niet loslaten op links

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

niet loslaten op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 20:14

Paard wil in draf en galop niet loslaten op links. Vooral in draf is het dramatisch, hij wil niet eens op een grote volte, loopt volledig door m’n been en valt de hoek door. Onrustig in z’n mond, geen ontspanning en vandaag zag ik aan de linkerkant z’n tong uitsteken. Tandarts is eergisteren geweest, bit is enkele jaren geleden aangemeten door een bitfitter en zadel is eveneens aangemeten. Met andere woorden: de oorzaak ligt bij mij, maar waar ga ik toch de mist in?

Ineke2

Re: niet loslaten op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:16

Een goede instructeur kan je daar heel goed ( en op het juiste moment) bij helpen.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:18

Kan van alles zijn en is vanaf een schermpje niet te beoordelen! misschien een goeie instructeur in de arm nemen?
eventueel eerst een osteopaat erbij. Als het paard ergens in zijn lijf vast zit dan kan je een uur gaan zitten prutsen en plukken voordat je hem erdoor heb, niet echt bevorderlijk voor het paard zou ik zeggen en zelf word je ook alleen maar gefrustreed.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:29

Paard wil niet aannemen op rechts.
Concentreer je niet op de “vaste” kant, maar op de (te) losse kant. En inderdaad, die dit met een instructeur.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 20:30

Ineke2 schreef:
Een goede instructeur kan je daar heel goed ( en op het juiste moment) bij helpen.

Heb ik ;)

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:33

Goede osteopaat/fysiotherapeut en goede instructeur in rechtrichten.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:34

Niet links op willen lossen maar rechts ;)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 20:42

Lillian__ schreef:
Kan van alles zijn en is vanaf een schermpje niet te beoordelen! misschien een goeie instructeur in de arm nemen?
eventueel eerst een osteopaat erbij. Als het paard ergens in zijn lijf vast zit dan kan je een uur gaan zitten prutsen en plukken voordat je hem erdoor heb, niet echt bevorderlijk voor het paard zou ik zeggen en zelf word je ook alleen maar gefrustreed.

Ik weet het, ik zal maar niet opnoemen welke afspraken er allemaal weer gepland staan. Kost me weer een maandsalaris :o .

Ik was benieuwd naar tips van ‘ervaringsdeskundigen’...
En waar ik de oorzaak bij mezelf kan zoeken, want voorlopig ga ik daar van uit...

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:48

Mijn ervaring is dat dit soort dingen balans problemen zijn. Check; wat is de scheefheid van je paard, wat is mijn eigen scheefheid, werkt mijn ‘vaste aanhoudende hand’ juist tegen? Dus; houd ik de scheefheid zelf in stand? Ook: osteopaat, zadelpasser etc langs geweest?

Je instructeur had het bovenstaande al moeten constateren en jou moeten helpen hiermee!

Wij kunnen jou niet via een schermpje helpen. Hooguit tips via een filmpje. Voor echt hulp moet je dit echt tijdens de les aanpakken met een intructeur die verstand heeft van rechtrichten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:54

dorothea schreef:
Paard wil in draf en galop niet loslaten op links. Vooral in draf is het dramatisch, hij wil niet eens op een grote volte, loopt volledig door m’n been en valt de hoek door. Onrustig in z’n mond, geen ontspanning en vandaag zag ik aan de linkerkant z’n tong uitsteken. Tandarts is eergisteren geweest, bit is enkele jaren geleden aangemeten door een bitfitter en zadel is eveneens aangemeten. Met andere woorden: de oorzaak ligt bij mij, maar waar ga ik toch de mist in?

Please relax.
And join theclub: zowel paarden als mensen zijn scheef. - Nou is het wel een doel in dressuur om dit te verhelpen, maar 'iets fout doen', neu....

En een juweeltje dat iemand mij ooit aanrijkte: let op als je 'hij wil' gebruikt voor je paard. Soms is het willen, maar vaak ook (niet) durven, kunnen of snappen....

