Springpaard wisselt vaak tussen te sloom-te heet en weigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sierro

Springpaard wisselt vaak tussen te sloom-te heet en weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 13:39

Hoi allemaal

Ik ben een beetje op een kantelpunt aangekomen met mijn bijna elfjarige KWPN'er (Wittinger VDL x Numero Uno x Voltaire). Op papier een prachtige springer, in de praktijk zijn er veel zaken die ons steeds hebben tegen gehouden om hogerop te komen. Qua karakter is het een echte lieverd, maar mist moed en voorzichtigheid.

Ik kocht hem als vijfjarige, had zogezegd een degelijke opleiding gekregen en ook diverse parcoursen 1.10-1.20 gelopen. Alleen had hij een jaar niet meer gesprongen en was hij helaas tamelijk slecht gereden met kinketting in hertenhouding en dus heb ik er een hele tijd aan moeten werken om hem weer laag en rond te krijgen.

In onze eerste rondjes 70-80 en 90 deed hij het best prima, alleen merkte ik ook snel dat hij een geneigd is tot weigeren als hij een hindernis eng vindt. In de voorbije zes jaar ben ik dus steeds met hem stevig aan de slag gebleven en ook altijd hard gewerkt aan het springen van enge hindernissen, maar ik heb hem nog altijd niet zover gekregen dat hij de knop heeft omgezet en gewoon alles springt. Tijdens mijn zwangerschap heb ik een ervaren amazone (vriendin van me) die constant andere paarden rijdt hem laten uitbrengen, en zij liep met hem tegen hetzelfde probleem aan, zowel in lagere als hogere parcoursen. De ene keer super lopen en naar niets kijken, de andere keer ALLES eng vinden en stoppen. En hij miste toch ook wat pit.

Toen ik weer begon met rijden na mijn zs (herfst vorig jaar) heb ik zelf een mentale klik gemaakt en ben ik zelf veel meer vooruit gaan rijden in mijn parcoursen en twijfelde ik niet meer, wat ik vroeger wel eens durfde na er 101 keer vanaf te zijn gevlogen bij de zoveelste weigering. Ik voerde het voer wat op naar 3 kg/dag, en daar werd hij al een stuk wakkerder van. Het ging de laatste tijd dan weer beter, hij was veel meer vooruit en sprong degelijk, een paar keer bijna in de prijzen en geen stop meer.

Nu echter merkte ik tijdens het voorbije weekend dat hij TE heet werd en eigenlijk ook stressy, wat hij altijd heeft gehad op wedstrijd. Ook al ben je zelf zo rustig als een schildpad. We waren op een plaats waar hij al erg vaak heeft gelopen, maar hij stond stijf van de stress. Ik koos dus voor een rustig, vertrouwen gevend rondje en hij deed eigenlijk alles vrij dapper maar hij deed het toch weer in zijn broek voor elke hindernis. Op de waterbak klapte hij dan weer dicht en ging op de stop. Eventjes duidelijk gemaakt dat hij er toch over moet, maar ook bij de tweede keer was hij er met geen mankrachten over te krijgen. Ondanks dat hij waterbakken ondertussen zou moeten kennen en hij er ook al diversen wel gesprongen heeft, komt dat steeds terug. Ik kan het thuis of in de les ook niet trainen want die bakken kent hij dan wel en die doet hij gewoon.

Toevallig ken ik de eigenaresse van zijn moeder, en zij heeft me nu een aantal tips meegegeven qua voer en aanpak. Zij herkende dit karakter/gedrag van de moeder zelf ook.

Ik wil gerust alle tijd van de wereld in mijn paard investeren, want ik ben erg aan hem gehecht. Maar als hij zo blijft stressen op wedstrijd, is het ook voor mij niet leuk. En niet verder kunnen raken met dit paard lijkt me ook jammer, want qua springen en vermogen zou hij echt hoger kunnen. Alleen houden de angst en het gebrek aan moed hem gewoon tegen. Met mijn ander paard rijd ik in diezelfde proeven steevast in de prijzen, dus ik denk ook niet dat het echt aan mij ligt. Ook andere ruiters zeggen me dat hij toch echt een speciaal karakter heeft. Ik vraag me gewoon af of ik dit bij een ondertussen elfjarig paard wel opgelost krijg, of dat ik mijn tijd verdoe...

Ondertussen heb ik hem op aanraden van de eigenaresse van zijn moeder op merriebrok gezet op de gewone werkdagen, de dag voor een stevige training of wedstrijd geef ik wel draversbrok. Ik kan nog niet zeggen wat voor effect dit gaat hebben. Geen of minder krachtvoer is zeker geen optie want dan wordt hij weer sloom, en hij heeft die extra calorieën ook echt nodig om op gewicht te blijven (krijgt ook onbeperkt hooi).

