Spanning op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caroline29

Spanning op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 10:24

Goedemorgen!

Ik heb echt een superfijn paard, relaxt en ze wil altijd lopen. Alleen eenmaal in de wedstrijdring is ze bang en verstijft ze en is ze daardoor niet meer bewerkbaar. Ze is dan bang voor alles en vooral van niets. In de training, ook schriktraining, nergens last van. Hebben jullie daar een tip voor? Ze is op een locatie niet bang, daar ga ik nu meestal maar heen, maar zou het toch echt graag eens oplossen. Zelfs op de locatie waar ik wekelijks rij, is ze bang...

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips!

loismooij15

Re: Spanning op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:38

wellicht heeft het te maken met jou eigen (onbewuste) spanning :)

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 10:43

Misschien eerst even longeren op locatie voor je er op stap, en er zijn genoeg supplementen die er voor zorgen dat het paard minder spanning op bouwt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 11:31

Altijd mooi om te lezen dat het aan het paard ligt :') Sorry, maar dit komt overduidelijk bij jou vandaan. Een paard maakt het echt niks uit of er nou een ring in ligt of niet, het is de ruiter die onbewust verandert, omdat het ineens moet gebeuren :j

Caroline29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 12:26

Je hebt wel een punt natuurlijk. In de training kun je alles rustig oplossen en in de proef moet ze meteen overal langs wat vervolgens dus de spanning oplevert.... de spanning wordt gedurende de proef wel minder... misschien moet ik al meer in de training op vreemde locaties gaan rijden en meer meteen de confrontatie opzoeken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:50

Ik heb jaren gejureerd en zag het zo vaak. In het losrijgedeelte in de baan niets aan de hand, door de hekjes naar binnen en spanning. Dat komt echt maar bij 1 iemand vandaan, degene die erop zit.. Het paard maakt het niets uit of ie aan de ene of aan de andere kant van de hekjes loopt :n
Dus wat doe JIJ anders in je training dan in de ring?

Wat ik zelf wel eens had dat ie in de proef minder op mijn been reageerde, oostindisch doof zeg maar.. Maar zelf wil je in de proef ook niet te lomp been geven, terwijl je hem thuis gewoon een keer naar voren schopt als ie niet reageert, dat weten ze zo goed.. Ik ging dan de 2e proef de ring in met het idee dat ie aan de beurt was als ie me weer liet zitten (dan maar minder punten, lopen zal je) en dan was ie er vaak alweer bij. Gewoon omdat je zelf met een andere stelling de ring in rijdt :j

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 12:54

Ik denk dat je kilometers moet maken op vreemd terrein en dan komt de rest vanzelf wel. Als ik jou was zou ik vaak meedoen aan clinics zodat jezelf je spanning beter onder controle kunt houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:21

Jannas schreef:
Goedemorgen!

Ik heb echt een superfijn paard, relaxt en ze wil altijd lopen. Alleen eenmaal in de wedstrijdring is ze bang en verstijft ze en is ze daardoor niet meer bewerkbaar. Ze is dan bang voor alles en vooral van niets. In de training, ook schriktraining, nergens last van. Hebben jullie daar een tip voor? Ze is op een locatie niet bang, daar ga ik nu meestal maar heen, maar zou het toch echt graag eens oplossen. Zelfs op de locatie waar ik wekelijks rij, is ze bang...

ooit kreeg ik een advies van een toenmalige topruiter: zorg ervoor dat je het thuis voor elkaar hebt en rij dan op de wedstrijd niet anders, dat herkent het paard, dat begint al met de warming up,
niet anders doen dan thuis dat geeft herkenning en rust

ga op wedstrijden niet anders rijden denken en doen dan zoals je thuis rijd denkt en doet,
niet ineens andere hulpen geven -herkenbaar bij wedstrijd stress van de ruiter hoor- dat schept bij het paard verwarring
dan maakt het niet zoveel uit waar je rijd, thuis oefen je samen en dat moet op een wedstrijd hetzelfde zijn
bij ons helpt het
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-19 13:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:28

Jannas schreef:
Goedemorgen!

Misschien is het dier om wat voor reden dan ook bang voor de witte hekjes...?
Al dan niet "nu moet ik moeilijke dingen doen".

Wellicht moet je eens letterlijk 'horse concours' :) :j starten: buiten mededinging, gewoon invlechten, losrijden, dan die ring in en bij het eerste stress signaal doen wat je in schriktraining doet.
Al dan niet laten kijken, afleiden, half rondje galop en op de enge plek halt en belonen, of wat maar helpt.
De A-C lijn op en vriendelijk zwaaien naar de jury,
(etc.)
en na 6 minuten de rijbaan verlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:55

Ik snap toch nog steeds nooit waarom mensen de OP quoten als het topic nog geeneens 10 posts lang is :')

Janneke, waarom zou je dat HC doen? Als je nog in een klasse mag starten kun je toch gewoon voor het echie meedoen en de punten even niet belangrijk vinden?

