Gewichtshulpen in wending nav mening Aqua8horse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Appie

Gewichtshulpen in wending nav mening Aqua8horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 14:35

Aangezien het betreffende topic waarin onderstaande uitspraken gedaan zijn gesloten is, zou ik wel graag deze rijtechnische discussie voortzetten. Dus a.u.b. niet weer om beelden vragen, maar probeer gewoon mee te denken mbt gewichtshulpen genoemd door Aqua8horse.

Aqua8horse"]
Wat ik zou doen is het volgende: een meter voor de wending naar rechts zou ik met mijn gewicht iets meer leunen op de buitenbeugel (je brengt je gewicht iets naar buiten)
[/quote]

[quote="Aqua8horse schreef:
Het effect: als je een paard voorbereidt op een wending is toch duidelijk wat je wilt doen? Je wil hem een goede wending laten maken waar het paard in verhouding toch in balans blijft tijdens de wending. Door mijn buitenbeen lang te maken zetten mijn paarden de wending al in. Ik kan ze dus alleen met het langmaken van mijn been laten wenden.

Naar mijn mening verleg je dus de balans van je paard naar buiten. Dit gewicht naar buiten in een wending veroorzaakt juist een paard in onbalans.

Zijn er meer mensen die vragen hebben nav de manier van rijden van Aqua8horse in een wending?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:38

Ikke. Ik heb altijd geleerd dat je in de wending je gewicht naar binnen brengt, omdat je het binnenbeen extra belast. Je paard blijft onder jouw zwaartepunt lopen, als je je gewicht naar buiten brengt, maak je dus de wending onlogisch en vraag je in feite tegenstrijdige dingen.
Overigens kan ik ook op mijn buitenbeen de wending inzetten, maar dat staat er IMO los van.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:48

Bij een wending waar ik eerst een paar zijstappen wil doe ik dat wel.
En bij extra stelling heeft dit, op een minimale manier, ook wel nut. Maar in mijn ogen zou een paard dan juist onder jouw gewicht blijven en dus op de hoefslag blijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:53

Het paard zal altijd proberen met zijn gewicht onder jouw gewicht te blijven. Naar buiten leunen zal er dan ook voor zorgen dat mijn paard niet de wending ingaat maar naar buiten wegloopt.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:09

Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat je je buitenbeen lang moet maken in een wending.
In een correcte wending is je paard gebogen om je binnenbeen dius zou het binnenbeen lang moeten zijn.
Het buitenbeen ligt een fractie terug om het uitzwaaien van de achterhand te voorkomen.
Je draait met je schouder evenwijdig aan de schouders van het paard mee in de wending zou ik dan mijn buitenbeen lang moeten maken en mijn gewicht op het buitenbeen overbrengen.

Volgens mij kan dat gewoon niet hoor. Ik denk dat aqua8horse zich vergist heeft.
Mijn man zei gelijk die is gek beetje dom hoor.

Aqua8horse heb je de hulpgeving niet verkeerd omgeschreven?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:12

Ik begrijp dus ook niet waarom je het gewicht van ruiter naar buiten moet plaatsen in een wending Verward . IK heb altijd geleerd in de klassieke rijmethode dat paard ten alle tijd rechtgericht moet zijn en dus ook rechtgericht door wending of volte moet lopen. Paard mag niet naar binnen vallen of naar buiten wegtrekken.

Aan de hand van informatie dat ik van paard krijg (dat naar buiten wegloopt of naar binnen valt) ga ik paard eerst rechtrichten op binnenhoefslag (anders kan ik moeilijk beoordelen of hij valt of wegtrekt) daarna ga ik hem rechtrichten op volte dus de volte moet evengroot zijn en paard mag niet afwijken van de volte lijn.

Ik zie dat als volgt: je gaat met 2 mensen op een fiets zitten, als de ene persoon naar links gaat hangen dan zal de andere persoon naar rechts moeten gaan hangen om met die fiets een rechte lijn te krijgen)

Wat ik doe is op een volte of wending ervoor zorgen dat paard zijn gewicht buiten is zodat ik naar binnen kan zitten om rechtgericht door wending te laten lopen omdat ik in de rij-richting wil gaan zitten, dit doe ik overigens ook bij oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers, appuyeren en wijken.