Zo te lezen lukt loslaten in stap wel, dus snappen is het punt niet.
Balans zou wel het punt kunnen zijn - om een of andere reden lukt het niet (meer) in draf en galop, dier is om logische redenen bang om om te vallen en grijpt het bit als steun.

Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn voorlopig heel veel stappen en in stap oefeningen doen voor verticale balans. Dus als je dier al gewicht geeft op links als je de teugel in contact neemt : blijf van de linkerteugel af, zit op rechts en neem de rechterteugel - 1 gram is zat - in contact.
En dan voltes, slangevolfes, gebroken lijnen, en eventueel wat spelen met wijken en schoudervoor.
Wijken heeft een leuke uitwerking: wendt bijvoorbeeld bij de E af, bij de X wijk je twee pas oid voor je linkerbeen - voel je dat je dier gewicht op de rechterbenen heeft, zet je een wending naar links in (grote 8).
(Logica: hoe meer gewicht op het binnenvoorbeen, hoe beroerder de wending wordt...)

En het leuke van verticale balans is, dat het dier vanzelf ontspannen wordt, de rug gaat bollen en vaak al op het bit gaat kauwen ("helemaal vanzelf").

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 21:08

Interessant, even gegoogled op verticale balans en jawel...precies ons probleem. Hier ga ik zeker op verder. Dank

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 21:34

www.atletischerijkunst.nl
Ik zou zeggen bekijk de documentaire die op deze site staat eens :)
Zoals al gezegd, je paard is verticaal uit balans en gooit meer gewicht op de linker schouder dan op rechts. Wat je in je linker hand voelt is het gewicht van de linkerschouder, hij trekt niet aan je linker hand of zo met zn hoofd. Wanneer jij dan aan je linker teugel gaat zitten trek je hem nog meer op links. Met je rechter teugel kun je het gewicht weer naar de rechter schouder verplaatsen. Links moet je dan soms bijna loslaten, anders geef je alleen maar verkeerde steun. Zelf goed in de midden blijven zitten, waarschijnlijk word je op beide handen naar buiten gegooid? Dan moet je soms wat overdreven naar binnen gaan hangen om weer recht op het paard te komen. Doordat jij naar buiten komt te hangen versterken je paard en jij het probleem. Een motorrijder die in de bocht naar buiten hangt vliegt ook uit de bocht, je moet recht boven je paard blijven. Ben je misschien ook bezig om met kneepjes oid Day je paard te laten zakken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 19:17

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 19:44

dorothea schreef:
Ineke2 schreef:

Heb ik ;)

Mij lijkt: Als jouw instructeur je nooit heeft verteld over verticale balans en hoe je hiermee aan het werk kan, is het geen goede instructeur.
Ik zou inderdaad een echt goede instructeur zoeken die met je gaat werken aan de balans en scheefheden van je paard en van jouzelf.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 16:49

Def schreef:
Mij lijkt: Als jouw instructeur je nooit heeft verteld over verticale balans en hoe je hiermee aan het werk kan, is het geen goede instructeur.
Ik zou inderdaad een echt goede instructeur zoeken die met je gaat werken aan de balans en scheefheden van je paard en van jouzelf.

En mij lijkt dat iemand die GP rijdt toch wel enig verstand moet hebben van het paard

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:03

Goed rijden en goed lesgeven zijn twee verschillende zaken.
Maar als jij vind dat je instructeur het goed doet, waarom stel je dan hier je vraag hoe je dit moet oplossen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:07

Eens met rien10: dat zijn twee verschillende werelden. Bovendien hebben ook GP-ruiters nog wekelijks les en in sommige gevallen van mensen die zelf niet eens (meer) rijden. ;)
Een keer een andere instructeur kan geen kwaad en misschien merk je wel dusdanige verbetering dat je zelfs bij diegene les wilt blijven volgen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:28

dorothea schreef:
Met andere woorden: de oorzaak ligt bij mij, maar waar ga ik toch de mist in?

