Mijn paard is gek geworden....?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Valesjie

Mijn paard is gek geworden....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 20:00

Nou zal maar beginnen bij het begin he.

Heb sinds 2 maanden een eigen paardje, een tinkertje van 8 jaar die altijd voor de kar heeft gelopen, de laatste tijd is hij volgensmij veel verkocht. Wij hebben hem van een tinkerstal gekocht.

Het begon eigenlijk paar weekjes geleden, mijn moeder ging rijden en mijn paard liet niet toe dat zij opstapte, als ze eenmaal zat ging hij als een gek door de bak racen, ze is er 4x opgestapt en 4x afgevallen.

Dus hebben we tijdje buitengereden met iemand die ernaast loopt en dat ging wel goed. Toen ook in de bak met iemand ernaast, ging ook goed, toen heeft mijn moeder losgelaten en gaf hij nog een bok maar daarna kon ik hem weer gewoon goed rijden.

Nou hebben we tijdje buiten gereden omdat ik de enige was die er nog op durfde in de bak, mijn moeder durfde niet meer en mijn zusje ook niet want die was er ook 1x afgevallen, ik ook hoor want zat niet op te letten Tong uitsteken maar stap er gewoon nog steeds op.

Nou vandaag gingen we weer eens in de bak rijden, de 1e 10 tot 15 minuten gewoon lekker gestapt. Toen begon ik met draven, hij was lekker voorwaarts en oortjes naar voren, en toen ik voor de 2ex ging aandraven schoot hij weg, racete als een gek bijna echt op de bakrand af en ging net op het laatste moment de bocht om en als een gek bokken an galloperen. Nou ik bleef zitten en na een tijdje was hij moe en stopte, dus ik denk van naja ik ga nog wel even verder stappen want ik wil hem niet zijn zin geven en vervolgens schiet hij weer als een gek weg, alleen wat meer en veel hoger bokken en hij liep ook 1x echt bijna tegen de bakrand aan. Na een tijdje stopte hij weer en hebbik hem nog maar even opgejaagd want kon gewoon niets beginnen.

Mijn vraag is nu, is mijn paard gek ofzo, want hij begint het steeds vaker te doen en het wordt egt vervelend, ik blijf wel zitten maar mijn moeder en zusje zijn wat beginnender en donderen er meteen af dus hij is voor hun zo te gevaarlijk.

Weet iemand wat dit is en/of wat ik er tegen kan doen!!??

Dan zou ik het echt zóóóóóóó graag horen!!

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:02

ik denk dat het lekker aan het uitproberen is. Even nalaten kijken of hij niets mankeert en indien dit niet geval is misschien onder begeleiding consequent gaan heropvoeden.

Valesjie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 20:17

Ja, de dierenarts heeft hem al nagekeken en er is niets aan de hand. Maar het lijkt verder niet meer op uitproberen, hij wordt egt heel boos, negeert het bit gewoon volledig, kan sturen en trekken wat ik wil maar het enige wat ik kan doen is gewoon blijven zitten en dan geeft hij het vanzelf op maar zo rodeo rijde is nie zo leuk elke dag, heb nu ook flinke rugpijn van het bokken.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:20

Dan is er toch iets wat hem irriteert. Misschien moet je er eens een gedragsdeskundige bijhalen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:26

Misschien mist hij het voor de kar lopen?
Of heeft hij praktisch nooit in zijn leven in een binnenbak gereden en heeft hij het nu wel gezien?
Vind hij het saai? Past het tuig niet? Krijg hij teveel energie gevoerd?

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:27

Ik Sluit me aan bij Mobick. Als er lichamelijk niets fout lijkt te zijn kan het misschien wel iets psychisch zijn.. Of een EXTREME manier van uit proberen, maar dat lijkt me wel overdreven... Succes ermee Lachen

Valesjie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 20:28

Ja, hij heeft het ook egt alleen met rijden, met poetsen en gewoon lekker wandelen is hij helemaal happy en ontspannen maar zodra je opstapt voel je echt al zijn spieren spannen, dus ik denk zelf bij vorige eigenaren hele onprettige ervaringen meegemaakt, anders zal hij ook wel niet zoveel zijn doorverkocht. Ik wil ook eigenlijk niet dat mijn moeder hem verkoop want ben egt helemaal verliefd op hem dus hoop dat het nog wat wordt!

Zal eens kijken of ik een gedragsdeskundige kan vinden!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:30

Jaa lijkt me een oplossing... Omdat jij zegt dat hij onprettige ervaringen heb opgelopen bij zijn vorige eigenaar kan het misschien een trauma zijn. Laat maar es weten hoe het is afgelopen Lachen

Valesjie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 20:31

Annetje schreef:
Misschien mist hij het voor de kar lopen?
Of heeft hij praktisch nooit in zijn leven in een binnenbak gereden en heeft hij het nu wel gezien?
Vind hij het saai? Past het tuig niet? Krijg hij teveel energie gevoerd?

