Ruin traag na castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gwenvd

Ruin traag na castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 09:53

Ik rijd een 10 jarige ruin die tot zijn 7e hengst is geweest. Hij is toen gecastreerd en daarna van veel power ingezakt naar een trage luiwammes. Hij vind werken nog steeds leuk maar voor je eenmaal aan de gang hebt ben je zelf al aardig kapot.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kunnen we hem iets bieden? Iets om meer wil om te lopen te krijgen, niet zo zeer heet maar wel gewoon naar voren willen.

Ineke2

Re: Ruin traag na castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:16

Wat krijgt hij aan voer en beweging en hoevaak rij / werk je met hem en wat doe je dan?

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:38

Kun je het niet met rijden oplossen? Meer voorwaarts voor het been maken? Wat zegt je instructeur?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:04

Citaat:
maar voor je eenmaal aan de gang hebt ben je zelf al aardig kapot.

iets zegt me dat je als ruiter dan toch iets niet fijn oplost :)

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 11:11

Oké misschien iets duidelijker, ik rijd hem voor een meisje. Ik ben niet kapot maar zij wel. Uiteraard trainen. We hard om hem scherper aan het been te krijgen en dat gaat ook steeds beter maar hij blijft gewoon een stuk trager.

Om deze reden is hij ook eerder verkocht (voor zij hem kocht). De power is er uit.

Dus ja met rijden hebben we nog genoeg op te lossen en te oefenen met haar en dat blijven we ook zeker doen. maar ik weet dat het door de castratie komt. Dus vandaar dat ik zoek naar ervaringen.

De hormoonhuishoudjng is door de war en je leest daar vooral verhalen over bij merries maar niet bij ruinen die op latere leeftijd zijn gecastreerd.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:15

Wat krijgt hij te eten?
Is er eens een bloedonderzoek geweest op tekorten?
Hoe word hij gereden, veel afwisseling i het werk of vind hij het maar saai worden?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 11:19

Hij krijgt vitalbix. We gaan nu wat muslie bijvoeren. Vorige stal kreeg hij pavo (voor hij bij het meisje kwam) hier kreeg hij was hij hetzeflde op.
Hij gaat 1 keer per week op buitenrit, ik rijd hem 1 keer per week, zij rijd hem nog 2 of 3 Keer. Verder loopt hij op de wei en in de paddock.

Ergens denk ik dat hij t wel wat saai vind, zodra hij met mij echt werkt komt er wel meer power terug maar op dat punt komt je niet zomaar. ik heb contact met de eerste eigenaar en die vertelde dat hij echt heel veel Go had als hengst.

Bloedonderzoek is een goed idee.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:23

Je zou ook nog voor de vitalbix active plus kunnen kijken. Dat is voor wat meer power eventueel aangevuld met lijnzaadolie.

En doe je in de bak nog wat aan afwisseling?
Balkjes draven, laag sprongetje.
Dat kan ook een minder ervaren ruiter, vaak worden ze daar ook wel wat actiever van en het is nog een goede training ook.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:27

Als er niks uit het bloed onderzoek komt.. geef je wellicht zelf het antwoord al.. onvoldoende uitdaging.

En wat die go betreft. Tenzij je de oud eigenaar heel goed kent, zou ik dit antwoord niet gebruiken om alle problemen die jullie hebben aan op te hangen.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 11:27

Ja de active plus gaan we nu bijgeven. Ik wilde hem eerst zien hoe hij het alleen op de dc deed maar hij kan het denk ik wel gebruiken.

Balkjes pakken we inderdaad mee!

Het is misschien lastig uit leggen, beetje vergelijkbaar met een diesel. Niet stijf of iets maar gewoon geen go, zeker niet in draf. Na een half uurtje wordt het beter.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 11:35

SjonnieZ schreef:
Als er niks uit het bloed onderzoek komt.. geef je wellicht zelf het antwoord al.. onvoldoende uitdaging.

En wat die go betreft. Tenzij je de oud eigenaar heel goed kent, zou ik dit antwoord niet gebruiken om alle problemen die jullie hebben aan op te hangen.

