Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kaitlyn schreef:Ik zou hem sowieso niet zijn gang laten gaan door achter andere paarden aan te rijden. Als je ze dat gaat aanleren, dan kan het nog weleens moeilijk worden om dit weer af te leren. En als je achter een "verkeerd" paard aan rijdt kan het nog wel heel vervelend worden ook.
Opstappen (indien mogelijk) en doorrijden is het beste om te doen als je er vanaf gevallen bent.
Mijn paard heeft ook een periode gehad dat ze ineens kon besluiten om te gaan bokken. Hier was de truc hoofd omhoog houden, omdraaien en been eraan houden het meest effectief.
Sjong schreef:Kaitlyn schreef:Ik zou hem sowieso niet zijn gang laten gaan door achter andere paarden aan te rijden. Als je ze dat gaat aanleren, dan kan het nog weleens moeilijk worden om dit weer af te leren. En als je achter een "verkeerd" paard aan rijdt kan het nog wel heel vervelend worden ook.
Opstappen (indien mogelijk) en doorrijden is het beste om te doen als je er vanaf gevallen bent.
Mijn paard heeft ook een periode gehad dat ze ineens kon besluiten om te gaan bokken. Hier was de truc hoofd omhoog houden, omdraaien en been eraan houden het meest effectief.
Het paard is van haar vriendinnetje en ze rijden vaker samen. Met erachteraan bedoel ik dezelfde richting de hoefslag rijden, niet in de kont rijden.
Meneer de pony wil niet voorop lopen als er andere ponys of paarden zijn.
Ayasha schreef:Ik probeer zo snel mogelijk verder te gaan met wat ik bezig was voor ik in het zand eindigde.
Ik snap jullie logica echter ook niet. Wat jij doet als ‘beloning’ is slecht gedrag toe laten. Je verward hem alleen maar zo.
Stel nou dat hij beet of trapte? Zou hij je dan als beloning mogen bijten of trappen?
Want dat is wat je eigenlijk doet.
Sjong schreef:Ayasha schreef:Ik probeer zo snel mogelijk verder te gaan met wat ik bezig was voor ik in het zand eindigde.
Ik snap jullie logica echter ook niet. Wat jij doet als ‘beloning’ is slecht gedrag toe laten. Je verward hem alleen maar zo.
Stel nou dat hij beet of trapte? Zou hij je dan als beloning mogen bijten of trappen?
Die snap ik niet. Hij vindt het lastig om tegen een andere pony in te rijden. Hij doet moeilijk, mijn dochter denkt de groeten en laat hem gewoon zijn oefeningen doen, daar bij geeft hij eerst verzet, maar rijdt uiteindelijk netjes. Dat doet hij en dan gaat ze in dezelfde richting als het als het andere paard rijden.
Sjong schreef:Ayasha schreef:Ik probeer zo snel mogelijk verder te gaan met wat ik bezig was voor ik in het zand eindigde.
Die snap ik niet. Hij vindt het lastig om tegen een andere pony in te rijden. Hij doet moeilijk, mijn dochter denkt de groeten en laat hem gewoon zijn oefeningen doen, daar bij geeft hij eerst verzet, maar rijdt uiteindelijk netjes. Dat doet hij en dan gaat ze in dezelfde richting als het als het andere paard rijden.
Sjong schreef:Maar als je samen in een bak rijdt dan rij je toch wel eens dezelfde kant op als een ander? En als hij de hele tijd iets gedaan heeft wat hij moeilijk vindt, is het toch fijn dat hij daarna dan even iets kan doen wat hij makkelijk vindt?
Ik snap oprecht niet wat daar dan verwarrend aan is.
Cer schreef:Sjong schreef:Maar als je samen in een bak rijdt dan rij je toch wel eens dezelfde kant op als een ander? En als hij de hele tijd iets gedaan heeft wat hij moeilijk vindt, is het toch fijn dat hij daarna dan even iets kan doen wat hij makkelijk vindt?
Ik snap oprecht niet wat daar dan verwarrend aan is.
"Als hij met 1 ander paard in de bak is wil hij graag bij dat andere paard lopen. Mijn dochter staat dat niet toe maar dan gaat hij klooien."
En dan
"Toen hij het goed deed, mocht hij ( als beloning en ook omdat mijn dochter dacht even ontspannen te rijden) even achter paard 1 aan"
wil je dan wel of niet dat hij bij dat andere paard loopt?
Als het een manege ponnie is zou ik me er niet zo druk om makenVoor dat soort paardjes is het allemaal al lastig genoeg..
Kaitlyn schreef:De pony moet dusdanig bezig blijven met de ruiter, dat hij er niet aan denkt om achter die ander aan te gaan. Als ze hem rechtuit nog niet die concentratie bij haar kan laten, dan moet ze maar bezig blijven met oefeningen. Ook als je op dezelfde hand rijdt.
sneeuwpop schreef:Het gaat vooral om, wat jouw dochter aan kan.
Je dochter moet de pony begeleiden en als ze iets moet doen.
Als ze iets moet proberen wat ze nog niet kan en meestal ook niet gelijk lukt, verliest de pony vertrouwen en zal ze nog moeilijker worden om te rijden.
Ik zou snel met de manege overleggen dat ze nu privéles nodig heeft om dit gelijk te verhelpen voordat het erger wordt en uiteindelijk niet meer gaat lukken.
Jonge pony's (en paarden) leren sneller dan hun minder ervaren ruiter. Als de ruiter dan nog bezig is met het eerste probleem, dan is de pony al 3 problemen verder...
Change3x schreef:Ik zou dat dus niet doen, daar lok je een soortgelijke situatie alleen maar mee uit. Even 5 minuten wat anders en dan nog een keer proberen.
sneeuwpop schreef:Het gaat vooral om, wat jouw dochter aan kan.
Je dochter moet de pony begeleiden en als ze iets moet doen.
Als ze iets moet proberen wat ze nog niet kan en meestal ook niet gelijk lukt, verliest de pony vertrouwen en zal ze nog moeilijker worden om te rijden.
Ik zou snel met de manege overleggen dat ze nu privéles nodig heeft om dit gelijk te verhelpen voordat het erger wordt en uiteindelijk niet meer gaat lukken.
Jonge pony's (en paarden) leren sneller dan hun minder ervaren ruiter. Als de ruiter dan nog bezig is met het eerste probleem, dan is de pony al 3 problemen verder...
Eigenlijk moet je de bokken al aanvoelen en voor ze komen al corrigeren. Je dochter loopt dus al achter het probleem aan.
Change3x schreef:Ik zou dat dus niet doen, daar lok je een soortgelijke situatie alleen maar mee uit. Even 5 minuten wat anders en dan nog een keer proberen.