Paard opent mond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xFace

Paard opent mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 13:29

Hey,

Ik rijd sinds een jaartje een shire bij, een heel leuk paard. In het begin viel er weinig te rijden want hij was ontzettend traag voor het been, en kende geen stelling of wijken voor druk. Nu gaat dat een heel stuk beter. Alleen ik loop nu tegen een probleem aan, zodra hij gaat zakken met zijn hoofd/nek opent hij zijn mond. Er zijn stukken bij dat hij dit niet doet, maar als hij het wel doet is hij echt heel erg aan het ‘happen’ en duiken. Nu moet ik er wel bij vermelden dat hij dit ook doet als hij een beetje gespannen is, dan opent hij ook zijn mond en maakt hij een soort puntlip.
Hij is een tijdje geleden nog door de tandarts nagekeken en daar was niks te vinden. Ik heb hem met dubbelgebroken en enkelgebroken bit gereden en dat maakte geen verschil.
Wat ik vreemd vind is dat hij dit alleen doet als hij nageeflijk word, als hij gewoon met zijn hoofd in de lucht loopt is er niks aan de hand.

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk heeft iemand advies.

Isabel_k

Re: Paard opent mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:48

En wat gebeurd er als je zonder bit rijd? Misschien heeft hij last van het bit als hij gaat zakken en opent hij zijn mond om die druk weg te halen. Je benoemd ook dat hij het doet als hij spanning heeft, wellicht is dat ook het antwoord op je vraag. :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:21

Bitloos of nog een ander bit proberen? En misschien überhaupt een ander hoofdstel?

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:28

Als hij een erg laag gehemelte heeft kan het zijn dat je bit in zijn gehemelte prikt als ie nageeflijk gaat lopen. Je kan eens een dun ongebroken bit proberen en kijken of hij het dan nog heeft.

Een paard wat ik ken had wolfstandjes onder haar tandvlees verstopt zitten en had daar met rijden last van maar omdat ze niet zichtbaar waren had geen tandarts ze opgemerkt. Pas met een rontgenfoto van het hoofd werden ze gezien, toen verwijderd en sindsdien loopt het paard super op elk bit.

Ik wil niet zeggen dat dat bij dit paard ook zo is maar als je je bewust van de mogelijkheid bent kan je het uitsluiten.

xFace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 14:34

We hadden eerst een ander hoofdstel maar nu juist bewust de micklem omdat dit een stuk aangenamer en anatomischer zou moeten zitten.
Bitloos heb ik wel eens geprobeerd maar dan gaat hij eigenlijk niet zakken/nageeflijk worden dus dat heb ik het probleem ook niet zo.
Ongebroken bit kan ik nog wel eens proberen!

Ik zat zelf te denken dat het misschien iets is met de kaak? Ik vind de overgang hoofd/hals/kaak er bijvoorbeeld op de tweede foto ook heel strak uit zien.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:45

Een paard met spanning maakt de kaak vaak strakker. Ik zou persoonlijk eerst kijken pf je bitloos hetzelfde probleem ervaart.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:44

Wanneer een paard zich ontspant dan gaat het "knabbelen op het bit", dat wil zeggen dat het de onderkaak los laat en met de tong gaat "spelen" met het bit.
Dit is wat je moet willen hebben!
Zet je neusriem zo los mogelijk of haal hem er helemaal af en volg zachtjes de mond van je paard.
Het gaat goed zo.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:50

Zie je die dikke ribbel achter de kaak? ik zou hem meer teugel geven zodat het neusje wat verder naar voren kan, en als hij trager wordt tempo vragen. Je hebt een hoofdstel met mogelijkheid bitloos te rijden. Dat zou ik eens proberen. Teugels niet aan het bit maar aan het ringetje erboven. Bit kun je erin laten of eruit halen. Wees creatief en kijk wat hij prettig vindt om te kunnen ontspannen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:58

Ik lees even mee. Paard doet het hier ook en verder niks mee aan de hand voor zover we weten.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:10

Ik vind dit hoofdstel er niet aangenaam uitzien bij dit paard .het lijkt te klein .

