Paard steigert zodra ze rechtsom moet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrietje

Paard steigert zodra ze rechtsom moet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 22:19

Zoals er in de titel al staat steigert mijn paard zodra we op de rechterhand rijden gaat ze in de ankers en komt ze omhoog.

Even wat info over het paard:
- Het is een bijna 7 jarige KWPN merrie
- Best een sensibel en gevoelig paard
- Ik rij haar sinds November en sindsdien zijn we echt vooruit gegaan!
- Ik rijd haar 3x in de week waarvan 2x les en 1x voor mezelf rijden. In heb goede begeleiding vanaf de grond! (Momenteel vanwege de corona niet, maar mocht het te erg worden grijpen ze in)
- Ze stond te koop en is pas geleden nog klinisch gekeurd, in 2019 meerdere malen klinisch gekeurd en in 2018 rx gekeurd.

Nu lopen we dus tegen een probleem aan, ze heeft rechtsom altijd al moeilijk gevonden. Sinds dat ik haar rij is ze daar al flink in verbeterd qua aanleuning etc. Wat ze alleen nog moeilijk vind is om in de rechtergalop aan te springen. Overdreven stelling helpt niet, op een volte helpt ook niet. Wat tot nu toe leek te helpen is een schuine lijn rijden ipv op de volte met hele lichte stelling. Nu gooit ze vaak dan nog dr schouder naar binnen waardoor ze alsnog verkeerd aanspringt :roll: (tips hierover zijn ook welkom)
Wat het nu is is dat als ik haar terug neem naar draf ze vaak meteen helemaal stopt en omhoog komt, soms valt het mee hoe hoog maar hou soms mn hart vast dat ze niet achter over klapt.
Ook als ik van hand verander van de linker naar de rechterhand wil ze nog wel is meteen stoppen en omhoog komen.
Heb het geprobeerd op te lossen met “geweld”, tik met mn hand tussen de oren, flink drijven naar voren, in beweging houden door te blijven draaien (ze gaat namelijk liever in dr achteruit dan in dr vooruit op deze momenten, wanneer ze achteruit loopt komt ze ook omhoog) etc.
Ik merkte dat ze veel meer gespannen en gek ervan werd, ze maakte zichzelf letterlijk helemaal gek.

Vervolgens de zachtere aanpak geprobeerd omdat het echt aan mn hart ging hoe gek ze zichzelf maakte ;(
Wanneer ze in de ankers gaat meteen haar hoofd naar links of rechts halen, zo kan ze iig niet omhoog komen. Dan even een moment rust en dan weer rechtstellen en voorwaarts gaan. Wilt ze weer omhoog komen het riedeltje weer opnieuw uitvoeren. Dit was uiteraard wat effectiever, ze werd iig niet meer helemaal gespannen en gek. Wel lukt het er nog is om toch omhoog te komen.
Tuurlijk probeer ik het voor te zijn om voorwaarts te blijven maar dit lukt niet altijd. Tussen de steiger stukken zitten dan wel weer hele mooie ontspannen en fijne stukken! Daarom weet ik dat het ook wel gewoon mogelijk is :D

Ik ga er vanuit dat ze het niet zomaar uit het niets doet er is altijd wat aan de hand. Afgelopen donderdag is de zadelmaker langs geweest en heb ik een nieuw goed passend zadel aangeschaft. Tijdens het proefrijden was ze nog wel bezig met steigeren etc. Maar goed dat is nu ook een vaste reactie, na een tijdje bedacht ze zich toch en liep er fijn ontspannen en briesend onder.
Ik weet dat het probleem niet meteen opgelost is met een nieuw zadel, ze is nu gewend om het te doen en dat moet er denk ik ook weer uit. Ze moet ook wennen dat er nu wel wat passends op haar rug ligt.
Op advies van de zadelmaker wacht ik nog even 2 maandjes met het erbij halen van een fysio. Eerst even kijken hoe ze het er nu onder gaat doen. Mocht het dan nog aan de gang zijn komt de fysio lekker langs.

