10 jarig paard accepteert geen been en bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

10 jarig paard accepteert geen been en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 23:39

Hoi allemaal,

Sinds 1,5 maand heb ik er een project bij gekocht. Een 10 jarige kruising trekpaard.
Hij was licht aangereden en verder beleerd voor de kar.
Het afgelopen jaar heeft hij op een manege gestaan en was er eigenlijk niets met hem gedaan...
wat het gevolg gaf dat hij erg was afgevallen en veel spieren mistte.
Inmiddels is hij terug flink aangekomen en ook zijn spieren beginnen goed te ontwikkelen, zijn vacht glanst
weer en het doffe is uit zijn ogen.

Voer en huisvesting
- Onbeperkt hooi en 8 uur weidegang per dag.
- handje biks in de ochtend en avond
- Luzerne met kleefkruid en magnesium

Medisch
- Nagekeken en klinisch gekeurd door een dierenarts
- Rug en hals gecheckt

Tuig
- Zadel ligt goed met extra bont pad voor zo weinig mogelijk druk
- enkel gebroken bitje, ik wil misschien overstappen naar een stang omdat hij dit misschien
gewend is ivm zijn men verleden.

rijden

We zijn nu 2,5 week bezig met rijden. Bij de handelstal waar ik hem heb gekocht had ik er wel al even op gereden. Hier was hij nog heel gevoelig op het been en viel erg naar binnen en had totaal geen balans.
Thuis bij mij heb ik hem eest even een aantal weken laten bijkomen, aan de hand gewerkt en toen rustig naar het rijden gegaan.

De eerste paar keren thuis begonnen aan de longe, eerst liet hij mij al niet opstappen, veel spanning, en stress en weg willen. Inmiddels hebben we dit zover getraind met heeeeel veel belonen dat hij nu netjes naast een krukje staat en hij blijft stil staat tot ik zit. Dit gaat heel goed!

Ik begon de eerste paar keren altijd met longeren zonder ruiter en dan liet ik hem 10 rondjes gaan.... hiermee ben ik gestopt. De spanning voor de ruiter blijft hij opbouwen.
De eerste keren dat ik erop zat aan de longeerlijn en zodra mijn been zijn buik raakt schoot hij weg en bleef zeker een paar rondje er vandoor gaan. Hij kende eigenlijk alleen of stap of galop. Hij viel aan de lijn erg naar binnen, en soms waren we alleen maar hele kleine rondjes aan het rijden, met stelling naar buiten... zodra ik hem iets om mijn binnen been wou buigen schoot hij weg. Ook is hij altijd erg druk op het bit, veel kauwen, en slaan met zijn hoofd.

Inmiddels zijn we zover dat we ook los wat kunnen rijden, maar het gaat met ups en downs... het ene moment kan ik een redelijk rondje door de bak rijden, is hij soepel en relaxt en goed aan mijn been. En het volgende moment mag ik eerst 20 minuten " vechten" Zodra mijn been zijn buik maar aanraakt dan spring hij de lucht in, bokt en gaat er het liefst vandoor. Dat vechten is eigenlijk altijd in het begin... hierna gaat hij ontspannen en kan ik echt gaan rijden....

Vandaag was weer zo'n dag. Bij het opstappen, beet hij zelfs een keer naar mij. Toen ik zat was stappen al heel moeilijk, veel dribbelen, slaan met zijn hoofd, zwiepen met de staart en elke keer als ik lichtjes been gaf dan sprong hij weg of gaf een bok. Zodra ik wou draven sprong hij het liefst omhoog om weg te gaan en te bokken.
Als hij bokt, dan bokt hij niet hoog is goed uit te zitten maar toch heb ik dan de schrik erin. Even gevraagd of iemand hem toch aan de logeerlijn kon klikken zodat ik iets meer door kon pakken. Ik probeer hem dan toch iets meer aan mijn binnen been te krijgen en aan te draven, wat dat dan resulteert in 10 rondjes galopperen, waarbij hij wel stelling heeft.... en hierna is het klaar en kan ik hem met geduld oppakken. We zijn dan ook geëindigd met netjes draven door de bak en met acceptatie van mijn been.

Dit is dus het punt... het lijkt alsof ik altijd 20 tot 30 minuten moet vechten met hem voor ontspanning, waarna hij pas mijn been accepteert en normaal gaat lopen. Hij kan super fijn lopen, en accepteert dan ook gewoon druk van mijn been. Ook snapt hij dan het wijken.

