Het geven van de galop hulp, buiten of binnebeen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Het geven van de galop hulp, buiten of binnebeen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 15:03

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen,

Ik laat mijn paard in de galop springen op mijn buitenbeen, alleen het verplaatsen van mijn been, is voor mijn merrie al genoeg om aan de springen, zou ik daarbij ook nog een gebruik maken van mijn binnenbeen, dan gaan de oren in de nek, want ze is nl super gevoelig, b.v. in de middengalop, open ik de hand een stukje en drijf haar met de zit naar voren, maar geen extra been oid.....want dan is de merrie zwaar beledigt......ze wil gewoon dat je stil zit, niet ouwehoeren en lichte hulpen geeft dan doet zij de rest..... ja het is een 16 jarige merrie....en drachtig ook nog!!!

Nou is het geval dat ik een jong paard heb dat , ze moet het eigenlijk nog leren, ook het aanspringen in de galop, wat is nou het beste om te doen, haar net zoals mijn oude paard toch leren om op het buitenbeen aan te galoperen, of toch op het binnenbeen..

Ik vraag mij af of ik er later problemen mee kan krijgen bv in de M Z oefeningen.

Ik ben nu L1 met het oudere paard en deze 5 jarige zou ik toch graag wat hoger willen proberen te starten...

Aangezien ik nog nooit hoger als L1 heb gereden en ik sommige oefeningen,wel ken , als ik iemand ze zie rijden, weet ik de officiele theoretische hulpen van vele M Z oefeningen niet.......

Ik vraag mij dus ook af ?? Krijg is problemem met bv een galopwissel als ik op deze manier aanspring???

Wie kan mij een goed advies geven....Ik heb mijn instructrice al gevraagd, maar ik weet dat hier op bokt ook veel mensen zitten die goed kunnen rijden.....dus wou ik hier mijn vraag ook even neerleggen......

groeten

Sigrid

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:05

Ik heb altijd geleerd dat je paard moet aanspringen Om je binnenbeen heen, en je buitenbeen ligt er voor begrenzing, niet om aan te drukken. Jij hebt het je paard dus altijd verkeerd geleerd, en dit kan later nog wel eens problemen opleveren met wissels etc. kijk er de boeken maar op na, er is genoeg leesvoer over.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 15:12

In een intervieuw met (ik geloof) anky van grunsven las ik eens dat een paard al moet aangalopperen op het naar achteren leggen van je buitenbeen. Eerlijk gezegd kan het op allerlei manieren, net hoe je het zelf aanleerd. ik vind het zelf het fijnste om het binnen been de druk te laten geven terwijl het buiten been naar achteren gelegd wordt omdat het paard dan het minst in de war gebracht wordt met zijwaarste hulpen waarbij een been naar achteren gelegd wordt. En sommige ruiters drukken het paard juist met het buitenbeen in de andere galop bij de wissels, zo heb ik dat bijvoorbeeld een keer van een western ruiter gehoort die daar het buiten been voor gerbuikt. Tja, vele meningen, vele methoden.
Maar: inderdaad, zoals Tulandro al zegd, lees het maar eens na in de boeken, kijk maar eens wat daarin gezegd wordt.
Succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:07

Het buitenbeen bepaald mede (samen met je zithulp)in welke galop je aanspringt en is dus ook een onmisbare aanwijzing. Het binnenbeen bepaald wanneer je in galop aanspringt. Als je paard het zonder binnenbeen doet is dat niet fout, alleen handig, zou ik zeggen. Geen jury daar ooit wat van zal zeggen en ik zie ook niet welke problemen je zou kunnen krijgen..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:14

Als je paard al aangalopeerd als je je buitenbeen wat naar achteren legt, hoe wil je dan gewoon stelling en buiging rijden in stap en draf? dan verleg je je buitenbeen toch ook?

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:24

Tulandro schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je paard moet aanspringen Om je binnenbeen heen, en je buitenbeen ligt er voor begrenzing, niet om aan te drukken. Jij hebt het je paard dus altijd verkeerd geleerd, en dit kan later nog wel eens problemen opleveren met wissels etc. kijk er de boeken maar op na, er is genoeg leesvoer over.

Zo heb ik het ook geleerd.........

lautjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 18:36

Citaat:

Zo moet het ook.
Want je moet ook in elke wending je buitenbeen achter de singel doen.
Dit is dus in jou geval niet handig, want je paard springt dan al aan.
Ik heb hetzelfde probleem, en we zijn nog steeds bezig dit eruit te krijgen.
Mijn paardje is 4!
Het gaat al iets beter. Probeer gewoon in de draf je buitenbeen achter de singel te houden op een volte en spring pas aan als je je binnenbeen aandrukt. Zo ben ik bezig dit eruit te krijgen bij die van mij.
Zodra ik mijn buitenbeen achter de singel doe neemt ie al een aanloopje om over te gaan in de galop. Ik rijd dan net zolang met mijn been achter de singel tot hij rustig is en laat hem op mijn binnenbeen aanspringen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:57