Ik vraag me dus nog af waar het aan kan liggen. Zit ik goed met het zadel? Vind ze het gewoon moeilijk en gaat ze er daarom er tegen in? Is het toch wat anders?
Ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft en misschien wel goede tips heeft wat betreft het steigeren!
Ik ben namelijk niet van plan om er binnenkort onder te gaan liggen :Y) Ik ben niet bang en rijd altijd gewoon door, en stap altijd met een goed gevoel op en af, en stap ook nooit af vlak na het steigeren, eerst goed afsluiten. En ik weet dat als dit eruit is gereden het echt een fantastisch paard is.

Ik hoor graag tips en ervaringen!

Lukasje

Re: Paard steigert zodra ze rechtsom moet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:34

Zijn er foto’s van de hals genomen?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:37

Ze steigert alleen als je rechtsom wil galopperen, of ook in een andere gang? Heeft ze ook moeite aan de longe? Wat doet ze met een andere ruiter? En ik zou echt zsm juist wel een fysio laten komen?

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:37

Laat ze dit gedrag alleen zien onder het zadel of ook los, met longeren bijvoorbeeld? In het eerste geval zou het heel goed aan het zadel gelegen kunnen hebben natuurlijk. Heb je na het proefrijden met het zadel nog gereden? En deed ze het toen nog steeds?

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 22:42

Lukasje schreef:

Pfoe dat durf ik niet te zeggen, volgens mij alleen benen.

Ze doet dit niet al vanaf het begin trouwens, pas sinds een maand of 2

Pallatin schreef:
Ze steigert alleen als je rechtsom wil galopperen, of ook in een andere gang? Heeft ze ook moeite aan de longe? Wat doet ze met een andere ruiter? En ik zou echt zsm juist wel een fysio laten komen?

Ook in een andere gang, als ik in stap of draf van hand verander of als ze stil moet staan vanwege mesten.

Aan de longe wilt ze ook nog wel eens omdraaien als ze rechtsom loopt.

Sinds dat de zadelmaker is geweest heb ik nog 1x gereden, toen deed ze het ook. Wel veel later tijdens het rijden en minder vaak, kon haar terug nemen vanuit galop en daarna weer opnieuw aanspringen.
Het lijkt dan toch alsof ze terug valt in dr oude gewoonte en dan toch ineens weer stopt en omhoog komt.

Zoals ik al zei wacht ik even af hoe ze het verder gaat doen onder het zadel omdat ik enige verbetering zie. Ook op advies van mijn zadelmaker en daar heb ik veel vertrouwen is, heb niet zomaar iemand er bij gehaald.

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 22:52

Kirrietje schreef:
Lukasje schreef:

Pfoe dat durf ik niet te zeggen, volgens mij alleen benen.

Ze doet dit niet al vanaf het begin trouwens, pas sinds een maand of 2

Pallatin schreef:

Ook in een andere gang, als ik in stap of draf van hand verander of als ze stil moet staan vanwege mesten.

Aan de longe wilt ze ook nog wel eens omdraaien als ze rechtsom loopt.

Sinds dat de zadelmaker is geweest heb ik nog 1x gereden, toen deed ze het ook. Wel veel later tijdens het rijden en minder vaak, kon haar terug nemen vanuit galop en daarna weer opnieuw aanspringen.
Het lijkt dan toch alsof ze terug valt in dr oude gewoonte en dan toch ineens weer stopt en omhoog komt.

Zoals ik al zei wacht ik even af hoe ze het verder gaat doen onder het zadel omdat ik enige verbetering zie. Ook op advies van mijn zadelmaker en daar heb ik veel vertrouwen is, heb niet zomaar iemand er bij gehaald.

Als het andere zadel niet passend was, heeft ze zich behoorlijk vastgezet. Ervaring met een pony van een stalgenoot is dat deze bleef bokken, ook met een ander zadel. Uiteindelijk bleek hij vast te zitten in 3 ruggenwervels.

