespreken als ik weer les heb maar ik dacht, kan geen kwaad om eens een topic op bokt te openen Lachen

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 21:57

tessyke schreef:
mischien een ander bit proberen

Waarom een ander bit proberen??

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:12

Juist niet een ander bit proberen!!! Volgens mij doet dat Romeo geen goed... Helpt veel stappen ook niet? Probeer hem niet te veel op te fokken maar juist rustig en relaxed te krijgen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:12

Marinke schreef:
Waarom een ander bit proberen??

Dan blijft de ruitersportzaak tenminste goed winst draaien Knipoog

Probeer hem eens door te drijven, lekker laten galoperen, in een afgesloten bak kan er niet zoveel gebeuren als je alleen bent, zodra je merkt dat hij langzamer gaat, aansporen. Net zo lang tot hij het spuugzat is.
Hij zit je gewoon te pesten. Hij vindt zijn maatjes veel leuker om mee te spelen en is dus liever bij hun dan dat hij aan het werk wordt gezet door jou. Overdonder hem maar eens goed, als je dit een paar keer doet, zal hij zich na verloop van tijd wel 3x bedenken voor hij gaat crossen.
Ik weet dat het onwijs vervelend is om zo te moeten rijden, dat je niet lekker kan trainen en dat je alleen maar bezig bent het laatste woord te hebben, maar het helpt bij de meeste paarden goed!

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:39

wkoekoek"]
Juist niet een ander bit proberen!!! Volgens mij doet dat Romeo geen goed... Helpt veel stappen ook niet? Probeer hem niet te veel op te fokken maar juist rustig en relaxed te krijgen.
[/quote]

[quote="Sjonniej schreef:

Probeer hem eens door te drijven, lekker laten galoperen, in een afgesloten bak kan er niet zoveel gebeuren als je alleen bent, zodra je merkt dat hij langzamer gaat, aansporen. Net zo lang tot hij het spuugzat is.
Hij zit je gewoon te pesten. Hij vindt zijn maatjes veel leuker om mee te spelen en is dus liever bij hun dan dat hij aan het werk wordt gezet door jou. Overdonder hem maar eens goed, als je dit een paar keer doet, zal hij zich na verloop van tijd wel 3x bedenken voor hij gaat crossen.
Ik weet dat het onwijs vervelend is om zo te moeten rijden, dat je niet lekker kan trainen en dat je alleen maar bezig bent het laatste woord te hebben, maar het helpt bij de meeste paarden goed!

Tussen deze 2 dingen zat ik dus te twijfelen vandaag. In stap gaat het redelijk, al wil ie wel constant richting stal kijken enzo Knipoog maar zodra ik aandraaf gaat ie direct racen. Dan probeer ik wel rustig en ontspannen te blijven, maar dat lukt niet altijd, vooral dat ontspannen is behoorlijk lastig Knipoog ik ben niet bang ofzo op die momenten maar stuiter nog wel eens alle kanten op, en moet hem regelmatig echt 'omtrekken' om te voorkomen dat ie richting hek spurt.
Wat kan ik nou het beste doen? Juist heel veel stappen, of wat Sjonniej zei?
Vandaag was ik het dus zat Bloos en had hem flink laten galopperen, hij draaft ook liever keihard dan dat ie galoppeerd. Maar moe worden of opgeven, ho maar! en ik wist niet of ik hem nou juist doorheen moest rijden of niet, want volgens mij word ie er alleen maar opgefokt van..
Ik weet dus niet wat het nou is, of ie echt bang is om alleen gelaten te worden of dat het toch wat 'uitprobeergedrag' is ofzo. Het ging een tijdje heel goed, als ik ging rijden als de rest op stal stond was ie na zo'n 20 minuten toch wel heel rustig, liep ie wel lekker ontspannen!

ohja ander bitje ben ik echt totaal niet van plan, snap ook niet wat het bit hiermee te maken heeft Knipoog daarom vroeg ik al waarom een ander bit?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:45

Waarschijnlijk omdat je met een lekker scherp bit je paard lekker in de mond kan trekken zodat ie wel langzamer moet Scheve mond

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 22:47

En om de bittenhandel een beetje in stand te houden.

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:51

wkoekoek schreef:
Waarschijnlijk omdat je met een lekker scherp bit je paard lekker in de mond kan trekken zodat ie wel langzamer moet Scheve mond

Nou dat lijkt me echt dé oplossing voor Romeo Tong uitsteken
nee, ik zweer bij mn huidige bitje Haha!

