Beugel ‘kwijtraken’ tijdens draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Montgri
Berichten: 657
Geregistreerd: 18-07-15

Beugel ‘kwijtraken’ tijdens draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 17:30

Ik heb een vraagje. Ik ben eigenlijk opzoek naar een gouden tip of advies.

Ik had er vroeger naar mijn idee minder last van. Dan hebben we het over 8 jaar geleden ongeveer op manage paarden. Maar nu ik mijn eigen paard heb, heb ik er veel last van. Ik schiet door in mijn rechter beugel tijdens de draf lichtrijden.

Ik heb een Belgisch trekpaard, dat voor geen meter zit in de draf. Het is gewoon niet comfortabel. Je word best hoog uit het zadel geduwd en als ze qua snelheid op een goed tempo zit is het alsof ik een Shetlander onder me heb dribbelen. In een wat langzamer tempo zit zij wel lekkerder, maar ik merk dat zij hierbij snel terugvalt in stap en bij ook maar zachtjes aansporen ‘springt’ ze als het waren naar voren. Ze is erg sensibel wat dat betreft. We rijden alleen recreatief buitenritten, zij is al 20, heeft artrose, wordt nu sinds 1,5 jaar (sinds ze bij mij is) fatsoenlijk gereden en loopt sinds dien ook soepeler. Het basis rijden zit erin, maar dat is het ook wel.

Ik heb het idee dat ik zelf uitbalans zit of gewoon kracht/balans mis. En hoe erg ik hier ook bewust op let, het lukt me gewoon niet om tijdens de draf goed stabiel te blijven met mijn rechterbeen. Mijn ‘slechte been’ is eigenlijk links. Ik heb hiermee moeite om kracht te zetten om bijvoorbeeld soms goed aan te sporen. Maar ook in het dagelijks leven heb ik soms last van mijn linker heup qua kracht, spieren, gewrichten flexibiliteit.
Maar rechts schiet ik telkens door de beugel tijdens de draf, waardoor ik weer uit balans raak, mijn paard dit direct voelt en stilstaat. (Heel fijn, maar toch niet zo heel fijn).
In galop heb ik echt nergens last van. Alleen wel dat na de galop, overgang naar draf en dan stap mijn rechterbeen altijd trilt door spierspanning.

Ik heb mijn rijschoenen ondertussen al zo’n 7 jaar. Profiel kan best wat slechter worden, dus ik wil binnenkort nieuwe halen. Misschien heb ik dan ook makkelijker meer grip en glijd ik minder weg?
Of zijn er beugels die echt veel grip geven onder de voet. Of een andere tip die ik misschien thuis kan meenemen in het trainen van mijn benen. Of een andere tip tijdens het rijden.

Mijn hakken zijn tijdens de stap en galop wel netjes naar beneden gericht. In draf lichtrijden niet, verlichte zit wel. En kortere of langere beugels werkt juist heel erg averechts… Doorzitten ga ik ons beide niet aandoen :') en eigenlijk doe ik nu altijd de verlichte zit in draf.

Marie111
Berichten: 4691
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Beugel ‘kwijtraken’ tijdens draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 17:51

Heb je een filmpje?

DuoPenotti

Berichten: 30409
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Beugel ‘kwijtraken’ tijdens draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 17:56

Wat heb je voor zadel?
Met mijn brede paarden kan ik niet meer fijn rijden met een dressuurzadel.
En een boomloos gaan de semi boomloze zadels wel, maar de barfefoot niet.
Bij beide bovenstaande krijg ik last van mijn heupen.
Rij nu al weer een hele tijd met veelzijdigheidszadel en heb geen last meer van mijn heupen.

Balansverlies of beugels kwijt raken had ik niet, maar dat is denk ik toch de meer ervaring die ik ooit heb opgedaan

jetm
Berichten: 1284
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 18:17

Waar ik aan denk is een les op een simulator paard met je eigen zadel.
Zelf heb ik een Joker waarbij je als ruiter het paard met je eigen houding en zit in beweging moet brengen, je hebt ook een Otto/Pegasus robotpaard waar het paard de beweging maakt.

Hoewel een simulator paard een stuk minder breed is als een belg heeft het wel een heel groot voordeel dat je echt heel bewust met je zit bezig kunt zijn en kunt voelen welke aanpassing welk effect heeft.
Je noemt bv dat je je hakken naar beneden hebt, maar eigenlijk wil je, in Centered Riding ® tenminste, je voeten gelijk hebben, alsof je loopt en contact maakt met zowel hak als teen.