Ik zit momenteel dus in een dilemma wat te doen! Moet ik juist wat strenger worden, hem een flink doorpakken, of juist het geduld erin houden?

Ik heb wel begeleiding en les! Maar ben zelfstandig ook veel aan het rijden, en ben erg benieuwd naar de opinie van Bokt!

Devic

Re: 10 jarig paard accepteert geen been en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:48

Ik moet meteen denken aan de pony van mijn opa ☺️ Die had ook jaren voor de kar gelopen tot ik besloot dat ik er wel eens op wilde zitten. Nu was ik toen nog maar 14, onbezonnen en dacht echt niet altijd even goed na over een plan van aanpak. Beestje was helemaal niet gewend aan benen om hem heen.

Ik heb de pony destijds in het begin veel op mn stem gereden en daar luisterde hij in het begin beter naar dan naar mijn benen. Uiteindelijk een combi van stem en been. Ik denk dat ik zeker 6 maanden bezig was voordat ik op mijn been en zit kon rijden.

Wat ik het lastigste vond, was niet kunnen sturen met mn benen. Dus het naar binnen vallen en dergelijke, dat kostte echt veel tijd. Dus dit wordt een gevalletje van een lange adem. Maar ik vind het niet zo verkeerd klinken hoor! Denk niet dat je het zo slecht doet!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:58

Ik zou inderdaad overstappen op een ongebroken bitje, sowieso voor 90% van alle paarden veel fijner.
Daarnaast, wel eens gedacht aan maagzweren?
Zit hij niet gewoon ook vreselijk vast in zijn rug?
Bijten met opstappen is voor mij toch wel een fors teken aan de wand...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 00:00

Wildgirl schreef:
Ik zou inderdaad overstappen op een ongebroken bitje, sowieso voor 90% van alle paarden veel fijner.

Zijn rug is echt soepel. Aan de lange lijnen kan ik hem probleemloos elke kant loswerken. Het bijten met opstappen was dus echt alleen vandaag.... dit was weer nieuw. Vervolgens bleef ik precies zo hangen zoals ik stond, verhief mijn stem en toen schrok hij. I

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 00:01

Wildgirl schreef:

Ohja en wat betreft de maagzweren nog niet over nagedacht. Hij heeft eigenlijk vrijwel 24/7 gras of hooi tot zijn beschikking

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 00:07

Zijn rug kan natuurlijk wel wat veranderd zijn doordat je er weer mee bent gaan werken. Je schrijft dat hij goed is bijgekomen en hij heeft inmiddels misschien ook wat spieren opgebouwd. Ik weet niet op welk moment je je zadel hebt laten opmeten, kan zijn dat het toch net niet meer perfect ligt.

Maar mijn eerste gedachte blijft dat hij gewoon met wennen aan benen om hem heen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 00:08

stress is de grootste boosdoener bij maagzweren en aangezien hij van een handelsstal komt is hij waarschijnlijk best een aantal keer verhuisd(stress)
Soepel aan de lange lijnen wil niet zeggen dat hij niet vastzit. Heb je er ooit een masseur of chiropractor naar laten kijken?
Een paard wat bijt geeft altijd zijn ongenoegen aan, wanneer hij dit doet precies op het moment dat hij jouw gewicht voelt lijkt me een vrij duidelijk verhaal dat hij daar dus echt last van ondervindt.
Laat hem eens goed losmaken, wellicht los je het daarmee op

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 00:14

Zo te horen heb je ook een heel groen paard onder het zadel.
Vanaf 0 beginnen met (her)beleren.

Ook even kijken of het zadel wel goed ligt, want met een bontje maak je hem sowieso een stukje smaller.
Dus als hij bloot goed ligt, kun je er beter geen bontje onder doen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 00:19

Brainless schreef:

Ook even kijken of het zadel wel goed ligt, want met een bontje maak je hem sowieso een stukje smaller.

