kan niet zitten......

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jongleurtje

kan niet zitten......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 17:14

hoi;
ik heb sinds kort weerl les op een paardje maar nu ik een andere instructrise heb zijn we er achter gekomen dat ik niet op me kont zit. ik moet ervoor zorgen dat het paard onder mij loopt ofzo.
alleen is dat harstikke moeilijk; vooral in galop.
niet dat ik helemaal niet kan zitten ofzo maar ik zit een beetje met mijn bovenlichaam te duwen om maar zot e zeggen.

nu is mijn vraag; heeft iemand tips, trucjes om beter op je kont te gaan zitten; me instructrise stelde voor om rechtvoor je uit te kijken wat je zo ie zo al moet doen maar dan zit ik nog niet diep genoeg.

alvast bedankt

Luddy_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:44

Heey
wat balen zeg!! ik rij ook heel vaak zonder beugels en dat is ook goed voor je zit want dan meot je wel zitten Suc6 ermee

Kusjah Danielle

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 17:53

ja heb ik ook al gedaan helpt niet het is dat mijn bovenlichaam stil is dan schijn ik ook dieper te zitten

Luddy_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:55

wat ik ook weleens heb gedaan is een zweep of stok door mn ellebogen dan hou je je handen iets hoger en moet je wel stil zitten doordat er iets in de weg zit heel veel suc6 eg rot voor je ma komt goed!!!

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:03

Luddy_lover schreef:
wat ik ook weleens heb gedaan is een zweep of stok door mn ellebogen dan hou je je handen iets hoger en moet je wel stil zitten doordat er iets in de weg zit heel veel suc6 eg rot voor je ma komt goed!!!

nee dat zit lekker hahahahha Schijnheilig Haha!

Caren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 22:05

Toevallig heb ik net een heel verhaal bij een ander topic zitten tikken, maar misschien heb ji hier ook iets aan.
probeer dit eens:
Laat iemand anders je paard longeren, zodat jij niet op de teugels hoeft te letten. Ga in draf proberen licht te rijden met je armen naar voor, naar achteren, omhoog en beneden. Als je dit kan, begin je te leren zitten onafhankelijk van je armen en handen.

Pak nu met 1 hand je teugels vast en ga doorzitten. Laat je andere arm langs je lichaam hangen. Je dwingt jezelf nu om recht te blijven zitten anders val je eraf. Waarschijnlijk zit je nu voor je gevoel te ver naar achter, maar vraag het maar aan degene die je helpt. Grote kans dat je nu recht en vooral ontspannen zit.

Nog een andere tip. Probeer vanuit je buik te ontspannen. Blaas diep uit. Als je dat doet voel je jezelf dieper het zadel in zakken. Een grappige bijkomstigheid is, als je hard (dus met geluid) uitblaast reageert je paard hierop door ook meer te ontspannen. Dit maakt het zitten weer gemakkelijker.
Succes!

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 20:23

dat longeren heb ik al is gedaan; ik ga dat met dat buik ontspannen nog niet gedaan ga morgen meteen proberen. het is niet dat ik meteen van het paard donder ofzo en kan ook echt wel blijven zitten...

heb er vandaag is voor zitten kijken in de spiegel. het is dus zo dat als je bijvoorbeeld een briefje van 50 ofzo onder mijn kont zou leggen dat ie er meteen tussen uit waait.
hey dat is ook handig ga proberen geld onder mijn kont te laten liggen en als het blijft liggen dat ik het mag houden. valt het er onder vandaan dat moet ik het inleveren

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 17:53

heb vandaag weer zonder beugels gereden, me buik ontspant; gaat wel steeds beter maa heb nme nu een pijn in me benen zo dat is echt niet normaal. in ieder geval gaat het langzamer hand iets beter
heeft nog iemand tips

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:03

ja zitlessen nemen aan de longe,je zit is erg belangrijk..

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:44

Spierpijn als je voor het eerst zonder beugels hebt gereden is normaal. Niet langer dan vijf minuten in het begin he. En rug recht maken en omhoog kijken wil ook wel eens helpen.
Voordeel is wel van het zonder beugels rijden dat je een mooie diepe en onafhankelijke zit krijgt. Ik oefen zelf ook iedere dag zonder beugels en gaande weg vind je dat zelfs fijner rijden dan met beugels.

