welke manier?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SpiedSkeet

welke manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 13:39

Ik heb een probleempje.

Als ik op mn haf ga rijden, en ik ontspan mn handen, loopt ze eigenlijk gelijk 'aan de teugel'.
Op het moment dat ik wat meer aan mn teugels kom, een keer wat feller doorkom met mn been of een overgang maak, komt ze gelijk weer omhoog.

Nu doe ik het anders. Ik laat haar eerst op haar eigen manier lopen zeg maar, en als ze warmgelopen is, pak ik mn teugels op. Dan houd ik van voren tegen, wat ik er van achter aan energie in stop en dan komt ze ook naar beneden.
Na een minuut of 10 is ze dan helemaal ontspannen. Dan blijft ze ook lekker beneden lopen.

Nou zal je denken, dat is toch heel simpel, manier 2 werkt dus dat is een goeie.
Dacht ik ook, alleen had ik rijfoto's bij HAW gezet, en toen zei iemand dat ze heel erg opgekropt liep.
Ze blijft wel de hele tijd mn hand volgen als ik die naar voren doe, en ook halsstrekken e.d. doet ze goed.

Ben ik goed bezig?

(verhaal is een beetje rommelig geworden, sorry)

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:52

als ik het zo lees klinkt het dat je goed bezig bent, waar kan ik die foto's zien?

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:28

Zo te horen ben je gewoon goed bezig, die foto's zouden inderdaad anders wel handig zijn. Jouw eerste verhaal lijkt er juist op, dat je paard helemaal niet aan de teugel loopt, maar gewoon met zijn hoofd naar beneden. Een paard dat goed aan de teugel loopt, komt niet opeens omhoog bij overgangen enzo. Hij is gewoon slim, als hij zo bij jou loopt, denk jij dat het goed is, allebei tevreden(niet dus). Dus ik zou zeker voor de 2de manier gaan

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:53

Het feit dat jij aanleuning hebt( ze volgt je hand ) geeft i.i.g aan dat je iets goed doet:P
Mijn Fries heeft ook de neiging opgekropt te gaan lopen, waardoor je dus het verhaal krijgt dat ze puur op de voorhand loopt. Maar aangezien jij aanleuning hebt lijkt me dit sterk.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 16:26

Ik zal ff een foto zoeken. Ze staan bij HAW Rebecca haf @ work. Let alleen niet op mn zadel, want die ligt veel te ver naar voren.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:39

ik heb al ff gekeken en vind het commentaar niet kloppen, het ziet er niet opgekropt uit. Ik vind het er goed uitzien. Zadel zei je zelf al. Ik denk dat je op een hele goede weg bezig bent hoor, ga zo door!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:47

Ik heb de foto nog niet gezien maar het zadel vormt een belemmering in de beweging van het paard als het te ver naar voeren ligt of niet past. Dat heeft ook zker met de nageeflijkheid te maken. Ik zou je adviseren om dat eerst voor elkaar te maken door bv. een second opinion van een deskundige zadelmaker.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:51

hier heeft aqua zeker een punt, zadel is zeer van belang dat het goed moet liggen.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 17:35

Ja maar het zadel past wel, alleen ligt het bijna op haar nek. Echt heel stom dat ik dat niet gezien heb.. Zo zie je maar dat die foto';s nog ergens goed voor zijn Tong uitsteken

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 17:36

Afbeelding

Hier heb ik mn teugels vrij los, en nu gaat ze net niet naar beneden met haar hoofd.. Maar je kan wel zien dat ze iig niet op mn hand hangt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:38

Gang is alles, dus manier 2 is goed.
Ik heb alleen wel de indruk dat je het zadel te ver naar voren hebt...De hele schouderpartij wordt geblokkeerd.
Past het zadel wel?

*Edit*: lees nu pas de opmerkingen van Aqua8horse...en ga helemaal met haar mee. Zonder goed passend zadel kan je paard nooit lekker lopen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-10-04 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:38

ik zie het liever niet met losse teugels. Zorg dat je een constante aanleuning hebt. Die rij je van achteruit in jouw handen. En als jij jouw hand naar voren doet, moet ze die gaan volgen.
Ik begrijp dat de foto een moment opname is, maar vertel het toch even voor de zekerheid.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:39

Cassidy schreef:
Gang is alles, dus manier 2 is goed.
Ik heb alleen wel de indruk dat je het zadel te ver naar voren hebt...De hele schouderpartij wordt geblokkeerd.
Past het zadel wel?

uh...werd al een paar maal genoemd Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:44

Kyra schreef:
uh...werd al een paar maal genoemd Haha!