Ik heb niet egt het idee dat hij het saai vind ofzo, schrikken ofzoiets kan het ook niet zijn, hij is mega verkeersmak dus daar kan het niet aan liggen. Tuig past ook goed volgensmij, hebbe we nog door iemand met verstand laten nakijken. En hij staat de hele dag in de wei...dus zoveel energie krijgt hij niet gevoerd, hij krijgt alleen hooi bijgevoerd.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:39

Het klink alsof hij ergens pijn heeft. Misschien heeft hij een trauma opgelopen of heeft hij toch een lichamelijk probleem. (dierenartsen kunnen ook verkeerde diagnoses stellen...) Ik vind dit in ieder geval te extreem voor uitproberen. Ik zou hem nogmaals na laten kijken door een andere dierenarts of gedragstherapeute. Heel veel succes en doe voorzichtig.
Laatst bijgewerkt door Elskevree op 15-10-04 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Valesjie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 20:46

Ja, we gaan dr in ieder geval eerst iemand met veel ervaring en verstand naar laten kijken en uitproberen voordat we er weer op gaan...wel zo verstandig lijkt mij!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:54

Heb je geen singelplekken? Hoe bokt je Tinkertje?? Echt om iemand eraf te gooien, je weet wel met zo'n vreemde blik in de ogen. Als dit zo is, dan is er echt iets aan de hand. Is de paardentandarts nog langs geweest, zodat je mondproblemen uit kunt sluiten. Kijk het dier eerst goed na. Rijd jouw moeder misschien op een andere manier dan jij rijdt???

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 20:55

Laat je weten wat die persoon van zijn gedrag vindt??

Valesjie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 20:58

Ulissa schreef:
Heb je geen singelplekken? Hoe bokt je Tinkertje?? Echt om iemand eraf te gooien, je weet wel met zo'n vreemde blik in de ogen. Als dit zo is, dan is er echt iets aan de hand. Is de paardentandarts nog langs geweest, zodat je mondproblemen uit kunt sluiten. Kijk het dier eerst goed na. Rijd jouw moeder misschien op een andere manier dan jij rijdt???

Hij heeft geen singelplekken...Hij bokt egt heel hoog, rukt teugels uit je handen als je niet op let en egt gewoon met zo'n blik van je moet dr af enzo. Paardentandarts is ook al langsgeweest paar weken geleden en heeft bijgevijld enzo.

Mijn moeder zal best wel wat anders rijden dan mij, ik ben wat gevorderder dan mijn moeder en zusje. Maar hij haalt gewoon hetzelfde uit, maakt niet uit wie erop zit, alleen bij mij geeft hij het na een tijdje op omdat ik blijf zitten maar als ik dan weer probeer gaat hij gewoon weer verder en elke keer gaat hij meer bokken.

Valesjie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 20:59

Elskevree schreef:
Laat je weten wat die persoon van zijn gedrag vindt??

Ja, ik zal als ik erachter ben wat het is...of niet...ik zal in ieder geval als er weer iets nieuws gebeurd of weet wat het is weer een berichtje plaatsen Lachen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:02

controleer zijn rug en laat een zadelmaker naar zijn rug kijken
longeer hem eens zonder zadel
kijk hoe hij zich gedraagt
longeer hem met een redlijk lossen singel (het zadle blkijft liggen, maar niuet superstrak)
kijk hoe hij zich dan gedraagt
longeer met aangesingelt zadel
vervolgens met beuels omlaag
als dit alles goed gaat, laat er iemand opgaan
zo kun je zien of het in de rug zit of niet
bind misschien eerst een lichte stropop op zijn rug
als het mat gewoon zadel goed gaat kan het niet in zijn rug zitten als hij plots de lichte stropop er probeert af te krijgen

Valesjie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 21:05

Met longeren gaat hij gewoon goed, het is gewoon op het moment dat je opstapt, met of zonder zadel, hij spant zijn hele lichaam en doet zijn hoofd omhoog enzo, hij wordt egt heel erg gespannen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:19

ik dnek toch dat er iets in de rug zit
doet hij dat ook als je er een zak hooi opbindt (weegt niet veel)
als hij het dan ook doet is he denk ik niets medisch,doet hij niks dan is er iets in zen rug dat hem pijn doet zodra er gewicht op komt
edit: als je met je vingers naast zen ruggegraat strijkt/duwt, duwt hij dan ze n rug weg?*

Valesjie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 21:40

Nee, ik kan zo hard duwen op zijn rug als ik wil, en gewoon poetsen enzo, dat vind hij heerlijk. Het is echt zodra hij denkt dat je wilt opstappen. Eerst had ik een stoel naast hem gezet want wou aan de bovenkant zijn manen goed schoonmaken omdat hij schuurt (ziet er overigens niet uit nu ) en ook zijn schoft want kan er niet niet goed bovenop kijken (ben nog net een beetje te klein Schijnheilig) En ik ging dus op die stoel staan en hij gaf meteen dezelfde reactie als waneer je opstapt terwijl ik verder niet op zijn schoft leun ofzo, alleen maar op die stoel ga staan bij zijn schoft.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:50

Het lijkt mij toch echt een uiting van pijn, beter laten nachecken dus! Een 'simpele' dierenarts weet ook niet alles.

Hoe goed is zijn rug ontwikkelt?

Valesjie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 21:54

Ja, we zijn nu ook op zoek naar mensen die wat meer van paarden weten qua gedrag.

Ik weet niet echt hoe goed zijn rug ontwikkeld is, heb daar nog niet zoveel verstand van Bloos

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 21:54

Van de foto in je profiel zeg ik echt een leuk paard. Een die zich niet op de kop laat zitten en weet wat hij wil. Dat is juist het probleem. Dit probleem komt ergens vandaan. Dat kan zijn verleden, maar dan moet hij in het begin ook moeilijk gedaan hebben of in de omgang wat hem niet zint.

Waar woon je. Of misschien een duidelijker foto van zijn hoofd.

Valesjie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 21:57

Ik ga even wat meer foto's uploaden, en ik woon in Dordrecht!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:02

Niet echt bij jou in de buurt Josien Knipoog

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-04 22:05

hij zal wel niet voor niets steeds verkocht zijn.... pas maar op.

misschien gewoon lui en daarom vervelnd in bak, weet je al wat over gedragterapeut?
Laatst bijgewerkt door mooneyes op 15-10-04 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt