Ik heb een jonge fries ongeveer 3 maanden geleden zadelmak gemaakt. Vanaf 2,5 jaar ben ik al met hem bezig met sturen tussen de leidsels en longeren. Hij kent het bit dus goed en in stap is hij heel makkelijk te sturen.
Onder het zadel is hij ook zeer braaf wat berteft het accepteren van de ruiter op zijn rug
In stap is hij zeer goed te sturen stilstaan gaat ook erg goed. En van stil naar stap ook. Hij kent de hulpen voor draf en galop maar is daarin zo moeilijk terug te krijgen. Hij draaft vanuit stap vlot aan op je been, maar is daarbij TE voorwaards naar mijn idee. Ik moet hem heel erg op de rem houden om te zorgen dat hij niet veel te snel gaat of in galop aanspringt. Het duurt een halve bak voordat ik hem weer in stap terug heb. Dat hij in draf en galop nog moeilijk te sturen is vindt ik logisch aangezien hij het sturen alleen goed gewend is in stap, dat komt wel goed.
Ik vindt het alleen lastig dat ik hem zo op de rem moet houden tijdens het draven.
Hem op mijn zit terugrijden (en afremmen) zit er nog niet in dus de enige rem die ik helaas heb zijn mijn teugels. Ik zou niet willen dat hij een harde mond krijgt of tegen het bit wordt dus ik probeer zo min mogelijk 'te remmen' en hem zo lang mogelijk de tijd te geven om in stap terug te komen.
Wat is nou het beste om te doen om het paard te leren snelheid te verminderen en terug te komen in gangen?

stemhulpen in combinatie met gewichtshulpen. Vervolgens de stemhulp steeds later/minder geven. Ze leggen de link snel hoor.