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:05

Kan hij niet los staan elke dag, of een paar x per week. Dat hij zich lkkr uit kan leven en meer op jou gaat letten omdat hij niet vol energie zit en dit niet zo goed kwijtkan.
En wel proberen met rustig. Van veel galop worden ze vaak nog opgefokter. Als ie druk wil worden, gewoon gaan stappen maar wel beetje bezig houden. Voltes, vhv, pasje wijken (als ie hier ook niet heet van word), beetje stelling, slangevoltes. Doe maar wat rustiger aan. En galop alleen korte stukjes, als ie druk word weer terug naar draf of desnoods stappen.
Dan houd ie dus wel zn extra energie omdat ie wat minder mag rennen, hoop dat ie dat wel anders kwijt kan, anders komt dat er over n tijdje allemaal ineens uit. Maar waarsch kan je zo wel relaxeder rijden.

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 08:01

Nou hij staat overdag gewoon in de wei, en ik ga meestal rijden als ie net uit de wei komt, dus het is niet zo dat ie dan al een tijdje stilstaat.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 08:31

Paarden zijn prooidieren en sparen daarom in principe hun energie voor wanneer het nodig is.

Als hij hard wil, laat je hem nóg iets harder lopen, maar dan wel op een hele kleine cirkel. Je gebruikt de cirkel dan niet om hem langzamer te laten gaan, maar om hem hard te laten werken en daar houden ze niet van. Zodra je voelt dat hij langzamer wil, zet je hem nog even aan en vraag dan de verlangzaming.

Veel hele korte bochtjes achter elkaar, dus cirkeltjes niet afmaken of juist meer dan een hele, zorgen er ook voor dat hij zijn aandacht bij jou gaat houden.

Suc6!

=^.,.^=

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 09:01

idd, heel veel aandrijven en lekker hard galloperen. Ook als je merkt dat hij verminderd. En dat een paar keer in de week en na een week zal hij het doorhebben dat het écht niet leuk is Lachen

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:22

De mijne heeft precies hetzelfde..De laatste tijd alleen maar rennen..

bij mij helpt het om:
Op mn eigen tempo licht te rijden(ookal trekt ie daar ook soms gewoon doorheen)
Laten uitgalloperen word ie alleen nog maar meer drukker van..
En nu pak ik dr gewoon ff flink kort dat ze gelijk in de stap moet..daar is ze nu zo beduist van dat ze het de laatste tijd toch wel uit dr hoord laat..

Ik had echt vanalles geprobeerd maar als het niet op de rustige manier kan dan maar een keertje hard optreden..

Oberek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 15:28

Volgens mij hangt het van het karakter van je paard af wat de beste methode is. Mijn vorige verzorgpaard was soms nogal lui. Toen ik een keer ging rijden in de winter had ze behoorlijk veel energie (ze was ook geschoren). Nadat ik haar had gelongeerd en erop ging bleef ze de hele tijd aangalopperen en wilde ze alleen maar rennen. Eigenlijk zat ze me gewoon in de zeik te nemen. Ik heb haar toen expres op de volte laten galopperen. Dat werd ze na een poosje zat, maar toen ging ik dus nog even door! Na een kwartiertje probeerde ze het nog een keer, weer hetzelfde recept toegepast en nu gaf ze zich snel over. Daarna kon ik gewoon met haar aan de gang.
Van wat ik uit jouw verhaal heb kunnen lezen geeft jouw pony niet zo makkelijk op. Dan lijkt me dat je met de methode zoals hierbove juist het tegenovergestelde bereikt. Of je bent een uur aan het galopperen, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Mijn huidige verzorgpaard heeft ook weleens zo'n bui dat ie alleen maar wil rennen. Van onze instructrice moeten we hem dan juist rustig maken. Veel stap en draf op de kleine volte. En dat mag dan gerust een volte van 10 m zijn. Zodra hij een paar rondjes ontspant op die kleine volte ga je een stukje rechtuit. Maar als ie weer gaat rennen zet je meteen weer een volte in. En probeer veel te doen met je zit en je stem, zoals je al aangaf. Volgens mij werkt meer tegenhouden in de hand alleen maar averechts.
Om te zorgen dat je pony lekker de aandacht bij jou heeft veel verschillende figuren rijden. Wat ik altijd een leuke vind is een slangevolte met in iedere grote boog een volte 10 m. Zo houd je hem bezig en geef je hem toch niet de kans om onder je uit te rennen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, heel veel succes!

