hoe krijg ik een goede zit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

floorvdberg

hoe krijg ik een goede zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 18:54

heej!
Ik heb een klein probleempje.. Scheve mond Ik heb heel vaak gehoort dat ik heel erg met mijn benen zwiep tijdens het rijden en dat ik ze niet stil kan houden. Ik heb al veel dingen geprobeerd maar het lukt me niet om ze stil te houden. Sommige mensen zeiden dat het misschien kon liggen aan mijn laarzen. Ik ga deze week nieuwe laarzen kopen. Leren laarzen want ik heb nu rubberen laarzen. Ik weet niet of dit gaat helpen.
Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?!

_Priscill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:56

Weet niet of je les hebt maar les nemen.
Of zitles nemen

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:41

Je zwiept met je benen, niet met je voeten. Dus ik denk dat het weinig nut heeft om leren laarzen te kopen! Ik weet niet of je voeten nog groeien, maar als dat het geval is lijkt het me helemaal onverstandig. Leren laarzen zijn namelijk erg prijzig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:43

Zitles is een zeer goed idee om je houding en zit te verbeteren!
Wel is het van belang om ook tijdens een 'normale' les goed op de houding te leteen, want aan de longe zonder je paard te hoeven sturen etc is het makkelijker om op je zit te letten dan wanneer je hier wel allemaal op moet letten.
Veel succes ermee!

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 00:39

ik heb wel eens iemand gezien die een touwtje had van de singel naar beugel kort touwtje dat beugels nog wel gewoon recht naar beneden hangen naar ook niet verder kunnen kun je je voet/been niet meer opzij leggeop optille

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:03

Rubberen laarzen dat rijd voor geen meter... Ik had ze vroeger toen ik net begon met rijden.. Je kan beter leren rijlaarzen of chaps met goede rijschoenen eronder doen. Ik ben van mening dat goede (leren) laarzen of chaps echt wel invloed heeft op hoe jij je benen houd tijdens het rijden. Ik zou dus in ieder geval wat anders kopen dan die rubberen troep.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:07

develsgirl schreef:
ik heb wel eens iemand gezien die een touwtje had van de singel naar beugel kort touwtje dat beugels nog wel gewoon recht naar beneden hangen naar ook niet verder kunnen kun je je voet/been niet meer opzij leggeop optille

Daar is maar 1 woord voor: levensgevaarlijk.

Je kan beter idd zit les nemen. Of zonder beugels rijden. En constant heel erg geconcentreerd blijven op je benen.

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 09:08

develsgirl schreef:

en als je eraf dondert? dan zit je vast...
en als je je been wat verder naar achter moet leggen? Dan moet het touwtje zo lang zijn dat het nix meer helpt bij de gewone beenligging.. Nee, dit is natuurlijk geen goed idee, en geen manier om te paardrijden!

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:47

Zitles!

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:49

zonder beugels rijden elke dag tien min. Helpt echt hoor maar je moet t wel een paar weken doen.. Die zwiepende benen komen gewoon omdat je niet goed onafhankelijk kunt zitten, daar helpen leren laarzen niks bij imo. Ga nou eerst eens oefenen daarmee en pas als je goed kunt zitten die laarzen kopen Knipoog

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:57

Tijdens het rijden constant jezelf controleren of je recht op je paard zit, ontspannen maar aangespannen bent. Daarbij heb je iemand vanaf de kant nodig die je wat feedback geeft. Jezelf op laten nemen op video is ook heel leerzaam.

Douni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:04

Vraag een vriendin of ze je aan de longeerlijn wilt doen. Dan kan ze aangeven wat je fout doen. Helpt goed!
En zonder beugels rijden. Ik heb trouwens pas nieuwe leren rijlaarzen, en daar zijn benen ook beter van gaan liggen.
(Alleen inlopen was een hel)

Veel succes verder!

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 14:46

Les nemen. Ik had het ook wel een beetje en ik wist dus niet hoe ik het moest voorkomen. Ik weet ook niet hoe jij op een paard zit, dus ik kan je geen tips geven. Ik moest juist mijn benen iets meer naar voren doen en toen werd het beter, maar moest er in het begin wel erg op letten. En zitles nemen is ook wel erg handig zodat je leert niet op de beugels te leunen, maar echt te zitten.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 16:00

Ik heb laatst iets geleerd wat soms best wel goed helpt;
je moet eerst heel overdreven naar voren gaan zitten, dan gaan je benen automatisch naar achter, en dan je bovenlichaam naar achter brengen, dan voel je het als het goed is rekken in je liezen.
En dan zit je al een stuk beter --> kan je ook je benen stiller houden.

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 17:22

Heeeeeeeeel veel zitles nemen!! en zonder beugels rijden!! kost even wat pijn en moeite maar het helpt wel het beste.... niks vast binden met touwtjes of wat dan ook echt levensgevaarlijk je moet t tenslotte toch ook zelf doen.

KlompenVrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 18:05

Het met touwtjes vastmaken van de beugels is idd levensgevaarlijk!!,, ik heb dit probleem zelf ook gehad,, gehad idd!!,, je moet je elke keer als je op je paard zit zo onwijs goed concentreren op je benen, natuulijk is les nemen een goede zet!.. OK dan!

Fannytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 20:51

Ik heb dat probleem ook gehad, heb het opgelost door zonder zadel te rijden, en hakken uitdrukken wat ik niet deed, nu wiebel ik nie meer, en natuurlijk heel goed op concentreren!

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 12:22

Ik zou we leren laarzen kopen. Die zitten toch wat steviger dan rubber en sluiten beter om je been heen. Ook kun je zitles nemen. Op een braaf paard: aan de longe en zonder teugels (met je handen los dus). Helpt echt.

develsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:48

ik heb t ook maar bij een ander gezien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:56

ik had ook les...daar werd alleen gezegt dat ik mijn benen niet stil hield verder hielp die piep me nie eens Scheve mond ..dus dat wil nie zeggen dat les altijd helpt!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-11-04 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 21:59

Door op een paard te zitten...
Dat is de enige plek waar je het kan leren.

Matthanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:36

Door veel zonder zadel te rijden leer je ook goed zitten.. en ander zitles misschien Lachen

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:12

het niet stil kunnen houden van je benen heeft te maken met het gespannen zijn van de onderrug!
makkelijk gezegt zo van achter je computer scherm maar probeer je te ontspannen! verder is goed les belangrijk en het rijden zonder beugels wil ook nog wel is helpen. maar ga dan niet overdrijven en rijd maar 10 minuten zonder beugels.
oja en het vast binden van je beugels is levengevaarlijk nooit doen dus!

gyzmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 17:52

Het vastbinden van beugels zou ik ook zeker nooit doen. Wat ik wel vroeger heb gedaan is de beugels onder mijn zweetblad bevestigen. Hierdoor wordt het in ieder geval moeilijker je benen af te steken, maar heb je nog wel voldoende bewegingsvrijheid om je hulpen goed te geven en in geval van een ongeluk.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 16:29

vastbinden van beugels vind ik in geen geval een goed idee (stel dat je door een noodzaak van je paard wil springen??)
wat ik wel zeker weet is dat je nooit je knieen mag knellen. Ik zou proberen de spieren in de kuiten constant op te spannen, zodat je veel controle krijgt over je onderbenen.