Het zal wel minder worden op den duur, maar waarom zou je niet willen dat je paard direct van die pijn af is en er dus direct iemand bijhalen?

Je wil afwachten omdat je enige verbetering ziet en het advies van je zadelmaker volgen. Maar waarom vraag je dan om tips en advies als je alles al geprobeerd hebt? Laat hem door een fysio/osteo lekker los maken, dat is wel zo eerlijk nadat je er dus nog zolang mee door hebt gereden en ze steeds vaster is komen te zitten.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-20 23:25

L1nda_91 schreef:
Als het andere zadel niet passend was, heeft ze zich behoorlijk vastgezet. Ervaring met een pony van een stalgenoot is dat deze bleef bokken, ook met een ander zadel. Uiteindelijk bleek hij vast te zitten in 3 ruggenwervels.

Het zal wel minder worden op den duur, maar waarom zou je niet willen dat je paard direct van die pijn af is en er dus direct iemand bijhalen?

Je wil afwachten omdat je enige verbetering ziet en het advies van je zadelmaker volgen. Maar waarom vraag je dan om tips en advies als je alles al geprobeerd hebt? Laat hem door een fysio/osteo lekker los maken, dat is wel zo eerlijk nadat je er dus nog zolang mee door hebt gereden en ze steeds vaster is komen te zitten.

Ik lease het paard bijna voltijd, ik lease niks voor niks. Dat is omdat ik momenteel de kosten niet kan dragen van een eigen paard. Ik wil wel natuurlijk een lekker lopend paard onder mijn kont. Dat ik zelf een zadelmaker erbij heb gehaald en zelf een zadel heb aangeschaft vind ik al heel wat als leaser. Deze kosten zijn ook niet niks. Wel met het vooruitzicht om haar eventueel over te nemen.
Zoals ik al zei laat ik een fysio komen als ze dit blijft vertonen, maar ga inderdaad eerst op advies van mijn zadelmaker af om dus na te gaan of het zadel het probleem was. Voordat hij kwam heb ik een rijstop gehad en alleen gelongeerd om haar rug te ontlasten.

Ik vraag tips en advies ook rijtechnisch, los ik het steigeren zo goed op? Hebben andere ervaringen hiermee? Hoe hebben zij dit opgelost.
Het is een sensibele merrie, kan ze dit doen als karaktertrek? Dat wanneer het moeilijk word voor haar ze er flink tegen in gaat, omdat ze die oefening gewoon moeilijk vind?

L1nda_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 02:25

Kirrietje schreef:
L1nda_91 schreef:

Ik lease het paard bijna voltijd, ik lease niks voor niks. Dat is omdat ik momenteel de kosten niet kan dragen van een eigen paard. Ik wil wel natuurlijk een lekker lopend paard onder mijn kont. Dat ik zelf een zadelmaker erbij heb gehaald en zelf een zadel heb aangeschaft vind ik al heel wat als leaser. Deze kosten zijn ook niet niks. Wel met het vooruitzicht om haar eventueel over te nemen.
Zoals ik al zei laat ik een fysio komen als ze dit blijft vertonen, maar ga inderdaad eerst op advies van mijn zadelmaker af om dus na te gaan of het zadel het probleem was. Voordat hij kwam heb ik een rijstop gehad en alleen gelongeerd om haar rug te ontlasten.

Ik vraag tips en advies ook rijtechnisch, los ik het steigeren zo goed op? Hebben andere ervaringen hiermee? Hoe hebben zij dit opgelost.
Het is een sensibele merrie, kan ze dit doen als karaktertrek? Dat wanneer het moeilijk word voor haar ze er flink tegen in gaat, omdat ze die oefening gewoon moeilijk vind?