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:11

Tsja ander bit proberen, of veel bezig houden onder het rijden, heeeeel zwaar licht rijden... of uit laten sjezen. Eerlijk gezegd vind ik een paard op de rem zetten et domste wat je kunt doen....je moet et voorwaards oplossen. En uiteindelijk worden ze wel moe hoor en dan moet je juist doorrijden.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:24

farichta schreef:
Paarden zijn prooidieren en sparen daarom in principe hun energie voor wanneer het nodig is.

Als hij hard wil, laat je hem nóg iets harder lopen, maar dan wel op een hele kleine cirkel. Je gebruikt de cirkel dan niet om hem langzamer te laten gaan, maar om hem hard te laten werken en daar houden ze niet van. Zodra je voelt dat hij langzamer wil, zet je hem nog even aan en vraag dan de verlangzaming.

Veel hele korte bochtjes achter elkaar, dus cirkeltjes niet afmaken of juist meer dan een hele, zorgen er ook voor dat hij zijn aandacht bij jou gaat houden.

Suc6!

=^.,.^=

dit heb ik ook al eens gedaan bij een probleem pony en hielp perfect probeer het maar een paar keer, (wel echt doorzetten he)

het helpt denk ik zeker

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:26

zeker niet aan de teugels zittne, laat hem op het begin maar zeker wat "extra' lang.. heeft bij mij ook geholpen en daarna ook niet teveel aan de teugels zitten worden zulke pony's heel gestressed van..

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:26

Aangezien ik de pony ken, denk ik echt niet dat het met galopperen op te lossen is. En een ander bit al helemaal niet. Hij had in het bgein al wat problemen, ze hebben nu net een waarbij het goed gaat. Ik zou het echt met rustig aan doen oplossen, en zeker niet te vel op zn flikker geven, dan schiet ie helemaal in de stress Scheve mond

NovaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:32

Idd zoals al meerdere hebben gezegd gewoon doorrijden, vooral niet gaan trekken.
Ja kan hem ook los in de bak laten zetten en hem net zolang laten rennen totdat hij echt moe is. Dus elke keer als hij weer wilt stoppen nog extra aansporen, aan de longe, los of derop, dat moet je zelf maar ff bekijken.
Hij heeft eigenlijk gewoon schijt aan je, hij is liever bij zijn vriendjes, dat is erg vervelend voor hem want hij zal toch moeten lopen zonder zijn vriendjes. Als je slim bent geef je dus niet toe, door bijvoorbeeld met een ander te gaan rijden, hij heb maar te leren alleen te lopen.

Laat je ons weten hoe het gaat, ben best wel benieuwd namelijk Haha!

Chippp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:48

Ow sorry. Verkeerd gelezen. Ik dacht van als ie in de zomer op de wei staat dat je dan fijn rijdt en als ie op stal staat minder. Ik dacht dat ie dus niet meer in de wei stond. Maar je bedoelde alle andere paarden op stal.
Hoe gaat het nu met rijden? Heb je al een keertje gereden met de paarden op stal? Gaat het beter als je m rustig houd of laat je hem nog wel juist galoperen?

Jeetje wat n vragen Tong uitsteken

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:47

Zeker geen ander bit of iets dergelijks kopen.
Nee heel veel overgangen. Bij het aandraven als hij wegrent direct weer terug naar stap of op een hele kleine volte zetten.
Heel veel o0vergangen rijden en altijd proberen schoudervoor ter rijden. Hij mag zijn vriendjes neit zien. Hij moet luisteren. Tijdens het wegracen en jouw overgang terug naar de stap mag je best even behoorlijk zwaar gaan zitten en een goed stevuige ophouding op de buitenteugel maken.

bijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:16

Het ligt natuurlijk aan het paard, maar zoals ik het inschat lijkt het me niet verstandig om door te blijven galoperen, daarmee krijg je hem niet rustiger. Als hij gaat rennen en je zet hem telkens op een kleine volte dan kan dit problemen geven in de toekomst. Ik ken verschillende paarden waar dit bij gedaan is en die hebben nu dus daardoor andere problemen hebben.
Ik raad je aan om hem goed bezig te houden, rijd geen enkel heel rondje over de hoefslag. Als hij zo bezig gehouden wordt dan moet hij op een gegeven moment wel beter op jou gaan letten en zo krijg je meer controle, en veel stappen voor de rust . Dat zou ik in ieder geval doen. ik zou er zeker niet flink aan gaan lopen trekken en doen om hem langzamer te laten lopen

en vooral verder gaan met lessen

Succes!!!