Ik zou eerder voor een klassiek hoofdstel gaan met anatomisch gevormd kopstuk , een hoge zachte aansnoer neusriem en een ongebroken bit .

Verder denk ik dat het ook voor een groot deel het gemis van kracht is . Hij heeft nog helemaal niks aan bespiering in zijn achterhand en lijkt zo op zijn rug ook heel erg kaal van wat ik zien kan .

Voor een grote kwpner is het al moeilijk om zichzelf te dragen als hij net beleerd is , laat staan als je ook nog zo een gigantisch trekpaard bent en je je lijf niet mee hebt . Dat kost een partij energie en kracht .

Wel een mooi paard verder lekker opbouwen en veel plezier er mee !

xFace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 18:11

Dankjullie wel allemaal. De onderste foto is ruim een halfjaar geleden, hier heeft hij inderdaad weinig bespiering.

Ik probeer hem juist veel ruimte van voren te geven, hij is erg licht in de mond dus vaak is er zelfs een klein boogje in de teugels. Hij krult zichzelf ook op van voren als hij zijn mond open doet.

Absolem schreef:
Ik vind dit hoofdstel er niet aangenaam uitzien bij dit paard .het lijkt te klein .

Ik zou eerder voor een klassiek hoofdstel gaan met anatomisch gevormd kopstuk , een hoge zachte aansnoer neusriem en een ongebroken bit .

Verder denk ik dat het ook voor een groot deel het gemis van kracht is . Hij heeft nog helemaal niks aan bespiering in zijn achterhand en lijkt zo op zijn rug ook heel erg kaal van wat ik zien kan .

Voor een grote kwpner is het al moeilijk om zichzelf te dragen als hij net beleerd is , laat staan als je ook nog zo een gigantisch trekpaard bent en je je lijf niet mee hebt . Dat kost een partij energie en kracht .

Denk je dat het hoofdstel zelf echt te klein is of zou hier en daar een aantal gaatjes groter doen ook helpen?

Tamar1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 18:53

Ik vind het hoofdstel bijna te klein lijken. Ik zou gewoon een klassiek engels hoofdstel met gecombineerde neuriem nemen. Verder is mijn ervaring bij dit soort hele grote paarden, dat zij een ongebroken trens comfortabeler vinden. Misschien iets om te proberen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 19:12

xFace schreef:
Dankjullie wel allemaal. De onderste foto is ruim een halfjaar geleden, hier heeft hij inderdaad weinig bespiering.

Ik probeer hem juist veel ruimte van voren te geven, hij is erg licht in de mond dus vaak is er zelfs een klein boogje in de teugels. Hij krult zichzelf ook op van voren als hij zijn mond open doet.

Absolem schreef:

Denk je dat het hoofdstel zelf echt te klein is of zou hier en daar een aantal gaatjes groter doen ook helpen?

Nee ik denk dat een ander hoofdstel beter is.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:51

Dit heb ik voor je gecopieerd:

• What does a noseband do?

• Do riders know WHY they use them?

• More importantly, is the desired outcome truely being achieved by the action of using them?
I have found all cases of horses nashing, opening the mouth, being inconsistent or heavy in the contact, head tilting, hollowing, etc, is about having the correct bit that the horse finds comfortable. It is also about the riders hands & the way they use them to communicate via the horses mouth. These are the two things that need correction/attention & NOT the addition of a noseband.

So to correct a horses ‘mouth’ you shouldn't try to ‘stop’ an undesirable trait with restriction (i.e.: tighten the noseband, or worse still, tighten a secondary strap below the bit) - this would cause further discomfort & resistance for something the horse is already expressing is not comfortable, therefore it cannot accept it with a quiet mouth.

