Ik heb een Friese merrie van 19 jaar. We rijden voornamelijk buiten in het bos. Stal uit en staan in het bos. Mijn merrie is gewoon lekker relaxt, opstappen en weg rijden. Schrikt haast nooit, geen hitte petit. Gewoon echt heel rustig. Soms zelfs wat te flegmatiek. Maar met consequent zijn kun je haar fijn rijden. Na heel wat jaren aan rij ervaring opdoen met haar kan ik heerlijke bosritten maken zonder dat ik in de sjoktempo reed.
Of althans, dat kon ik. Want we hebben alweer de 3e rit erop zitten waarvan ik dacht 'we gaan maar weer terug, want blijkbaar heb je er geen zin in.' Dan is ze prima aan mijn kuitbeen en reageert ze netjes, maar 3 seconden en dan kakt ze weer in. Als ik aan het stappen ben en ik wil in draf hoef ik maar aan te leggen of zelfs 'drafff' te zeggen en ze draaft aan, maar al gauw moet ik bij drijven om haar aan de gang te houden. In stap is dit het zelfde. Van stal af is dit stukken erger dan naar stal terug. Dan stapt ze vlot door.
Ik baal hier dus flink van, want nu net heb ik vakantie en het zonnetje schijnt en dan is het natuurlijk heerlijk om naar het bos te gaan. En ik vind het best wel gek dat dit nu plotseling weer opduikt. 3 weken terug dacht ik nog zo wat ben je lekker op dreef. Ik heb zelf een aantal verklaringen hiervoor en heb even een bevestiging nodig.
Ik merk dat ze echt heel veel struikelt, 2 weken terug een rit waarin ze constant struikelde in de berm. Echt wel stuk of 8x. Uitgeleiden/wegglijden doet ze ook flink in het bos. 5 augustus moest de hoefsmid komen. Maar ze was er nog niet aan toe, deze verzet naar 30 augustus. Door waarschijnlijk een miscommunicatie niet geweest en komt nu donderdag. Toen ik de hoef bekeek dacht ik 'logisch dit loopt toch ook niet lekker' foto's betreffen de achter hoeven. Met de hoeven krabber ging het ijzer zo los. Maar hoe komt het dan dat ze richting huis wel vlot(ter) loopt? Of is het dan verstand op 0 en naar huis willen ondanks niet goed passende schoeisel.

Normaliter krijgt ze een flink wat olie bij gevoerd omdat ze geen tot weinig suiker mag. 300 - 400 ml wel. Dit is al een paar weken op en steeds weer denk ik ja ik moet olie halen. Waardoor ze niet gehad heeft laatste tijd. Kan het zijn dat haar energie level gedaald is? Natuurlijk ga ik zo direct naar de welkoop!
Het is ineens flink warmer, kunnen paarden daar zo last van hebben dat ze in standje sjoktempo gaan?
Ik merk dat ze wat meer in opstand komt als we bijv rechts gaan ipv links. Moet ik alles bij zetten om toch mijn richting op te gaan. Ik rijd in het bos bitloos overigens. Dit deed ze vroeger ook, maar net als het tempo dit had ik onder controle.
Eigenlijk is dit begonnen nadat we alleen 3 uur op pad waren geweest. We gingen buiten het bos, dat vindt ze spannend en loopt ze wat op eieren, heel anders dan in het bos. Ik ben sneller geneigd om minder consequent te zijn, omdat dat gewoon lastiger is op dat moment. Zal ze zo iets hebben van "toen hoefde ik ook niet door te lopen, waarom nu wel?" of is dat te ver gezocht? Lijkt mij eigenlijk wel..
Ze heeft 2 ruiters, ik de zachte, niet altijd super consequente ruiter die bitloos wil rijden. En een mannelijke ruiter, die een pak wat strenger is, waarschijnlijk ook hardere hulpen door geeft. We zijn beide geen fanatieke lessers, rijden gewoon recreatief. Toen hij begon met rijden weer, was ik hier heel erg bang voor. Is dit mogelijk? Alleen kan ik hier niet zo veel mee, ik kan moeilijk zeggen dat hij niet mag rijden!
Gisteren, na 3 kwartier dacht ik laat maar. Ik stop er mee. Ik irriteerde mij overal aan, aan het gekraak van het zadel, aan de takken in m'n gezicht etc. We gaan wel sjokken in het zonnetje. Ik heb tenslotte ook vakantie. Teugels los, voeten uit de beugels, zitten als 'n zoutzak en vooral niks doen. Nou heel bijzonder beetje bij beetje liep ze stabieler door. Oortjes naar voren. Wel wou ze zich nog wat omdraaien, maar niet meer zo op eieren. Uiteindelijk aangedraafd, uitgebreid beloond en ze ging er zelfs vandoor in de galop. Ik was helemaal verbijsterd, maar m'n hoofd was ook helemaal leeg.. hoe gingen we van 0 naar 10? Dus vanochtend het zelfs concept geprobeerd, geen succes. We kwamen niet op dat keer punt. Toen ik afstapte en haar hoeven controleerde zag ik ook het ijzer.
Ook denk ik dat ze het rijden saai vindt als ze het te vaak doet. Ze loopt ook voor de wagen en ik heb soms het idee dat ze ineens weer energie krijgt als we switchen en in kakt als we 1 ding 3/4 dagen doen. Alleen het mennen heeft wat organisatie nodig ivm niet alleen kunnen.
Stiekem hoop ik dat het gewoon een logische reden heeft. Dat ze ergens last van heeft, dat ijzer bijvoorbeeld en dat als ze opnieuw beslagen is weer terug de oude. Niet dat ik wil dat ze pijn heeft natuurlijk, maar het ging zo lekker en vooral nu in de vakantie baal ik hier van. Dus wie denkt met mij mee?
Ik heb niet het idee dat ze iets onder de leden heeft, ze glanst enorm, kijkt vrolijk en kwiek uit. Niet afgevallen en in haar doen en laten niet anders.