Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight
Sizzle schreef:Zijn linkerachterbeen is waarschijnlijk zijn sterkste been. Daarom springt hij linksom verkeerd aan (paard springt normaal aan op het buitenachterbeen).
Als hij daarnaast kwa lichaam eerder een linksgebogen paard is past dat voor mij prima in het plaatje wat je schetst. Ik lees in iedergeval niet direkt iets geks.
Ik zou me wel gedachten maken over de ongelijke belasting van de voorvoeten, daar zit toch meestal wat meer achter dan enkel een beetje scheef.
Bielsje schreef:Mijn tip is even een goede chiropractor laten komen
Ik heb 1x mijn paard in een soort S gereden, was na de behandeling vrijwel over. Volgens mij had hij toen zijn achterste rib vastzitten of het was iets met scheefheid van de atlas...
Daarna kun je het rijtechnisch aan gaan pakken, maar daar zal ik geen tips voor geven
michelle933 schreef:Goedeavond.
Na wat onderzoek en kijk van mijn instructrice of hij nou links of rechtsbogen is, lijkt het toch wat ingewikkelder bij mijn paard. Het probleem is als volgt, op de volte rechtsom loopt hij voor zijn linkerschouder weg naar buiten, maar zet zijn rechterachterbeen wat naast de massa. Dus rechtsom linkerschouder weglopen/hoofd wat naar links. Achterhand naar binnen maar wel met het rechterachterbeen naast de massa Ik hoop dat jullie het nog snappen
Hij vind het moeilijker om op de rechtervolte tegaan dan op de linker. Hij is ondanks dat hij op linkerschouder wegloopt/valt, wat sterker op rechts Linksom in galop wilt hij nog wel eens verkeerd aanspringen.
Ik ben nu geregeld bezig met stelling rijden op rechte stukken. Ook rechtuit valt hij op zn linkerschouder, maar is hij op rechter teugel wat sterker en op de linkerteugel net ff wat te licht. Ik probeer op de rechtervolte schouder voor mee tenemen, in stap gaat dit OK maar in draf is het wel moeilijker. Ik hoop dat jullie het nog snappen hahaha
Ps linkerhoef is altijd iets breder en platter dan rechterhoef waarschijnlijk ook een beeld van scheefheid van hem
Iemand nog tips
michelle933 schreef:Goedeavond.
Na wat onderzoek en kijk van mijn instructrice of hij nou links of rechtsbogen is.
Citaat:Het probleem is als volgt, op de volte rechtsom loopt hij voor zijn linkerschouder weg naar buiten, maar zet zijn rechterachterbeen wat naast de massa. Dus rechtsom linkerschouder weglopen/hoofd wat naar links. Achterhand naar binnen maar wel met het rechterachterbeen naast de massa.
Citaat:Hij vind het moeilijker om op de rechtervolte tegaan dan op de linker.
Citaat:Hij is ondanks dat hij op linkerschouder wegloopt/valt, wat sterker op rechts
... dat kan stijfheid van het SI gewricht zijn.Citaat:Linksom in galop wilt hij nog wel eens verkeerd aanspringen.
Citaat:Ik ben nu geregeld bezig met stelling rijden op rechte stukken. Ook rechtuit valt hij op zn linkerschouder, maar is hij op rechter teugel wat sterker en op de linkerteugel net ff wat te licht.
Citaat:Ik probeer op de rechtervolte schouder voor mee te nemen, in stap gaat dit OK maar in draf is het wel moeilijker.
Citaat:Ps linkerhoef is altijd iets breder en platter dan rechterhoef waarschijnlijk ook een beeld van scheefheid van hem.
Elisa2 schreef:Je hebt gelijk, excuses.. je hebt een rechtsgebogen paard. Rechtsgebogen valt op linkerschouder en linksgebogen op de rechterschouder.
Rocamor schreef:Daar moet je dan wel heel goede instructie bijhebben. Mijn hypermobiele wokkelpaard wist prima hoe hij eea kon omzeilen. Dat schoot dan nog niet op.
Ninx schreef:Elisa2 schreef:Je hebt gelijk, excuses.. je hebt een rechtsgebogen paard. Rechtsgebogen valt op linkerschouder en linksgebogen op de rechterschouder.
Niet perse..... je kunt een paard hebben dat rechtsgebogen is, maar ook nog eens verticaal scheef is.... verschillende scheefheden kunnen voor een troebel beeld zorgen. Dat maakt het best puzzelen.
Wanneer het paard steeds op 1 van de schouders valt kan het ook nog eens zijn dat dit door de ruiter komt.
Het is best een puzzeltje..... en het kost tijd. Ga maar eens een brief schrijven met je linkerhand wanneer je rechtshandig bent, dat is heel vaak en veel oefenen en ook nog eens onderhouden.
Het is dus vooral een kwestie van vaak en veel oefenen en blij zijn met alle stapjes vooruit.
Houd anders de site van dressuurnatuurlijk in de gaten, zij hebben vaak gratis cursussen die voor iedereen op een eenvoudige manier inzichtelijk maken hoe het nou precies werkt met die scheefheden.