Dus ook nooit de scheefheid van paard compenseren met gewicht van ruiter. Als het paard naar binnenvalt, zet dan met uw teugels de voorhand naar buiten en ga nooit gewicht van ruiter naar buiten zetten. Zo ontstaat enorme spanning in de rug van paard. Blijf dus altijd met eigen gewicht van ruiter in de gewenste buiging zitten.

Dus mijn binnenbeugel zal in deze situaties dus ook lager zijn als buitenbeugel en toch is mijn paard in balans. Ga ik juist naar buiten zitten en ga zo een wending door, zet ik alleen nog maar meer spanning op zijn rug waardoor paard niet rechtgericht is en zich niet kan ontspannen. Dus ik ben met Lielles geplaatste antwoord eens en ook met Cassidys antwoord, want paard volgt altijd gewicht van de ruiter als je alleen naar binnen leunt zal hij niet naar buiten weglopen en klopt het antwoord dat als je naar buiten gaat zitten, paard dus naar buiten zal weglopen.

Ik heb het dus ook zelf met eigen ogen gezien en zie dat regelmatig nog steeds, dat als mensen (per ongeluk) toch hun eigen lichaamsgewicht buiten zetten in wendingen dat er spanning bij paarden in de rug te zien is, dat kan in diverse dingen uiten, als harder gaan lopen in wendingen, of onregelmatigheid tot kreupelheid te zien is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:18

Ook ik ga met de bovenstaande reacties mee
Het naar buiten plaatsen van het gewicht begrijp ik dan ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:00

De mening van Aqua8horse is niet de mijne, maar wijkt niet af.
Persoonlijk probeer ik van rechtgerichtheid en dus ruitergewicht immer recht boven het paard uit te werken.

Het naar buiten plaatsen van het gewicht is niet vreemd in bepaalde rijstromingen. Het gaat uit van (om het zo simpel mogelijk uit te drukken): deurtje open waar je heen wilt, en deurtje dicht waar je niet heen wilt. Je ziet dat bv ook bij reiningruiters op hun circels; zitten iets aan de buitenkant van hun paard ter begrenzing.

Het zal ook wel niet lang duren voor er iemand zich meld die zegt juist het binnenbeen uit te drukken en iets meer te belasten. Dat komt weer uit de stroming die er vanuit gaat dat het paard om het binnenbeen en de binnenzitbeenknobbel heen gebogen dient te worden.

Ik ben geen voorstander van beide genoemde stromingen, omdat volgens mijn eigen redenering het paard het ruitergewicht opzoekt om daar onder te gaan lopen. Ik maak hier bv gebruik van als ik een paard sidepasses (overschenkelen) leer. Ik breng het paard dus subtiel iets uit evenwicht, waardoor het dier mijn gewicht weer recht boven zich wil dragen en dus iets uit zal wijken. Dit in combinatie met het voor mij heilige 'wijken voor druk' koppel ik aan een commando en voila!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:10

Ik heb altijd geleerd dat je zo recht mogelijk boven je paard moet blijven, dus niet overdreven gaan "hangen" naar binnen of buiten, omdat je zo de balans verstoort van het paard.

Als ik naar mezelf kijk en hoe ik rijd, dan word ik direct "afgestraft" door Matador als ik teveel scheef ga zitten. Bijvoorbeeld bij het wijken of de schouderbinnenwaarts. Soms doe ik dan onbewust te veel (want je wilt het zo graag) en dan krijg je het euvel, dat je misschien gaat "duwen" of "hangen" in de beweging. Resultaat: een paard dat wegvalt over de schouder of vluchtgedrag gaat vertonen.
Blijf ik recht zitten, dan is Matador ook recht.

Zeker bij een afgericht paard lijken mij die overdreven hang-schuif- en zithulpen redelijk overbodig. Het subtiel verschuiven van je zitbeenknobbels is dan een ander verhaal.

Bij een jong paard kan ik mij er dan nog meer bij voorstellen, maar volgens mij is het nooit de bedoeling om te gaan hangen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:33

DePennyBitch schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je zo recht mogelijk boven je paard moet blijven, dus niet overdreven gaan "hangen" naar binnen of buiten, omdat je zo de balans verstoort van het paard.
dit is volgens mij ook het meest logisch antwoord en al moeilijk genoeg in de praktijk.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:43

SuperPepeijn schreef:
dit is volgens mij ook het meest logisch antwoord en al moeilijk genoeg in de praktijk.