Van jullie graag ervaringen met dit soort paarden en eventueel tips ...

Edit: gaat om het paard op mijn profielfoto.

LoveBodin

Re: Springpaard wisselt vaak tussen te sloom-te heet en weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:43

Heel eerlijk: Is het voor jouw en dit paard niet gewoon een mismatch wat dat betreft?
Hij kan wel veel vermogen hebben, maar als hij het mentaal niet goed aankan, dan lijkt het me niet heel fair om toch van hem te verwachten op wedstrijd te gaan.

Misschien is wedstrijden gewoon te veel voor hem en is hij beter af als recreatiepaard, of leerpaard.
Een paard pushen om dingen te laten doen die hij niet wil wordt het niet leuker op, voor beide niet.

Dat gezegd hebbende: ik heb een zelfde type paard gehad, maar wel te handelen. Zolang hij bij mij blijft met zijn aandacht is het voor hem oké. Hij heeft duidelijk leiding nodig. Anders stopt hij ook op elke hindernis. Hij heeft iemand nodig die hem rijdt.
Ik neem echter wel aan dat jij goed genoeg duidelijkheid en leiding geeft.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:56

Nu 5 jr en al 110-120 parcoursen gelopen maar jaar niet gereden, dus al met 4 jaar 110-120 parcoursen moeten lopen, dan is er echt met 3 jaar of ws zelfs eerder een zadel en ruiter opgegaan.

Niet vreemd dat ie daar nu geestelijk de klap van heeft gekregen.

Zou eens hele grote terugstap doen en de gehele basis die erop zit totaal vergeten en helemaal opnieuw aan gaan rijden als die basis is bevestigd eens met balkjes en later met wat kleine sprongetjes en een bixie parcourtje. wanneer je dat soepel en ontspannen kan volbrengen eens aan opbouw hoger gaan denken.

Suc6.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 14:00

Hey LoveBodin, ik kan je redenering zeker volgen. Vandaar ook dat ik met dit dilemma zit, ik rijd wedstrijden voor mijn plezier en dat van het paard, ik hoef niet per se te winnen al doe ik wel steeds mijn best. En dus als ik merk dat het voor het paard geen pretje is, is het dat voor mij ook niet. Qua match ben ik wel zeker dat het goed zit. Thuis en op les kan ik lezen en schrijven met hem, en ook op het wedstrijdterrein, de inrijpiste etc gaat het prima. Zodra hij de ring in komt switcht hij gewoon echt naar zijn stress-modus. Ook toont hij op training wel plezier in het werk.

Ik ben ook de enige die het tot nu heeft klaar gespeeld om hem foutloos rond te rijden en bijna in de prijzen te zijn, de amazone van tijdens mijn zwangerschap heeft hem echt vaak uitgebracht maar altijd was er dan wel een balk of zo. Zeker niet haar fout, want ze heeft ervaring tot 1m25 of zo, maar hij is echt ZO moeilijk. Je kan je met hem absoluut geen ruiterfout veroorloven want dan pakt hij een balk.

Leiding krijgt hij nu zeker genoeg, ik denk dat ik hier vroeger misschien wat te zacht ik was. Ik begon dan zelf ook te twijfelen 'gaat hij niet weer stoppen' en reed niet genoeg voorwaarts. Dat is nu wel al stukken beter, ik hoor het ook vaak in mijn omgeving.

Dit is een filmpje van één van de vorige keren, toen ging het in mijn ogen dan weer prima.

https://www.youtube.com/watch?v=nEITxmX ... e=youtu.be

En dit is een week later. Ook een plaats die hij erg goed kent en waar we zelfs wekelijks trainen.

https://youtu.be/NwSefUJlXO8

Hij kijkt bij bijna elke sprong naar de onzichtbare monsters eronder, en ik moet hem er vaak bijna 'overduwen'. Door de twijfel valt hij voor de afzet wat terug. Dat had hij dan in het vorige filmpje weer niet en trekt hij ook zelf meer aan op de hindernis.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 14:03

speurneusc schreef:
Nu 5 jr en al 110-120 parcoursen gelopen maar jaar niet gereden, dus al met 4 jaar 110-120 parcoursen moeten lopen, dan is er echt met 3 jaar of ws zelfs eerder een zadel en ruiter opgegaan.

Niet vreemd dat ie daar nu geestelijk de klap van heeft gekregen.

Zou eens hele grote terugstap doen en de gehele basis die erop zit totaal vergeten en helemaal opnieuw aan gaan rijden als die basis is bevestigd eens met balkjes en later met wat kleine sprongetjes en een bixie parcourtje. wanneer je dat soepel en ontspannen kan volbrengen eens aan opbouw hoger gaan denken.

