Travers, het kwartje wil maar niet vallen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Travers, het kwartje wil maar niet vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 19:47

Ik ben inmiddels al wel een half jaar bezig met de travers, maar het gaat nog steeds niet goed. In stap lukt het wel, hoewel Romanoff het erg moeilijk vind om in het zelfde tempo door te stappen. In draf lukt het niet, de achterhand komt wel iets naar binnen, maar buigen... Nee. Hij spant zich en maakt zich sterk, ook valt hij terug in tempo. Ik heb het ook al via een soort schouderbuitenwaarts geprobeerd, of beter gezegd, wijken langs de hoefslag en als hij de achterhand dus al naar binnen heeft proberen om de juiste buiging te krijgen, maar het wordt nog steeds niet echt beter. Inmiddels hebben we 11 winstpunten in de M2 verzameld en wil ik toch graag dat het beter gaat, zo wil ik niet naar de Z. Romanoff is groot en best lang, ik kan snappen dat hij het een moeilijke oefening vind. De fysio heeft hem al bekeken, maar hij is goed los in z'n lichaam. Wie weet nog een goed hulpmiddel of een goede oefening om het kwartje toch te laten vallen.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 19:55

vanuit een volte 10 meter hem travers laten doen. zo heeft hij al meer buiging en zo kun je ook doorgaan op de hoefslag! Haha!
ik hoop dat het werkt! Knipoog
succes!

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:20

Ramvers rijden.
Dat is wanneer je bv. op de rechterhand rijdt, dan ga je op de binnenhoefslag rijden en duw je z'n kont richting de wand.
Op de een of andere manier lukt dit altijd wel bij mij. Terwijl de travers ook echt *piep* is.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:22

benneton schreef:
Ramvers rijden.

Wat is dit nu weer voor spannende oefening Haha!

Zoals Anky al zei: na 400 x heeft het paard het door......

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:23

benneton schreef:
Ramvers rijden.
Dat is wanneer je bv. op de rechterhand rijdt, dan ga je op de binnenhoefslag rijden en duw je z'n kont richting de wand.
Op de een of andere manier lukt dit altijd wel bij mij. Terwijl de travers ook echt *piep* is.

HAHA, Nou volgens mij is dat als je tegen tegenliggers botst!!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 20:25

Elk paard heeft zijn voorkeuren en bepaalde oefeningen die hem makkelijk afgaan. Sam pakt travers echt supermakkelijk op, maar aangalopperen op x is en blijft moeilijk.

Denk dat het idd een kwestie is van veel oefenen, ook op een volte wat pasjes "kont naar binnen"

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:06

Hoe pakt hij de keertwendingen op dan? Als hij die goed doorstapt en daar wel buiging in houdt, moet de travers ook wel te doen zijn.

Mijn travers ging pas goed toen ik echt van de binnenteugel afbleef, mijn buitenheup iets naar achteren verlegde en met mijn binnenbeen tempo hield, met mijn buitenteugel opving en af en toe iets mijn buitenbeen aanlegde om te begrenzen.
Maar vooral die buitenheup een tikkeltje naar achteren. Eigenlijk is het alleen buitenheup aanspannen.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 21:33

benneton schreef:
Ramvers rijden.

Renvers bedoel je? Schijnheilig

En sorry, renvers is NIET een oefening waarbij je zijn kont naar buiten moet duwen, SB is dat OOK niet!
Het is een lengtebuigingsoefening om je binnenbeen. Je houdt dus je binnenbeen op de singel en je buitenbeen erachter, bij renvers is dus je buitenbeen je binnenbeen (snap je het nog? Haha! ).

Renvers is een traversale oefening, evenals appuyeren. Dit doe je NIET door even zijn kont naar buiten te duwen, maar door hem over vier benen lengtebuiging aan te laten nemen met het binnenste achterbeen als dragende kracht. Je laat de voorhand naar binnen komen en begrenst met je buitenhand. Je buitenbeen ligt achter de singel om het buiten-achterbeen op te vangen.

Vraagje benneton, hoe rijd jij schouderbinnenwaarts??????

Wat de travers betreft, je wordt waarschijnlijk door je paard op je buitenste zitbeenknobbel geduwd waardoor je scheef gaat zitten en je je binnenbeen niet meer goed kunt gebruiken. Zorg dat hij attenter is aan je binnenbeen, hou dat goed op de singel.
Je buiging is ALTIJD belangrijker dan het scharen van de benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:01