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 13:58

maria1990 schreef:
Ik denk dat je kilometers moet maken op vreemd terrein en dan komt de rest vanzelf wel. Als ik jou was zou ik vaak meedoen aan clinics zodat jezelf je spanning beter onder controle kunt houden :)

Dit :) Hoe meer je zelf op wedstrijd gaat hoe makkelijker het ook voor jou gaat worden om de spanning af te laten vloeien bij (jezelf wellicht ook) je paardje. :)

We hebben bij de westenwedstrijden altijd muziek op staan, ik vind dat heerlijk, helpt me te relaxen als dat een keertje niet lukt. Wellicht met losrijden één oortje in met de radio zachtjes aan? Als dat voor jou ook helpt natuurlijk! :D

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 14:03

Klinkt vreemd maar keer de proef of in Elk geval de 1ste proef uit je hooft dan denkje aan je proef en ga je gewoon rijden geen tijd om extra na te denken...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:25

Relaxed schreef:
Janneke, waarom zou je dat HC doen? Als je nog in een klasse mag starten kun je toch gewoon voor het echie meedoen en de punten even niet belangrijk vinden?

...om jezelf de vrijheid te geven enige regels te overtreden.
Roept de jury 'we gaan beginnen', wacht je nog even.
Na dat moeilijke figuur efkes stap met lange teugel, etc.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:42

Het is al een paar keer vaker genoemd, maar een deel van de spanning komt vaak bij de ruiter weg (niet altijd).
Alleen het ene paard is er gevoeliger voor als het andere paard.

Probeer niet voor je punten te gaan rijden op concours, maar bedenk waar jij jullie als combinatie in wilt verbeteren. Dan zijn je uiteindelijke punten ook niet meer belangrijk.

Mocht er nou in de buurt een keer een concours zijn, met hekjes. Vraag dan de organisatie netjes of je na afloop van het concours van de baan gebruik mag maken om te oefenen.
Zo kun je je paard aan de hekjes laten "wennen" en daarbij kom je er gelijk achter of je paard het echt eng vind of dat de spanning toch bij jou vandaan komt.

En wat ik zelf nog wel eens doe met jonge paarden, is vragen of diegene voor mij even een rondje voor mij aan blijft stappen in de ring. Dan ontspannen de meeste (jonge) paarden toch wat sneller, dan wanneer ze alleen de ring binnen moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:46

Janneke2 schreef:
Relaxed schreef:

Nou, helaas werkt HC starten dus niet zo ;) Je rijdt gewoon de proef zoals hij hoort en in dezelfde tijd. Kan je dus moeilijk tussendoor alle tijd nemen voor andere dingen ;) Een keer een volte extra als een onderdeel mislukt kan, iets langer de tijd nemen om te starten, kan ook.. Maar daar houdt het wel mee op :+

Caroline29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-19 15:47

Sommige jury's zien dat mijn paard gespannen is en geven mij extra tijd om de baan te verkennen. Dat is echt fijn! Dan kan ik de proef best redelijk doorkomen. Maar als het meteen 'moet', dan wordt het lastiger. Als ik dan meteen streng ben (ze moet er langs) dan resulteert dat in het brok spanning....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 15:49

Jannas schreef:
Sommige jury's zien dat mijn paard gespannen is en geven mij extra tijd om de baan te verkennen. Dat is echt fijn! Dan kan ik de proef best redelijk doorkomen. Maar als het meteen 'moet', dan wordt het lastiger. Als ik dan meteen streng ben (ze moet er langs) dan resulteert dat in het brok spanning....

Maar hoe doe je dit thuis? Of op een vreemde locatie zonder wedstrijd? Dan duurt het toch ook geen kwartier voor ie ergens langs wil/ontspannen langs gaat? Dus kijk eens naar wat JIJ anders doet.. Want dat 'moeten' zit waarschijnlijk vooral bij jou waardoor jij anders gaat rijden..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 21:57

Relaxed schreef:
Citaat:

Citaat:
Nou, helaas werkt HC starten dus niet zo ;) Je rijdt gewoon de proef zoals hij hoort en in dezelfde tijd. Kan je dus moeilijk tussendoor alle tijd nemen voor andere dingen ;) Een keer een volte extra als een onderdeel mislukt kan, iets langer de tijd nemen om te starten, kan ook.. Maar daar houdt het wel mee op :+

.... ik weet wel dat je strafpunten krijgt als je afwijkt van het programma, maar dat was dus wel mijn insteek: "incasseer bakken strafpunten", omdat het HC is kost het je geen verliespunt en je paard leert er van.
Tenzij de jury uit de auto oid komt om je persoonlijk de bakmuit te zetten zou ik het zo gewoon doen.

Er schijnt ook een variant te zijn van groet halverwege af, dat bespaart je ook een verliespunt.

Dat je je beperkt tot die 6 minuten vind ik redelijk.