Ik begrijp wel dat je als leaser daar wat terughoudender in bent inderdaad. Dan ga ik er ook vanuit dat de eigenaar deze kosten niet op zich wil nemen? Als jij hierdoor niet normaal kan rijden vind ik het niet fair dat je wel de leasekosten moet blijven betalen.

Ik zou als ik jou was eens gaan proberen om eens vanaf de grond te gaan buigen. Een snoepje geven en dan de hals zoveel mogelijk naar de achterhand laten brengen. Rechts van het paard gaan lopen ipv links zodat hij om je heen gaat buigen. Wat buiging vragen of een stapje opzij zetten als je er naast loopt.

Onder het zadel geen dingen willen forceren. Kan je zonder dat ze steigert bijvoorbeeld rechtsom stappen of draven zonder aanleuning? Of zonder al te veel met je zit/benen te doen? Naast dat de pijn niet in een keer weg is met alleen een ander zadel kan dit best een gewoonte zijn geworden, rechtsom = pijn. Probeer alleen hetgene te doen wat wel goed gaat. Linksom eens stelling of als het lukt buiging naar buiten vragen oid. Als rechtsom gewoon helemaal niet gaat zou ik toch echt overwegen om er nu iemand bij te halen.

Die 2x per week les die je normaal gesproken krijgt, betaal je hier ook voor? Nu dat toch even niet doorgaat, kun je het geld daarvan dan niet gebruiken? Je hebt veel meer aan een les als je paard ook fijn wil lopen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 03:01

Ik snap dat je geen ruim budget hebt maar uit ervaring weet ik wel dat na een slecht passend zadel, het niet alleen helpt om een wel passend zadel aan te schaffen.

Mijn paard had zich vast gezet en bleef dus dezelfde pijn prikkel houden tijdens het rijden. Achteraf had ik meteen na de zadelmaker een osteopaat erbij moeten halen, had me een hoop ellende gescheeld. Hoe vaker ze dit gedrag namelijk vertoont, hoe meer je het bevestigd. Voorkomen is beter dan genezen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 04:45

Vermits ze dit enkel doet op 1 hand ben ik haast zeker dat dit géén karaktertrek is.

Volgens mij situeert het probleem zich medisch/ lichamelijk en kan je dit niet rijtechnisch oplossen.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 06:01

Eens met mijn voorgangers. Ik snap dat het een lastige situatie is als je het paard least, maar een goed passend zadel lost een mogelijk pijnlijke rug door het andere zadel niet op. Ook ik zou er zo snel mogelijk een fysio of osteo bij halen, misschien in overleg met de eigenaar, en hier niet mee door blijven rijden. Een goed passend zadel op een rug die vast zit is nog steeds niet comfortabel voor het paard en als het gedrag daarvandaan komt zal dit ook niet zomaar weg gaan. Het kan minder worden met een goed passend zadel omdat het paard geen directe pijnprikkel meer krijgt maar het neemt niet alle pijn weg

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:41

Misschien kan je iom de eigenaar de kosten van een fysio behandeling in mindering brengen op je lease bedrag? Nu kun je niet fatsoenlijk rijden en lijkt het paard echt fysiek last te hebben, dat vind ik de verantwoordelijkheid van de eigenaar...Als ze in alle gangen rechtsom verzet toont en ook toch een vorm van ongemak vertoont aan de longe (ze draait om) lijkt mij dit geen rijtechnisch probleem. Heb je de mogelijkheid om buiten te rijden? Lange stukken rechtuit lijken mij naast een fysio behandeling ook een goede stap

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:48

Het klinkt mij als een scheef gereden paard in de oren, omdat het op een hand is.

