Ik heb er nu 5x opgezeten en hij is ontzettend angstig maar erg braaf (het is een 10 jarige ruin waar nog nooit iets mee is gedaan)
Wat nu al een tijdje een probleem is is het opstijgen, ik kom er wel op maar niet zonder dat hij op tilt slaat.
Het hangen in de beugel is het probleem niet, daar kan hij goed tegen, ik omhoog, kan hij ook goed tegen, maar dan komt dat been wat over zijn kont/rug gaat, daarvan slaat hij op tilt.
Met opstijgen gaat hij altijd even aan de wandel, dat mag hij van mij, hij mag best even de spanning wegstappen want daarna staat hij weer netjes stil.
Ik heb de eerste keer dat ik op stapte mijn been zachtjes op zijn rug/kont gelegt zodat hij voelde dat er wat was, dat vond hij wel eng maar hij sloeg niet op tilt.
De 2e keer heb ik hem niet meer aangeraakt met mijn been en sloeg hij dus wel op tilt.
Ik dacht dus dat hij mijn been moest voelen dus de volgende keer ben ik in de beugel gaan staan en heb hem eerst even op zijn kont gekroeld met mijn hand, daarvan ging hij dus behoorlijk uit zijn dak!
Ik heb er daarna nog wel op gezeten maar kom er dus niet op zonder dat hij in paniek raakt, als ik eenmaal zit is er niets meer aan de hand en gaat alles goed en heel erg relaxed, maar dan moet ik er nog af..........daarmee het zelfde angstige gedrag, zodra ik mijn been over de rug/kont probeer te doen raakt hij in paniek.
Ik wil dus heel graag tips van mensen met een soortgelijke ervaring, wat kan ik doen om de angst bij hem weg te nemen.
Op zoek naar een analyse van zijn gedrag ben ik niet echt, ja mensen die misschien weten hoe een paard aan deze angst kan komen, graag, vertel! Maar ik ben dus niet op zoek naar opmerkingen in de trant van 'hij heeft maar stil te staan' o.i.d.
Het is een verschrikkelijk lief en braaf paard maar door zijn leeftijd waarschijnlijk toch enige angst voor bepaalde dingen opgelopen en dat is helemaal niet erg, daar was ik mij heel goed van bewust toen ik voor hem koos (en mijn vriend uiteraard)
Hoe neem ik dus de angst bij hem weg voor dat bewegende ding boven hem aan de achterkant (mijn been dus
) ??