beauty te snel in galop wat nu??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chrissetje

beauty te snel in galop wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 11:28

als ik aan het rijden ben gaat alles goed:stap,draf..
maar de galop gewoon niet Verward
ze racet altijd wel een beetje in de galop,maar nu begint het echt abnormaal te worden!
ik probeer haar soms in te houden,maar het lukt niet
ik spring soms gewoon vanuit stap aan..lukt ook niet
als ze te snel gaat sta ik ook soms wel eens stil..maar niks helpt gewoon
soms longeer ik voor het rijden,maar dan word ze nog gekker.

wie o wie kan mij helpen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:57

Ten eerste als je paard dit in 1 keer gaat doen kan het óf komen doordat de temperatuur naar beneden gaat (heb je haar al meer dan 1 winter?) óf omdat er fysiek iets niet goed zit bijv. in haar rug.
Is dat gecontroleerd en is dat het neit dan kan je het oefenen door in de bak steeds vanuit een rustige draf gheod aanspringen in galop en dan steeds 4 pasjes en voordat ze druk wordt weer terugnemen. IN het begin ook even geen hoeken met kabouters enzo uitzoeken. Die pasjes kunnen steeds langer worden (doe het ook vooral op de volte enzo) en zo hou je haar aan dacht. Doe vlak voor dat je die pasjes aanspringt en vlak erna een wat moeilijkere oefening bijv. een pasje wijken of een volte 10 meter.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 12:13

nee,dit is nu de 2e winter,de vorige winter was het ook zo.maar niet zo erg.

dus voor ik ga galoperen moet ik wijken of een volte of iets dergelijks maken in de draf?
oke ga ik oefenen Haha!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-04 15:47

zo kan ik het niet afleren als niemand helpt Huilen

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:58

Je hebt toch al een goeie tip gehad? Al geprobeerd? Doe het onverwachts, inderdaad op/in of net na een kleine volte, of na een geconcentreerde oefening! Ga diep zitten, hou je benen eraan, blijf goed voorwaarts rijden, achterhand eronder, van voor niet te veel loslaten...
Ik denk toch dat je het moet blijven proberen.

Succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:54

Ja, die paar passen methode werkt prima, en ook niet meteen rechtuit laten gaan. Volte (halve baan of wat ruimer), stukje rechtuit, volte wil ook wel een helpen. Volte in galop, volte in stap, volte in galop, volte in stap. bij elke letter wat anders. hersentjes bezig houden

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:05

Als mijn paard zo hard gaat dan moet ik van mijn instructrice heel veel overgangen rijden. Dus draven en weer terug naar stap of halthouden als dat goed gaat dan pas galloperen. En dan alleen nog in kleine stukjes en dan inderdaad alleen maar op de volte. Niet een kleine, want dan maak je het vaak nog moeilijker voor je paard met als gevolg dat hij/zij nog harder wil.
Als het goed gaat dan rustig aan de periodes van galop steeds langer maken. Maar wel consequent blijven. Dus als het te hard gaat, dan meteen weer terug naar draf of stap.

Veel succes bij mij helpt het wel, maar niet ieder paard is hetzelfde.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:06

dit leer ik:

ons paard racet ook in de galop bij het aanspringen moeten we 4 pasjes ongeveer door gaan en dan terug nemen 4 pasjes draf en weer galop 4 pasjes doe dit een aantal...

en het is al een stuk minder geworden bij ons

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:10

In principe hetzelfde toch?? Gaat ook weer over de overgang.
Zelfde gedachten alleen iets anders uitgelegt Haha!

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:11

Heeeel veel overgangen rijden Lachen Van stap naar draf naar galop naar draf naar stap halthouden en dan weer van voor naar achteren Knipoog

edit: voordat ik commentaar krijg, ik bedoel van voor naar achteren weer beginnen dus niet dat je van voor naar achteren moet rijden haha

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:24

TequilaRos schreef:
In principe hetzelfde toch?? Gaat ook weer over de overgang.
Zelfde gedachten alleen iets anders uitgelegt Haha!

klot, ik had niet eens de andere berichten gelezen Bloos! Haha!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:34

Ik heb ook geleerd veel overgangen te rijden en anders voltes rijden, net zolang het paard weer loopt zoals jij wilt.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 10:26

overgangen rijden helpt niet echt,zo een kleine volte of zo wel.
maar als ik zo'n kleine volte heb gereden of wat dan ook,dan gaat het weer even goed in galop en dan weer niet Verward

iemand nog tips?moet ik bv stil zijn met mijn handen,inhouden...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:33

het profiel van beautylover schreef:
vorig jaar 29-08-2003 heb ik mijn eerste pony:beauty gekregen,maar ik kende haar al toen ze 4 was(nu is ze 7).

wij rijden nu samen M1,
we rijden nog geen wedstrijden,maar dat komt nog wel
beauty heeft jammer genoeg wel een korte staart,we weten niet hoe dat gebeurt was toen ze trug op de camping kwam.dus maar hopen dat ie snel weer aangroeid;)
over 2 maanden zal beauty waarschijnlijk 8 worden.

dan lijkt me dit niet zo'n groot probleem toch? Gewoon veel schakelen in de galop, stil zitten, volte sluiten en weer openen en veel overgangen draf-galop-draf uit een verzamelde draf.