Ik zou ook als eerste de rug los laten maken door een fysio/ osteo, dan aan de longe gaan trainen en werken aan een goed lichaamsgebruik, lengtebuiging en rechtrichten en na een paar maanden er pas weer op.

http://www.correctedressuur.nl/page/len ... chtrichten

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:48

Ik denk dat je paard hartstikke scheef is en vastzit in zijn rug. Dat gaat niet vanzelf over. Ook wel een beetje de verantwoordelijkheid van de eigenaar denk ik? Misschien kunnen jullie eens met elkaar om tafel om bijv. een fysio/osteo en de kosten daarvan te bespreken. :)
Laatst bijgewerkt door Tribunals op 03-05-20 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 09:54

Weet de eigenaar wat er allemaal aan de hand is? Ik zou ook een fysio er zo snel mogelijk bij halen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:05

Je least dit paard en betaalt voor het paard om het te kunnen rijden. Ik zou naar de eigenaar gaan en zeggen dat je betaalt voor een goed rijdbaar paard en dat de eigenaar dit op dient te lossen door het paard helemaal na te laten kijken en jij tot die tijd geen leasebedrag betaalt.

Je gaat toch niet betalen om een paard te mogen rijden dat waarschijnlijk niet goed is, maar in ieder geval gevaarlijk voor jou is.

Je wil nu andermans probleem oplossen en gaat daar ook nog geld op toeleggen. De wereld op zijn kop.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:09

Lukasje schreef:
Vermits ze dit enkel doet op 1 hand ben ik haast zeker dat dit géén karaktertrek is.

Volgens mij situeert het probleem zich medisch/ lichamelijk en kan je dit niet rijtechnisch oplossen.

En toch kan het een karakter trek zijn. Wat is de afstamming van je merrie.
Wij hebben ook een merrie gehad die uit het niets begon te stijgeren. Medisch helemaal nagekeken. Zadel gecontroleerd. Fysiotherapeut erbij gehad.
De conclusie bij deze merrie (apache x ferro) was dus karaktertrek. Deze merrie had ook erg veel last van hengstigheid.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:18

Het kan idd een karaktertrek zijn. Ook als het op 1 hand is. Paard dat in de staak gaat zodra het moeilijk wordt, op de makkelijke hand nog enigzins meewerkt maar op de hand waarop ze het allemaal wat moeilijker vindt in de staak gaat. Niet recht zijn en de ene kant moeilijker vinden is geen gebrek dat de DA of peut voor je gaat oplossen, dat moet je rijtechnisch oplossen.

Om het rijtechnisch op te lossen heb je goede vaardigheden nodig. Om het rijtechnisch op te lossen hoort de eigenaar te betalen voor de oplosser cq trainer. Nu iemand die die vaardigheden niet heeft te laten betalen om op dit te rijden, waar ze mogelijk ongelukken mee gaat krijgen, vind ik echt niet kunnen. Dit is het probleem van de eigenaar, niet van TS. TS moet gewoon aangeven dat de eigenaar hier een oplossing voor moet zoeken. Hetzij medisch uit laten zoeken, hetzij het paard laten trainen tot een normaal rijdbaar paard en dan pas verhuren/verleasen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:21

BETUWE schreef:
Lukasje schreef:

En toch kan het een karakter trek zijn. Wat is de afstamming van je merrie.
Wij hebben ook een merrie gehad die uit het niets begon te stijgeren. Medisch helemaal nagekeken. Zadel gecontroleerd. Fysiotherapeut erbij gehad.
De conclusie bij deze merrie (apache x ferro) was dus karaktertrek. Deze merrie had ook erg veel last van hengstigheid.

Steigeren heeft altijd een reden! Afstamming kan wel een stukje aanleg geven, sommige paarden hebben steigeren/staken als dingen ze niet aanstaan als gemakkelijke oplossing, anderen gaan gemakkelijker bokken, etc.
Een sensibel paard reageert nou eenmaal sneller op prikkels, dus ook op dingen in hun lijf.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 10:41

Wat gebeurt er als je rechtsom gaat maar het paard rijd alsof het links Om is? Dus stelling en buiging naar buiten, je eigen zit en hulpen daarop aanpassen. Wendingen doe je dan door het paard te laten wijken voor je buitenbeen.