Als instructeur kun je bij een simulator paard ook veel beter helpen omdat je dingen kunt voelen en met je handen aanwijzingen kunt geven, bv de knieën meer mee laten zakken tijdens het lichtrijden, of met Franklin ballen aan 1 kant kijken welke invloed dat heeft op verschil tussen links rechts.

Mocht je hier interesse in hebben dan is deze blog misschien wel leuk om het verschil tussen een mechanisch en elektrisch paard te lezen. Op beide krijg je ook verschillende feedback terug.

dierenfan
Berichten: 9706
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 18:18

DuoPenotti schreef:
Wat heb je voor zadel?
Met mijn brede paarden kan ik niet meer fijn rijden met een dressuurzadel.
En een boomloos gaan de semi boomloze zadels wel, maar de barfefoot niet.
Bij beide bovenstaande krijg ik last van mijn heupen.
Rij nu al weer een hele tijd met veelzijdigheidszadel en heb geen last meer van mijn heupen.

Balansverlies of beugels kwijt raken had ik niet, maar dat is denk ik toch de meer ervaring die ik ooit heb opgedaan


Die is grappig wij zijn juist over naar dressuurzadels ipv veelzijdigheid op onze belgische trekpaarden omdat ik daar vele malen beter in zit. Sterker nog in kan nu eindelijk onze oudste in draf volgen in z'n tempo sinds dit zadel. Hij gooit ook enorm hoog op plus nog eens heel voorwaarts dus ook flink tempo loper uit zichzelf.

Celebi
Berichten: 3899
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Beugel ‘kwijtraken’ tijdens draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 18:24

Beugels met metalen puntjes op een breed voetbed zijn een verademing voor dit soort problemen. Zijn er tegenwoordig heel veel van te koop. :j

Toch denk ik dat je de rest rijtechnisch moet oplossen. Hoe soepeler je paard loopt met goed rug gebruik hoe gemakkelijker je vaak kunt rijden. En een correcte houding is voor je paard ook heel belangrijk, dus ik denk dat dat sowieso kan bijdragen. Daarnaast een instructeur die jou kan helpen met een correcte zit en beenhouding in alle gangen. Ik denk dat je na een aantal weken lessen en veel oefenen al wat verschil gaat merken.

Montgri
Berichten: 657
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 20:21

DuoPenotti schreef:
Wat heb je voor zadel?
Met mijn brede paarden kan ik niet meer fijn rijden met een dressuurzadel.
En een boomloos gaan de semi boomloze zadels wel, maar de barfefoot niet.
Bij beide bovenstaande krijg ik last van mijn heupen.
Rij nu al weer een hele tijd met veelzijdigheidszadel en heb geen last meer van mijn heupen.

Balansverlies of beugels kwijt raken had ik niet, maar dat is denk ik toch de meer ervaring die ik ooit heb opgedaan


Een Wintec Hart 500 veelzijdig.
Dressuur lijkt me eerlijk gezegd veel lekkerder ook, maar ik heb het gevoel dat je dan geen onafhankelijke zit meer gaat krijgen doordat je (vaak) zo erg zit opgesloten met al die wrongen.

Owja, over 2 weken ga ik langs bij de zadelmaker. Dus dan kan ik eventueel ook eens vragen naar andere opties wellicht.

DuoPenotti

Berichten: 30409
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 20:24

Dressuurzadels zijn er ook zonder veel wrong.

Ja bijzonder dierenfan.
Been af laten hangen lukt mij niet in de spagaat :D
Dus komt mijn knie automatisch meer naar voren.

Maar zo zie je maar bij iedereen anders.

Maar een zadel moet op het paard passen. Maar zeker ook bij de ruiter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 20:33

DuoPenotti schreef:
Dressuurzadels zijn er ook zonder veel wrong.

Ja bijzonder dierenfan.
Been af laten hangen lukt mij niet in de spagaat :D
Dus komt mijn knie automatisch meer naar voren.

Maar zo zie je maar bij iedereen anders.