And a quiet mouth is NOT a ‘shut mouth’. No living mammal on earth goes around with it’s jaw closed & teeth together - it must remain relaxed & open. Optimum performance cannot happen any other way.

Therefore the conclusion is simple - the noseband really should be a fashion piece, treated like a browband - it serves no purpose/benefit to be ‘used’ to do anything, as any tightness or restriction from a noseband simply makes peak performance impossible. Any horses ‘winning’ with this gear…. imagine how amazing they would truely be WITH A LOOSE NOSEBAND! & here is why:

Did you know:

– On an equine dissection (yes, like an autopsy) any pressure applied in the horses mouth or to the jaw (which causes the hyoid bone at the base of the tongue to move up and/or back in the jaw) renders the hind legs restricted (difficult to move by a human) with effects also evident in the hips, yet the leg can be freely moved when the jaw is released (when the hyoid bone is allow to sit lower & forward in the jaw/mouth). This is fact.

– The job of the jaw is to act like a pendulum to give the horse correct balance & allows the horse to have awareness of limb placement. This relies on the TMJ (temporomandibular joint) of the jaw to be pain & pressure free.

– The jaw of the horse is a reflection of the pelvis. If the jaw is stuck, the horses pelvis will be too. This is seen in the obvious evasion of head tilting to allow the pelvis to move if the jaw cannot.

– closing the mouth & closing the gullet (over-bent) when riding causes the hyoid bone of the tongue to become blocked, which is directly connected to & tightens the muscles at the base of the neck through to the chest. This also makes it hard for the horse to swallow - causing excessive saliva/foam to pour from the horses mouth.

So in light of these facts - here is the positive side of having a loose, caveson noseband (or none at all!):

+ The horses mouth becomes a reflection of it’s acceptance of the reins aids & how much they understand the communication of their rider

+ The horse has nothing to resist against - as there is no restriction.

+ A calm yet mobile mouth means they are light on the reins & relaxed through the neck so they can easily swallow

+ Freedom to the jaw will allow freedom in the pelvis & hind legs

+ Your horse has 100% chance of giving you it’s best performance!

It’s time we all stopped just using items of gear, because that’s what they sell in the shops ~ but really think about how we are trying to train our horses to understand us & give them the best chance of producing what we really want ~ HARMONY

© Love Your Horse

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 08:57

lichtheid schreef:
Dit heb ik voor je gecopieerd:

• What does a noseband do?

• Do riders know WHY they use them?

• More importantly, is the desired outcome truely being achieved by the action of using them?
I have found all cases of horses nashing, opening the mouth, being inconsistent or heavy in the contact, head tilting, hollowing, etc, is about having the correct bit that the horse finds comfortable. It is also about the riders hands & the way they use them to communicate via the horses mouth. These are the two things that need correction/attention & NOT the addition of a noseband.

So to correct a horses ‘mouth’ you shouldn't try to ‘stop’ an undesirable trait with restriction (i.e.: tighten the noseband, or worse still, tighten a secondary strap below the bit) - this would cause further discomfort & resistance for something the horse is already expressing is not comfortable, therefore it cannot accept it with a quiet mouth.

And a quiet mouth is NOT a ‘shut mouth’. No living mammal on earth goes around with it’s jaw closed & teeth together - it must remain relaxed & open. Optimum performance cannot happen any other way.

Therefore the conclusion is simple - the noseband really should be a fashion piece, treated like a browband - it serves no purpose/benefit to be ‘used’ to do anything, as any tightness or restriction from a noseband simply makes peak performance impossible. Any horses ‘winning’ with this gear…. imagine how amazing they would truely be WITH A LOOSE NOSEBAND! & here is why:

Did you know:

– On an equine dissection (yes, like an autopsy) any pressure applied in the horses mouth or to the jaw (which causes the hyoid bone at the base of the tongue to move up and/or back in the jaw) renders the hind legs restricted (difficult to move by a human) with effects also evident in the hips, yet the leg can be freely moved when the jaw is released (when the hyoid bone is allow to sit lower & forward in the jaw/mouth). This is fact.