Makkelijk te controleren of het echt aan jou ligt : instructeur stapt er op. Als het dan opgelost is ligt het inderdaad aan jou.
Ik denk dat de instructeur ook maar enkel goed kan uitleggen wat er moet gebeuren als hij het zelf gevoeld heeft.
Ook heel leerzaam voor jou om te zien hoe hij het oplost.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:13

Sommige paarden nodigen uit om op een kant zwaarder te worden. De kunst is om daar niet in mee te gaan. Leg de focus op de lichte kant. Lees je goed in over de bolle en holle kant van een paard. Over de kant waar hij wel en waar hij niet aanneemt. Jouw paard kan zo hard “trekken” aan een kant als jij dat toelaat. Als jij aan die kant druk vermindert (loslaten met de hand) en op de andere kant druk neemt (met het diagonaale been drijven naar die hand toe) geef jij al meer balans in het paard. Maar..... dit is de theorie. Dit leer je alleen met kilometers maken met een goede instructeur.
Kort gezegd: je drijft met je been aan de kant waar paard bol is, naar de hand aan de kant waar het paard hol is. (Bol-been. Hol-hand).

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:21

dorothea schreef:
Def schreef:

En mij lijkt dat iemand die GP rijdt toch wel enig verstand moet hebben van het paard

Met instructeurs gaat het meestal niet om niveau maar om kennis van het paardenlichaam en hoe dit te gebruiken en ondersteunen als ruiter.
Niveau zegt niet zo veel.
Edit: en natuurlijk het talent van de instructeur om dingen zo duidelijk mogelijk over te brengen aan de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Def op 27-02-19 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 18:21

dorothea schreef:
Def schreef:

Echt niet, lesgeven en overbrengen en zelf rijden, daar zit een wereld van verschil tussen. Het feit dat hij dit niet kan oplossen zegt al genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:42

Helaas zijn er ook ruiters op hoog niveau, die goed les kunnen geven, maar van wie de rijstijl totaal niet aansluit op de biomechanica van het paard. Met het perfecte paard en het perfecte karakter kunnen ze dan prima resultaten behalen, maar met een minder perfect paard lopen ze vast. Of het lukt hun, met veel druk, ook een minder perfect paard alles voor elkaar te krijgen, maar dan lukt het de ruiter van dat minder perfecte paard niet en weet instructeur niet hoe minder perfect paard en minder perfecte Ruyter samen resultaat te laten behalen. Of instructeur zit zelf op paarden met een hele voordelige bouw waardoor het er goed uitziet, maar het niet zo is

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:34

Wat ontzettend mooi dat jij de oorzaak bij jezelf zoekt, zouden meer ruiters mogen doen.
Maar in dit geval heb je inderdaad misschien wel een paard wat erg scheef is en dan ligt het ook aan het paard. En daar kun je heel goed aan werken met een instructeur die ook wat van rechtrichten weet.
Idd gaat het hier om verticale balans. Je zal dan als ruiter merken dat het paard sterker is op één teugel, jij als ruiter ook op één kant gezet wordt (de kant van de sterke teugel) en dat het paard de volte de ene kant op op de schouder loopt (de kant van de sterke teugel) en de andere kant over de schouder wegloopt.
Helaas is niet ieder paard "perfect" scheef dus soms kom je ook in de scheefheid weer variaties tegen. En een ruiter kan het paard helpen of (onbewust) negatief beïnvloeden doordat ruiters doorgaans ook niet helemaal recht zijn.
Als je googled op verticale balans kom je heel veel informatie tegen maar alleen met een instructeur ga je hier waarschijnlijk samen goed uitkomen. En als dat met jouw eigen instructeur niet lukt zou ik idd eens een les bij een andere instructeur nemen en aangeven dat je in ieder geval aan de verticale balans van je paard wilt werken. En als je dan een reactie krijgt van "wat is dat ?" even verder zoeken :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:25

Ik zou het bit eruit halen en even zonder bit gaan rechtrichten/gymnastiseren, aan de hand maar ook rijdend, goed op je eigen zit letten , ga goed in de buiging zitten en haal je buiten zitbeen knobbel er echt uitm
Veel op de volte werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:44

Met een heel scheef paard zou ik niet te veel op de volte werken, hij heeft al meer gewicht op zijn ene voorbeen op de volte wordt het versterkt, juist grote kans op blessures