Paard kent de weg!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Banja

Paard kent de weg!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 14:29

Ik rijd op een haflinger, en als ik een buitenrit maak, wil ze de snelste weg naar huis nemen, en als ik dus een weg wil nemen die niet naar huis gaat, draaft ze de weg in die naar huis loopt, en ik kan haar vanaf dat moment niet meer sturen. Als ik haar dan weer wil innemen om te gaan stappen denkt ze dat ik haar wil omdraaien en neemt ze me mee in galop, en stopt ze niet voordat we weer bij de stal staan. Er is dan niets meer mee te beginnen, ik kan haar absoluut niet op andere gedachten brengen, om haar weer een andere kant op te krijgen, dit heeft al een paar keer tot enge situaties als gevolg gekregen, als we een kruispunt over moesten, en ik kon haar niet meer terugnemen als er een auto aan kwam. Weet iemand hoe ik haar het kan afleren, dat ze weer zo snel naar huis wil, zonder naar mij te luisteren. Ze krijgt geen brokken direct na het rijden, dus daar kan het niet aan liggen. Ik hoop dat iemand me kan helpen, zodat ook mijn haflinger van een buitenritje kan genieten.. Scheve mond

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:41

Rij je alleen, of is er nog een paard bij?

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 14:44

ik rij in mijn eentje..

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:46

Kun je haar in de bak wel aan, en luisterd ze dan wel naar je?
Anders zou ik daar eerst eens op gaan oefenen.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 14:47

Ja hoor, daar lukt t me best .. Scheve mond ..

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 14:53

Is er een mogelijkheid om met anderen mee te rijden? Daar loopt ze misschien niet zo snel van weg, of ze kunnen met het andere paard de weg proberen te "blokkeren".

Als dat niet lukt, neem eens iemand te voet mee met een halstertouw/zweep. Als je op HET crussiale punt komt, laat je haar vast maken. Zorg ervoor dat deze persoon er alleen is om te voorkomen dat ze het op een lopen zet. Probeer in 1e instantie om zelf te sturen/drijven, in de richting en het tempo wat jij wilt.

Ze is duidelijk met je voeten aan het spelen, je zal streng en consequent moeten optreden

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 14:56

Ik heb al eens geprobeert om met iemand samen te rijden. maar die haflinger liep langzamer, en daar wou ze niet op wachten, dus ging ze er alsnog vandoor.. Ik probeer haar ook echt in te houden, maar als ze eenmaal in draf of galop is, is er geen houden meer aan.. Het lijkt er dan op alsof ze het bit vastpakt, maar dat is het niet, volgens mij heeft ze een gewoon ontzettend sterke mond.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 21:58

die beesten zijn ook sterk......
ehh ik denk toch echt dat je hem een keer heel streng moet aan pakken en laten zien wie de baas is want hij neemt je nu gewoon in de maling hij kan doen wat hij wil. je bent noit sterker als een paard je moet altijd slimmer zijn...

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 23:00

kun je me dan vertellen hoe ik slimmer moet zijn, want nou denkt ze volgens mij dat ze alles kan maken, en dat wil ik dus niet hebben =S

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 09:08

Misschien met kleine stukjes van huis weg. Ga eerst zo'n honderd meter en ga dan terug doe dit in stap zodat hij merkt dat je ook rustig thuis komt. Breid dit uit wees hem voor.
Tis nu een gewoonte aan het worden die levensgevaarlijk is.
Misschein helpt een martigaal ook wel voor op buitenrit. Ze brengen meestal toch hun hoofd naar boven voordat ze bit vast nemen.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 09:56

Ok. Ik zal dat ook eens proberen...

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 14:52

Banja schreef:
kun je me dan vertellen hoe ik slimmer moet zijn, want nou denkt ze volgens mij dat ze alles kan maken, en dat wil ik dus niet hebben =S

streng zijn niet dat hele beest verrot slaan Haha! maar hij moet weten wat hij wel en niet mag
ehmmm ik kan nu efe niet op een oplossing komen maar als ik iets weet wil ik je graag helpen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 18:57

slaan is een teken van onmacht.
er moet een reden zijn waarom hij zo snel weer naar huis wil. rijd je steeds dezelfde route?
elke dag een andere route kiezen, zoveel mogelijk afwisselen.

en....ik denk dat je toch harder in de bak aan het werk moet, het lijkt mij dat de pony de baas is en beslist wat er gebeurt, ga moeilijke dingen in de bak oefenen, misschien dat het helpt zodat jij weer gaat leiden en hij niet..