Suc6.

Ja dat zou dan bijna zo moeten zijn, klopt ... ALS het waar is wat ze toen tegen me zeiden, want ik heb daar nooit bewijs van gekregen. Hij zou toen gereden zijn door Andrew B*onelli-Baird.

Die terugstap zou ik zeker willen doen, ik ben zo gehecht aan hem, ik wil hem echt niet opgeven. Hij heeft op zich wel plezier in het springen maar zodra het onbekend of eng wordt raakt hij het noorden kwijt. Ik had ook al eens gedacht om gewoon weer ultralaag te gaan en ALS hij wil stoppen, kan ik hem er wel makkelijker overkrijgen, desnoods vanuit stap, zonder dat hij de halve hindernis omtrekt. Dan leert hij ook weer dat er maar één weg is en dat is erover.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:10

Inderdaad 30 stappen terug.
Op beide filmpjes zie je eigenlijk hetzelfde.
Hij verkrampt helemaal en je moet keihard werken om hem toch te overtuigen.
Eerst de basis vanuit de rijkunst. Lekker gaan slalommen om pylonen, weer goed aan de hulpen zetten en even het springen laten.
Daarna kun je spelenderwijs weer gaan oefenen met het springen want hij zit nu in zijn eigen cirkeltje.

Hoe is hij met vrij springen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:11

Uit jouw openingspost schrik ik van de tweede alinea. Met 3 onder het zadel, met 4 al flink gesprongen en toen een jaar stil gestaan, juist dat jaar stilgestaan is heel apart. Of er is lichamelijks iets aan de hand of het dier is door fikse overbelasting finaal in de staak gegaan. Mijn vraag, is het dier volledig op de foto gekomen, dus ook hals, rug en grotere gewrichten in achterbenen. Ik zie een paard wat wel wil maar toch het af laat weten. En dat kan ook zeker een lichamelijke oorzaak hebben, juist met deze voorgeschiedenis.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:14

Ik zou kijken of je hem wat meer kan laten lopen naar de sprong toe. Met name je tweede filmpje mist hij in het hele parcours gewoon ritme. Hij komt continue te dicht op de sprong, daar word die van mij ook bang van. En werken aan je lijnen, maak duidelijke bochten en lijnen waar je naar toe wil en rijd hem recht op de sprong.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 14:17

@bigone: Ik denk dat hij toen klaargestoomd moest worden voor de verkoop. Want ik kocht hem ook van andere mensen als waar hij stond toen hij zo getraind werd. Zij lagen in scheiding, daardoor stond hij al lang stil en kon ik hem voor een mooie prijs kopen. Hij is toen wel volledig gekeurd geweest en heeft ook verder nu zes jaar later nooit wat medisch gehad, er komt regelmatig een DA, osteopaat, tandarts, hoefsmid etc bij. Ook het zadel is prima in orde. Net omdat hij dat zo vroeg allemaal heeft meegemaakt. Foto's zijn er inderdaad ook, alles in orde.

Zeker ook omdat hij dit gedrag enkel op wedstrijd vertoont ben ik zeker dat het probleem tussen zijn oren zit. Want in die hal van dat tweede filmpje rijden we wekelijks een uurtje training, en daar is hij de rust zelve. Kom ik in die hal binnen op wedstrijd, slaat hij om.

@saaaams: Klopt, ik vind het heel moeilijk om hem op wedstrijd zijn ritme te laten houden omdat hij vaak wisselt van te veel naar voren snellen tot te veel terug vallen. We trainen hier dressuurmatig al erg op en werken thuis ook veel met balkjes en vergroten/verkleinen van galop. Bedankt ook voor je tip van de lijnen/bochten, daar zit idd nog wat marge voor verbetering.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:20

Ik heb totaal geen verstand van springen of wedstrijden, heb enkel hobbymatig gesprongen, maar ik zie regelmatig dat hij in de verkeerde galop zit of overkruist loopt. Is het niet zo dat hij moet accelereren om in de juiste galop te komen en daarmee elke keer tekort schiet voor een sprong of gewoon daardoor met zijn aandacht er niet helemaal bij is?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:23

Saaams schreef:
Ik zou kijken of je hem wat meer kan laten lopen naar de sprong toe. Met name je tweede filmpje mist hij in het hele parcours gewoon ritme. Hij komt continue te dicht op de sprong, daar word die van mij ook bang van. En werken aan je lijnen, maak duidelijke bochten en lijnen waar je naar toe wil en rijd hem recht op de sprong.

Hier ga ik in mee. Je lijnen beter uitrijden en niet teveel binnendoor. Dan heb je extra galop sprongen voor de juiste afstand. En juist in de bochten met druk van onderbeen rijden en ritme houden.

