Paard gaat tegen teugeldruk in...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Paard gaat tegen teugeldruk in...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 11:57

Hoi bokkers,
Ik zit al een tijd met een vraagje. Ik ben de eigenaar van een eigenwijze fjord. Hij kent nog niet veel, maar sinds dat ik heb heb zijn we met enorme sprongen vooruit gegaan.
Wel is er iets dat me opvalt. Tijdens het rijden (en af en toe tijdens het lopen aan de hand), wanneer ik vraag of hij naar rechts gaat, gaat hij volledig tegen de teugeldruk in, en trekt hij zijn hoofd naar links. Als ik vervolgens links vraag. trekt hij zijn hoofd volledig naar rechts. Dat blijft zo doorgaan, en het valt het meest op als we stil staan. Tijdens het stappen en draven doet hij het echter ook, wat er meestal voor zorgt dat ik tijdens het rijden veel aan de teugels moet 'trekken', terwijl hij er tegenin trekt.

Hij is nagekeken, heeft geen pijn, doet het zowel met zadel, als met barebackpad of met niks. Hij gaat er gewoon tegenin.

Hij ontwijkt de teugeldruk ook niet, want hij duwt er letterlijk tegenin. Dit gebeurt ook als ik mijn benen erbij gebruik, of de buitenteugel er aan hou. Dat helpt dus niet.


Voordat ik veel geld spendeer aan een les, ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Zijn hier mensen die dit ook hebben meegemaakt met hun paard? is het normaal, zou het kunnen dat het verkeerd is aangeleerd, of is het een eigenwijs fjordentrekje?

Earth

Berichten: 7950
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard gaat tegen teugeldruk in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:01

Welkom in de wereld van een fjord. Het is zaak dat je leert hem te leren volgen, en dat je handig wordt in het sturen. Je kunt een paard ook sturen vanuit jouw lichaam en buitenteugel, dan kan hij niet tegen je binnenhand in gaan. Ik zou kijken of je daarin les kunt krijgen.
En vanaf de grond moet hij leren je te volgen, zonder dat je druk zet. Dus daarin kun je vanuit horsemanship gaan werken.

MyWishMax

Berichten: 25481
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Paard gaat tegen teugeldruk in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:08

Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe je dan naar rechts of links vraagt? Alleen met je binnenteugel? En wat is de reden dat je het vraagt jn het halthouden?

Ik vind het niet typisch iets voor een fjord, ik ken veel meer paarden die zo tegen je in zouden gaan als je maar 1 teugel gebruikt of die sterker gebruikt als de ander.
Zolang jij blijft trekken en sturen aan binnenteugel heeft die buitenteugel ook geen nut nee. En sturen doe je sowieso niet met binnenteugel. In de ideale wereld wil je dat je die volledig los zou kunnen hebben zelfs en met zit been en eventueel buitenteugel wendingen rijdt.

Ik zou dus zeker wel voor les gaan, zodat je correcte hulpen leert geven.

Bowo
Berichten: 2842
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:08

Geld gespendeerd aan les (van een goede instructeur) is nooit een verspilling. Daar zou ik zeker mee beginnen.

Daarbij moet je af komen van het touwtrekken, dat ga je simpelweg niet winnen. Over het algemeen geldt dat als je paard zwaar wordt in de hand, jij juist moet loslaten en met je been ervoor zorgt dat het paard weer zijn eigen hoofd gaat tillen. Een goede instructeur kan je helpen met de juiste timing en dosering van dat soort dingen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:10

En dat doet hij altijd? Of soms?
Want indien altijd, dan kan je niet sturen lijkt me?

Een paard moet leren wat het betekent als je iets vraagt. Daar zou ik eerst eens in duiken. Begin vanaf de grond, doe je hoofdstel aan en ga linksaf vragen. Beweegt het paard dan ook naar links beloon door de druk weg te nemen en je stem. Vervolgens naar rechts en herhaal vaak.
Belangrijk is consequent zijn in je hulpen!