Volgens mij doe ik dat ook niet? Ik zoek ervaringen meer niet, sta open voor ideeen en ervaringen. Wat je van een oude eigenaar weet kun je toch mooi meenemen in u ervaren en meenemen in zoeken naar een oplossing?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:17

Gwenvd schreef:
SjonnieZ schreef:

Volgens mij doe ik dat ook niet? Ik zoek ervaringen meer niet, sta open voor ideeen en ervaringen. Wat je van een oude eigenaar weet kun je toch mooi meenemen in u ervaren en meenemen in zoeken naar een oplossing?

Das waar, maar dat lees ik niet uitjouw titel en OP. ;)
Maar fijn dat je andere opties ook open houd.
Lees net dat het paard op gang moet komen. Dit zou ook kunnen duiden op artrose ergens in het lijf. Die paarden moeten vaak echt even warm lopen.

En wat jouw originele vraag betreft. Weet je waarom hij op latere leeftijd nog gecastreerd is?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 12:39

Hij is hiervoor helemaal gecontroleerd, op de foto geweest, alles onderzocht :) hij mankeert niks. Zadel ligt goed, is regelmatig gecontroleerd, osteopaat is regelmatig geweest.

Het betreft een pony, bij eerste eigenaar kon hij mooi hengst zijn maar om hem voor de verkoop interessanter te maken voor kinderen is hij gecastreerd.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:50

Dan blijven bloed onderzoek, karakter/ uitdaging en wie weet castratie over..
benieuwd of iemand dit herkent

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:16

Heb je er weleens een osteo bij gehad? Na castractie kunnen ze verklevingen krijgen (hoeft niet).

Wat krijgt hij qua voer? weleens geexperimenteerd met haver? bloedonderzoekje lijkt me ook verstandig. Rijdt je er ook mee buiten? zoja, hoe is hij dan?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:20

Bij sommige paarden haal je door het castreren alle energie ( geestelijk en lichamelijk) uit het paard en heeft het dier geen enkele voorwaartse drang meer. S....T happens.

Dit valt overigens ook niet met voer op te lossen.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 21-06-20 13:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:41

Tsja, hormonen veranderen doet wel wat natuurlijk.

Vaak is het gewenst dat ze wat minder scherp worden, het is van oorsprong dé reden om te castreren. (tegenwoordig ook wel om ze gezamenlijk met andere paarden te kunnen houden)

Maar het zou gek zijn om te denken dat als je een hormoonproducerend orgaan weghaalt, dat dat verder geen gevolgen zou hebben.

Als dit dier als hengst dus eigenlijk een heel fijn karakter had (en daarom relatief lang hengst geweest is) dan zat het er wel een beetje in dat hij zou inzakken.
Is banketstaaf zat, maar zo werkt het natuurlijk wel.
Meestal is dat geen probleem, er zijn mensen zat die zo'n wat flegmatieker paard fijn vinden.
Hier is er blijkbaar toch de wens op wat meer felheid.

Dat valt voor een deel met voer op te vangen, training zodat hij scherp aan het been is ook wel. Maar dat echte extraatje zal er helaas wel af blijven.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:00

Hier ook 1 gehad die van "woeste hengst" naar niet vooruit te branden ruin ging.
Door het ontbreken van de hormonen bleef er weinig over.
Met voeren van Pavo topsport ging het wel een stuk beter!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:05

Een luie wordt zelden een heel actief paard maar met trainen kan je zeker wat doen .

Vaker op buitenrit en dan als het enigszins kan een vlotte mee en dan ook echt tempo maken zodat ze leren dat lopen leuk is .
En in de bak veel overgangen rijden van halt naar galop dan weer aanzetten in een flinke draf. Hou hem bezig en afwisselend zodat hij op de Amazone blijft letten wat er nu weet van hem verwacht wordt

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:14

bij een paard wat ik trainde was de oplossing haver. Het beest was niet vooruit te branden maar niet stout. gewoon traag. we zijn die (paard van minstens 700 kilo) toen om te beginnen 2x daags een volle voerschep pure haver gaan voeren en toen hadden we werkbare energie. Als er uit bloedondrzoek niets komt. het paard niet gevoelig is voor suiker etc, niet veel te vet is en rijtechnisch al veel geprobeerdis is een zak haver halen een goedkope manier om te testen of dit effect heeft. Bij dit paard was het effect binnen een paar dagen heel zichtbaar.

Voor de beeldvorming, mijn eigen paard krijgt alleen hooi en vitaminebrok en is meer dan voldoende voorwaarts. Ik ben absoluut niet voor veel krachtvoer maar bij sommige paarden maakt het net het verschil.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 14:58

Bedankt voor alle reacties! Werkt verhelderend!

Ik zit een stappenplan te bedenken en jullie helpen goed.
Echt vlug hoeft hij niet te worden, en als het niet veranderd passen we gewoon de doelen aan. Het meisje wil vooral gewoon genieten van der pony. Maar ik dacht misschien kunnen we hem wat helpen.

We beginnen nu met wat muslie (active plus), en meer afwisseling in het rijden. Als de dierenarts komt laten we bloedonderzoek doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:07

Ik zie geen paard looplustig worden van vitalbix active plus.
Ik zou er gewoon normaal krachtvoer ingooien en beginnen met simpelweg sportbrok.
En opvoeren aan de hand van looplust niet naar wat er op de zak staat.
Mijn pony van 300 kg doet niks op vitaminebrok alleen of suikerarm, die krijgt nu een kwart schep krachtvoer erbij.
Pavo energy control gemixt met havens natural balance, beiden veel suiker/zetmeel maar daardoor hoef ik ook maar weinig te geven.
Dat is een bewuste keuze, omdat dat net zo goed gaat en hij lust voer met laag suiker/zetmeel gewoon niet lang.
Ik kon zoveel weggooien, en telkens na 2 zakken lussiknietmeer, en dit werkt perfect.
En ik sjouw me geen breuk aan voer. :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:31

bij mij ging het zo:
mijn welsh ruin is pas op 6 jarige leeftijd gecastreerd.
van zijn 8e tot zijn 15e weinig gemerkt van luiigheid of wat ook.
juist erg lang macho gedrag gehouden en flink voorwaarts!
in de bak wel na een aantal jaren dat hij slecht voor het been was.
kon ook merken dat hij snel verveeld was.
ik wist niet beter en ging haver voeren, dagelijks bijna een kilo haver er bij veranderde dit niks.
overstap juist naar muesli zonder haver gaf wel iets verbetering.

maar toen ik zelf helemaal simpel werd van bijna alleen maar overgangen rijden en meneer nog trager werd heb ik de overstap gemaakt naar lessen klassieke rijkunst(piet bakker)
dit was echt enorm verschil!
denk ook absoluut dat het een verschil maakte dat ik veel meer met rechtrichten was
zou dus zeker kijken of het niet aan de rijstijl ligt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:35

LadyAnna schreef:
Bij sommige paarden haal je door het castreren alle energie ( geestelijk en lichamelijk) uit het paard en heeft het dier geen enkele voorwaartse drang meer. S....T happens.

Dit valt overigens ook niet met voer op te lossen.

Eens. Dit kan gebeuren na castratie. Ook kunnen ze enorm inzakken qua bespiering. Soms blijft er nog maar weinig van over.
Voer kan wel helpen. Energierijke sportbrok erin en wat haver. Maar is geen garantie helaas.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 21:07

Gwenvd schreef:
Ik rijd een 10 jarige ruin die tot zijn 7e hengst is geweest. Hij is toen gecastreerd en daarna van veel power ingezakt naar een trage luiwammes. Hij vind werken nog steeds leuk maar voor je eenmaal aan de gang hebt ben je zelf al aardig kapot.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kunnen we hem iets bieden? Iets om meer wil om te lopen te krijgen, niet zo zeer heet maar wel gewoon naar voren willen.

.... ik heb mij ooit door een fysiotherapeut laten vertellen dat als een dier last heeft van / pijn heeft aan het castratielitteken, dat het dier dan de neiging heeft om vaak met beide achterbenen dicht bij elkaar te staan, waarbij de hoeven naar buiten wijzen.

Zou dit dier met enige regelmaat op de paddock etc zo staan, dan lijkt het mij geen rijkunstig probleem.
(Dat het na bijvoorbeeld een half uur werken minder vervelend voelt is goed mogelijk.)