Idd

Daarom zijn spiegels ook zoooooo handig! Daar leer ik tenminste heel veel van. Rijtechnisch niet in orde? KIJK dan eens naar jezelf, het werkt bij mij iig erg goed en merk dat ik door juist recht te blijven zitten, Matador beter loopt.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 19:00

Kafue"]
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat je je buitenbeen lang moet maken in een wending.
In een correcte wending is je paard gebogen om je binnenbeen dus zou het binnenbeen lang moeten zijn.
[/quote]

Dat bedoel ik, juist het binnenbeen moet je lang maken. Dus als je je buitenbeen lang maakt, dan bereik je toch het tegenovergestelde?

[quote="Sonja"]
De mening van Aqua8horse is niet de mijne, maar wijkt niet af.
Persoonlijk probeer ik van rechtgerichtheid en dus ruitergewicht immer recht boven het paard uit te werken.

Het naar buiten plaatsen van het gewicht is niet vreemd in bepaalde rijstromingen. Het gaat uit van (om het zo simpel mogelijk uit te drukken): deurtje open waar je heen wilt, en deurtje dicht waar je niet heen wilt. Je ziet dat bv ook bij reiningruiters op hun circels; zitten iets aan de buitenkant van hun paard ter begrenzing.
[/quote]

Dit begrijp ik evengoed niet. Ik moet zeggen dat ik van western helemaal geen verstand heb, dus misschien is dat de reden. Maar je houdt toch niet het 'deurtje dicht' door je gewicht naar buiten te plaatsen? Het paard krijgt daardoor toch alleen maar de neiging om naar buiten te lopen?

[quote="Sonja"]
Het zal ook wel niet lang duren voor er iemand zich meld die zegt juist het binnenbeen uit te drukken en iets meer te belasten. Dat komt weer uit de stroming die er vanuit gaat dat het paard om het binnenbeen en de binnenzitbeenknobbel heen gebogen dient te worden.
[/quote]

Dit is gewoon de klassieke manier, dus m.i. geen nieuwe stroming?

[quote="Sonja schreef:
Ik ben geen voorstander van beide genoemde stromingen, omdat volgens mijn eigen redenering het paard het ruitergewicht opzoekt om daar onder te gaan lopen. Ik maak hier bv gebruik van als ik een paard sidepasses (overschenkelen) leer. Ik breng het paard dus subtiel iets uit evenwicht, waardoor het dier mijn gewicht weer recht boven zich wil dragen en dus iets uit zal wijken. Dit in combinatie met het voor mij heilige 'wijken voor druk' koppel ik aan een commando en voila!

Jouw eigen redenering dat het paard het ruitergewicht opzoekt om daar onder te gaan lopen is dus evengoed klassiek.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 19:01

DePennyBitch schreef:

Als ik naar mezelf kijk en hoe ik rijd, dan word ik direct "afgestraft" door Matador als ik teveel scheef ga zitten. Bijvoorbeeld bij het wijken of de schouderbinnenwaarts. Soms doe ik dan onbewust te veel (want je wilt het zo graag) en dan krijg je het euvel, dat je misschien gaat "duwen" of "hangen" in de beweging. Resultaat: een paard dat wegvalt over de schouder of vluchtgedrag gaat vertonen.
Blijf ik recht zitten, dan is Matador ook recht.

Zeker bij een afgericht paard lijken mij die overdreven hang-schuif- en zithulpen redelijk overbodig. Het subtiel verschuiven van je zitbeenknobbels is dan een ander verhaal.

Bij een jong paard kan ik mij er dan nog meer bij voorstellen, maar volgens mij is het nooit de bedoeling om te gaan hangen.

Hier heb je helemaal gelijk in. Als ruiter moet je idd zo recht mogelijk boven je paard blijven. Je moet ten alle tijden beide zitbeenknobbels blijven voelen. Als je echt gaat hangen is het contact met één van beiden verbroken.