Amadeo schreef:
In een intervieuw met (ik geloof) anky van grunsven las ik eens dat een paard al moet aangalopperen op het naar achteren leggen van je buitenbeen. Eerlijk gezegd kan het op allerlei manieren, net hoe je het zelf aanleerd. ik vind het zelf het fijnste om het binnen been de druk te laten geven terwijl het buiten been naar achteren gelegd wordt omdat het paard dan het minst in de war gebracht wordt met zijwaarste hulpen waarbij een been naar achteren gelegd wordt. En sommige ruiters drukken het paard juist met het buitenbeen in de andere galop bij de wissels, zo heb ik dat bijvoorbeeld een keer van een western ruiter gehoort die daar het buiten been voor gerbuikt. Tja, vele meningen, vele methoden.
Maar: inderdaad, zoals Tulandro al zegd, lees het maar eens na in de boeken, kijk maar eens wat daarin gezegd wordt.
Succes!

Daar ben ik het niet mee eens, want hoe doen mensen het dan die op het buitenbeen aangalopperen, met stelling en wijken en schouder binnenwaarts/travers?? Want dan moet je je been ook iets naar achter leggen, zo snapt je paard het verschil toch niet meer? Sinds dat ik mijn net ingereden paard om mijn binnenbeen aan laat galopperen, springt hij elke keer in de goede galop aan, wat daarvoor niet het geval was.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-04 22:02

de meningen zijn wat verdeeld, maar de meesten doen het dus zoals in het boekje staat......

ik moet zeggen dat ik totaal geen problemen heb met wendingen e.d. paard springt altijd goed aan, wijkt netjes, .........

als ik bv schoudervoor doe, van F naar E en ik rijd haar daarna de volte op om alleen mijn buitenbeen te verplaatsen, springt ze niet in galop aan,

Er zijn nattuurlijk ook nog zit en teugelhulpen, samen met de beenhulp, die het onderscheid maakt in de actie van het paard ....

problemen heb ik er nog niet mee ondervonden.....paard springt ook altijd goed aan, omdat het voor haar duidelijk is wat de hulp voor de linker en rechter galop is. wendingen, wijken schouderbinnewaarts.e.d.

het enige wat ik me afvraag is, of ik problemen krijg met moeilijkere oefeningen van bv het M Z ZZ, en waarom?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 22:14

sigrid1182 schreef:
de meningen zijn wat verdeeld, maar de meesten doen het dus zoals in het boekje staat......

ik moet zeggen dat ik totaal geen problemen heb met wendingen e.d. paard springt altijd goed aan, wijkt netjes, .........

als ik bv schoudervoor doe, van F naar E en ik rijd haar daarna de volte op om alleen mijn buitenbeen te verplaatsen, springt ze niet in galop aan,

Er zijn nattuurlijk ook nog zit en teugelhulpen, samen met de beenhulp, die het onderscheid maakt in de actie van het paard ....

problemen heb ik er nog niet mee ondervonden.....paard springt ook altijd goed aan, omdat het voor haar duidelijk is wat de hulp voor de linker en rechter galop is. wendingen, wijken schouderbinnewaarts.e.d.

het enige wat ik me afvraag is, of ik problemen krijg met moeilijkere oefeningen van bv het M Z ZZ, en waarom?

Ik moet zeggen dat ik er zo 123 het antwoord niet op weet, maar ik weet zeker dat er een goede reden voor moet bestaan, anders zou er nergens zo uitdrukkelijk staan dat je om het binnenbeen aan moet galopperen. Ik wil het morgen wel eens aan mijn instructrice vragen, die heeft GP gereden, die zal t wel weten.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:42

Ik heb ergens gelezen dat je je buitenbeen gebruikt om in galop te gaan, maar omdat veel mensen niet ALLEEN hun buitenbeen kunnen aandrukken, leg je die maar 'op de singel' omdat het dan de minst storende bijhulp is.

Aanspringen in galop doet het paard vanuit het buiten achterbeen, dus vrij logisch dat je dat been moet gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:21

juist op je buitenbeen aan laten springen heeft een groot voordeel in de wissels.

Ik heb de neiging om mijn wissels teveel op mijn binnenbeen te rijden. Kojack moet ik altijd een beetje 'optillen' aan de binnenkant om hem echt mooie wissels te laten springen, en dat moet ik me nu op andere paarden weer afleren. Series worden er een stuk makkelijker van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:24

Ik heb geleerd om op het buitebeen aan te springen.
Later hoorde ik dat het verkeerd was
Echter, heb ik er nooit problemen mee gehad.
En wissels op de springpaarden was ook geen probleem
En met de dressuur heb ik het ook nooit nadelig gevonden.

En mijn nieuwe knollie mag het zo ook weer gewoon gaan doen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:21

callippo schreef:
Ik heb ergens gelezen dat je je buitenbeen gebruikt om in galop te gaan, maar omdat veel mensen niet ALLEEN hun buitenbeen kunnen aandrukken, leg je die maar 'op de singel' omdat het dan de minst storende bijhulp is.

