stappen tussendoor lukt niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luvU

stappen tussendoor lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 10:58

mijn paard loopt in zijn opleiding wat achter door een langdurige blessure
we zijn nu een maand of 3 / 4 weer "normaal" aan het rijden en dat gaat eigenlijk heel goed.
er is 1 punt wat erg moeilijk blijft.

als ik opstap en lekker ga instappen, dan is er niets aan de hand.
paard is lekker ontspannen bij het instappen en goed voorwaarts.
na het instappen draaf ik een stukje los en ik zou daarna, voordat ik hem wat meer aan het werk ga zetten, weer even een stukje willen stappen.
hier zit dus het probleem.

zodra ik uit de draf terug ga naar stap wil hij stilstaan
Wat ik ook probeer, ik krijg hem niet in dezelfde ontspannen stap die ik aan het begin van de training heb.
hij wordt boos (oren plat) als ik mijn been aanleg om hem voorwaarts te vragen en gaat daardoor juist erg met de rem erop stappen of gewoon stilstaan.
het maakt hierbij niet uit of ik mijn teugels in verbinding heb of dat ze los hangen.

Mijn instructrice zegt dat hij gewoon erg achter het been is, en ik daarom gewoon weer moet wegdraven. Dat aandraven lukt prima en hij is daarna ook gewoon weer lekker ontspannen aan het draven.
zodra ik dan weer terug ga naar stap, krijg ik hetzelfde verhaal weer.
het zit dus echt alleen in het stukje stappen tussendoor.

heeft iemand dit probleem ook wel eens mee gemaakt of heeft iemand een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen ?

Sas_Mon

Re: stappen tussendoor lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:02

ligt je zadel na het aandraven nog steeds op dezelfde plek als voor je ging draven? het zou kunnen dat ie bv naar voren schuift in draf en dat het dan in stap niet prettig meer voelt voor je paard. wat je nog zou kunnen proberen als tussenstap als je harnachement het niet is is afstappen, rondje aan de hand stappen en weer opstappen. misschien dat dit zijn patroon doorbreekt. Succes met je paard!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:03

Ik heb mijn paarden vroeger altijd opgeleerd met geluidjes,bv kusje is stappen,klikken met tong is drag en ppprrr is galop(om een voorbeeld te geven,je kiest dat zelf),kan je los of aan de longe heel makkelijk aanleren en zo heb je een paard die onder de man perfect weet welke gang hij moet aanvatten bij een geluidje.
Volgens mij snapt jepaard het nu gewoon even niet en eens je hem daardoor krijgt gok ik dat er ook geen probleem meer zal zijn.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:04

Hoe doet hij dit aan de longe? Kan het zijn dat je in de overgang terug naar stap 'vervelend zit'? Want fijn blijven zitten wordt natuurlijk steeds moeilijker als hij steeds abrupter stopt

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 11:26

@sas_mon
voor zover ik kan beoordelen blijft mijn zadel netjes op zijn plek liggen. de zadelmaker is twee weken ook nog geweest voor controle, en naar mijn idee ligt het zadel goed.

@teugeltje11,
ik heb zelf ook af en toe het idee dat hij dat stappen tussendoor niet begrijpt. Ik zou idd eens met de verschillende geluidjes aan de slag kunnen gaan.
ik heb hem wel geleerd dat een kus geluidje voorwaarts betekent, en dat gebruik ik in alle gangen
maar dat werkt in de stap dus niet.

@sintara
tijdens het longeren blijft hij wel stappen, maar moet ik hem wel blijven motiveren. maar dit is heel anders als onder het zadel.
ik zal er eens beter op letten of er in mijn zit iets veranderd als we naar stap gaan

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:36

Er vanuitgaande dat hij medisch verder in orde is...

Toch doorvragen naar die stap toe, en dan in de stap flink bezighouden met tempowisselingen (voorwaarts, maar zeker ook iets terug!) en figuren.

Consequent zijn, zeker bij een jong paard. Geen reactie op 2x been, tikje met de zweep net achter je kuit terwijl je je been aanlegt.

