Bokken en dan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjong

Bokken en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 09:42

Mijn dochter rijdt 3x per week op een 4 jarige pony. 1x per week groepsles en de eest rijdt ze vrij ( ze gaat ok nog priveles krijgen maar dat is vanuit de instructeurs nu nog niet mogelijk op tijden dat ze aanwezig is, maar komt wel snel).

De pony is super lief in de stal en heel erg mensgericht en grappig. Tijdens het rijden is het een eigenwijze drol. Tijdens de groepslessen heeft mijn dochter hem prima onder controle, een ook tijdens het alleen rijden in de bak.

Als er iets gevraagd wordt wat hij nog moeilijk vindt, of geen zin in heeft, wil hij wel eens een bokje geven ( zoals afgelopen week, er staat een hindernis, mijn dochter wilde niet eens springen, maar als hij in de buurt komt geeft hij een bokje). Deze bokjes zijn prima uit te zitten overigens, het is er maar 1 en niet heel hoog.

Als hij met 1 ander paard in de bak is wil hij graag bij dat andere paard lopen. Mijn dochter staat dat niet toe maar dan gaat hij klooien. Op zich hard werken en ze komt dan niet echt toe aan wat ze wilde doen, maar daar is niet erg.

Gisteren ging ze tegen de richting van het andere paard inrijden maar ze was heel hard aan het werken om hem zo op de hoefslag te houden. Toen hij het goed deed, mocht hij ( als beloning en ook omdat mijn dochter dacht even ontspannen te rijden) even achter paard 1 aan. Hoewel de pony meestal wat sloom in galop zit, had hij er nu goed de benen in om op het moment dat hij daar was flink te bokken( twee achterbenen hoog in de lucht en echt uitschoppen). Mijn dochter maakte een mooie salto en lag in het zand. Op zich niet erg, maar wat dan?

Ze is gewoon weer opgestapt en in galop gegaan. Ik ben zelf geen ruiter en ik was met dochter aan het overleggen wat nou beter zou zijn. Hem terugzetten in de gang waarop hij moeilijk deed, of heb aan het werk zetten en hem bijvoorbeeld ( bij wijze van "straf") En aantal voltes laten rijden, die vindt hij soms nog wat lastig, en bijkomstigheid bokken wordt dan voor hen wat moeilijker.

Wat is wijsheid in deze?

Kaitlyn

Re: Bokken en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:54

Ik zou hem sowieso niet zijn gang laten gaan door achter andere paarden aan te rijden. Als je ze dat gaat aanleren, dan kan het nog weleens moeilijk worden om dit weer af te leren. En als je achter een "verkeerd" paard aan rijdt kan het nog wel heel vervelend worden ook.
Opstappen (indien mogelijk) en doorrijden is het beste om te doen als je er vanaf gevallen bent.

Mijn paard heeft ook een periode gehad dat ze ineens kon besluiten om te gaan bokken. Hier was de truc hoofd omhoog houden, omdraaien en been eraan houden het meest effectief.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 09:59

Kaitlyn schreef:
Ik zou hem sowieso niet zijn gang laten gaan door achter andere paarden aan te rijden. Als je ze dat gaat aanleren, dan kan het nog weleens moeilijk worden om dit weer af te leren. En als je achter een "verkeerd" paard aan rijdt kan het nog wel heel vervelend worden ook.
Opstappen (indien mogelijk) en doorrijden is het beste om te doen als je er vanaf gevallen bent.

Mijn paard heeft ook een periode gehad dat ze ineens kon besluiten om te gaan bokken. Hier was de truc hoofd omhoog houden, omdraaien en been eraan houden het meest effectief.

Het paard is van haar vriendinnetje en ze rijden vaker samen. Met erachteraan bedoel ik dezelfde richting de hoefslag rijden, niet in de kont rijden.

Meneer de pony wil niet voorop lopen als er andere ponys of paarden zijn.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:01

Sjong schreef:
Kaitlyn schreef:

Het paard is van haar vriendinnetje en ze rijden vaker samen. Met erachteraan bedoel ik dezelfde richting de hoefslag rijden, niet in de kont rijden.

Meneer de pony wil niet voorop lopen als er andere ponys of paarden zijn.

Ah oké, ik dacht echt dat ze 'm er direct achteraan liet lopen.

Ja dit is toch echt 1 van de basis dingen, dat hij gewoon reageert en blijft lopen als er andere paarden in de bak zijn. Hoe gaat dat met de groepsles?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:03

Ik probeer zo snel mogelijk verder te gaan met wat ik bezig was voor ik in het zand eindigde.

Ik snap jullie logica echter ook niet. Wat jij doet als ‘beloning’ is slecht gedrag toe laten. Je verward hem alleen maar zo.
Stel nou dat hij beet of trapte? Zou hij je dan als beloning mogen bijten of trappen?
Want dat is wat je eigenlijk doet.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 10:05

Dan gaat het goed, kan hij ook heel eigenwijs doen maar wel minder. Maar goed dan zijn er 8 ponys en rijdt hij altijd met andere ponys in zicht

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 10:09

Ayasha schreef:
Ik probeer zo snel mogelijk verder te gaan met wat ik bezig was voor ik in het zand eindigde.

