Cassidy schreef:Aanspringen in galop is een manier om onder het werk uit te komen. En nee, ik ben niet van mening dat je moet lichtrijden om je paard weer terug naar draf te krijgen. Springt je paard aan in galop, neem je hem terug.
Het eerste deel ben ik met je eens. Het paard moet verzamelen in de draf, krijgt het daardoor moeilijker en springt in galop aan.
Ik heb dit ook vaak met mijn paard gehad. Als ik haar in de oprichting had (echt hoogste punt vlak achter de oren) en verder verzamelde. De reden dat ze aansprong was dat ik net even te traag met mijn been was. Natuurlijk kost het een paard best veel moeite om in die houding te lopen als ze het niet gewend zijn. Op het moment dat ik net even te traag met mijn been was kwam er een knik in mijn contact voor, dus had zij de ruimte om aan te galopperen.
Alleen als ik dan in galop zat moet ik heel rustig blijven zitten, been geven en rustig voor weer het contact herstellen. Deed ik het niet zo begon paard hevig te spartelen
Citaat:
Luistert hij niet, zet je hem hard op een kleine cirkel met hoofd ingebogen (neus naar je stijgbeugel toe, (diameter van de cirkel 2m) tot hij draaft. Draaft hij, recht maken en doorgaan met de oefening.
Dit is dus het deel waar ik het niet mee eens ben en het klikt typisch western
Zoals ik al zei bleef ik zo stil mogelijk zitten, been eraan en hand eraan en dan weer rustig terugnemen en overnieuw beginnen.
Wordt absoluut niet kwaad op je paard, het is niet meer dan logisch dat hij/zij het er nog moeilijk mee heeft.
Als ik goed begrepen hebt wat je bedoeld trouwens, want ik zie in je eerste bericht verschillende dingen staan