Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Het kan dus best prima zonder. Maar als je eventjes snel wilt corrigeren dan is een spoortje heel fijn. [Ik denk dat hetzelfde verhaal opgaat voor het rijden met S&T]. Ik rij trouwens nooit met een zweepje. labamba schreef:dat is precies wat we gezegd hadden dat spoortje is voor de verfijning.
en de extra hulp.
deze discussie ontstond omdast een paard nogal imuum is voor het been.
en dus praktisch niet reageert.
Citaat:en wat is dan zieliger een uur lang "schoppen" of een drukje met een spoor?
Citaat:wel kan je pas met sporen gaan rijden als je zelf goed kan rijden en aansporen als je dit niet kan moet je zelf niet met een spoortje gaan rijden.
en als je zelf nog niet zoveel weet is het handig als je niet de beterweter uit gaat hangen.....
als je zelf net 2 lessen gehad heb denk ik dat het niet handig is dat je zelf iedereen gaat verbeteren?
maar ja...........
ja hoor het kan, zie website moowsy schreef:Ik rijdt zelf veel liever zonder... Vooral omdat als ik mijn paard met een spoortje rijdt ze heel actief wordt en dan van voren sterker wordt.....