Zadel is juist aangepast met een bontje. Zodat deze nog wat meer dempt. Wel bedankt voor het meedenken :)

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 01:07

NZ92 schreef:
Brainless schreef:

Zadel is juist aangepast met een bontje. Zodat deze nog wat meer dempt. Wel bedankt voor het meedenken :)

Maar het gaat niet om het dempen, het gaat erom dat het zadel inderdaad wel smaller op de rug komt te liggen en daardoor misschien minder goed past dan je eigenlijk zou denken :)
Ik zou ‘m toch even goed door laten lichten, kijken of hij lichamelijk nog wel goed is, want de reacties die hij blijkbaar geeft kunnen ook vanuit pijn of ongemak zijn.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 02:16

Dit klinkt voor mij als een enorm groen paard en iemand die hier niet kundig genoeg voor is. Dus alleen rijden onder begeleiding van iemand die dat wel is, of anders uitbesteden. Ik kan nu een heel lang verhaal gaan schrijven over hoe of wat. Maar in principe is de samenvatting 10 stappen terug doen, en eerst werken aan het vertrouwen (en daarmee ontspannen) van het paard, dan een goede rem bevestigen, en als deze twee altijd vanzelfsprekend zijn pas denken aan draf oid. Zelf leer ik de hulpen voor voorwaarts en halthouden het liefste aan vanaf de grond dmv lange regelen. Dan heb je geen longeur nodig, want rechtuit is voor een jonkie makkelijker en minder belastend. Succes!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 06:13

Caily schreef:
Dit klinkt voor mij als een enorm groen paard

Dit was ook mijn gedachte 'dat paard is gewoon helemaal niet ingereden'

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 06:19

Je lijkt te snel te veel te willen op de momenten dat het niet goed gaat.

Luister naar je paard. Voorwaarde voor iedere volgende stap is ontspanning. Bijt je paard met opstijgen? Dan stijgt je niet op, maar ga je daar eerst mee oefenen, tot daar volledige ontspanning is. Misschien moet je ook al terug naar de stap er voor, aansingelen, of het zadel er op leggen.

Ontspanning niet te vinden? --> Verder zoeken naar de oorzaak.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:23

Hij geeft duidelijk zijn ongenoegen aan. Dat hij UITEINDELIJK ontspant na zo lang vechten.... moet je je afvragen of je dit wilt. Je krijgt dan een dood paard wat niet meer leert uiten. Hij geeft ongenoegen aan, luister hier naar :) dan zal het vechten vanzelf stoppen. Misschien wel sneller als je denkt.
Ik zou idd wat meerdere bokkers zeggen helemaal terug naar 0 gaan. En alleen als doel bv hebben dekje erop leggen waarbij hij volledig ontspannen staat. Is dit nog te hoog gegrepen ga nog n stapje terug.
Hij is echt heel duidelijk aan het communiceren. Dus iets zit duidelijk NIET lekker. Doordat jij niet luistert gaat hij nog duidelijker communiceren (bijten).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 07:28

Waarom koop je een trekpaard als je hem als rijpaard wil gebruiken?
Wellicht is ie helemaal niet fatsoenlijk aangereden onder 't zadel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:38

Ik denk ook aan twee dingen.

1:maagzweer, heb een paard gekend die ook moeilijk het been kon accepteren in het begin was maagzweer. Deze beet ook naar mij been en bokte op m'n been.

2: deze kent nog weinig ohz, ik zou dus opnieuw beginnen en wat mij bij bovenstaand paard goed werkte met zadelmak maken was. Zachtjes been (geen spoor) niet teveel naar achteren leggen, bij boze reactie een tikje met de zweep op z'n kont zodat ie iig voorwaarts bleef. Uiteraard is het wel belangrijk om het probleem op te lossen waarom z'n buik zo gevoelig is.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 08-05-20 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 08:42

fjordnina schreef:
Je lijkt te snel te veel te willen op de momenten dat het niet goed gaat.

Luister naar je paard. Voorwaarde voor iedere volgende stap is ontspanning. Bijt je paard met opstijgen? Dan stijgt je niet op, maar ga je daar eerst mee oefenen, tot daar volledige ontspanning is. Misschien moet je ook al terug naar de stap er voor, aansingelen, of het zadel er op leggen.

Ontspanning niet te vinden? --> Verder zoeken naar de oorzaak.