Die tip van dat ontspannen met buik en uitblazen ga ik ook eens proberen als mijn paard zich spant

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:47

Ik ben ook heel erg hard aan mijn zit aan het werken op het moment.
Ik heb net als jongleurtje veel spierpijn! Maar het is voor een goed doel, dus we gaan door!

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 14:40

precies.... maar om eerlijk te zijn zie ik veel mensen die niet diep in het zadel zitten dus ben niet de enige he

marit88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:22

Hee wat ik heb geleerd is, wel voor iets anders maar mis helpt het! Uitblazen haha klinkt gek maar dan ga je onstpanne word je zwaarder en ga je beter zitten! Misschien heb je hier iets aan!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:26

Wat heel dom klinkt maar wel helpt is elke dag proberen de spagaat te doen.. steeds verder je benen uit elkaar proberen te krijgen..

Ook een goede oefening om je kuitspieren te trainen is met je tenen op de rand van een traptrede te gaan staan en je benen naar beneden duwen. Zo rek je je kuitspier..

Daarnaast is het handig om de laatste 10 minuten dat je rijdt zonder beugels te gaan rijden. Gewoon blijven doen, dan wordt het echt makkelijker. Ook heb ik gemiddeld 1x per week zitles aan de longe.. Alles bij elkaar lukt het me steeds beter om te blijven zitten..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 15:35

Ik had (en heb soms nog) hetzelfde probleem. Van mijn instructrice moest ik dan op de lange zijde omhoog kijken. En dan niet alleen met je ogen maar met je hoofd in je nek! Is in het begin echt eng omdat je het idee hebt totaal geen controle meer te hebben, maar na een poosje gaat het steeds beter. Als ik nu merk dat ik weer te veel zit te bewegen of te veel naar voren leun, doe ik dit weer een keer of 3 op de lange zijde en dan gaat het weer een poosje goed.
Succes!

owja; ik weet het, vanaf de zijkant ziet het er onwijs dom uit , maar het gaat echt werken!

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 15:51

nu ff goed nieuws: ik had vandaag weer les en me instructrise zij dat ik nu veeel beter zat... maar om het zeker te weten ging hup het zadel eraf.... nou dat ging ook heel goed totdat die er van door ging. als dat paard ervandoor gaat hou ik hem nooit mer omdat hij veel energie over heeft. ik lag er bijna af maar bleef toch zitten zonder zadel... toen ik daarna weer met zadel erop mocht zitten zat ik nog beter. daar ben ik dan nu overheen ik zit nu beter.... dus wat moet je doen om beter te zitten. zonder zadel en dan je paard ervandoor laten gaan. haha..... in ieder geval bedankt voor de tips..

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-04 15:52

en moet je nagaan he ik heb al bijna mijn hele paardrijcarriere verkeerd gezeten en dat los ik nu binnen anderhalve week op.....

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:38

mm, kon ik maar fatsoenlijk zitten.......
*droom* *zucht* *droom* * zucht*

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-04 22:58

Chely schreef:
mm, kon ik maar fatsoenlijk zitten.......
*droom* *zucht* *droom* * zucht*

Haha! Haha! Trainen trainen en nog eens trainen, en veel zonder beugels rijden zitlessen Haha! Haha! Haha!

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 11:05

ja en vooral zonder beugels rijden. het kost je wel veel spierpijn maar dat vind ik wel waard

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 13:21

jongleurtje schreef:
en moet je nagaan he ik heb al bijna mijn hele paardrijcarriere verkeerd gezeten en dat los ik nu binnen anderhalve week op.....

Pfoei... ik ga er wel wat langer over doen dan anderhalve week, denk ik zo... Schijnheilig

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-04 22:21

hoezo

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-04 22:30

ik herken het. Ik heb het geleerd door je niet te spannen maar echt hobbelen. En zodoende is eht mij gelukt. idd ook zonder beugels,want daardoor kan je je zelf omhoog wippen. Haha!

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 09:17

jongleurtje schreef:
hoezo

Ik ben er al langer mee bezig... Maar het scheelt ook dat ik weinig les heb gehad de laatste tijd doordat Iwan ziek was, en vervolgens ik.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 11:09

Ik had hier ook moeite mee, ik heb dit "afgeleerd" door aan een longeerlijn 1 keer te oefenen en iemand die zei dat ik niet op mn kont zat enzo... later los gaan draven enzo.. en HEEEEEEEEEEEL veel oefenen met veel geduld.. dan komt het goed Haha! ik had het na ongeveer 5 keer echt onder controle en kan nu zo lekker rijden.. succes ermee