Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mingming schreef:Ik heb dit met mijn pony gedaan, maar dan andersom omdat hij zo zenuwachtig en gespannen was onder het zadel dat ik klikte zodra hij ontspande. Ik heb les gehad van Danielle van Amable hiervoor. Ze heeft op haar YouTube kanaal ook een video over rijden met clicker. Volgens mij over een pony die niet voorwaarts is in de galop
Edit: overigens heb ik de clicker snel afgebouwd en ondertussen rijd ik zonder
Ninx schreef:Ik heb een ruin die niet graag werkt onder het zadel in de bak...
Rex_Rolfo schreef:Ninx schreef:Ik heb een ruin die niet graag werkt onder het zadel in de bak...
Vergeet niet om kritisch naar je eigen rijden te kijken. Ook daarmee kun je heel snel belonen als je paard goed aan het been is. Op onze stal heeft één van de paarden twee ruiters. Onder de ene loopt ie alsof ie net de haverkist leeg heeft gegeten, onder de ander alsof ie alleen maar een handje schraal hooi krijgt.
VogeltjeM schreef:Ik clicker ook onder het zadel (ook op de grond overigens). Zou niet meer zonder willen.
Naar wat voor oefeningen zoek je? Wil je "traditioneel rijden" met aanvulling van de clicker of eerder een soort spelletjes/around the roundpen-achtige dingen doen?
Er komt binnenkort trouwens een boek van Inge Teblick over rijden met de clicker.
Ninx schreef:VogeltjeM schreef:
Ik doe momenteel Intrinzen, en daarnaast ook voltes verruimen/ sluiten, vierkantjes stappen en draven, balkjes, wending om de voorhand, wending om de achterhand.
Het gaat mij in eerste instantie om iedere impuls voorwaarts in de bak te belonen. Gewoon even 'vertrekken' (hoera!), en weer ontspannen...
Dat hij in die omgeving weer voorwaarts gaat denken.
Voorwaarts dwingen resulteert namelijk alleen maar in spanning en rare fratsen.... dat is niet wat ik hem wil leren.
Ninx schreef:"Hem er even doorheen helpen" resulteert dat hij met ruiter en al door het hek buffelt.
Rex_Rolfo schreef:Ninx schreef:"Hem er even doorheen helpen" resulteert dat hij met ruiter en al door het hek buffelt.
Kan ik heel goed begrijpen. De grap met het paard bij ons op stal is namelijk dat juist de ruiter waarbij het paard zo goed loopt heel weinig doet. Behalve dan heel fijn meegaan met de bewegingen van het paard en belonen als ie voorwaarts denkt. De ander vraagt voorwaarts met het been maar houdt schijnbaar onbewust tegen met de rest van het lichaam. Met als gevolg een paard dat loopt met de handrem erop.
[***] schreef:Bij Connection Training hebben ze ook hele cursussen over rijden met een clicker, zowel het gedeelte zadelmak maken van een paard (wat je op zich ook kan gebruiken omdat dit gaat over de eerste stappen zetten onder het zadel, wat bij een totaal ongemotiveerd paard ideaal is om een start te maken) als het verdere rijden en echt gymnastiseren onder het zadel. Nu is dit wel een site waar je lid van moet worden om alle materiaal te kunnen bekijken, maar ze hebben ook heel veel gratis videos op youtube, weet alleen niet vanbuiten welke onderwerpen erbij zitten maar ik gok dat je er vast wel wat tussen vind om je op weg te helpen.
Ninx schreef:Marsie2 schreef:Grand prix amazone Jolanda Adelaar traint ook met een clicker, zij plaatst ook regelmatig filmpjes, zoek het maar eens op. Ik vindt het zelf ook heel interessant om te volgen.
Is zij niet die dame van Fjord Guus? Ik ga kijken, dank je :-D
mingming schreef:Ik heb dit met mijn pony gedaan, maar dan andersom omdat hij zo zenuwachtig en gespannen was onder het zadel dat ik klikte zodra hij ontspande. Ik heb les gehad van Danielle van Amable hiervoor. Ze heeft op haar YouTube kanaal ook een video over rijden met clicker. Volgens mij over een pony die niet voorwaarts is in de galop
Edit: overigens heb ik de clicker snel afgebouwd en ondertussen rijd ik zonder
studiozacht schreef:Wat leuk dat jullie ook met een clicker werken. Ik ken het vanuit de hondensport. Hoe beloon je je paard dan tijdens het rijden?