Als dit goed gaat kan je het paard langzaam meer ruimte even op je buitenteugel waardoor die rechter kan worden in het lijf. Pas als die helemaal recht is (en correct ontspannen en aan het bit loopt) langzaam je zit recht maken en vervolgens je zit iets omzetten naar buiging rechtsom en met je binnenbeen hier dan ook om vragen.

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-20 10:50

Bedankt voor de reacties iedereen :j
Ik ga er zeker wat meedoen ook wat betreft fysio, was het zelf natuurlijk van plan als ze het bleef vertonen maar zal om de tafel gaan.

Mensen met rijtechnische tips ook dank hiervoor ik ha er mee aan de slag :j

Het steigeren is pas begonnen toen de training wat pittiger werden. In het begin was het elkaar natuurlijk leren kennen en vooral lang laag etc. Toen ik haar wat meer ben gaan oppakken en aan elkaar ben gaan rijden en de training wat pittiger werd vertoonde ze verzet op haar “moeilijke” hand. Vandaar dat ik eventueel dacht aan een karaktertrek, dat zodra het moeilijk word ze in staking gaat.
Ze begint ook pas met steigeren als we overgaan naar de galop.
Omdat ze zo moeilijk is met het aanspringen van de juiste galop, en ik ben echt wel een handige ruiter, ze gooit gewoon zo snel en makkelijk die schouders om dat ik volledig buitenspel sta (tips hierover zijn ook nog steeds welkom) Als ik haar dan terug neem naar draf om vervolgens weer aan te springen gaat ze in staking. Als ze dus meteen goed aanspringt wat soms lukt is er niks aan de hand.
Daarna blijft ze er soms een beetje in hangen en doet ze het ook soms in draf of stap op die hand.
Ze geeft gewoon veel moeite om rechtsom te galopperen, bijvoorbeeld wijken op de rechterhand van de a-c lijn naar de hoefslag doet ze met twee vingers in dr neus :+

Na wat gegoogle heb ik een ruiter gevonden die werkt voor een handelstal en haar een tijd om heeft gereden en uitgebracht. Ik ga denk ik ook even contact opnemen met haar. Deed ze het toen ook of is het compleet nieuw wat ze nu doet? Is dat gebruikelijk en/of netjes? :') of moet ik dat idee laten varen?

Nogmaals dank voor de tips, mocht iemand nog iets weten wat nog niet gezegd is hoor ik dat graag! :D

Edit; nog even een antwoord op naskapower, in het begin gooide ze op de rechterhand haar schouder enorm naar binnen en plakte echt aan je rechterbeen, dit is er eindelijk uit en is ze meer rechtgesteld op deze hand, weet dus niet of het handig is om juist weer die schouder naar binnen te stellen :o

Lillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:32

Kirrietje schreef:
Vervolgens de zachtere aanpak geprobeerd omdat het echt aan mn hart ging hoe gek ze zichzelf maakte ;(
Wanneer ze in de ankers gaat meteen haar hoofd naar links of rechts halen, zo kan ze iig niet omhoog komen. Dan even een moment rust en dan weer rechtstellen en voorwaarts gaan.

Ik vraag me af of dit wel zo effectief is. Ze staakt, en vervolgens gun jij haar een moment rust. Dan werkt het staken dus om onder het werk uit te komen zodra het een beetje moeilijk wordt.

Ik lees ook dit:
Kirrietje schreef:
Als ik haar dan terug neem naar draf om vervolgens weer aan te springen gaat ze in staking. Als ze dus meteen goed aanspringt wat soms lukt is er niks aan de hand.