Maar een zadel moet op het paard passen. Maar zeker ook bij de ruiter
Mijn Albion K2 heeft inderdaad een normale wrong die wel vorm geeft aan het zadel, maar je er niet in opsluit, om maar even een voorbeeld te geven. :j Dus ze zijn er inderdaad nog wel - ik denk ook met name bij Britse merken, want hier zijn die orthopedische stoelzadels helemaal niet zo populair als op het vasteland. :=

Montgri
Berichten: 657
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 20:50

jetm schreef:
Waar ik aan denk is een les op een simulator paard met je eigen zadel.
Zelf heb ik een Joker waarbij je als ruiter het paard met je eigen houding en zit in beweging moet brengen, je hebt ook een Otto/Pegasus robotpaard waar het paard de beweging maakt.

Hoewel een simulator paard een stuk minder breed is als een belg heeft het wel een heel groot voordeel dat je echt heel bewust met je zit bezig kunt zijn en kunt voelen welke aanpassing welk effect heeft.
Je noemt bv dat je je hakken naar beneden hebt, maar eigenlijk wil je, in Centered Riding ® tenminste, je voeten gelijk hebben, alsof je loopt en contact maakt met zowel hak als teen.

Als instructeur kun je bij een simulator paard ook veel beter helpen omdat je dingen kunt voelen en met je handen aanwijzingen kunt geven, bv de knieën meer mee laten zakken tijdens het lichtrijden, of met Franklin ballen aan 1 kant kijken welke invloed dat heeft op verschil tussen links rechts.

Mocht je hier interesse in hebben dan is deze blog misschien wel leuk om het verschil tussen een mechanisch en elektrisch paard te lezen. Op beide krijg je ook verschillende feedback terug.


Jeetje dit klinkt allemaal ingewikkeld hahaha. Ik heb me er nog nooit in verdiept. Het trok mij eigenlijk ook niet, omdat het toch altijd anders is dan de realiteit, naar mijn gevoel.
Maar ik zal er eens naar kijken! Dankjewel voor je uitleg! Misschien toch wel de moeite waard eens verder in te verdiepen.


dierenfan schreef:
Die is grappig wij zijn juist over naar dressuurzadels ipv veelzijdigheid op onze belgische trekpaarden omdat ik daar vele malen beter in zit. Sterker nog in kan nu eindelijk onze oudste in draf volgen in z'n tempo sinds dit zadel. Hij gooit ook enorm hoog op plus nog eens heel voorwaarts dus ook flink tempo loper uit zichzelf.


Dus toch ook de moeite waard om naar te kijken! Dankjewel, het klinkt hoopgevend.


Celebi schreef:
Beugels met metalen puntjes op een breed voetbed zijn een verademing voor dit soort problemen. Zijn er tegenwoordig heel veel van te koop. :j

Toch denk ik dat je de rest rijtechnisch moet oplossen. Hoe soepeler je paard loopt met goed rug gebruik hoe gemakkelijker je vaak kunt rijden. En een correcte houding is voor je paard ook heel belangrijk, dus ik denk dat dat sowieso kan bijdragen. Daarnaast een instructeur die jou kan helpen met een correcte zit en beenhouding in alle gangen. Ik denk dat je na een aantal weken lessen en veel oefenen al wat verschil gaat merken.


Voor mijn gevoel zijn die altijd ontzettend duur. Dacht eerlijk gezegd dat dat veel meer is voor springen, eventing en cross. Ik ga er eens naar kijken.

Ben ik helemaal mee eens. We rijden inderdaad niet lekker over de rug heen, dat geef ik direct toe. Maar dat is verdomde moeilijk met haar en lukt mij vaker niet dan wel. En nee ik praat het zeker niet goed, maar ik heb het idee dat ze de laatste paar weken wel beter door haar lichaam loopt dan een paar maanden geleden. Maar nog steeds een groot deel van de tijd verkeerd. Dat is zo.
Daarin mis ik de ervaring om een ouder paard met een verkeerde houding beter te ondersteunen en dressuur matig te rijden. Ikzat zelf ook al te spelen met de gedachtes om lessen te nemen.