Ik snap jullie logica echter ook niet. Wat jij doet als ‘beloning’ is slecht gedrag toe laten. Je verward hem alleen maar zo.
Stel nou dat hij beet of trapte? Zou hij je dan als beloning mogen bijten of trappen?

Die snap ik niet. Hij vindt het lastig om tegen een andere pony in te rijden. Hij doet moeilijk, mijn dochter denkt de groeten en laat hem gewoon zijn oefeningen doen, daar bij geeft hij eerst verzet, maar rijdt uiteindelijk netjes. Dat doet hij en dan gaat ze in dezelfde richting als het als het andere paard rijden.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:18

Sjong schreef:
Ayasha schreef:

Die snap ik niet. Hij vindt het lastig om tegen een andere pony in te rijden. Hij doet moeilijk, mijn dochter denkt de groeten en laat hem gewoon zijn oefeningen doen, daar bij geeft hij eerst verzet, maar rijdt uiteindelijk netjes. Dat doet hij en dan gaat ze in dezelfde richting als het als het andere paard rijden.

Door hem weer een ander paard te laten volgen krijgt hij het signaal dat dit gewenst gedrag is. En toevallig wil hij ook nog heel graag achter andere paarden aan wat het voor hem alleen maar dubbel bevestigd. Het is dus ook logisch dat hij vervelend is op de momenten dat dit opeens niet meer mag, dat is heel erg verwarrend voor hem.

Dus gewoon doorgaan met het rijden van figuurtjes en constant van hand wisselen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:23

Sjong schreef:
Ayasha schreef:

Zoals Chiren dus zegt, met een paard dat het zo lastig vindt om zijn eigen ding te doen zou ik dat absoluut niet doen. Ga tegen richting stappen, leer hem dat hij daar zijn ontspanning kan vinden (want dat is wat je wil uiteindelijk toch? Dat hij gewoon zonder moeilijk doen loopt?). Want jij laat hem ontspannen in de richting van het paard = idd beloning en waarschijnlijk wordt ie dan ook nog geprezen (want hij was flink.) dus je bevestigd opnieuw "dit is wat je moet doen" en de dag erna is dat dus precies wat ie gaat willen doen want hij gaat zoeken naar beloning.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 10:25

Maar als je samen in een bak rijdt dan rij je toch wel eens dezelfde kant op als een ander? En als hij de hele tijd iets gedaan heeft wat hij moeilijk vindt, is het toch fijn dat hij daarna dan even iets kan doen wat hij makkelijk vindt?

Ik snap oprecht niet wat daar dan verwarrend aan is.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:27

Ik zou aan de instructeur vragen hoe andere dit oplossen. K begrijp dat het een leasepony vd manege is? Of heb ik het mis? Het paardje is nog maar 4 dus waarschijnlijk nog maar pas ingereden. Consequentie is heel belangerijk. Hoe lossen de andere ruiters het op die erop rijden?

Natuurlijk is bokken niet toegestaan, maar misshien begrijp het paardje nog niet helemaal wat de bedoeling is? En misschien is jouw dochter nog niet kundig genoeg om alleen (zonder instructeur) te rijden met zo,n jong ding?

Zeker met zo,n jong paard moet je oppassen dat je fout gedrag niet gaat belonen! Aanleren is makkelijker dan afleren.
Laatst bijgewerkt door fohadie op 20-03-19 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 10:27

Ze heeft eerst de hele tijd tegen de richting ingereden. Pas toen hij dat goed deed mocht hij in dezelfde richting rijden. ( om vervolgens weer in de andere richting te rijden)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:29

Sjong schreef:
Maar als je samen in een bak rijdt dan rij je toch wel eens dezelfde kant op als een ander? En als hij de hele tijd iets gedaan heeft wat hij moeilijk vindt, is het toch fijn dat hij daarna dan even iets kan doen wat hij makkelijk vindt?

"Als hij met 1 ander paard in de bak is wil hij graag bij dat andere paard lopen. Mijn dochter staat dat niet toe maar dan gaat hij klooien."

En dan

"Toen hij het goed deed, mocht hij ( als beloning en ook omdat mijn dochter dacht even ontspannen te rijden) even achter paard 1 aan"

wil je dan wel of niet dat hij bij dat andere paard loopt?

Als het een manege ponnie is zou ik me er niet zo druk om maken :j Voor dat soort paardjes is het allemaal al lastig genoeg..

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 10:33

Cer schreef:
Sjong schreef:

"Als hij met 1 ander paard in de bak is wil hij graag bij dat andere paard lopen. Mijn dochter staat dat niet toe maar dan gaat hij klooien."

En dan

"Toen hij het goed deed, mocht hij ( als beloning en ook omdat mijn dochter dacht even ontspannen te rijden) even achter paard 1 aan"

wil je dan wel of niet dat hij bij dat andere paard loopt?