Als ruiter goed opletten dat je hem op je zit terugneemt en niet in de mond blijft hangen naar de overgang toe. Stel, hij heeft net last van een beetje wisselproblematieken of ergens iets niet lekker zitten dan kan dat al snel een oorzaak zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:37

Ik heb dat niet meegemaakt maar mijn idee zou zijn om als 'ie wel stapt (als het met nog zoveel tegenzin en tegen de hand en alles) goed te belonen en dan een aantal oefeningen in stap doen, of met overgangen. Bv elke 2 letters of elke letter van gang veranderen, in stap voltes of gebroken lijnen etc. Maakt (nog) niet uit hoe die stapt, als het maar stap is. Bij stilstaan niet gefrustreerd worden maar gewoon rustig voorwaarts vragen. En elke keer alles wat op stap lijkt belonen en aanmoedigen, net als elk beetje ontspanning in die stap. Dus niet vergelijken met het losstappen aan het begin en dan teleurgesteld zijn, maar proberen om ieder beetje vooruitgang te zien en aan te moedigen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:40

Rijd je ook oefeningen in die stap? Indien niet zou ik eens proberen of je hem actiever krijgt met oa tempowisselingen zoals Dioxide al aan geeft, maar gooi er ook eens een schoudervoor in, laat hem een keer wijken, wissel ook in stap veel van halshouding... Het klinkt nl. een klein beetje alsof hij stap ziet als "op z'n dooie gemakje tot rust komen" en dat hij geërgerd is wanneer jij activiteit vraagt. Dus hij zal moeten leren dat ook stap een gang is waarin gewerkt kan worden. :)

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 11:51

dank jullie wel,

op dit moment doe ik inderdaad geen oefeningen in stap.
dus in plaats van dat ik hem echt "rust" geef tussen het werk in stap (wat ik dus probeer, maar niet lukt), moet ik hem juist ook in stap wat bezig houden.
dat ga ik proberen, dank je wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:04

In principe kan je hem in stap een soort "actieve rust" geven. Je blijft oefeningen rijden maar je geeft hem wat meer halslengte en laat hem er wat lager in zakken en je laat de neus er eventueel wat meer uit komen (daar speel je na verloop van tijd mee zoveel je wil als je daar op oefent.) . Op die manier kan hij zijn spieren ook even "rust" geven maar door de oefeningen houd je wel zijn aandacht er bij. :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:11

Bij het instappen, gebruik je dan wel hulpen?
Of is het opstappen, hij stapt zelf weg en bepaald zelf het tempo in stap.
Het voelt voor jou ontspannen en goed, dus je doet niets?

Want dan kent hij de hulpen van stap niet en kan je hem niet ondersteunen.

Wat je kan doen is iemand van af de grond mee laten werken, commando/geluid voor stap koppelen aan je beenhulp en ondersteunen vanaf de grond (want longeren lukt wel). Als het kwartje eenmaal valt dan ben je er, vaak na 1 of 2x hulp lukt dit prima, kan je daarna gaan uitbereiden met oefeningen in stap.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:33

Misschien kun je ook als je net begint in stap wat meer doen, kijken hoe hij dan reageert.
Dus gelijk bij opstappen wat sturen en halthouden en verder, ik vraag me af hoe daarop reageert.
Want het kan zijn dat hij na de draf denkt dat hij klaar is.

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 12:47

@ Ayasha, Dank je wel voor de uitleg en je hulp. ik ga kijken of dat lukt

@marliesV, tijdens het instappen hoef ik inderdaad niet veel te doen omdat hij het zo goed als vanzelf doet. Hij moet wel wachten met weg stappen totdat ik helemaal geïnstalleerd ben, maar daarna gaat het eigenlijk zo goed als vanzelf. ik ga eens kijken of het lukt om dit vanaf de grond te begeleiden. dank je wel !

@mirandafuego, dat doe ik normaal gesproken inderdaad niet. ik zal eens kijken of hij dat wel gewoon doet. als hij daar in het losstappen wel goed op reageert, dan zal het misschien niet zo zijn dat hij mij niet begrijpt, maar dat hij gewoon denkt dat het het einde van de training is.
dank je wel, ook dat ga ik eens proberen om achter de oorzaak te komen

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:51

Mijn jonge paard snapte dit ook niet, ging ook stilstaan en kwam dan liever iets omhoog dan dat hij naar voren ging. Ik heb mijn vader een paar keer gevraagd hem een rondje te begeleiden aan de hand terwijl ik gewoon de normale hulpen gaf, daarna eigenlijk nooit meer problemen mee gehad.

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 12:57

BrittS schreef:
Mijn jonge paard snapte dit ook niet, ging ook stilstaan en kwam dan liever iets omhoog dan dat hij naar voren ging. Ik heb mijn vader een paar keer gevraagd hem een rondje te begeleiden aan de hand terwijl ik gewoon de normale hulpen gaf, daarna eigenlijk nooit meer problemen mee gehad.

dus bij jou was het wel degelijk een "ik snap het niet" probleem ?
dat vanaf de grond begeleiden moet ik dan zeker eens uitproberen zodat hij dit gaat snappen
dank je wel !