Aanspringen in galop doet het paard vanuit het buiten achterbeen, dus vrij logisch dat je dat been moet gebruiken.

Daar heb k echt nog nooit van gehoord, ik vind het maar een raar argument! Dat eerste gedeelte dan hoor, maar waarom worden er in alle boekjes dan uitgelegd dat je paard om je binnenbeen hoort aan te galopperen?

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:23

Het hangt ook van je paard af. Bij de vorige paarden die ik reed hoefde ik idd. alleen mijn buitenbeen achter de singel te leggen. Iwan gooit dan echter alleen zijn kontje naar binnen en draaft dan scheef verder. Bij hem moet je echt met je zit en binnenbeen helpen.

De zijgangen rijd ik ook niet met alleen het naar achterleggen van mijn kuit, dan leg ik mijn hele been (en dus ook zitbeenknobbels) vanuit de heup opzij en neem ik dan als het ware mijn paard mee opzij.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:08

Ik heb geleerd aan te springen door buitenbeen naar achter te leggen en natuurlijk zo nodig je binnenbeen eraan te houden voor eventueel meer tempo. Bij mijn paard is het nu al zo dat hij aanspringt zodra ik mijn been al verleg. Ik heb met andere oefeningen geen problemen daarbij, omdat ik behalve mijn buitenbeen dan ook andere hulpen gebruik, waardoor hij duidelijk verschilt ziet
Natuurlijk is elk paard anders en geloof ik dat je iets op meerdere manieren kan bereiken, uitproberen dus. Want mijn binnenbeen hoef ik helemaal nu niet meer te gebruiken
Succes OK dan!

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 14:28

Ik heb het ook geleerd als volgt: aanspringen om binnenbeen heen, buitenbeen is voor begrenzing.
Op de stal waar ik nu sta, word veel gewerkt met je zitbeenknobbeltjes (als je op je handen zit, voel je een botje in elke bil). Aanspringen dus ook mbv je zitbeenknobbeltjes, en dan wel als volgt -> je binnen zitbeenknobbel ín je zadel duwen. Op deze manier springt hij echt door je knobbeltje.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:49

Tulandro schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, want hoe doen mensen het dan die op het buitenbeen aangalopperen, met stelling en wijken en schouder binnenwaarts/travers?? Want dan moet je je been ook iets naar achter leggen, zo snapt je paard het verschil toch niet meer? Sinds dat ik mijn net ingereden paard om mijn binnenbeen aan laat galopperen, springt hij elke keer in de goede galop aan, wat daarvoor niet het geval was.

Ik heb ook niet 1 standpunt gegeven. Ik wilde alleen aangeven dat vele wegen naar Rome voeren.
Ik doe het zelf ook met het buitenbeen naar achter, een halve ophouding en een drukje met het binnenbeen, dus ik ben het persoonlijk ook met "jouw" manier eens, zo doe ik het ook.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 15:52

volgens mij is het ook echt een kwestie van gevoel. Met je hele lijf rijden, met je gewicht, handen, benen, zit enz.

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 16:53

ik heb altijd geleerd eerst leren vanuit, binnenbeen naar voren en buitenbeen klein stukje terug en naar mate ze scherper worden hoef je alleen nog maar je buitenbeen te gebruiken

amen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-04 20:52

Iedereen alvast erg bedankt voor de ervaringen / meningen...OK dan!

Viertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 21:33

Even een ongelooflijk misverstand uit de wereld helpen!!!!! Het maakt niet uit op welk been het paard aanspringt al doe je het met je binnenbeen naar achter! Als het paard goed aanspringt op de hulpen die je geeft en deze zijn altijd dezelfde hulpen doe je het goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:19

Nou... er zit wel een theorie achter zegmaar... Blond

Oa als je wat meer wilt dan alleen maar aanspringen, maar je ook de kwaliteit van je overgang wilt kunnen beinvloeden, en in een wat later stadium wissels en wisselseries wilt kunnen rijden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 22:58

Viertje schreef:
Even een ongelooflijk misverstand uit de wereld helpen!!!!! Het maakt niet uit op welk been het paard aanspringt al doe je het met je binnenbeen naar achter! Als het paard goed aanspringt op de hulpen die je geeft en deze zijn altijd dezelfde hulpen doe je het goed!

Er zal heus wel een theorie achterzitten hoor, dat verzinnen ze niet zomaar. Verward

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 23:13

Ik heb altijd geleerd buitenbeen naar achter en dan op hulp van beide benen tegelijk aanspringen of alleen van binnenbeen.

totdat ik Skip onder mijn kont kreeg, links aanspringen was enorm moeilijk maar volgens degene die hem inreed (GP ruiter ) kon ik beter aanspringen op mijn buitenbeen naar achter en kuit geven. Hierop sprong hij wel altijd aan in de goede galop. Waarom geen idee maar het werkt dan liever dat dan aanmodderen op de 'correcte' manier.

Met hulpen voor traver en schouderbinnenwaarts nooit geen probleem gehad omdat dit in combinatie met andere hulp van handen en verschil in druk gaat.