Als ik terug naar huis ga van een buitenrit en ik draaf aan, is mijn Friese merrie zowat niet te stoppen
Ik ga dan even de andere kant op (in stap), zodat ze niet aan een stuk door draaft en zodat ze weet dat ik de baas ben, daarna gaat het opzich wel oké maar ze wil alsnog wel voorwaarts, hetzelfde geldt wanneer ze gewoon stapt... Hebben jullie misschien een tip voor mij? Ik heb genoeg mensen die mij kunnen helpen maar nu rij ik niet echt omdat het nat en winderig is dus ik dacht, misschien hebben jullie een tip voor mij? Ik heb mijn paard nu ongeveer twee jaar en de man die hem verkocht (echt een zenuwpees was dat!) beschreef haar al als een paard dat alleen maar voorwaarts wil. Dit kan toch wel veranderen? Ik moet zeggen dat ik al heel wat met haar bereikt heb in deze twee jaar
en ik weet dat het goed komt maar ik vroeg me af of jullie een tip hebben voor mij
Ik hoor wel!
het is dus vrij normaal volgens mij.. zeker als je met maar één paard op pad bent, denk ik. Met meer is het al veiliger, dus misschien eens samen met anderen naar buiten gaan, kijken hoe dat gaat? 
bij mijn merrie dan.
Ik heb het opgelost door alleen maar naar huis te stappen en als ze begon te dribbelen steeds rondje draaien en als ze weer wou versnellen een kleine ophouding met m’n buitenteugel. Nu kunnen we gewoon met een los teugeltje stappen naar huis, wel loopt ze terug naar stal wat sneller maar ze blijft wel gewoon netjes stappen. En als we nu naar stal een stukje gaan draven blijft ze ook gewoon rustig.