Alleen in een wending verplaatst het zwaartepunt van het paard, waardoor de ruiter ook in dat zwaartepunt moet gaan zitten om de balans te bewaren. Daarbij moet een ruiter natuurlijk nooit gaan hangen, maar gewoon mee gaan zitten in die beweging (in evenwicht).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:06

tja, , toch werkt het wel, het is niet correct volgens de oude school, maar kijk inderdaad eens wat je fiets doet als je naar links hangt... die hangt naar rechts. een paard zal los, (let daar maar eens op) in galop een bocht nemen met het hoofd naar buiten. Hij hangt dus tegen... en als je dat als ruiter ook doet is dat heel logisch voor zo´n paard. Maar dat heeft effe niks met dressuur te maken. Wel handig als je zonder hoofdstel wil rijden, met een halsring of helemaal niks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:17

Appie schreef:
Hier heb je helemaal gelijk in. Als ruiter moet je idd zo recht mogelijk boven je paard blijven. Je moet ten alle tijden beide zitbeenknobbels blijven voelen. Als je echt gaat hangen is het contact met één van beiden verbroken.

Alleen in een wending verplaatst het zwaartepunt van het paard, waardoor de ruiter ook in dat zwaartepunt moet gaan zitten om de balans te bewaren. Daarbij moet een ruiter natuurlijk nooit gaan hangen, maar gewoon mee gaan zitten in die beweging (in evenwicht).

Idd, mee eens
Als het hangen gaat worden, dan word imo de hulp weer overdreven Lachen

Dit soort hulpen zijn imo ook altijd erg kleine hulpen, dus zijn de woorden die je gebruikt vaak "te groot" voor wat je wilt omschrijven.
(euhh, duh, leuke omschrijving Lachen )

Het in de richting kijken waarheen je heen wilt, daarmee geef je ook al een gewichtshulp mee en werkt ook goed.

Dus lijkt mij een tegenstrijdig gevoel om met de wending mee te kijken en je gewicht de andere kant in te brengen.
Ga je zelf dan niet in een knik zitten? (ook hier stel je de knik, niet te sterk voor)

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:27

Ik zit hier eventjes 'droog' te rijden Schijnheilig
En volgens mij is het erg lastig om je binnenbeen aangelegd te houden wanneer je in een wending je gewicht naar buiten verplaatst.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:41

runningkawa schreef:
Ook ik ga met de bovenstaande reacties mee
Het naar buiten plaatsen van het gewicht begrijp ik dan ook niet.

ben het hier ook mee eens

snap niets van het gewicht naar buiten brengen, probeer het maar, je paard wil altijd onder je blijven Verward

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:56

Als je je gewicht op je rechterzitbeenknobbel legt, zal je paard naar links gaan. Waarom?
Omdat we de paarden leren voor druk te wijken in alles wat we doen. Als je je rechterzitbeenknobbel belast is naar links het ontwijken van druk. Zoals Sonja al zegt, in de western niet vreemd en het werkt ook nog Knipoog
Op het binnenzitbeen werkt overigens ook prima, het is maar net wat je je paard leert.
Maar het is natuurlijk nooit de bedoeling dat je gaat hangen. Niet naar binnen en ook niet naar buiten.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:02

Ik heb geleerd te kijken waar je heen gaat omdat je daarmee je paard automatisch heen stuurt waar je naar toe wil.

Als ik hier droog oefen met kijken waar ik heen ga dan blijf ik met mijn benen in principe nagenoeg opzelfde plaats, mijn buitenbeen wordt misschien ietsje opgerekt doordat ik mijn lichaam van mijn buitenbeen wegdraai en naar mijn binnenbeen toe en wordt die korter. Niet zozeer de houding wordt anders het verschil in lengte zit hem volgens mij in het draaien van het bovenlijf.

Dit is al reeds voldoende gewichtshulp in mijn ogen.

edit: ik zit me net ook te bedenken dat ik op alles moet gaan letten voordat ik fatsoenlijk een boch door kan dat ik dat allemaal nooit kan uitvoeren. Ik reed mijn schouderbinnenwaarts ook veel te moeilijk, gewicht hier, dat daar etc. terwijl de hulpen eigenlijk heel eenvoudig zijn.
Dat heb ik hierbij ook. Gewoon kijken waar je naar toe gaat is voldoende om je in de juiste houding te krijgen en de juiste hulpen te geven (mits je zit correct is natuurlijk)
Laatst bijgewerkt door Skipper op 01-11-04 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:03

Lielle schreef:
Ikke. Ik heb altijd geleerd dat je in de wending je gewicht naar binnen brengt, omdat je het binnenbeen extra belast. Je paard blijft onder jouw zwaartepunt lopen, als je je gewicht naar buiten brengt, maak je dus de wending onlogisch en vraag je in feite tegenstrijdige dingen.
Overigens kan ik ook op mijn buitenbeen de wending inzetten, maar dat staat er IMO los van.