De laatste keer dat ik de reglementen las zal zo'n beetje 30 jaar geleden zijn, toen stonden er nog idiote dingen in als 'je paard belonen tijdens de proef levert minpunten op'. (Belonen is belangrijker dan straffen, maar die tik mag gewoon.)
(Maar wellicht staat het huidige regelement nog harder in de Duitse militaire traditie : het dier moet op het slagveld ook doen wat jij zegt, ook als het tegen alles in gaat. - en dat dat getoetst wordt in de proef.)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:09

Ehm, ook HC mag je dus gewoon uitgesloten worden als je niet op tijd begint na het startsein of bij de 3e afwijking van het programma. En de meeste jurys zullen dat ook gewoon doen. Het is namelijk best heel rot om het hele programma te laten uitlopen omdat jij besluit ineens een kwartier over je proefje te doen. Maar HC gelden de normale regels met uitzondering van het starten in een klasse waarin je niet startgerechtigd bent (denk aan B starten door een ruiter die dat niet meer mag) en je mag je zweep bijhouden in de hogere klassen. Alle overige bepalingen zijn gewoon geldig en hoor je ook gewoon na te leven.

Ts, pak het slimmer aan. Er zijn heel veel locaties waar je voor de wedstrijd in de baan mag losrijden. Vraag of je als eerste in je rubriek mag starten (meestal toch niet de populairste plek) en zoek locaties uit waar je mag losrijden in de wedstrijd baan. Verder ook veel van huis, oefenen en jezelf bewust worden van je eigen spanning en ademhaling. Ik ga daarin nl mee met de rest, je paard voelt geen verschil tussen voor en tijdens de proef tenzij hij het aan jou voelt.
En denk na over hoe je de baan in gaat. Ik heb een paard gereden dat ik standaard het eerste rondje ruim op de binnenhoefslag reed. Daarna had hij het gezien en was het ok. Ik heb er die ik in stap binnenreed en ik heb er die ik beter kon laten galopperen. Ken je paard, weet wat hij prettig vind.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:24

0000 schreef:
Ehm, ook HC mag je dus gewoon uitgesloten worden als je niet op tijd begint na het startsein of bij de 3e afwijking van het programma.

Accoord, ik begon met het woordgrapje 'horse concours'.
Het paard doet de wedstrijd, niet de ruiter.
Dit bestaat zo te lezen niet in de wedstrijdsport, jammer.

Citaat:
Het is namelijk best heel rot om het hele programma te laten uitlopen omdat jij besluit ineens een kwartier over je proefje te doen.

...en dat was wat mij betreft krek niet aan de orde (en in wezen niet nodig : je neemt de gewone zes minuten, maar het paard en wat het dier nodig heeft staat centraal).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 22:28

Nou ja, als jij het hebt over even stappen na een moeilijk stukje, dan gaat het hard ;) En zoals ik al zei, dat is niet de bedoeling van HC. Ook niet nodig, TS moet gewoon kilometers maken en zelf kijken wat zij anders doet dan thuis :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:23

...van achter een scherm heb ik persoonlijk geen idee waar m de schoen wringt.

Het kan natuurlijk de ruiter zelf zijn "die bang is voor de jury" -
en het zou iets anders kunnen zijn.

Er zijn natuurlijk -tig experimenten te verzinnen om een en ander te onderzoeken.
Van een andere ruiter tot een wedstrijd in een bekende bak tot etc.
Maar de optie 'horse' concours met een extra 'e' bestaat reglementair dus niet.

Hananass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:39

Mijn paard had een soortgelijk probleem. Verstijfde al als hij het bos in moest, nieuwe plaatsen was al helemaal een drama. Keerde op vreemd terrein in zichzelf, was bijna niet meer te bereiken. Waren maar enkele plaatsen waar hij enigszins kon ontspannen. Achteraf foto's gemaakt en hij blijkt een rugprobleem te hebben. In principe kan ik hem gewoon rijden, mits hij niet gespannen raakt. Hij drukt zijn rug dan uit, wat resulteert in problemen met de wervels. Direct gestopt met wedstrijden, maar train hem thuis nog wel wedstrijdgericht. Nu loopt hij beter dan ooit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 23:48

Hananass schreef:
Mijn paard had een soortgelijk probleem. Verstijfde al als hij het bos in moest, nieuwe plaatsen was al helemaal een drama. Keerde op vreemd terrein in zichzelf, was bijna niet meer te bereiken. Waren maar enkele plaatsen waar hij enigszins kon ontspannen. Achteraf foto's gemaakt en hij blijkt een rugprobleem te hebben. In principe kan ik hem gewoon rijden, mits hij niet gespannen raakt. Hij drukt zijn rug dan uit, wat resulteert in problemen met de wervels. Direct gestopt met wedstrijden, maar train hem thuis nog wel wedstrijdgericht. Nu loopt hij beter dan ooit :)

Maar dat is iets heel anders.. Het paard van ts doet het alleen in de proef..

Hananass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 08:19

@ Relaxed; TS beschrijft dat haar paard op één locatie niet bang is, waar ze naartoe gaat. Dat was bij die van mij niet anders. Daarnaast kon ik bij die van mij ook nog wel losrijden, maar eenmaal in de ring was het over.