Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Jippie schreef:Ik denk dat je ook wel rekening moet houden met het ras waar je op rijdt. Een Fjord zal onder het zadel een ander gevoel geven dan een rijpaard dat speciaal voor de dressuur is gefokt.
Jippie schreef:Ik denk dat je ook wel rekening moet houden met het ras waar je op rijdt. Een Fjord zal onder het zadel een ander gevoel geven dan een rijpaard dat speciaal voor de dressuur is gefokt.
Misschien zit er iemand bij je in de buurt die ervaring heeft met het dressuurmatig trainen van Fjorden. Anders kun je ook eens een PB sturen aan Waterkippie. Zij heeft een Fjord maar is een echte fanatieke dressuurmuts
Pjelk schreef:Maar dat is nu juist mijn punt: want doordat ik alleen Pjelk rij verlies ik een beetje uit het oog op wat voor kleine hulpen ik wil dat hij reageert. Het wordt gewoon heel gauw een gewoonte hem alleen op behoorlijk stevige hulpen te rijden.
Starbreeze schreef:Vergeet je niet ff dat het paard waar je klassieke les opgehad hebt misschien een VEEL HOGER niveau heeft dsn Pjelk
Pjelk schreef:Waterkippie: Wat geweldig dat jouw Buddy zo goed aan je been is! Bedankt voor je tips. Het scheelt te weten DAT er wel Fjorden zijn die echt goed aan de hulpen zijn. Nu heb je Fjorden ook in soorten (vooral de Myrstein dieren zijn pittig) maar jullie hebben gelijk.
Als ik Pjelk echt fijner aan de hulpen wil krijgen zal ik heel, heel conseqeunt moeten zijn en vooral ook voor mezelf. Zodat ik niet in mijn oude gewoontes terugval.
Nee, want ik had les met Yslanders waarmee alleen buiten werd gereden. Maar die waren wel heel licht aan de hulpen en dat probeer ik dus na te streven.
Askja schreef:Wat leuk, klassieke dressuur met Ijslanders! Ben benieuwd waar je geweest bent ...
Dat het met die Ijslanders wel wil, dat lichte , geeft aan dat het niet per se aan het ras ligt. Zowel Ijslanders als Fjorden zijn in feite koudbloeds.
Veel IJslanders stompen bijvoorbeeld snel af als je alleen in de bak rijdt. Misschien is dat met Pjelk ook het geval? Zorg dan voor afwisseling, rij lekker buiten, daar kun je ook dressuuroefeningen doen. Doe ik ook met mijn IJslanders en daar blijven ze lekker licht en wakker van.
Succes ermee!
Pjelk schreef:Herkent iemand zich hierin en wat zou ik kunnen doen om die sleur van (in mijn ogen) foutief rijden te doorbreken? Ik had zelf al bedacht dat ik maar eens per week op een wat gevoeliger paardje klimmen moet om mezelf te corrigeren.
Hoe denken jullie hierover en wat zou ik nog meer kunnen doen?
QQQQ"][/quote]
Dit schreef ik al elders en hier kan jij ook wat aan hebben:
[quote="Q schreef:Scherp maken aan het been betekend dat het paard goed genoeg op je let om sneller EN om langzamer te gaan.
Tijdens een manegeles, waar iedereen "hetzelfde" moet doen is het wat moeilijk om er specifiek op te oefenen. Met eigen paard kan je het volgende proberen:
Maak overgangen stap - halt -stap. Gebruik hiervoor geen teugel en alleen zeer licht been.
Terugnemen: maak je naar boven en onderen toe lang (haal eens diep adem, borst naar voren, schouders naar achteren en gebruik je buikspieren om die houding vast te houden (zodat je wel door kan ademen!). Duw je benen iets naar beneden-achter uit). Vertraag de beweging van je paard door je eigen buikbeweging tegen te gaan.
Vooruit: hou je kuiten letterlijk van het paard af (moet hier niet trager op worden!). Leg ze vervolgens heel zachtjes aan (klopJE). Geen reactie, dan een kloP. Geen reactie: dan zweep (zie verderop). Krijg je nu een reactie op de actie van je zweep, dan belonen en de hele sequentie nogmaals proberen. Uiteindelijk moet het paard net zo 'electrisch' reageren op het klopJE als ie in het begin op de zweep deed ('schrik'reactie). Consequentie is belangrijk: Altijd de hele sequentie afwerken en na het krijgen van een reactie de benen stil houden. Bij terugval weer benen af, dan weer klopJE etc. Het kuiten af maakt het verschil tussen niet en wel vragen groter en je kan het op een gegevenmoment als 'waarschuwing' inbouwen (dan zal het paard meer gaan werken als je je kuit even snel van het paard AF brengt)
Bij geen reactie op een tikje: Ga op zoek naar iets waar ie WEL op reageerd. Tot mijn verbazing reageerde verschillende "zweepdove" paarden wel heel goed op het zwiepgeluid van de zweep. Neem hiervoor de zweep andersom (dus recht omhoog, boven het paard). Om attentie te vragen even kort in de lucht zwiepen. Probeer maar eens! (wel voorzichtig, wees bedacht op eventuele over-reacties!). Enne, kijk uit voor de andere paarden, die zouden er wel eens op kunnen reageren, dus het liefst oefenen in een rustige hoek van de bak en mensen even waarschuwen.
Succes ermee!
Citaat:Je paard moet nageven op je benen en het contact moet echt los zijn. Je moet als het ware je teugels los laten hangen en dan nog meot het paard zo blijven lopen.
gijsenkim schreef:Kan je met Pjelk dan niet bij dezefde instructeur lessen????