Stelling: je kan goed rijden als...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liesje4ever

Stelling: je kan goed rijden als...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-04 23:05

Geen idee waar dit topic heen zou moeten maar zet het maar hier neer... Bloos

Goed dit kwam ik tegen bij haw..
Mee eens of niet?

Je kan pas zeggen of iemand goed rijd als hij/zij z'n paard zonder zadel en hoofdstel kan rijden.

Zelf ken ik zat mensen die hun paard wel zonder zadel hoofdstel kunnen rondsturen maar qua dressuur/spring niveau nog geen wp in de B scoren...

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 23:07

als je echt met ieder paard weg kunt rijden wat je onder je kont krijgt Haha!

dat zou ik zeggen als ik echt een zin zou moeten zeggen.
verder blijf ik bij de uitspraak dat zelfs een mensen leven tekort is om goed te kunnen paardrijden Tong uitsteken

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 01:09

ik vind dat je pas echt goed kan rijden als je weet waar je mee bezig bent je ziet echt veel mensen rijden en maar zagen en zagen ze zien niet in wat de gevolgen daar van kunnen zijn. Je rijd in mijn ogen dus pas echt goed als je het paard goed aanvoeld en weet wat je doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 07:13

Maar dan wel op een concours tuiger en niet op vlak lopende fjord ofzo Haha!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 07:53

... je Anky van Grunsven heet.... Haha!

Nee, ik ben het niet met de stelling eens. Iemand die zonder zadel + hoofdstel kan rijden (én die zou ik idd ook wel op een dravende tuiger willen zien) kan naar mijn idee gewoon heel goed zonder zadel en hoofdstel rijden.
Ik heb wel eens gehoord dat het rijden zonder zadel de pest kan zijn voor je (dressuur)houding mét zadel.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:33

met rijden zonder zadel train je juist goed evenwicht maar ik vind niet dat je daardoor gelijk goed kan rijden iedere gek kan op een shetlandertje gaan zitten zonder zadel en zonder hoofdtsel dit zegt dus niks

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 08:43

Ik ben het niet eens met de stelling.
Ik kan Taco best zonder zadel en zonder hoofdstel rijden ik vraag me dan alleen af na hoeveel minuten ik in het zand lig *LOL*
Zonder zadel met hoofdstel gaat prima

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:10

Ik ben het ook met de stelling oneens. Ik vind dat je pas goed kan rijden als je ieder paard waar je op gaat zitten netjes kan laten lopen op een juiste rijtechnisce manier.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:47

Ik ben het er ook niet mee eens, hoewel blijven zitten voor sommigen al moeilijk wordt als de beugels eraf zijn en dan vind ik je dus niet goed!
Maar ik vind dat je goed kan rijden als je je verdiept in hoe, wat, waarom en je daar ook op in kan spelen bij verschillende paarden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 09:55

voor mij is een goede ruiter een veelzijdige ruiter:

veelzijdig kent 2 aspecten:
- meerdere verschillende paarden kunnen rijden
- meerdere disciplines beheersen
en dan bij voorkeur bovenstaande in combinatie.
Toch zie je in de praktijk dat mensen een voorkeur hebben voor een (type) paard en een bepaalde discipline. Voor mij is dat een heet bloedpaardje en springen. Maar in mijn ogen ben je een veelzijdige ruiter als je met meerdere soorten paarden overweg kunt (heet, lui etc) en in verschillende situaties (springen, buitenrit, dressuur). Wedstrijden rijden is een kunst maar een buitenrit maken ook. Daarnaast leer je veel van hetzelfde paard een lange tijd rijden, omdat je zo een betere combinatie zult worden. Mijn voorkeur heeft het om in 1e instantie verschillende paarden te rijden, daarna je een tijd op hetzelfde paard te concentreren en vervolgens die ervaring weer te gebruiken op andere paarden. Ideaal is het om een tijdje een leerpaard te rijden, waar alle knopjes op zitten zodat je het gevoel kunt ontwikkelen voor bepaalde oefeningen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:15

Lielle schreef:
Ideaal is het om een tijdje een leerpaard te rijden, waar alle knopjes op zitten zodat je het gevoel kunt ontwikkelen voor bepaalde oefeningen.

De rest van je stukje even niet meegenomen.
Ik ben het op zich eens met stukje dat ik aangegeven heb, maar wil daarbij als kanttekening plaatsen dat er altijd mensen zijn die het echt nóóit zullen leren! Ook niet op een meer doorgereden paard....

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:23

het ligt er maar aan wat je onder "goed rijden" verstaat Knipoog

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:39

ik kan mijn pony zonder zadel/hoofdstel/halster rijden in de bak (gewone figuren in iedere gang Knipoog ), maar daarmee kan ik zeker nog niet goed rijden.. ik denk dat je daarvoor nog veel veer moet kunnen! veel verschillende paarden netjes rijden bijvoorbeeld, en daar houdt het bij mij al op Lachen

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 10:51

Ik sluit me aan bij Kaat18, met een kleine aanvulling; je hebt altijd paarden waar het niet mee klikt. Ook daarmee moet je uit de voeten kunnen, maar super zal het dan in mijn ogen nooit worden.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:19

rossebol"]
ik vind dat je pas echt goed kan rijden als je weet waar je mee bezig bent je ziet echt veel mensen rijden en maar zagen en zagen ze zien niet in wat de gevolgen daar van kunnen zijn. Je rijd in mijn ogen dus pas echt goed als je het paard goed aanvoeld en weet wat je doet!
[/quote]

[quote="kaatje18 schreef:
Ik ben het ook met de stelling oneens. Ik vind dat je pas goed kan rijden als je ieder paard waar je op gaat zitten netjes kan laten lopen op een juiste rijtechnisce manier.

Met deze beide stellingen ben ik het eigenlijk wel eens.
Het weten waar je mee bezig bent vind ik een belangrijk punt.

Echt ieder paard kunnen rijden is volgens mij niet helemaal mogelijk.
Er zijn gewoon paarden waarmee het echt niet klikt.
Op een van mijn vorige maneges hadden ze zo'n paard staan.
Daar kon ik echt niet mee overweg. Zelfs al had ik hier dagelijks op gereden had het nog niet geklikt tussen ons.

Zou ik omdat ik dit paard niet kon rijden dan nooit een goede ruiter kunnen worden?????
Laatst bijgewerkt door Sabbientje op 20-10-04 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Liesje4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-04 11:19

SuperPepeijn schreef:
het ligt er maar aan wat je onder "goed rijden" verstaat Knipoog

Hmmz.. tijd voor een nieuw topic Haha!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 11:59

Ik ben van mening als je uit verschillende paarden het beste naar boven kan halen. Dus ik denk dat je daarvoor veel verschillende paarden gereden moet hebben.
Iemand die van een "duikboot" een paard kan "creeëren met een betere oprichting en betere ondertreding of juist een paard wat zoveel temparament heeft tot lopen kan krijgen, vind ik een goede ruiter.
Gelukkig les ik bij iemand die dit in de vingers heeft en hopelijk word ik zelf ook nog eens een keer zo handig Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:05

Sabbientje schreef:
Met deze beide stellingen ben ik het eigenlijk wel eens.
Het weten waar je mee bezig bent vind ik een belangrijk punt.

Echt ieder paard kunnen rijden is volgens mij niet helemaal mogelijk.
Er zijn gewoon paarden waarmee het echt niet klikt.
Op een van mijn vorige maneges hadden ze zo'n paard staan.
Daar kon ik echt niet mee overweg. Zelfs al had ik hier dagelijks op gereden had het nog niet geklikt tussen ons.

Zou ik omdat ik dit paard niet kon rijden dan nooit een goede ruiter kunnen worden?????

Tussen rijden en goed rijden/aanvoelen/klikken/harmonie/eenheid is een groot verschil. Als je op ieder paard weg kunt rijden, ieder paard redelijk aan kunt voelen, kun je in mijn ogen goed rijden. Dat hoeven dan geen Grand Prix proeven te zijn, en je hoeft ook geen kunstjes te kunnen laten zien als rijden zonder zadel en hoofdstel (want dat zijn in mijn ogen kunstjes, en het paard moet er ook klaar voor zijn). Ook het wel of niet aanwezig zijn van een klik hoeft niet. Ga niet lopen knokken, probeer te voelen waar je op zit, probeer het niveau van het paard af te tasten, en geef hem te tijd om te wennen aan de ruiter...ga niet meteen het onderste uit de kan vragen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:06

Misschien ben je juist een goede ruiter als je ook fatsoenlijk kunt wegrijden op eenpaard waarmee het niet klikt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:13

