Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Anne Marie schreef:Ik rijd mijn Belg ook met liverpoolstang, op het vriendelijkste gaatje met een heel los teugeltje. Ik zie er geen probleem in, ik doe mijn paard geen pijn, bezorg hem geen ongemak, maar als het gevaarlijk wordt kan ik ingrijpen. Waarom al die commotie over een stangetje? Het kan je uit heel vervelende situaties redden. Gewoon een stangetje pakken hoor meid, wordt het voor jullie allebei weer leuk om te rijden.
Issy schreef:heb je het idee dat je tinker uit paniek weg rent of gewoon omdat hij ondeugend is?
Misschien is dit wel het proberen waard ?
Heb het net zo vaak meegemaakt bij een KWPN-er of een haflinger of een fjord of een arabier.... Het ligt echt niet aan het gemiddelde "Tinker"karakter! Dat het een karakteristiek probleem is, kan ik het wel mee eens zijn. Maar dan een individueel karakter wat je in alle rassen even vaak tegenkomt. josien schreef:Als de respect er is voor de ruiter dan is het bit probleem al veel minder. .
Citaat:Ik vind dit niet echt een Tinkerkwaal Heb het net zo vaak meegemaakt bij een KWPN-er of een haflinger of een fjord of een arabier.... Het ligt echt niet aan het gemiddelde "Tinker"karakter! Dat het een karakteristiek probleem is, kan ik het wel mee eens zijn. Maar dan een individueel karakter wat je in alle rassen even vaak tegenkomt.
CarS schreef:+:)+
Al heb je geen bak toch kun je buiten goed dressuurmatig bezig zijn met je paard.
Veel overgangen rijden,halthouden en zeker goed aan leren voelen ,proberen voor te blijven ....
Niet in het weiland en op de weg al helemaal niet.....
)
(Heb niet al te veel verstand van verschillende bitten vandaar dat ik het vraag) Een haflinger bij ons op de manege heeft er ook een , maar er is totaal niets aan het beestje te merken dat hij het ook maar enigzins onprettig vind of er last / pijn van heeft. looniej schreef:misschien zielig maar gewoon aan 1 teugel blijve trekken dat ze op een mini voltetje moet en dat ze dan msischien stopt.
CarS schreef:Zoek maar eens op Rollenbit hier op Bokt....Kort samengevat,door de 2 matrialen geeft het in de mond een soort schokjes daardoor pakken ze het bit niet vast.
Ik heb even in je profiel gespiekt(leuke tink)...je hebt haar nu bijna 3 jaar.
Is dit gedrag al die tijd aan de gang of gebeurd dit pas de laatste tijd???
Ik ben niet tegen een stang maar ik ben bang dat als ze nu al geen respect heeft voor haar ruiter ze ook door de stang heen gaat.
Dingen waar ze een half jaar geleden niet voor terug deinsde is ze nu wat voorzichtiger mee. Even een klein voorbeeldje, plastic zakjes of kuilplastic e.d. Daar was ze eerst niet bang van en duwde gewoon haar neus overal in. Als ze nu dat zelfde zakje tegen komt gaat ze er nog wel op af, maar zodra ze erin "duikt" en het zakje beweegt of kraakt iets gaat ze achteruit. Voor zover ik weet is er niets gebeurt waardoor ze nu ineens zo is kunnen gaan doen.
En met het rijden op alleen het halster , kan dat ook met je gewone halster of is het dan wijzer dat ik eens op zoek ga naar een touwhalster (die heb ik namelik niet) Als dat zo is , heeft er dan iemand voor mij een adres waar ik er een kan kopen ? Ik ben gewoon bereid om alles te proberen om het op te lossen....
ofzo iets , omdat ik iets te veel buitenbeen gaf. Ze ging dan ook netjes beentje over. Ook wijken en overgangen voorwaarts rijden gaat goed. Maar terug rijden ging in de les ook minder. Daarbij is ze ook altijd wel razend enthousast tijdens het rijden. Wil alleen maar door door en nog eens door. In collone rijden achterop is bijv. voor haar ook een probleem omdat je haar dan moet inhouden waardoor ze niet meer lekker loopt en zich zelf gaat lopen opwinden omdat ze niet door kan lopen. Voorop in zo'n groep is geen probleem.
Maar nu sinds ze de laatste tijd zo doet , vind ik het zelf gewoon weer eng worden.
Als ze zo'n bui heeft reageert ze ook niet op m'n stem , waarschijnlijk omdat die dan ook te gestresd is ? Zodra ik zelf denk "ontspannen, los laten enz." gaat ze al wat langzamer en beter reageren. Als ik gewoon ontspannen ben reageert ze wel.
.