En dat bouw je uit naar bijvoorbeeld lange lijnen, dubbele longe (vergt wel ervaring!) En het rijden. Neem les! Iemand die je ter plekke kan vertellen wat je moet doen.
Dingen als zithulpen, beenhulpen en b.v gebruik van de buitenteugel leer je het beste met een instructeur samen

Fjorden zijn sterk en kunnen eigenwijs zijn. Wees consequent en een betrouwbare, sterke leider en dan zullen de problemen duidelijk minder zijn.

Als je met bit rijdt, dan kan je eens kijken naar een kneveltrens of grote D ringen. Dat geeft namelijk wat steun aan de buitenkant als je stuurt.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 01-05-23 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:11

Ik zou toch wel echt les gaan nemen, sowieso het druk vragen aan 1 kant klopt al niet, je wil altijd gelijke druk op beide kanten, ook als je stelling/buiging vraagt.. En hoezo vraag je in stilstand links of rechts? :?

DuoPenotti

Berichten: 30116
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:12

MyWishMax schreef:
Ik vraag me eerlijk gezegd af hoe je dan naar rechts of links vraagt? Alleen met je binnenteugel? En wat is de reden dat je het vraagt jn het halthouden?

Ik vind het niet typisch iets voor een fjord, ik ken veel meer paarden die zo tegen je in zouden gaan als je maar 1 teugel gebruikt of die sterker gebruikt als de ander.
Zolang jij blijft trekken en sturen aan binnenteugel heeft die buitenteugel ook geen nut nee. En sturen doe je sowieso niet met binnenteugel. In de ideale wereld wil je dat je die volledig los zou kunnen hebben zelfs en met zit been en eventueel buitenteugel wendingen rijdt.

Ik zou dus zeker wel voor les gaan, zodat je correcte hulpen leert geven.

Dit

Geen 1 paard accepteert dit.
En dan heb je een lief braaf dier als die alleen maar terug trekt.

Les, maar dat is een jaar terug al geadviseerd....

mars_mellow
Berichten: 534
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 12:37

Kelly_ann schreef:
En dat doet hij altijd? Of soms?
Want indien altijd, dan kan je niet sturen lijkt me?

Een paard moet leren wat het betekent als je iets vraagt. Daar zou ik eerst eens in duiken. Begin vanaf de grond, doe je hoofdstel aan en ga linksaf vragen. Beweegt het paard dan ook naar links beloon door de druk weg te nemen en je stem. Vervolgens naar rechts en herhaal vaak.
Belangrijk is consequent zijn in je hulpen!

En dat bouw je uit naar bijvoorbeeld lange lijnen, dubbele longe (vergt wel ervaring!) En het rijden. Neem les! Iemand die je ter plekke kan vertellen wat je moet doen.
Dingen als zithulpen, beenhulpen en b.v gebruik van de buitenteugel leer je het beste met een instructeur samen

Fjorden zijn sterk en kunnen eigenwijs zijn. Wees consequent en een betrouwbare, sterke leider en dan zullen de problemen duidelijk minder zijn.

Als je met bit rijdt, dan kan je eens kijken naar een kneveltrens of grote D ringen. Dat geeft namelijk wat steun aan de buitenkant als je stuurt.



Hier kan ik veel mee, bedankt. Hij doet het niet altijd, maar als we bijvoorbeeld aan de rand van de bak stilstaan, of van hand veranderen is het zo'n ik wil links, hij wil rechts situatie. In onze bak is een hoekje waar hij vaak heen wil, als hij het (heel af en toe) heeft geflikt om daar te komen, komt dat ook vaak voor. Ik wil uit dat hoekje, vraag naar links. rechterbeen er aan, en met bijde teugels sturen. Hij trekt zijn hoofd naar rechts. Het lijkt letterlijk alsof hij de hulpen gewoon verkeerd om heeft aangeleerd, maar soms gaat het wel redelijk goed.

Ik zal de tips zeker gaan gebruiken, en ik heb volgens mij nog wel een bit met grote D ringen, dat zal ik proberen. Vanaf de grond beginnen is inderdaad ook erg handig.


