wat te doen tegen pony die tong over het bit doet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kinamaylover

wat te doen tegen pony die tong over het bit doet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 21:08

weet iemand een goede oplossing voor een pony die zijn tong over het bit doet.
ik heb al veel dingen geprobeerd.
ik heb nu een K & K Bit, daar gaat het aardig mee maar af en toe weet ze het nog over het bit heen te doen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:09

euhmmm iedere keer afstappen als je pony het weer geflinkt heeft??

neej sorry zou het niet weten,
lijkt me een gemeen trucje..

nicolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:16

een sperriempje zou ook wel kunne helpen, ik weet niet of je dat nu al hebt, of een een speeltje aan het bit, zodat tie ermee kan spelen, kweet niet hoe het heet...

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 21:47

nicolina schreef:
een sperriempje zou ook wel kunne helpen, ik weet niet of je dat nu al hebt, of een een speeltje aan het bit, zodat tie ermee kan spelen, kweet niet hoe het heet...

sperriempje heeft ze nu al

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:33

Hm weet het zo niet, maar probeer de oorzaak eens te vinden. Heeft ze last van haar tanden, doet ze het uit verveling of protest tegen de hand.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 22:35

Eesrt oorzaak vinden.
is het staking of heeft ze echt ergens last van ?

heb je al een lepelbit geproberrt ?

kinamaylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-04 23:01

ik heb de leppel bit geprobeerd ze heeft nergens last van en het is een gemeen trukje zelfs met een leppel bit krijgt ze dder tong er over vraagmaarr waar ze zit op bik smijlie en dat werkte niet en der sperriem straker ook nietr en de neus riem ook maar ook niewt

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-04 23:05

ik hoorde inderdaad laatst over een correctie bit.
het schijnt een goed bit te zijn voor paarden die hun tong over het bit gooien.
het lijkt een soort van stang, maar dat is het niet.
hij ligt hetzelfde in de mond als een dubbelgebroken bitje.
en is ook niet onvriendelijk ofzo.
ik heb zelf geen paarden die dat doen of ken er geen, dus zou verder niet weten wat je eraan kan doen. Lachen

suc6! Lachen

kinamaylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-04 11:57

danifur schreef:
ik hoorde inderdaad laatst over een correctie bit.
het schijnt een goed bit te zijn voor paarden die hun tong over het bit gooien.
het lijkt een soort van stang, maar dat is het niet.
hij ligt hetzelfde in de mond als een dubbelgebroken bitje.
en is ook niet onvriendelijk ofzo.
ik heb zelf geen paarden die dat doen of ken er geen, dus zou verder niet weten wat je eraan kan doen. Lachen

suc6! Lachen

k heb een correctiebit van k&K en daar gaat het wel aardig mee maar af en toe weet ze haar tong er dus toch nog overheen te doen.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 12:47

Op wat voor momenten doet ze het?

Is ze die dag bijvoorbeeld extra fel, ofjuist heel lui? Doet ze het op het moment dat het werk zwaarder wordt, of juist tijdens de rustigere trainingen? Of gewoon op een willekurig moment?

Er zijn idd ook bitten waar in het middel een "speeltje" aan hangt. Daar heb ik positieve verhalen over gehoord. Maar lijkt me belangrijk idd eerst de oorzaak te vinden

hlovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:51

je kan met een panty gebruiken om dat tegen te gaan.
je pakt een panty, bind deze om de tong. daarna bind je hem vast aan de kin van het paard.
veel succes ermee

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:53

Idd een panty
Of miss het sperriempje wat strakker doen?

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 13:56

hlovers schreef:
je kan met een panty gebruiken om dat tegen te gaan.
je pakt een panty, bind deze om de tong. daarna bind je hem vast aan de kin van het paard.
veel succes ermee

Schijnt te werken, maar ik vind het nogal hard...

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 17:23

Hallo, een paard doet zoiets niet voor de lol!
In plaats van zijn mond zo vastsnoeren dat hij die niet meer kan bewegen (en dus ook nooit van zijn leven ontspannen kan gaan kauwen op het bit) of zelfs een panty vast te binden wat mij nog onplezieriger voor je paard lijkt, moet je op zoek gaan naar de reden.