De ontspanning is er vaak wel bij alleen longeren met zadel etc. Het begint echt bij mijn been geven.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 08:44

miesnaom schreef:
Hij geeft duidelijk zijn ongenoegen aan. Dat hij UITEINDELIJK ontspant na zo lang vechten.... moet je je afvragen of je dit wilt. Je krijgt dan een dood paard wat niet meer leert uiten. Hij geeft ongenoegen aan, luister hier naar :) dan zal het vechten vanzelf stoppen. Misschien wel sneller als je denkt.
Ik zou idd wat meerdere bokkers zeggen helemaal terug naar 0 gaan. En alleen als doel bv hebben dekje erop leggen waarbij hij volledig ontspannen staat. Is dit nog te hoog gegrepen ga nog n stapje terug.
Hij is echt heel duidelijk aan het communiceren. Dus iets zit duidelijk NIET lekker. Doordat jij niet luistert gaat hij nog duidelijker communiceren (bijten).

Het bijten is echt iets nieuws van gister. Eigenlijk hadden we het opstappen zover getraind dat dit kon met ontspanning. Het is echt juist het been geven waarbij hij vaak explodeert.

Ook het longeren met zadel doet hij goed. Ook met klapperende beugels. Hoofdje is dan lang en laag

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:49

En als je gewoon vanaf de grond drukt op zijn buik (met je onderarm bijvoorbeeld)
Want als het alleen is als je erop zit dan is het waarschijnlijk meer vanuit een prooidier-angst dan wat anders. Het klinkt desondanks als eigenlijk een heel braaf paard. Want dat instabiele lopen en wat je verder beschrijft past echt bij een paard wat totaal niet gewend is een ruiter te dragen (wat hij alsnog toch best braaf doet) maar als je dan ook nog eens 'aangevallen' wordt op je flanken dan zou ik me ook uit de voeten maken/terug vechten.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-20 08:51

Qimm schreef:
En als je gewoon vanaf de grond drukt op zijn buik (met je onderarm bijvoorbeeld)
Want als het alleen is als je erop zit dan is het waarschijnlijk meer vanuit een prooidier-angst dan wat anders. Het klinkt desondanks als eigenlijk een heel braaf paard. Want dat instabiele lopen en wat je verder beschrijft past echt bij een paard wat totaal niet gewend is een ruiter te dragen (wat hij alsnog toch best braaf doet) maar als je dan ook nog eens 'aangevallen' wordt op je flanken dan zou ik me ook uit de voeten maken/terug vechten.

Daar reageert hij niet op. Ook heeft de dierenarts hem gechekt hierop.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:55

Dan is het dus zaak om hem voorzichtig te desensibiliseren (en niet door net zo lang door te gaan tot hij opgeeft, lijkt me niet bevorderlijk voor het vertrouwen)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:11

Ik heb een zeer vlugge rillerige ruin, die ook bang voor het been is. Opstappen is moeilijk geweest, wilde al vluchten. Eerst klop ik hem aan beide kanten op zijn buik en nu ik inmiddels rustig op kan stappen blijf ik als ik zit een poosje stilstaan.. |Dan ga ik met mijn armen rondjes draaien (hij is ook gevoelig voor de ruiter boven hem), om en om, en steeds belonen. Dan, en dat vond ie erg eng, maar nu niet meer, ga ik met mijn been, eerst links en dan rechts, heen en weer van voren naar achteren tot ie ontspant, daarna tegelijk met mijn benen heen en weer, drijven doe ik niet want dat zou niet logisch zijn als ie niet naar voren mag. Inmiddels reageert ie veel minder extreem op mijn been. Hij kon echt in paniek vluchten. Nu staat ie lekker rustig en accepteert het allemaal. Het rijden gaat daarna ook beter.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:22

Voor mij is dit alles heel herkenbaar. Ben momenteel een comtois aan het omscholen van tuigpaard naar dressuurpaard.

Als bit heb ik momenteel een menbit. Dit kent ze en reageert ze erg goed op. Het is uiteindelijk wel de bedoeling om, wanneer alles goed bevestigd is in het rijden, over te stappen naar een ‘gewoon’ bit

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:28

Klinkt als de reactie van een niet echt ingereden menpaard.

Kent tuig
Kent de basis op de grond
Kan prima voor de kar.

Snapt (nog) geen f#ck van been en zithulpen.

sunnysoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 09:30

Het paard is 10 jaar. Komt onder meer van een manege af.
Dit paard heeft hoogstwaarschijnlijk al zeven jaar ervaringen opgedaan met diverse eigenaren die allemaal een reden hadden om het paard weer te verhandelen. Veel succes voor jou en jouw project.