Je hebt kans dat ze het niet meer begrijpt. Jij vraagt galop, zij galoppeert (verkeerd) aan, en je neemt haar direct terug. Zou zelf beginnen met gewoon aangalopperen en dat belonen. Dan maar de verkeerde galop, dat komt later wel. Zo voorkom je in ieder geval onveilige situaties, en uiteindelijk kan je dan gaan proberen om haar na bv een rondje terug te nemen, stuk te draven en weer aan te galopperen

In mijn ervaring is het 'verkeerd aangalopperen' een probleem dat zich uiteindelijk zelf oplost.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 16:58

Je paard is scheef, zo te horen is rechts de bolle kant. Als jij op dit moment wilt aangalopperen met rechter stelling, maak je het je paard nog moeilijker, zo niet onmogelijk. Je paard zal eerst je linker hand aan moeten nemen en over links willen nageven. Van de rechter teugel blijf je af. Pas als je paard de linkerhand wil volgen, daarover nageeft en vervolgens over zijn schouder naar binnen gaat vallen, dat is het moment dat jij iets krijgt om aan te rijden. Dan ga je inkomen met je rechterbeen en daarmee zijn lijf recht maken. Nog steeds vraag je geen stelling naar rechts, dan maak je alleen maar een S bocht van je paard. Als dan op de volte je voelt dat je paard recht is, niet meer naar binnen wil vallen en geen gewicht pakt op jouw rechterhand, de schouder mooi opgesloten is voor de achterhand, pas dan (en dan ben je waarschijnlijk een paar weken verder) schuif jij je linkerbeen wat naar achter en geeft de galophulp. En je blijft van die rechterkant af! Geen stelling vragen, want alles wat jij dan pakt op de rechterkant, zal het naar voren brengen van zijn rechterachterbeen blokkeren.

Springt ie toch verkeerd aan, dan galoppeer je rustig een volte door. Je blijft van rechts af, je rijdt, als je paard rustig galoppeert, rustig een overgang naar draf, net zoals je dat op de linkerhand zou doen en je paard wel goed zat. Dus overgang terug AAN het been met voorwaartse drang, zodat ie naar voren blijft denken. Niet denken, oh snel terug want ik ben verkeerd aangesprongen. Door blijven werken in die verkeerde galop, van rechts afblijven en links eraan houden want daar moet ie contact gaan aannemen om recht te kunnen worden. Gewoon een nette voorwaartse overgang terug, niet van het been af laten lopen. Paarden die omhoog komen, zijn paarden die niet aan het been zijn. Dus altijd zorgen dat je paard in de voorwaartse modus blijft, zelfs bij halthouden.

Rechterstelling komt pas als je paard een stuk rechter is, het goed aanspringen in de rechter galop goed bevestigd is. Pas dan kun je eens voorzichtig gaan proberen wat rechterkaak te vragen in de rechtergalop en in het aanspringen. Eerder niet. Als je paard nog niet zo ver is om zijn lijf in de rechterbuiging te plooien, moet je niet zijn hals in de rechter stelling plooien want dan werkt dat averechts en blokkeer je daarmee het binnenachterbeen.

Maar goed, het steigeren zit er nu in. Om hem recht te krijgen, zul je nog wel vaker dingen moeten vragen die hij eigenlijk moeilijk vind en die op verzet kunnen stuiten. Realiseer je dat heel goed. Dit weer op de rails krijgen vraagt ervaring in rechtrichten en rijkunst. Niet alleen een beetje handigheid en niet bang zijn. Vraag jezelf heel goed af of jij de ruiter bent die dit kan oplossen, of jij de ruiter bent die het risico moet nemen op ongelukken voor een andermans paard...en of je daar ook nog voor wilt betalen.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:12

Elisa2 schreef:
Het klinkt mij als een scheef gereden paard in de oren, omdat het op een hand is.

Ik zou ook als eerste de rug los laten maken door een fysio/ osteo, dan aan de longe gaan trainen en werken aan een goed lichaamsgebruik, lengtebuiging en rechtrichten en na een paar maanden er pas weer op.

http://www.correctedressuur.nl/page/len ... chtrichten

Ik dacht ook meteen aan een scheef paard. :j

En dit ga je helaas niet oplossen met alleen een nieuw zadel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:29

Ik ga helemaal met oij mee. Heel goed verwoord en duidelijk. :j