/add
En als die kleine voltes maar even werken, dan rijd je weer een nieuwe volte in zodra je voelt dat je geen tempocontrole meer hebt. En let erop dat je niet in de volte blijft vast houden voor, ze moet op je zit terug komen en dan op eigen benen in balans blijven.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 02-11-04 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

TequilaRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:34

beautylover schreef:
overgangen rijden helpt niet echt,zo een kleine volte of zo wel.
maar als ik zo'n kleine volte heb gereden of wat dan ook,dan gaat het weer even goed in galop en dan weer niet Verward

iemand nog tips?moet ik bv stil zijn met mijn handen,inhouden...

Dit had je dus al geprobeerd?? Als ik jou was zal ik er toch mee doorgaan. En let inderdaad op je eigen zit, hang je niet teveel voorover? Want dan druk je je paard voorover en dan gaat je paard dus ook harder. Hou je handen stil! Het lijkt me niet verstandig om te gaan hangen aan je paard, maar een rustige druk in de mond kan geen kwaad. Of proberen om buiten de gewone overgangen ook schijnovergangen te rijden (dit eerst ff oefenen in draf).

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 10:57

TequilaRos schreef:
Dit had je dus al geprobeerd?? Als ik jou was zal ik er toch mee doorgaan. En let inderdaad op je eigen zit, hang je niet teveel voorover? Want dan druk je je paard voorover en dan gaat je paard dus ook harder. Hou je handen stil! Het lijkt me niet verstandig om te gaan hangen aan je paard, maar een rustige druk in de mond kan geen kwaad. Of proberen om buiten de gewone overgangen ook schijnovergangen te rijden (dit eerst ff oefenen in draf).

mee eens,

natuurlijk lukt het niet 1,2,3, binnen een uur of paar dagen.. oefening baart kunst Knipoog

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 11:44

TequilaRos schreef:

ja tuurlijk ga ik er wel mee door Tong uitsteken
nee ik hang helemaalm niet voorover,soms hang ik wel te ver achterover maar goed Bloos!
hoe bedoel je schijnovergangen? Bloos Bloos!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 11:45

Lielle schreef:
dan lijkt me dit niet zo'n groot probleem toch? Gewoon veel schakelen in de galop, stil zitten, volte sluiten en weer openen en veel overgangen draf-galop-draf uit een verzamelde draf.

/add
En als die kleine voltes maar even werken, dan rijd je weer een nieuwe volte in zodra je voelt dat je geen tempocontrole meer hebt. En let erop dat je niet in de volte blijft vast houden voor, ze moet op je zit terug komen en dan op eigen benen in balans blijven.

nee is normaal ook geen probleem,maar in de winter dus wel Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 11:46

dan is echt je basis niet goed genoeg. Tempocontrole heeft niets met het seizoen te maken.

March

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:29

Ik ga met Lielle mee...

Je rijdt M1 en weet niet wat schijnovergangen zijn??

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:35

Tempo controle heeft niks met seizoen te maken?! Nooit gehoord van paarden die de zomer in hun bolletje hebben of de winter in hun kont?! Moet je es zien wat voor tempo controle je dan nog hebt Tong uitsteken

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-04 13:37

sommige paarden kunnen toch 'wilder' zijn in de winter,dat heeft iedereen en een paard is sterker dan een mens!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:46

Femmes86"]
Tempo controle heeft niks met seizoen te maken?! Nooit gehoord van paarden die de zomer in hun bolletje hebben of de winter in hun kont?! Moet je es zien wat voor tempo controle je dan nog hebt Tong uitsteken
[/quote]
jawel, dat weet ik wel Knipoog Maar na een minuut of 10 hard werk heb je die controle echt wel weer terug, mits de basis goed is Haha!

[quote="beautylover schreef:
sommige paarden kunnen toch 'wilder' zijn in de winter,dat heeft iedereen en een paard is sterker dan een mens!!

maar een goed afgericht paard op M niveau heeft ten eerste geleerd om op gehoorzaamheid naar zijn ruiter te luisteren en niet naar kracht en zoals ik hierboven al zeg, die stalmoed is na een minutt of 10 wel weer onder controle.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:50

Om effe te helpen met wat te doen met de handen...extra laag houden, dus lager dan de schoft en aardig wijd uit elkaar kan goed helpen. Net zoveel druk houden als nodig is om contact te houden, niet teveel trekken, dan trekken ze alleen terug...Als het goed gaat wel weer je handen houden zoals het hoort, natuurlijk...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:53

Gemma schreef:
Ik ga met Lielle mee...

Je rijdt M1 en weet niet wat schijnovergangen zijn??

Ze DENKT dat ze M1 rijdt, ze is alleen nog nooit op wedstrijd geweest.
Sorry, een beetje oftopic..