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 19:38

piepelotje goeie tip lijkt mij! Mijn verzorgpony ging eerst ook in de wei met mij er vandaar terwijl ik dat niet wou! Toen ben ik wat kleinere rondjes gaan maken en nu gaat alles super!

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 20:20

Oh ik rij helemaal niet vaak dezelfde weg.. ik probeer namelijk zo veel mogelijk af te wisselen.. en slaan doe ik echt niet, ik wil haar absoluut de baas blijven maar mishandelen doe ik niet aan!

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 20:22

mijn pony was namelijk toen ik haar kreeg ontzettend bang dat ik haar zou slaan, waarschijnlijk nare ervaringen gehad, maar ik heb haar nou 2,5 jaar en ze is nu helemaal Nergens! meer bang voor

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 21:07

Hmm...lastig...doet me verzorgpony ook...alleen die wil dan niet weer terug naar huis...
Ik zou haar toch maar goed duidelijk maken wat de bedoeling is...slaan omdat een paard echt heel stout doet is toch niet echt mishandelen..? Maar lijkt me ook lastig als ze doordat je haar slaat gelijk al haar vertrouwen kwijt is...Veel succes erme...

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 21:48

nee slaan ga ik niet aan beginnen hoor, er zijn vast wel andere mogelijkheden om duidelijk te maken dat ik haar de baas wil zijn...

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:50

Ik zou net als hierboven al is gezegd eerst in de bak goed oefenen op de controle over de pony. Ik weet dat haflingers ontzettend sterk zijn. Ik weet niet hoe sterk je bent, maar mischien moet je eens iemand anders vragen die wat zwaarder is en wat meer gewicht in te brengen heeft. Laat diegene op het cruciale punt het paard omdraaien stukje terug rijden en weer omdraaien richting huis. Doet ze dan weer druk weer omdraaien en hetzelfde herhalen. Een martingaal kan dan een goed hulpmiddel zijn. Maar eerst zelf goed dresuurmatig aan de slag in de bak (les) zal de beste oplossing zijn. Mocht dit niet helpen kan je altijd nog iemand anders vragen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 12:15

Ik kan dat wel eens proberen, maar vooral omdraaien is een probleem... Ik denk eigenlijk dat een martingaal niet zal helpen, want ze doet har hoofd niet omhoog!

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-04 19:40

VANDAAG GEREDEN... GING SUPER ZONDER DAT IK ER IETS VOOR HOEFDE TE DOEN!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:02

Nou super toch OK dan! heb je iets anders gedaan dan normaal?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:16

Banja"]
en slaan doe ik echt niet, ik wil haar absoluut de baas blijven maar mishandelen doe ik niet aan!
[/quote]Hier probleem nummer 1. Je moet overhand hebben, en dat krijg je door hoger in rang te komen dan je paard. Sommige paarden nemen automatisch aan dat een mens hoger is, die van jou duidelijk niet. In een kudde zou je paard flink wat klappen krijgen als iets gelijkwaardigs werd gedaan, maar jij blijft alleen maar zitten. Lijkt me duidelijk dat je paard hiermee hoger in rang is gekomen.

Dit kun je tegengaan met Natural Horsemanship, of door consequent te zijn. Happen mag niet --> doen=tikje met de zweep. Er vandoor gaan mag niet --> doen is tikje met de zweep. Het probleem is dan dat ze alleen maar sneller zal gaan, wat te voorkomen is door het tikje op haar borst te geven, dus door iemand die naast het paard staat. Een paard met de zweep slaan is geen mishandeling, maar een correctiemiddel, of een manier om een beenhulp te verduidelijken.
[quote="Banja schreef:
ik rij in mijn eentje..
Hier probleem nummer 2. Een paard is een kuddedier, en zal (als hij/zij regelmatig met anderen op het land staat) een maatje hebben. Als je met dat maatje gaat rijden, zou er niets aan de hand moeten zijn. Is er geen maatje, ga dan rijden met een paard dat hoger in rang staat. Wil je toch alleen rijden? Zorg er dan voor dat je voorbereid ben als ze naar huis wil, want dat kun je dan alleen maar tegengaan met overgewicht.

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 17:16

ik heb helemaal niets anders gedaan. Gewoon erop en een grote buitenrit... =D Ik was helemaal gelukkig, dus ik helemaal haar belonen enzo.. hopen dat het nou zo blijft =D

Banja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 17:19

maar hij hapt helemaal niet, en na het rijden is ze gewoon normaal, en is het echt niet zo dat ze denkt dat ze boven mij staat hoor. Dan is ze hardstikke braaf, het lijkt er meer op alsof ze gewoon Niet van huis wil, en rijden in de bak gaat ook goed.