Ik heb een probleempje.
zelf geef ik les aan een meisje. Ik zal haar maar even X noemen. Ze heeft een paard gehad hiervoor met een O been. Dit paard heeft ze moeten laten inslapen en nou heeft ze een andere. Het is een jonge... Behoorlijk gek in de kop. (zelf wilde ze een pittig paard omdat ze in de veronderstelling was goed te kunnen rijden.) Er zijn nog adviezen gegeven van doe het nou niet. maar ze wilde het toch.
Nou ondertussen heeft ze de meest gekke dingen met het paard meegemaakt. Ze heeft het paard nu een jaar en eigenlijk heeft ze hem al behoorlijk in de poedersuiker gereden. ( het paard loopt nu zelfs precies hetzelfde als haar vorige paard met het O been.en zit gewoon bom en bom vast)
Nou is ze in al die tijd erachter gekomen dat ze totaal niet kan rijden. Ze is zich totaal niet bewust van haar lichaam.
Wat is nou handig om aan te beginnen. Of eerst te beginnen met haarzelf en haar houding waardoor ze het paard vergeet waardoor die weer met de kop hoog loopt en steeds vaster komt te zitten in het hele lijf.
of bezig gaan met het paard en die los te maken door te rijden. Maar dit kan zij niet doordat ze teveel prutst en trekt en friemeld waardoor het paard toch weer vast komt te zitten. plus dat zij dit op dit moment emotioneel niet aankan.
?at is nou wijsheid.
1.Moet ik het paard gaan rijden ( bij mij loopt ze hartstikke super.... niet om op te scheppen hoor)
2.Moet zij het gewoon zelf blijven doen. ( terwijl de kans heeeel minimaal is dat ze dit zelf op kan lossen en eerder nog vaster rijdt)
3. Moet ik er eerst een kwartiertje opgaan om het paard los te werken zodat zij er daarna opkan en fftjes kan rijden waarbij ze wat meer met zichzelf bezig kan gaan.
4. of moet ze hem zoals advies van velen verkopen.
Wij als combi van lesgeven en ruiter gaat heel goed. maar weet nu even echt niet meer waar ik moet beginnen. er is zo'n ongelooflijke berg met problemen.
En om aan te geven hoe slecht ze kan rijden... Ze geeft zelf aan. ( al heb ik het 1000 keer uitgelegd) dat ze niet kan voelen wanneer een paard aan het been is.
Ik hoop dat jullie de berg wat overzichtelijker kunnen maken door wat tips te geven over waar nou te beginnen.
groetjes joyce

oftewel veel lekker met de paarden bezig laten zijn...