Als het een manege ponnie is zou ik me er niet zo druk om maken :j Voor dat soort paardjes is het allemaal al lastig genoeg..

Oké bedankt, het is idd een manege pony. Ik begrijp dat het dan sowieso maar onzin is om vragen te stellen?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:35

De pony moet dusdanig bezig blijven met de ruiter, dat hij er niet aan denkt om achter die ander aan te gaan. Als ze hem rechtuit nog niet die concentratie bij haar kan laten, dan moet ze maar bezig blijven met oefeningen. Ook als je op dezelfde hand rijdt.

Sjong

Re: Bokken en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 10:37

Het gaat eigenlijk veel meer over wat daarna komt. Als je eraf valt, ga je dan nogmaals de oefening doen waarbij het "mis" ging? Of juist een andere oefening doen ( zoals voltes) waarbij bokken ( in dit geval) lastiger is?

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 10:39

Kaitlyn schreef:
De pony moet dusdanig bezig blijven met de ruiter, dat hij er niet aan denkt om achter die ander aan te gaan. Als ze hem rechtuit nog niet die concentratie bij haar kan laten, dan moet ze maar bezig blijven met oefeningen. Ook als je op dezelfde hand rijdt.

Bedankt! Dit is een goede tip.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:39

Ik doe de oefening waar ik mee bezig was opnieuw. :)

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 10:40

Ayasha schreef:
Ik doe de oefening waar ik mee bezig was opnieuw. :)

Thnx, had mijn dochter toch gelijk :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:43

Het gaat vooral om, wat jouw dochter aan kan.
Je dochter moet de pony begeleiden en als ze iets moet doen.
Als ze iets moet proberen wat ze nog niet kan en meestal ook niet gelijk lukt, verliest de pony vertrouwen en zal ze nog moeilijker worden om te rijden.

Ik zou snel met de manege overleggen dat ze nu privéles nodig heeft om dit gelijk te verhelpen voordat het erger wordt en uiteindelijk niet meer gaat lukken.

Jonge pony's (en paarden) leren sneller dan hun minder ervaren ruiter. Als de ruiter dan nog bezig is met het eerste probleem, dan is de pony al 3 problemen verder...

Eigenlijk moet je de bokken al aanvoelen en voor ze komen al corrigeren. Je dochter loopt dus al achter het probleem aan.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:45

Ik zou dat dus niet doen, daar lok je een soortgelijke situatie alleen maar mee uit. Even 5 minuten wat anders en dan nog een keer proberen.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 10:47

sneeuwpop schreef:
Als ze iets moet proberen wat ze nog niet kan en meestal ook niet gelijk lukt, verliest de pony vertrouwen en zal ze nog moeilijker worden om te rijden.

Ik zou snel met de manege overleggen dat ze nu privéles nodig heeft om dit gelijk te verhelpen voordat het erger wordt en uiteindelijk niet meer gaat lukken.

Jonge pony's (en paarden) leren sneller dan hun minder ervaren ruiter. Als de ruiter dan nog bezig is met het eerste probleem, dan is de pony al 3 problemen verder...

Wat moet ze dan gelijk verhelpen? Het bokken? ( want dat doet hij sowieso) of dat hij liever niet tegen de richting loopt?

Ze krijgt ook privé les ( alleen niet deze maand want er is geen instructeur vrij)

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 10:49

Change3x schreef:
Ik zou dat dus niet doen, daar lok je een soortgelijke situatie alleen maar mee uit. Even 5 minuten wat anders en dan nog een keer proberen.

Ja dat dacht ik dus ook ( maar ik zie mijn dochtertje ook niet graag door de lucht vliegen, doet mij meer pijn dan haar)

Het helpt ook niet mee dat ik paarden spannend vindt ( zolang ik zelf op de grond sta gaat het nog)

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 10:53

sneeuwpop schreef:

Eigenlijk moet je de bokken al aanvoelen en voor ze komen al corrigeren. Je dochter loopt dus al achter het probleem aan.

Oh ik zie nu dat je nog een aanvulling deed. Het bokken voelen aankomen is idd een doel. Maar ik neem aan dat je dat moet leren door te ervaren.
Als hij 1x bokt blijft ze wel zitten, maar zoals gisteren dus niet. Er zal dus ergens iets fout zijn gegaan. En dat zal zomaar bij haar zijn hoor. Ze is nog jong en de pony ook. Ze zal veel fouten maken, maar ik hoop dat ze samen leren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:54

Change3x schreef:

De kans dat ie het opnieuw doet als ie een keer succes gehad heeft is toch reëel. Dan maar beter meteen weer dat ie niet leert dat ie "pauze" krijgt als ie je gedumpt heeft. :) Jonkie hier liet me zondag bodemonderzoek doen vanuit de galop en zodra ik weer zat mocht ze meteen weer de galop in tot ze daar flink in was. Ik ga haar niet belonen met "licht/makkelijk" werk als ze zich misdraagt. :)