Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gypsy schreef:Ik zie persoonlijk de meerwaarde niet zo van het erop zitten. Zeker op buitenrit, in de bak ben je tenminste nog bezig met correct de ruiter dragen, buitenrit is voor de ontspanning maar dat is dus wel belastender voor de rug.
Kun je hem niet als handpaard meenemen? Dan kun je prima wat langere rondjes doen. Dat soort belasting helpt namelijk wel goed om hem qua botten en pezen sterker te maken.
siskeh schreef:IPV het hele rondje rijden kan je natuurlijk ook stukken er naast lopen.
Zorg er dan wel voor dat je goed en veilig kan opstappen(en vergeet ook afstappen niet..), dat moet wel écht goed bevestigd zijn, maar zodra dat kan: lekker naar buiten.
Gypsy schreef:Je hebt gelijk dat voltes inderdaad belastend zijn, echter een uur zomaar wat zitten, juist ook in stap, op een slappe onbespierde jonge paardenrug waarvan de groeischijven nog niet gesloten zijn, dat is ook weer belastend.
Mijn ervaring met handpaardrijden is dat het jonkie maar wat graag netjes naast het oudere dier blijft. En dat je meer controle hebt dan wanneer je ernaast loopt. Ik zou het eens in de bak proberen, maar als het niet vertrouwd voelt moet je het natuurlijk niet doen.
@serenity: met een jong paard zou ik hooguit 20 min dressuurmatig aan de slag gaan en liever helemaal niet. Een buitenritje duurt al gauw een uur, zo lang kun je niet van een 3jarige verlangen om correct te dragen.
Renee_S schreef:Ik ben het inderdaad ook eens met dat je buiten zeker ook een paard zijn lijf correct kan laten gebruiken. Mijn 19 jarige (het ervaren paard waar mn pup straks bij mee mag) heeft artrose, en ik merk ook bij hem dat het enorm belangrijk is dat ik hem zijn rug en achterhand correct laat gebruiken. Dit betekend echt niet de hele rit in de krul (totaal niet juist) maar wel recht, met aanleuning en actief door zn lijf lopen. Doe ik dit niet wordt hij binnen een paar ritten onregelmatig.
En geen zorgen, piafferend gaat mij echt niet lukken, op wat voor paard je me ook zet