– The job of the jaw is to act like a pendulum to give the horse correct balance & allows the horse to have awareness of limb placement. This relies on the TMJ (temporomandibular joint) of the jaw to be pain & pressure free.

– The jaw of the horse is a reflection of the pelvis. If the jaw is stuck, the horses pelvis will be too. This is seen in the obvious evasion of head tilting to allow the pelvis to move if the jaw cannot.

– closing the mouth & closing the gullet (over-bent) when riding causes the hyoid bone of the tongue to become blocked, which is directly connected to & tightens the muscles at the base of the neck through to the chest. This also makes it hard for the horse to swallow - causing excessive saliva/foam to pour from the horses mouth.

So in light of these facts - here is the positive side of having a loose, caveson noseband (or none at all!):

+ The horses mouth becomes a reflection of it’s acceptance of the reins aids & how much they understand the communication of their rider

+ The horse has nothing to resist against - as there is no restriction.

+ A calm yet mobile mouth means they are light on the reins & relaxed through the neck so they can easily swallow

+ Freedom to the jaw will allow freedom in the pelvis & hind legs

+ Your horse has 100% chance of giving you it’s best performance!

It’s time we all stopped just using items of gear, because that’s what they sell in the shops ~ but really think about how we are trying to train our horses to understand us & give them the best chance of producing what we really want ~ HARMONY

© Love Your Horse

Sorry, ik vind dit nogal gekleurd.
Mijn paard loopt idd met losse neusriem, maar ik ken ook heel wat paarden die juist veel stabieler en nageeflijker lopen met een iets strakkere neusriem (ligt het bit dan stabieler? Geen idee). Het blijft uitproberen per paard.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 17:40

Als hij niet nageeflijk word zonder bit zou ik er zo ie zo geen bit in hangen, nageeflijk komt niet door het bit.
Het paard wat ik op de foto zie heeft het lastig, is te kort in de nek en houd zijn rug vast.
Zelf ben ik geen fan van zo een micklem .
Ik zou zeggen bit er uit en zelf gaan leren hoe je dit paard traint, het probleem ligt echt niet bij het paard .

Suky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:27

Bitfitter proberen? Zal niet altijd de oplossing zijn maar wie weet heeft deze een bitje wat ze prettiger vindt.

xFace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 16:34

Vandaag bitloos gereden, hij was wat constanter in zijn hoofd/hals houding maar had wel veel moeite met buigen en stelling. Was natuurlijk de eerste keer in een lange tijd zonder bit dus daar gaan we gewoon aan werken.

Het is niet mijn eigen paard, maar een bitfitter lijkt mij ook een goed plan dus dat ga ik ook even overleggen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:12

Neusriem eraf, zoals hier ergens is gezegd, kan bij dit type hoofdstel helemaal niet, dan is totale samenhang weg en het is ook vast onderdeel van hele type hoofdstel.

Zou mooi es proberen zonder bit, dat kan met dit hoofdstel en es kijken of je wat gaatjes ruimer kunt stellen.
Paardje lekker losjes tijd laten wennen aan het sidepull effect en dus eerst niet teveel vragen aan houding die jij wilt maar em fijn zijn eigen houding laten zoeken.
En dan es voelen wat er onder je met zijn lijf gebeurd, want daar gaat het uiteindelijk wel om.

Een gezond paard kan prima nageven en jou dragen zowel op bitje als zonder.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:48

xFace schreef:
Vandaag bitloos gereden, hij was wat constanter in zijn hoofd/hals houding maar had wel veel moeite met buigen en stelling. Was natuurlijk de eerste keer in een lange tijd zonder bit dus daar gaan we gewoon aan werken.

Het is niet mijn eigen paard, maar een bitfitter lijkt mij ook een goed plan dus dat ga ik ook even overleggen.