Wat ik veel en vaak oefen om mijn paard fijn aan de hulpen te krijgen is contrastelling, op de volte en op de rechte lijnen. Het doel is om controle te krijgen over waar mijn paard zijn achterbenen neerzet en hoe en waar hij buigt in de hals. Door dat te oefenen kan ik hem goed snel op die hulpen maken.
Net zoals dat ik contrastelling rij, zet ik ook de AH meer naar binnen op de volte/rechte lijn. Ik neem geen lange stukken omdat dat te vermoeiend is. Het gaat er om dat mijn paard snel reageert. op de volte vind ik het fijn oefenen omdat ik daar goed kan begrenzen.
Ik weet ook dat dat stukje buiging ook een kwestie van groeien en sterker worden is. Dat merkte ik vooral aan de galopsappuyementen. Door diezelfde oefeningen in galop te rijden springt mijn paard ze nu heel mooi ruim zijwaarts en paralel.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 22:35

Kitty"]
Hoe pakt hij de keertwendingen op dan?
[/quote]

Die gaan ook niet echt lekker en de appuyementen willen ook nog niet echt lukken. Zolang het ene niet lukt, zal het andere ook niet lekker gaan.

[quote="Missouri schreef:
Wat de travers betreft, je wordt waarschijnlijk door je paard op je buitenste zitbeenknobbel geduwd waardoor je scheef gaat zitten en je je binnenbeen niet meer goed kunt gebruiken. Zorg dat hij attenter is aan je binnenbeen, hou dat goed op de singel.

Ik geloof dat je hierin gelijk hebt. Ik zal er morgenmiddag als ik les heb een goed op letten. Mijn binnenbeen is best een zwak punt.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:50

Wat je zegt over de keertwendingen en de appuyementen; dat lijkt me echt een gewichtsverdelingsprobleem (hm, leuk woord voor Galgje Haha! ).

Je gewicht ligt niet aan de buigende (binnen)kant van je paard, maar je zit wat naar buiten (vals gevoel van evenwicht).
Hierdoor kan je paard niet lekker buigen en gaat scheef lopen om te compenseren, en hierdoor word je nog schever gezet... vicieuze cirkel.

Dit is het moeilijkste wat er is, je gewicht houden aan de buigende kant. Voltes 10 meter rijden, en er dan heel goed op letten, werkt super.
Je kunt er wel een wanhopig gevoel van krijgen, het is ECHT moeilijk Haha! Haha! (ervaring... Schijnheilig ).

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:10

Missouri schreef:
Renvers bedoel je? Schijnheilig

En sorry, renvers is NIET een oefening waarbij je zijn kont naar buiten moet duwen, SB is dat OOK niet!
Het is een lengtebuigingsoefening om je binnenbeen. Je houdt dus je binnenbeen op de singel en je buitenbeen erachter, bij renvers is dus je buitenbeen je binnenbeen (snap je het nog? Haha! ).

Renvers is een traversale oefening, evenals appuyeren. Dit doe je NIET door even zijn kont naar buiten te duwen, maar door hem over vier benen lengtebuiging aan te laten nemen met het binnenste achterbeen als dragende kracht. Je laat de voorhand naar binnen komen en begrenst met je buitenhand. Je buitenbeen ligt achter de singel om het buiten-achterbeen op te vangen.

Vraagje benneton, hoe rijd jij schouderbinnenwaarts??????

haha Haha!
sorry ja renvers.
en ik weet ook wel hoe het allemaal in elkaar zit maar simpel gezegd.
en niet om op te scheppen, maar heb zelf 3x Z gereden en weet echt wel hoe het zit, komt alleen wel lomp over mss.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 23:41

Missouri schreef:
Je kunt er wel een wanhopig gevoel van krijgen, het is ECHT moeilijk Haha! Haha! (ervaring... Schijnheilig ).

Dat heb ik al... Verdrietig

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 23:59

Op de volte veel wijken voor been, volte verkleinen door middel van wijken, dan kun je die volte in travers weer openen. Travers op lange zijde, binnen teugel korter nemen en goed met buitenbeen doorzetten. Desnoods iemand met zweepje mee laten lopen. Aandachtspunt is dat je op je buitenteugel toetaas en je binnenbeen op de plek goed aan blijft liggen. Het buitenbeen goed doorzetten. Korte stukken oefenen dan komt hetvanzelf.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:12

Kafue, het is geen kwestie van het PAARD wat het niet snapt.

Het is een evenwichtsprobleem bij haarzelf.

Wanhoop niet Karin Haha! met jou zijn er vele anderen met dit probleem, alleen jij herkent het tenminste en schopt niet je paard de pleuris in omdat je je eigen fouten niet wilt zien.
Vind ik een sterke eigenschap

Vraag vaak aan iemand of ze erop kunnen letten als je gaat rijden. Heel veel kleine voltes, slangenvoltes en 8-jes rijden (2 keer door een S van hand veranderen) doet echt wonderen.
Focus je niet teveel op de oefening zelf, maar op je gewichtsverdeling en ademhaling.
Je zult zien, als dat beter gaat, komt de travers en de appuyementen vanzelf... it's magic! Haha! Haha!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:14

benneton schreef:
en niet om op te scheppen, maar heb zelf 3x Z gereden en weet echt wel hoe het zit, komt alleen wel lomp over mss.