Ik ken mensen die rijden idd op ieder paard weg, maar die hun eigen 3-jarige wel écht hard aan het werk zetten in een veel te zware bak en als hij niet luisterd flinke scherpe wielsporen erin. Ja binnen 3 maanden zit ie op L nivo maar wat zegt dat dan? Ik vind persoonlijk dat een goede ruiter ook aan het welzijn van zijn/haar paard denkt en het dier op een eerlijke manier rijdt!
Ander verhaaltje:
Van het weekend zag ik iemand in de M2 die aan het losrijden was. Nou nou nou ze was dat paard een partij in de mond aan het hangen en zagen en tegelijk met die sporen erin Verward Paardje werd helemaal gek! En dat rijdt dan M2????

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:18

ja wat is goed rijden? ik vind dat meer als je het paard goed kan houden ,er netjes opzit, het paard niet hindert met z'n bewegingen en in z'n mond loopt te rukken etc en dat het voor beide leuk is en blijft!

Je kan misschien wel goed rijden en je paard naar ZZ rijden etc maar als iemand daar nou gewoon geen behoefte aan heeft en lekker recreatie wilt rijden betekent het nog niet dat die gene niet kan rijden.
ikzelf heb nou ook niet echt wedstrijdambities en van mij hoeft een paard waar ik op rij echt niet in een krul te lopen. zolang het er maar lekker ontspannen uitziet en ook is als je erop zit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:20

Quarterh0rse schreef:
ja wat is goed rijden? ik vind dat meer als je het paard goed kan houden ,er netjes opzit, het paard niet hindert met z'n bewegingen en in z'n mond loopt te rukken etc en dat het voor beide leuk is en blijft!

en hieruit blijkt dat iedereen zijn standaarden anders legt. Dit is idd een onderdeel van goed rijden, maar daarmee nog niet het enige, althans voor mij.

Citaat:
Je kan misschien wel goed rijden en je paard naar ZZ rijden etc maar als iemand daar nou gewoon geen behoefte aan heeft en lekker recreatie wilt rijden betekent het nog niet dat die gene niet kan rijden.

dat zeiden we ook niet. Maar ik denk wel dat je kunt zeggen dat de eerste combinatie beter rijdt *LOL* Anky rijdt ook beter dan ik, toch Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:29

Starbreeze schreef:
Ik ken mensen die rijden idd op ieder paard weg, maar die hun eigen 3-jarige wel écht hard aan het werk zetten in een veel te zware bak en als hij niet luisterd flinke scherpe wielsporen erin. Ja binnen 3 maanden zit ie op L nivo maar wat zegt dat dan? Ik vind persoonlijk dat een goede ruiter ook aan het welzijn van zijn/haar paard denkt en het dier op een eerlijke manier rijdt!
Ander verhaaltje:
Van het weekend zag ik iemand in de M2 die aan het losrijden was. Nou nou nou ze was dat paard een partij in de mond aan het hangen en zagen en tegelijk met die sporen erin Verward Paardje werd helemaal gek! En dat rijdt dan M2????

Ik denk dat je goed rijden en paard aanvoelen los moet zien van een ( wel of niet misplaatste) drang naar presteren. Als je je paard overvraagd betekend dan niet dat je geen goede ruiter bent. Alleen dat je het niet goed kunt inschatten wat je paard aankan en wat niet. Als je dat namelijk kunt ben je een echt paardenmens. Want een paardenmens hoeft niet perse te kunnen rijden om te kunnen inschatten wat een paard wel of niet aankan (zie de menners en andere beoefenaars van de paardensport)

Prestaties in de wedstrijdsport zeggen mij helemaal niets. Ik beoordeel je n.a.v. wat je me laat zien, en niet naar het aantal bekers wat je in de kast hebt staan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:34

Zit idd wat in Cassidy!
Maar paardrijden is toch een samenspel van ruiter en paard? Dan moeten beiden toch happy zijn met hetgeen er gevraagd wordt?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-04 12:49

Ik vind dat je netjes rijdt als:
je je paard onder controle hebt, weet waar je mee bezig bent en eerlijk bent tegenover jezelf en het paard.

(daar valt dus ook onder dat je inderdaad niet continu in zijn mond zit te hangen e.d., dus wel gevoel voor rijden hebt.)