Ik weet niet of anderen de dvd al gezien hebben, maar drie dingen vielen mij erg op. In de eerste plaats het instappen. De warming up is volgens Sjef en de rest van Nl heel belangrijk en moet met een mooie lange hals gebeuren. Nu viel ik al bijna van mijn stoel want hun upwarmende hengst Redford liep zonder enige rekking in zijn hals gewoon in de aan de teugel-houding. Niks warming up zou ik zeggen, niet eens diep en rond. Een tweede detail wat me opviel was dat de drie paarden in alle zijgangen (behalve het appuyement) met gekanteld hoofd liepen. Dat bij elk paard (behalve op die ene foto op het hoesje
) de derde halswervel het hoogste punt van de hals vormde liet trouwens goed zien dat de paarden tijdens de training nooit met het neusje naar voren en de poll als hoogste punt gereden worden. Het is continu achter de loodlijn en numero 3 bovenaan, wel in verschillende lengtes en dieptes, maar toch...Maar dat zijn details. Waar ik de dvd eigenlijk voor kocht was om te zien of wat ik op de OS dacht te zien klopte; Salinero loopt in de uitgestrekte draf niet helemaal zuiver (een achterbeen beweegt meer dan het andere en de hoef van dat diagonale voorbeen klapt in de uitgestrekte draf naar boven ('steekdraf'). Waar een dvd echt handig voor is, is het nalopen van de piaffe, een tweetakt beweging op de plaats (volgens Sjef). Wat op de OS al te zien was, werd bij beeldje voor beeldje bekijken helemaal glashelder. Salinero piaffeert niet in tweetakt. Ook is het niet zo dat zijn voorbeen later landt dan het achterbeen, wat nog te vergeven zou zijn aangezien deze oefening zwaar verzameld is. Wat mij nog het meest verbaasde van de hele video is dat Salinero zijn voorbeen in piaffe optilt, neerzet (nu zijn twee voorbenen aan de grond) en dan het andere voorbeen optilt, terwijl de achterbenen een zweefmoment (!) hebben en later landen en eerder opgetild worden dan de voorbenen. Verzameling 0 zou ik dus zeggen. Hetzelfde is trouwens (in iets mindere mate) zichtbaar in de passage.
Wat ik me nu afvraag, is of anderen die de dvd hebben gezien dat ook opgemerkt hebben? Ik had altijd al het idee als ik haar zag piafferen dat er geen sprake was van verzameling, maar de dvd deeltje voor deeltje bekijken maakt duidelijk dat het nog extremer is dan ik dacht. Niet alleen landt het achterbeen later dan het voorbeen, maar is er ook sprake van een zweefmoment achter (?!?). Kun je dat uberhaupt nog een piaffe noemen?

Ik denk dat je bij andere combinaties nog veel meer gaat schrikken
!
Waarschijnlijk doet niemand dat beter dan op de Anky op de OS
. Dan ben je de tweetakt ook wel kwijt. Ik heb daar foto's van trouwens. 
.