Nu loop ik langzamerhand zelf tegen het probleem aan. Toen ik sjaak kocht als 6 jarige wilde ik hem graag naar het Z toerijden. Inmiddels is hij 13 en rijden we door verschillende oorzaken nog L2 (hij is veel kreupel geweest, gaf vanaf het begin af aan al veel protest met rijden, en ik start weinig, hooguit een keer of 3 per jaar). Dus ondanks alle tegenwerking toch nog een mooie score.
Maar zoals ik al zei is hij inmiddels dertien en zijn z'n mogelijkheden langzaam op. Veel meer als dat hij nu presteert zal hij niet meer kunnen. Met een beetje mazzel krijg ik hem wat beter en losser verzameld, maar daar houdt het dan ook mee op.
Inmiddels heb ik daar vrede mee en train en les ik hem op onderhoud en kleine progressie. Elke verbetering is mooi meegenomen en vooral ook zijn plezier om voor en met mij te werken blijft belangrijk.
Ik moet eerlijk toegeven dat als ik naar mezelf terugkijk in de jaren dat ik altijd de grote illusie heb gehad om met een ¨basis¨paard (weet er zogauw even geen andere term voor) toch in het Z mee te willen rijden. Zelf was ik niet ervaren en hij evenmin. (met dank aan jippie om het er in te stampen
)Ik weet nu gewoon voor mezelf heel zeker dat het goed is wat we bereikt hebben en dat het niet meer een standaard gewenst antwoord is wat ik geef. Wat ik al die jaren eigenlijk wel gedaan heb (en ik denk velen met mij)
.Oftewel ga je voor je eigen doel, of heb ook jij op een gegeven moment de beslissing genomen om tevreden te zijn...???
., geweldig weer een doel bereikt.....volgende doel is om ook door het dorp te rijden. 
. Ik denk dat Sjors wat dat betreft een blijvertje is en Kyvaso heb ik moeten verkopen omdat HIJ meer kon en ik op dat moment niet,... Toen was hij ook 8 jaar oud.
, maar met deze pony ging het na de L2 als een trein.