Lijsken
Berichten: 1049
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 21:13

Je zou deze korf-beugelblokjes kunnen gebruiken, dan kan je niet meer echt doorschieten. Het is symptoombestrijding, maar goed, liever dat dan dat je er in het bos afkiepert omdat je je balans verliest. Ondertussen kan je dan rijtechnisch aan de slag.

https://www.ej.nl/veiligheidstoeclip-to ... gLhrvD_BwE

Celebi
Berichten: 3899
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 22:58

Montgri schreef:
Celebi schreef:
Beugels met metalen puntjes op een breed voetbed zijn een verademing voor dit soort problemen. Zijn er tegenwoordig heel veel van te koop. :j

Toch denk ik dat je de rest rijtechnisch moet oplossen. Hoe soepeler je paard loopt met goed rug gebruik hoe gemakkelijker je vaak kunt rijden. En een correcte houding is voor je paard ook heel belangrijk, dus ik denk dat dat sowieso kan bijdragen. Daarnaast een instructeur die jou kan helpen met een correcte zit en beenhouding in alle gangen. Ik denk dat je na een aantal weken lessen en veel oefenen al wat verschil gaat merken.


Voor mijn gevoel zijn die altijd ontzettend duur. Dacht eerlijk gezegd dat dat veel meer is voor springen, eventing en cross. Ik ga er eens naar kijken.

Ben ik helemaal mee eens. We rijden inderdaad niet lekker over de rug heen, dat geef ik direct toe. Maar dat is verdomde moeilijk met haar en lukt mij vaker niet dan wel. En nee ik praat het zeker niet goed, maar ik heb het idee dat ze de laatste paar weken wel beter door haar lichaam loopt dan een paar maanden geleden. Maar nog steeds een groot deel van de tijd verkeerd. Dat is zo.
Daarin mis ik de ervaring om een ouder paard met een verkeerde houding beter te ondersteunen en dressuur matig te rijden. Ikzat zelf ook al te spelen met de gedachtes om lessen te nemen.


Nee hoor, ze zijn gelukkig helemaal niet meer zo duur en ideaal voor glijdende voeten. Ik rij urenlang buiten en wil gewoon een stabiele voet voor de veiligheid en uithoudingsvermogen en een bijkomend voordeel is dat ik m'n beugels ook bijna niet meer verlies in de bak.

Ik kan die lessen erg aanraden trouwens. Ik zou het iedereen met een paard aanraden overigens, want het is gewoon enorm leerzaam voor paard en ruiter, maar zeker om een ouder paard goed te rijden zijn lessen zo behulpzaam. Ik kreeg mijn paard toen hij 20 was en alleen maar ervaring had met recreatieve ritten in de bossen van Frankrijk. Een bak kende hij amper en dressuur had hij nog nooit van gehoord. Nu 3 jaar later begint hij met nageven en gebruikt hij zijn buikspieren correct. Ik denk dat de dressuur de basis is om je paard correct te leren lopen met een ruiter op de rug en dus ook de manier om fit oud te worden. <3

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Beugel ‘kwijtraken’ tijdens draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 00:31

Ik vind zo’n simulator paard ook aan te raden! In welke regio zit je? In Geel (België) zit een goede.

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 13:35

Je zegt dat als ze een rustig drafje heeft dat je dan wel kan blijven zitten maar terug valt , miss in dat rustigere drafje wat meer actief rijden .
Dat terug vallen kan betekenen dat je paard niet heel sterk is op dit moment in een ruimere draf en meer duwt dan draagt , zou dan zeker niet proberen daar aan te werken, want in de snellere draf raken jij en het paard uit balans en dat is voor beide niet fijn, dus ga werken aan een activeren draf, meer schouder lift zodat de voorwaartse draf meer gedragen word uiteindelijk .

Femke_Tweety

Berichten: 12042
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Beugel ‘kwijtraken’ tijdens draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 13:39

Simpelste oplossing voor gewoon recreatief rondhobbelen,

Beugelkorfjes.

Montgri
Berichten: 657
Geregistreerd: 18-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 05:55

midgie schreef:
Je zegt dat als ze een rustig drafje heeft dat je dan wel kan blijven zitten maar terug valt , miss in dat rustigere drafje wat meer actief rijden .
Dat terug vallen kan betekenen dat je paard niet heel sterk is op dit moment in een ruimere draf en meer duwt dan draagt , zou dan zeker niet proberen daar aan te werken, want in de snellere draf raken jij en het paard uit balans en dat is voor beide niet fijn, dus ga werken aan een activeren draf, meer schouder lift zodat de voorwaartse draf meer gedragen word uiteindelijk .