Tja, great minds think alike. Denk dat je dan toch bij het zadel moet beginnen voordat je rijtechnisch dingen wilt gaan oplossen die misschien met een passend zadel helemaal geen oplossing behoeven.

Ik rij mijn paard met een losse teugel in de verzameling...en dat werkt heel goed. Maar ik rij dan ook western..Lips are sealed

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 18:20

Dit was ff een moment waarop ik controleerde of ze met mn hand meeging. Normaal rijd ik wel met strakke teugels hoor!
En het zadel past wel, alleen ligt ie gewoon verkeerd.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:54

Inderdaad op deze foto heeft de schouder totaal geen bewegingsvrijheid. Het paard loopt mijn inziens wat te diep (dus achter de loodlijn). Ik denk dat hij ook wat op de voorhand loopt omdat de impuls mist. Ik denk dat je daar heel goed aan kan gaan werken en dan zal je zien dat het beter zal gaan.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 19:59

probeer eens tijdens het rijden de gang van zijn achterbenen te voelen ipv die van de voorbenen. Dat gezamelijk met een ander zadel of een dunnere buik Knipoog moet eigenlijk het probleem oplossen

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 20:55

Soms loopt ze wel goed hoor, ik zoek wel ff een foto op waarvan ik denk dat ze haar achterhand er beter onder heeft. Ik vind het moeilijk te voelen nl.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-04 20:59

Afbeelding

Als het goed is zet ze haar achterhand er hier beter onder. Dacht ik tenminste, dus als het niet goed is gedacht, tell me, daar kan ik alleen maar meer van leren. Haha!

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 21:57

Even los van het feit dat je het zadel idd te ver naar voren hebt liggen (waardoor je zadel op de foto hierboven "wipt", is dat normaal ook zo?), je hebt je handen onder je zadel waardoor je je pony in een bepaalde positie kan drukken. Dus doordat je zadel verkeerd ligt en je je handen laag hebt druk je je pony onbewust in een ongewenste positie. Hierdoor lijkt ze niet echt ontspannen, maar idd een foto is maar een momentopname.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:32

Ik vond het er best ok uitzien, maar je vroeg om tips, geloof ik.
Ikzelf zou mijn handen iets hoger doen en de teugels wat langer. Wel dezelfde aanleuning dus, maar je handen iets minder in de nek.
En als je aan het losrijden bent zonder teugel, zou ik op de zit oefenen, je kan bijv. je knieen een keer helemaal optrekken boven het zadel (zodat ze elkaar raken) en dan zit je automatisch beter.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 22:44

Leo_American schreef:
En het zadel past wel, alleen ligt ie gewoon verkeerd.

Een goed passend zadel kan nooit verkeerd liggen...of gaan liggen.
Een goed passend zadel zit als gegoten aan je paard, zodat je idealiter ook zonder singel op kunt stappen. Heeft het paard te weinig schoft en past het zadel verder wel goed, kun je met staartriemen gaan werken.
Nogmaals, zadel ligt verkeerd. Dus moet je actie ondernemen. Desnoods afstappen en opnieuw opzadelen.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 08:46

Aqua8horse schreef:
Inderdaad op deze foto heeft de schouder totaal geen bewegingsvrijheid. Het paard loopt mijn inziens wat te diep (dus achter de loodlijn). Ik denk dat hij ook wat op de voorhand loopt omdat de impuls mist. Ik denk dat je daar heel goed aan kan gaan werken en dan zal je zien dat het beter zal gaan.

Hoe kun jij nou van een foto zien dat hij impuls mist?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:08

Een paard wat op de voorhand loopt, loopt niet in balans. Die verliest dus kracht in zijn achterhand door het compenseren van die balans. Dat compenseren gaat ten koste van de kracht. Je kan dus geen impuls hebben.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 09:12

Aqua8horse schreef:
Een paard wat op de voorhand loopt, loopt niet in balans. Die verliest dus kracht in zijn achterhand door het compenseren van die balans. Dat compenseren gaat ten koste van de kracht. Je kan dus geen impuls hebben.

Ja, je hebt gelijk . Alleen denk ik niet dat iedereen dat direct zo begrijpt.
(gevolg voorhand - impuls)