@DuoPenotti, ik heb hem nog niet een jaar dus dat is erg bijzonder :j

knollentuin
Berichten: 10407
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Paard gaat tegen teugeldruk in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:46

Dit is toch hetzelfde paard van het topic over de schouder trainen?
Zoek een goede instructeur, neem daar met een regelmaat les van en hou dat vol , hier bedoel ik mee elke week en zeker een half jaar lang . Dan denk ik dat je een heel eind komt.
Adviezen worden hier goed gegeven , maar je gaat dit nooit zelf oplossen.

Elisa2

Berichten: 37654
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:00

Je trekt aan de teugels en hij trekt er tegen in..

Ik heb hier maar 1 antwoord op, nee dit is niet normaal en ligt 300% aan de ruiter. Neem aub zo snel mogelijk goed les.

Een paard wat niet vastgehouden wordt, heeft ook niks om aan te trekken. ;)

Lokii

Berichten: 185
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:07

Naast het feit dat het een aanrader is om les te nemen heb ik nog een trucje die mij hier erg mee heeft geholpen. Ik had namelijk hetzelfde probleem met mijn jonge franse draver. Ik heb op de manege geleerd teveel te sturen met mijn binnen hand waardoor het eigenlijk een "trek" partij word.
Mijn lesgever heeft mijn paard een neckrope omgedaan en mij de instructie gegeven de gehele les met mijn binnenhand de neckrope vast te houden samen met de teugels. (Als je van hand veranderd natuurlijk de andere hand pakken). Bij wendingen maken en voltes mocht ik hem ook niet loslaten. Hierdoor kon ik niet meer "trekken" aan zijn hoofd. Omdat dit echt een gewoonte was geworden vond ik het enorm lastig maar het werkte wel. Ik moest het meer oplossen met mijn beenhulpen, gewicht en buitenhand.
Misschien iets om te proberen voor jou?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58038
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:11

Elisa2 schreef:
Je trekt aan de teugels en hij trekt er tegen in..

Ik heb hier maar 1 antwoord op, nee dit is niet normaal en ligt 300% aan de ruiter. Neem aub zo snel mogelijk goed les.

Een paard wat niet vastgehouden wordt, heeft ook niks om aan te trekken. ;)

zo simpel en gecompliceerd is het.
zoek een goede lesgever en zorg dat hij niks meer heeft om aan te trekken. :) En nee dit is niet iets "typisch fjord" dit is gewoon een van vele copingsmechanismes om onder druk uit te komen. Want zodra ie stil staat in zijn hoekje laat TS vermoedelijk (opgelucht) los et voila. Druk weg.

verootjoo
Berichten: 35673
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:27

Elisa2 schreef:
Je trekt aan de teugels en hij trekt er tegen in..

Ik heb hier maar 1 antwoord op, nee dit is niet normaal en ligt 300% aan de ruiter. Neem aub zo snel mogelijk goed les.

Een paard wat niet vastgehouden wordt, heeft ook niks om aan te trekken. ;)


Dit ja.
Zoek het niet bij je paard. Het paard is een spiegel. Jij trekt, paard trekt. Jij laat los, paard laat los.
Voor touwtrekken heb je 2 partijen nodig. Als er een mee stopt heeft de ander niks meer om te trekken en legt ook het touw neer.

Morganlefay

Berichten: 8714
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:36

Ik heb een Fjord gehad en die vond het leuk om in de teugels te gaan hangen. Tja gewoon losgelaten en toen had ie door dat een spelletje tug of war niet ging werken. O ja sturen doe je op de buitenteugel.
Fjorden zijn slim.

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:41

Zo lang jij niets geef om vast te houden kan hij niet trekken.
Rijtechnisch dus.

En dat is heel simpel en enorm moeilijk tegelijk.

CvanA

Berichten: 7
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:46

Sturen met 1 teugel kan wel, en vragen om te buigen in stilstand kan ook. Dat is in western wel gebruikelijk iig zoals ik het begrijp bij Warwick Schiller. Je zou eens kunnen kijken bij Warwick Schiller en hoe hij zijn paarden leert sturen. Mij heeft het iig wel geholpen. Wie weet is het ook iets voor jou. En idd, niet trekken en loslaten als je paard terug trekt, dan leer je hem te trekken.