Tong over het bit is een rijtechnisch probleem. Dat los je niet op met truucjes waarmee je get gevolg tegengaat, maar door de oorzaak weg te nemen.

Oorzaken kunnen eindeloos zijn: uiting van spanning, verzet tegen je hand, last van zijn tanden, een verkeerd zittend bit, pijn ergens anders in zijn lichaam enz. Een goede instructrice er bij helpt waarschijnlijk al een hoop.

pattyhot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:45

OUD TECHNIEKJE PANTY!!!!!
DOEN ZE OOK BIJ ALLE DRAVERS VOOR DE SULKY.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-04 18:47

Sommige wel dus en het enige wat je zowieso kan doen is voorkomen dat die tong eroverheen gaat. Ook al is er spanning, de één uit het door weg te rennen, de ander gaat stil staan en weer een ander gooit de tong erover...

Ik heb een tijdje een dubbelgebroken tonglepelbit geprobeerd. en hiermee krijgen ze die tong er dus niet overheen en het blijft (in tegenstelling tot een correctiebit) fijn rijden.

kinamaylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 14:29

nauw kina doet egt niet dat ze las ergens vvAN HEBTT

kinamaylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-04 14:30

het is gewoon een eterbak met dat zort dingen oder de training en ook onder wedstrijden en die kous deo ik niet want het is een beetje een paniek zaaier ze heeft heel weinug veel getrauwen we weten niet hoe het komt maar je

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:07

Zo'n bit met 2 ronde dingen eraan , een grote en een kleine
ik weet niet hoe het heet

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:16

een tonglepelbit Knipoog

jongleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 20:46

erg aansnoeren; nee geintje. zit het bit niet te laag?? dat was namelijk bij mij vaak het geval

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 21:43

laurae schreef:
Hallo, een paard doet zoiets niet voor de lol!
In plaats van zijn mond zo vastsnoeren dat hij die niet meer kan bewegen (en dus ook nooit van zijn leven ontspannen kan gaan kauwen op het bit) of zelfs een panty vast te binden wat mij nog onplezieriger voor je paard lijkt, moet je op zoek gaan naar de reden.

Tong over het bit is een rijtechnisch probleem. Dat los je niet op met truucjes waarmee je get gevolg tegengaat, maar door de oorzaak weg te nemen.

Oorzaken kunnen eindeloos zijn: uiting van spanning, verzet tegen je hand, last van zijn tanden, een verkeerd zittend bit, pijn ergens anders in zijn lichaam enz. Een goede instructrice er bij helpt waarschijnlijk al een hoop.

Nee, het hoeft niet altijd 1 van deze redenen te zijn, die van mij doet het juist uit ontspanning... veel mensen beweren dat het 1 van deze dingen is hoeft dus helemaal niet!!!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 11:12

Heb iemand wel is gehoort van Myler bitten.

De meest voorkomende oorzaak van tong over het bit gooien is dat paarde onder de druk willen uitkomen die op hun tong ligt. Dit kan door te veel inwerkende hand van de ruiter, een klein gehemelte en daardoor dus te kleine ruimte voor het bit, een zeer gevoelige tong die al over het bitgaat zonder dat er druk op komt.
Sperrien panty enz zijn voor mij dwang middelen en dierenmishandeling. Het paard doet het niet voor niks.

Als er niks aan de hand is met de tanden enz dan zou ik kijken naar z'n myler bit met tongboog. Deze bitten zijn zo gevormt dat er enkel druk op tong komt als er aan de teugels word gezeten anders niet. Ik heb er goede resultaten mee bereikt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 13:23

Jep ik rij momenteel met een Myler, alleen die met tongboog, die geven dus juist géén druk op de tong, enkel op de lagen Lachen Beetje logisch ook wel als je het over een gevoelige tong hebt, dan moet je daar iig geen druk op uitoefenen Knipoog

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:57

misschien heeft josien wel gelijk het klinkt bij mij heel logisch ...??