Dat betekent niet dat je het allemaal goed doet Haha!

Ik ook trouwens... en nog een paar keer meer Schijnheilig

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:37

Ik denk dat je een sterk punt hebt Missouri, maar ik denk ook dat het met een stukje africhting te maken heeft. Hij lijkt echt veel moeite te hebben met het buigen van zijn lijf en verliest daarbij tempo omdat hij IMO niet op het achterbeen kan blijven. Dit los je niet op door die travers maar vaak te oefenen. Je probeert hem dan een kunstje te leren waar hij lichamelijk nog niet aan toe is. Ga je dit er toch in proberen te ‘stampen’ door eindeloos te herhalen dan maak je het paard gewoon stuk.
Laat die travers even voor wat het is en stort je op de basis. Zoals mijn instructeur zegt, je moet het voor-, midden- en achterstuk onafhankelijk van elkaar kunnen bedienen.

Wat ik altijd doe met mijn paarden is (buiten het rijden van talloze overgangen en schakelingen) bijv. op een volte contrastelling vragen (in alle gangen), in contragalop zowel binnen als buitenstelling vragen en ook op de lange zijdes ze laten inbuigen om je binnen- en buitenbeen. Je moet wel oppassen dat dit niet uitmondt in het van links naar rechts sleuren zoals je regelmatig ziet.
Als je dit echt goed lukt dan zijn alle zijgangen een eitje.

Contrastelling in contragalop Tong uitsteken

Beetje inbuigen in stap

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 09:14

Ik denk ook dat het een combinatie is. Laatst ben ik op vakantie geweest en is Romanoff bij mijn instructeur geweest, daar is het wel iets verbeterd, maar ook daar ging het nog niet geweldig.
Het is ook geen oefening die ik dagelijks doe, het is niet de bedoeling dat hij er een hekel aan gaat krijgen!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:23

Ik zou de oefening op zich ook niet al te veel doen, maar hem wel wat vaker tussendoor wat extra om je been laten buigen in bv voltes.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 10:46

[quote="Missouri"]Kafue, het is geen kwestie van het PAARD wat het niet snapt.

Het is een evenwichtsprobleem bij haarzelf.

Knipoog Als je je binnenbeen iets naar voren schuif en uitdrukt lang maakt en aan laat liggen zit je meestal automatisch goed. Daarom ook korte stukjes. dan kun je nog wel goed zitten en nadenken.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 12:18

Ik heb zelf een trucje geleerd toen ik een paard had dat moeilijk was met travers en gebruik het nog altijd bij lesklanten.

*Je rijdt de A-C lijn op en neemt lengtebuiging aan met de achterhand iets naar binnen. Buiging is belangrijker dan scheef.

*In deze buiging laat je het paard wijken voor je binnenbeen richting de hoefslag.

Hierdoor is het gemakkelijker om het paard aan je binnenbeen voorwaarts en gebogen te houden en wordt de travers makkelijker voor jezelf om te rijden.

Verder ga ik erg mee in wat hierboven al genoemd wordt om eerst de basis te verbeteren.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:36

Zorg idd dat je paard mooi gebogen is om je binnenbeen.
Maar hij moet daarbij wel je buitenbeen en buitenteugel nog accepteren.
Komt je buitenbeen wel goed door?

Wat ik doe als mijn jonge paard mn buitenbeen even niet accepeteerd is; even hol maken om je buitenbeen, met stelling naar buiten en dan even flink met mn buitenbeen erin prikken zodat hij opzij gaat voor mijn buitenbeen. Als hij mn buitenbeen accepteerd maar ik hem eerst recht en buig ik m dan weer naar binnen.
Pas als de buiging om mn binnenbeen weer goed is, kom ik met mijn buitenbeen weer in..

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 13:41

Je geeft zelf al aan dat de keertwendingen en appuyementen ook niet lekker gaan.
Dit heeft zeker allemaal met elkaar te maken, naar mijn idee accepteerd of begrijpt je paard je buitenbeen en begrenzende buitenteugel niet goed (genoeg).
Kun je je paard goed sluiten met je buitenteugel?

Is het de ene kant moeilijker dan de andere?

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:51

Missouri schreef:
Dat betekent niet dat je het allemaal goed doet Haha!

Ik ook trouwens... en nog een paar keer meer Schijnheilig

Nee, maar ik weet dus wel hoe ik een schouderbinnenwaarts moet rijden of wat dan ook.
En ik ben 14, jij 25 Tong uitsteken

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 15:59

benneton schreef:
Nee, maar ik weet dus wel hoe ik een schouderbinnenwaarts moet rijden of wat dan ook.

Schouderbinnenwaarts misschien wel, maar ramvers zeker niet!