Anastasia24

Berichten: 2732
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:02

CvanA schreef:
Sturen met 1 teugel kan wel, en vragen om te buigen in stilstand kan ook. Dat is in western wel gebruikelijk iig zoals ik het begrijp bij Warwick Schiller. Je zou eens kunnen kijken bij Warwick Schiller en hoe hij zijn paarden leert sturen. Mij heeft het iig wel geholpen. Wie weet is het ook iets voor jou. En idd, niet trekken en loslaten als je paard terug trekt, dan leer je hem te trekken.


Dit, het verbaasd me dat mensen simpele buigoefeningen in stilstand vreemd vinden.
Ts, het kan goed zijn dat je paard je gewoon niet begrijpt, simpel als dat, ga terug naar de basis en leer het met druk en loslaten op het goede moment aan. Okal zou je maar één teugel gebruiken, links is links, dat het rest van het lichaam niet volgt is dan logisch, maar bij druk op de linkterteugel hoort hij links in te knikken, dit leer je vanaf stilstand(one rein stop is net zo handig om te kennen).
Les is geen verspilling, sterker nog het is erg handig. :+ Dus ook wederom dat advies.

MyWishMax

Berichten: 25481
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:14

Dat moet j3 dus niet gaan proberen zonder goede les. Want zoals ts het uitlegt mankeert er gewoon veel aan de basis. Ik zie het nut er ook niet van in als er al moeite is met gewoon sturen en ts dus al bezig is met trekken.

Geld uitgeven aan les is nooit weggegooid en naar mijn mening moet iedereen les nemen. En zeker niet vanaf filmpjes iets gaan proberen. In het Engelse rijden wil je ze niet op binnenhand laten buigen en zeker niet door terugwerken. Richting aangeven kan, maar sturen niet op binnenteugel.

Voor zover ik altijd begrepen heb is het in de western ook met buitenteugel. Als ze met 1 hand rijden doen ze de hand naar binnen en komt de buitenteugel tegen de hals aan, niet alleen de binnenteugel en dus al zeker niet trekken.

pateeke
Berichten: 2246
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:24

Op zich vind ik het niet zo vreemd dat - zeker als hij nog niet zoveel kent - hij zulk gedrag laat zien vanuit stilstand. Ik zou zeggen: eerst in beweging zetten en daarna sturen.
Bovendien: je kan zoveel aan je teugels gaan trekken als je wil, het is een gevecht dat je niet gaat winnen. Je paard is hoe dan ook sterker dan jij. Hoe meer je het op kracht gaat proberen spelen, hoe meer hij gaat leren dat hij daar tegenin kan gaan en hij sterker is dan jij.
Neem les van een goede instructeur die je leert sturen op een andere manier, meer met je lichaam en mentaal gezien. Jullie gaan moeten leren samen te werken. In principe zou je je paard ook moeten kunnen sturen zonder teugels. De teugelhulpen zijn niet het belangrijkste, maar eerder ondersteunend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:26

Anastasia24 schreef:
CvanA schreef:
Sturen met 1 teugel kan wel, en vragen om te buigen in stilstand kan ook. Dat is in western wel gebruikelijk iig zoals ik het begrijp bij Warwick Schiller. Je zou eens kunnen kijken bij Warwick Schiller en hoe hij zijn paarden leert sturen. Mij heeft het iig wel geholpen. Wie weet is het ook iets voor jou. En idd, niet trekken en loslaten als je paard terug trekt, dan leer je hem te trekken.


Dit, het verbaasd me dat mensen simpele buigoefeningen in stilstand vreemd vinden.
Ts, het kan goed zijn dat je paard je gewoon niet begrijpt, simpel als dat, ga terug naar de basis en leer het met druk en loslaten op het goede moment aan. Okal zou je maar één teugel gebruiken, links is links, dat het rest van het lichaam niet volgt is dan logisch, maar bij druk op de linkterteugel hoort hij links in te knikken, dit leer je vanaf stilstand(one rein stop is net zo handig om te kennen).
Les is geen verspilling, sterker nog het is erg handig. :+ Dus ook wederom dat advies.