Dankjewel voor de tip, ik ga kijken of ik hier wat mee kan doen!
Gisteren heb ik gereden en dat ging eigenlijk heel erg goed qua mijn voeten in de beugels. Weinig balans van mijn paard te vinden. Recht lijntje draven ging verre van goed. Maar in tempo beter terug te nemen en voor mij beter bij te houden. Ze had wel een go ipv snel terugvallen in stap.

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:33

Montgri schreef:
midgie schreef:
Je zegt dat als ze een rustig drafje heeft dat je dan wel kan blijven zitten maar terug valt , miss in dat rustigere drafje wat meer actief rijden .
Dat terug vallen kan betekenen dat je paard niet heel sterk is op dit moment in een ruimere draf en meer duwt dan draagt , zou dan zeker niet proberen daar aan te werken, want in de snellere draf raken jij en het paard uit balans en dat is voor beide niet fijn, dus ga werken aan een activeren draf, meer schouder lift zodat de voorwaartse draf meer gedragen word uiteindelijk .



Dankjewel voor de tip, ik ga kijken of ik hier wat mee kan doen!
Gisteren heb ik gereden en dat ging eigenlijk heel erg goed qua mijn voeten in de beugels. Weinig balans van mijn paard te vinden. Recht lijntje draven ging verre van goed. Maar in tempo beter terug te nemen en voor mij beter bij te houden. Ze had wel een go ipv snel terugvallen in stap.

Rechte lijntjes is ook echt moeilijk, ga lekker op de grote volte werken aan verticale balans en leer te voelen waar het binnenachterbeen is en ga daar mee aan de slag met bv schoudervoor en schouder controle , is neen hele simpele gym oefening die het paard helpt in balans te leren lopen en jou beter te laten zitten.

Janneke2

Berichten: 23049
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Beugel ‘kwijtraken’ tijdens draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 12:39

... ik rijd op mijn buitenritten niet per se rechtuit.
Op het bospad zijn bochten, maar ook op de rechte stukken doe ik kleine wendinkjes/zigzagjes.
Af en toe 'mikken: op iets in de verte en daar kaarsrecht op af is een prima spelletje, en het geeft mij informatie over wat er nog aan de verticale balans ontbreekt.

leeneliefje

Berichten: 4417
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:47

Mijn man heeft dit zelfde 'probleem' tijdens het rijden, is een handige ruiter en heeft ook de nodige ervaring maar heeft geen hele stabiele zit. Dit kwam/komt bij hem doordat hij ietsje knijpt vanuit zijn heup/bovenbeen zodat je toch wat gaat trekken aan dat been, met voldoende druk op de beugel raak je deze uiteraard ook niet kwijt. Waarschijnlijk heeft dit te maken met je zit en de hoek die je met je heup/bekken in je zadel maakt.

Daarbij moet ik zeggen dat hij nu van lemieux de vector balance heeft en dit hem ook heel erg helpt.
https://www.agradi.nl/lemieux-stijgbeug ... 8sEALw_wcB

Kookaburra

Berichten: 5441
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 13:51

Nieuwe schoenen kunnen zeker meehelpen om wat meer steun/grip te houden. Beugels zijn niet net te lang? Ik zat afgelopen vrijdag zo te hanessen met mijn benen op een paard welke hoog opgooide. 1 gaatje korter en het was klaar.

Equipro
Berichten: 402
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 14:22

Ik heb hem geloof ik nog niet voorbij zien komen tussen de adviezen, maar het simpelste is je beugels een gaatje korter doen.

Kookaburra

Berichten: 5441
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 17:16

Equipro schreef:
Ik heb hem geloof ik nog niet voorbij zien komen tussen de adviezen, maar het simpelste is je beugels een gaatje korter doen.

1 berichtje boven jou.. :D

Ik kon het even niet laten!

DuoPenotti

Berichten: 30409
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:05

Kookaburra schreef:
Equipro schreef:
Ik heb hem geloof ik nog niet voorbij zien komen tussen de adviezen, maar het simpelste is je beugels een gaatje korter doen.

1 berichtje boven jou.. :D

Ik kon het even niet laten!



Maar ts zegt dat dat niet helpt.

Citaat:
En kortere of langere beugels werkt juist heel erg averechts

Kookaburra

Berichten: 5441
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Beugel ‘kwijtraken’ tijdens draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:50

Ik kruip weer onder een meeleessteen :D

Equipro
Berichten: 402
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 07:43

Kookaburra schreef:
Ik kruip weer onder een meeleessteen :D


Ik ook :+