Jaa dat heb ik ook geleerd, gewicht iets naar binnen (wat je eigelijk automatisch doet als je de kant op kijkt waar je heen gaat) het paard maakt dan gevoelsmatig de wending om jou als middenpunt boven hem/haar te houden...

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 20:19

runningkawa"]
Het in de richting kijken waarheen je heen wilt, daarmee geef je ook al een gewichtshulp mee en werkt ook goed.

Dus lijkt mij een tegenstrijdig gevoel om met de wending mee te kijken en je gewicht de andere kant in te brengen.
Ga je zelf dan niet in een knik zitten? (ook hier stel je de knik, niet te sterk voor)
[/quote]

Idd, kijken is al één van de sterkste hulpen. Daarmee verplaats je al heel subtiel je gewicht.

En idd ook je laatste opmerking is heel logisch. Zie ook mijn reactie hieronder.

[quote="Romkabouter schreef:
Als je je gewicht op je rechterzitbeenknobbel legt, zal je paard naar links gaan. Waarom?
Omdat we de paarden leren voor druk te wijken in alles wat we doen. Als je je rechterzitbeenknobbel belast is naar links het ontwijken van druk.

Dit lijkt me evengoed nog steeds tegenstrijdig. Ik heb deze uitleg wel vaker gehoord. Maar je brengt je gewicht naar buiten en een paard wil daaronder blijven. Daarbij als je goed kijkt naar waar je heen gaat en tegelijkertijd probeer je je gewicht naar buiten te plaatsen, dan verkrampt je hele lichaam (is gewoon onnatuurlijk).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:34

Ik doe het wel eens bij paarden die overdreven naar binnenvallen op de volte. Ik hou het binnenbeen eraan maar ga zeg maar een stukje verzitten op het zadel......... daarmee probeer ik het paard mij op te laten zoeken (dus weer onder me te komen, eigenlijk) uiteraard blijf je dan wel recht op je paard zitten en je hebt het ook niet over centimeters Haha! Haha! Haha!
Ik ga dus zeg maar iets naast het paard zitten (voor je gevoel dan he)
Eigenlijk verstoor ik op zo een moment het paard zijn balans, maar geef hem de gelegenheid om dat weer op te zoeken onder me.

Maar een wending ingaan door naar buiten te hangen, lijkt me niet Haha! Haha! Haha!

Djammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:36

Je dient RECHT boven je paard te zitten, ook in een wending, volte oid. Dus niet naar binnen gaan hangen, en ook niet aar buiten.
Gewoon rustig tussen de oren van je paard door blijven kijken.
Het paard licht stelling naar binnen geven zodat je zijn binnenoog ziet en een neusgat.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:38

Zowieso is hangen een verkeerde beweging lijkt me dan.

Idd zoals ik en ook anderen al aangeven op dit topic, het verschuiven van je zitbeenknobbels is een heel ander verhaal dan gaan hangen!

Je doet al snel te veel (zoals RK zegt: de hulp is al snel te groot) en dat is nergens voor nodig.

En nogmaals - er blijft ook een verschil zitten tussen het rijden van een jong en groen paard, en een ervaren paard.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:49

Je blijft ook gewoon recht boven je paard zitten. Door je been lang te maken krijg je meer druk(gewicht) op je zitbeenknobbel. Scheef hangen is natuurlijk ten alle tijde uit den boze. De ervaring dat je paard naar buiten weg zal lopen heb ik in ieder geval niet. Jaren geleden had ik een deskundige instructrice die dat ook al zei. Na de discussie hier heb ik eens rondgevraagd en veel menesen kennen dat. Het valt mij wel op dat dat altijd wat oudere instructeurs zijn waar deze mensen en ikzelf ook les van hebben gehad. Volgens mij staat het ook gewoon in de dressuurboeken.