Zeker niet vreemd, maar wel als je denkt dat met 1 hand te kunnen doen :+

pateeke
Berichten: 2246
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:28

Anastasia24 schreef:
CvanA schreef:
Sturen met 1 teugel kan wel, en vragen om te buigen in stilstand kan ook. Dat is in western wel gebruikelijk iig zoals ik het begrijp bij Warwick Schiller. Je zou eens kunnen kijken bij Warwick Schiller en hoe hij zijn paarden leert sturen. Mij heeft het iig wel geholpen. Wie weet is het ook iets voor jou. En idd, niet trekken en loslaten als je paard terug trekt, dan leer je hem te trekken.


Dit, het verbaasd me dat mensen simpele buigoefeningen in stilstand vreemd vinden.
Ts, het kan goed zijn dat je paard je gewoon niet begrijpt, simpel als dat, ga terug naar de basis en leer het met druk en loslaten op het goede moment aan. Okal zou je maar één teugel gebruiken, links is links, dat het rest van het lichaam niet volgt is dan logisch, maar bij druk op de linkterteugel hoort hij links in te knikken, dit leer je vanaf stilstand(one rein stop is net zo handig om te kennen).
Les is geen verspilling, sterker nog het is erg handig. :+ Dus ook wederom dat advies.


Buigoefeningen in stilstand kunnen hun nut hebben, maar niet als de basis er nog niet voldoende in zit. Als stelling en buiging goed gekend zijn, kan dat prima vanuit stilstand, maar als er een probleem is met stelling en/of buiging is het terugkeren naar de basis belangrijk en is het veel makkelijker om dat vanuit beweging aan te leren.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:33

Ik zou zeggen begin vanaf de grond. Leer hem jou te respecteren door veel grondwerk te doen. Maak het leuk door een beloning. Al zou geen druk ook een beloning moeten zijn.
Jij geeft hem nu iets om te trekken en daar zal hij gretig gebruik van maken om onder het werk uit te komen. In grondwerk zijn ook verschillende instructrices te vinden. Zo maak je zijn lichaam flexibeler en train je de achterhand.
Waarschijnlijk zet jij jezelf ook vast voornamelijk in de schouders. Het heeft geen zin om er tegenin te gaan maar het wel slimmer op te lossen.

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard gaat tegen teugeldruk in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 17:33

Ik zou juist inverteren in een goeie lesgever.
Het stuur zit niet aan het hoofd van het paard en de rem ook niet, dus ja wat verwacht je van jou paard?
Het probleem zit dus ook niet bij het paard maar echt alleen bij jezelf.
Vanaf de grond kun je je paard alle teugel en been hulpen leren , dus binnen teugel en buiten teugel , binnenbeen en buiten been alle zijgangen enz enz, je leert vanaf de grond ook een betere ruiter te zijn , want als je op het paard zit kun je alle hulpen geven die je samen vaaf de grond hebt geleerd , zelfs de zijgangen.
Dus ik zou zeker investeren in jullie beide om een leuke en voor al trekloze toekomstte hebben ,
Want voor het dier is het zeker niet fijn al die druk in zijn mond en bedenk alle druk die jij voelt komt van uit de achterhand en neem aan dat je wil dat je paard jou draagt op een juiste manier?
Als je paard jou draagt voel je totaal niks in je hand en kun je met je zit heel veel meer.

Change3x

Berichten: 6596
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard gaat tegen teugeldruk in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 18:38

Naast dat het waarschijnlijk een rijtechnisch probleem is zou ik ongemak ook niet uitsluiten. Met wat voor een bitje rij je en wanneer is je pony voor het laatst behandeld door de tandarts?

Janneke2

Berichten: 22919
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard gaat tegen teugeldruk in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 22:20

Oud gezegde: 'Paarden gaan altijd tegen de druk in.'

(Dus ja, ik vind dit normaal gedrag van een paard.)

Rijkunst is dit effect vóór zijn, zoals eerder al mensen schreven en mijn eerste instructrice riep 'Zodra je paard vastpakt, laat jij los!'