Fijn dat het beter gaat zonder bit, buiging en stelling verkrijg je niet door het bit maar door je zit , dus miss eens een echte goeie instructrice zoeken die jou kan helpen hoe je je paard op de juiste manier kan rechtrichten/gymnastiseren, gymmen vanaf de grond kan je ook erg helpen, verdiep je eens in de academische rijkunst

xFace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 19:49

Voor de mensen die als tip hebben gegeven om met ongebroken trens te rijden, er ligt nog een bokkebit in het paard zijn maat, kan je hiermee ook rijden? Lijkt me een vrij scherp bit voor onder het zadel.

Ik heb trouwens inmiddels ook les van een andere instructrice, en dit gaat heel goed! Zij raadde me ook aan om met ongebroken bit te gaan rijden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:10

Mag ik je een tip geven voor een bit? Probeer of bekijk eens een Billy Allen bit. Een D ring snaffle. Die zijn niet echt ongebroken, maar knikken niet. Er zit een rolletje in het midden, waardoor de twee bithelften onafhankelijk kunnen inwerken en het rolletje vinden paarden ook wel fijn om mee te spelen. Het zijn dunne bitten, zodat een paard met weinig ruimte in de mond er ook mee gereden kan worden. Ik heb er zelf een tijd één gebruikt voor mijn paard. Rij nu bitloos. Nog beter.

xFace

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-20 01:17

Jetta schreef:
Mag ik je een tip geven voor een bit? Probeer of bekijk eens een Billy Allen bit. Een D ring snaffle. Die zijn niet echt ongebroken, maar knikken niet. Er zit een rolletje in het midden, waardoor de twee bithelften onafhankelijk kunnen inwerken en het rolletje vinden paarden ook wel fijn om mee te spelen. Het zijn dunne bitten, zodat een paard met weinig ruimte in de mond er ook mee gereden kan worden. Ik heb er zelf een tijd één gebruikt voor mijn paard. Rij nu bitloos. Nog beter.

Dankje! Ik ga er eens voor kijken :)

Sloffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:56

Één van mijn paarden heeft dit ook en dan met name als mijn bijrijdster haar rijdt. Ik denk dat het bij hasr door een te harde hand komt, die niet snel genoeg nageeft.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:11

Ongebroken bustrens https://www.agradi.nl/harrys-horse-bust ... A9EALw_wcB of een goed bitloos hoofdstel. Voordeel van de ongebroken bustrens is dat deze heel stil in de mond ligt, het paard nog enigszins invloed kan uitoefenen op de werking met de tong waardoor er minder druk op de lagen komt. Gebroken en zeker dubbelgebroken bitten zijn niet zo vriendelijk als men altijd maar roept; veel ruis vooral bij de dubbelgebroken bitten ( sommige zijn net kettingen), veel druk op de lagen ( paard kan niks met de tong) en door al de ruis geen duidelijke hulpen. Billy Allen is ook een optie ( ik heb nog een 2e hands liggen i.v.m. opruiming van veel van onze spullen). Een bokkebit is een prima optie, die zijn niet zo scherp zeker niet als je de teugel in de bovenste ring doet. Haal dan wel de ketting eraf of doe er een rubber hoesje omheen want die ketting is echt niet fijn en doet pijn. Een gewoon leren kinriempje is een betere optie; zoiets als dit https://www.onlineruitershop.nl/western ... zQEALw_wcB maar je kan in 1e instantie zelfs een sporenriempje gebruiken om te zien hoe het paard dat reageert. Andere tip; trek de neusriem eraf en laat het paard zelf zoeken waar het bit kan liggen. Persoonlijk vind ik die Micklem dingen vaak erg strak en ze geven de mond/ tong weinig bewegingsvrijhied. Een neusriem is ook echt niet noodzakelijk en alleen maar een vermomming van mondproblemen.