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:02

Ik denk dat hij niet snapt dat verder stappen verder trainen is omdat hij denkt dat hij al klaar is. Mijn advies is dan ook om tijdens het instappen en tijdens je "pauzestappen" wel iets meer halslengte te geven maar wel met een actieve stap bezig te zijn. Ook kan je wat oefeningen meenemen gericht op warmstappen en wat stelling en buiging. Wel zorgen dat je paard goed warmgestapt is en blijft.

Ik had zo'n mafje. Die stapte na de training nog wel door maar als bleek dat "na de training" eigenlijk "pauze tijdens de training" was, was mevrouw beledigd en had wat meer aanmoediging nodig om weer "aan" te gaan.

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 13:05

dank je wel Maflinger_S

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:17

En als je net begint ipv meerdere ronden draven bijvoorbeeld 10 meter drafje doet en dan gelijk weer terug naar stap en dat uitbreiden? Van die korte stukjes houden hem ook actiever denk ik. En anders idd iemand ff keer mee laten lopen

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 13:40

je bedoelt dus in plaats van alleen in draf losrijden gelijk beginnen met de overgangen draf-stap-draf en de stappauzes daar tussen steeds wat langer uitbouwen ?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:47

Misschien tijdens het instappen overgangen naar halthouden en weer wegstappen proberen tot het goed bevestigd is. Daarna een rondje draven en weer overgangen naar stap halthouden doen tot het goed bevestigd is. Daarna 2 rondjes draven etc.

Hoe maak jij je overgang naar stap vanuit draf? Kan het zijn dat je te scherp inwerkt met de hand voor dit paard? Heb je al geprobeerd om alleem enkel zwaar te gaan zitten, met evt een zachte hooo en licht begrenzen van voren? Bereid je je overgangen ook goed voor? Of doe je ze te abrupt?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:51

luvU schreef:
je bedoelt dus in plaats van alleen in draf losrijden gelijk beginnen met de overgangen draf-stap-draf en de stappauzes daar tussen steeds wat langer uitbouwen ?

Ja gewoon ff losstappen en dan aandraven en weer stappen en dan t uitbouwen naar steeds wat langer draven

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 14:04

Nicje87 schreef:
Misschien tijdens het instappen overgangen naar halthouden en weer wegstappen proberen tot het goed bevestigd is. Daarna een rondje draven en weer overgangen naar stap halthouden doen tot het goed bevestigd is. Daarna 2 rondjes draven etc.

Hoe maak jij je overgang naar stap vanuit draf? Kan het zijn dat je te scherp inwerkt met de hand voor dit paard? Heb je al geprobeerd om alleem enkel zwaar te gaan zitten, met evt een zachte hooo en licht begrenzen van voren? Bereid je je overgangen ook goed voor? Of doe je ze te abrupt?

ik heb hier eigenlijk alles al in geprobeerd, maar het maakt geen verschil of ik het enkel op mijn zit doe of op mijn stem, met teugels eraan of met mijn teugels los
in alle gevallen reageert hij op dezelfde manier

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 14:05

MarjanB schreef:
luvU schreef:

Ja gewoon ff losstappen en dan aandraven en weer stappen en dan t uitbouwen naar steeds wat langer draven

dank je wel, dat ga ik zeker ook eens proberen !

mxrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 14:30

Misschien helpt het om vanuit draf juist korte overgangen naar de stap te maken? Dus een paar passen stap en gelijk weer weg waardoor je hem actief houdt en zelf ook voorwaarts blijft denken. Hierbij moet hij natuurlijk niet gespannen raken, dus wel de rust behouden en dan kan je uiteindelijk het aantal passen stap ertussen steeds uitbreiden.

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 14:32

mxrthe schreef:
Misschien helpt het om vanuit draf juist korte overgangen naar de stap te maken? Dus een paar passen stap en gelijk weer weg waardoor je hem actief houdt en zelf ook voorwaarts blijft denken. Hierbij moet hij natuurlijk niet gespannen raken, dus wel de rust behouden en dan kan je uiteindelijk het aantal passen stap ertussen steeds uitbreiden.

de overgang vanuit stap (ook al staat hij zowat stil) naar de draf lukt gek genoeg wel.
alleen het langer stappen (dus langer als bij overgangen) dat geeft problemen.
ik zal eens kijken of het lukt om dat per keer stappen een beetje uit te breiden qua tijd