Je gaat overkruist door de bocht en rijd zelf geen afstand op het 2e filmpje. Zorg dat je in de juiste galop bent direct na je sprong, desnoods terugnemen en opnieuw aanspringen als de wissels er nog niet op zitten en dan weer ritme rijden. In dit geval had je beter een volte kunnen draaien, helemaal in de BB/B.

Zie je zelf wel goed de afstanden? En kan hij makkelijk schakelen in een parcours?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:27

Veel weg gaan naar oefenwedstrijden en vooral voorwaarts rijden. Ik denk dat het voor een groot deel ook aan jezelf ligt. Ik zie je heel erg duwen met je zit, dit werkt averechts. Je bent bang dat hij gaat stoppen en verkrampt, ik vind je er nogal onrustig op zitten wat ook niet in je voordeel werkt..

Ik zou goede instructie nemen, en vooral werken in het voorwaarts rijden, dan maar met alle balken op de grond. Ik zie ook weinig dressuurmatig rijden terug in je filmpjes..

Blijven oefenen en km's maken..

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:31

Ga inderdaad mee in wat hierboven is gezegd. Je mist echt grondtempo en daardoor kom je niet goed uit bij de sprongen. Dit maakt een paard inderdaad onzeker, en ik kan mij voorstellen dat je door deze afstanden zelf ook onzeker wordt. Zou idd ook een goede instructrice nemen, en ook werken aan je basis ritme. Het lijkt ook dat hij niet goed aan het been is, aangezien je best veel "beweging" met je houding en zit moet maken om hem voorwaarts te houden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:35

Ik vind dat je paard geen prettig gebruik heeft van zijn lichaam tijdens het rijden, weet je zeker dat hij niets mankeert of ergens vast zit?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:40

Voor dat ik met bovenstaande commenteren mee ga: heb je ook een video van je training? Uit je omschrijving maak ik uit dat het daar geen probleem is?
Want ik herken je duwende zit wel een beetje. Maar ik vraag me wel af wat oorzaak en wat gevolg is.

Ik herken het helemaal als je paard wat normaal voorwaarts en vloeiend op de sprong af gaat ineens gaat twijfelen en achter het been komt. Dan ga je al snel duwen om nog ergens te komen....
Laatst bijgewerkt door pol013 op 24-01-19 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:42

Wat je zegt je instructeur/instructrice? Ik weet niet of het het probleem helemaal oplost maar ik ga met Saaams mee. Je paard recht en in de juiste galop naar de sprong rijden gaat iig niet tegen je werken. Verder vind ik je tempo er niet zo verkeerd uitzien maar de activiteit wel. Hoe train je thuis? Er zijn op internet echt hele leuke oefeningen om je paard voorwaarts te leren denken tussen hindernissen.

Verder denk ik dat er qua dressuur nog wel wat te winnen valt. Qua activiteit maar ik zie je paard ook constant slingeren, meer schoudercontrole zou hier weleens bij kunnen helpen zodat rechte lijnen ook echt rechte lijnen worden.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:45

Ik ga mee met de rest. Ik heb ook de slechte gewoonte om te duwen met mijn zit en ik doe heel veel oefeningen in verlichte zit. Dan merk ik dat ik niet duw met mijn zit of pruts met mijn hand. Verder inderdaad een constanter ritme zoeken en voorwaarts blijven denken.

Welke omgeving zit je? Ik herken de wedstrijdpistes maar om evt even mee te denken

neila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:52

Ik heb te weinig verstand van het trainen van een springpaard.
Maar met mijn, dus niet ervaren, oog zie ik een paard wat weinig lol heeft in wat hij doet. Ik weet niet of je dat nog kunt ombuigen. Iemand daar tips over?

Als hij springen wel leuk vindt, maar wedstrijden niet, zou ik gewoon geen wedstrijden meer gaan rijden. Zo is het voor jullie beiden niet leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:53

Persoonlijk zou ik in dit geval naar het paard luisteren en gewoon niet meer springen, in ieder geval geen wedstrijden. Er zijn zoveel andere leuke dingen die je kunt doen. Misschien is een lange springpauze wel goed voor hem om de opgebouwde stress weg te nemen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:55

Mentale stress zorgt voor fysieke spanning en omgekeerd. Maar dan is het uitzoeken welke van de 2 hem het meeste dwars zitten.

Hoe is hij buiten? De beste plaats om een paard dapperder te maken is buiten.

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:58

Ook ik zie eigelijk 2 parcoursen waarbij het zelfde wordt gereden.
Ik heb het idee dat je je paard de afstand laat bepalen.
Wanneer je een basis tempo hebt, zul je zien dat je meer rust creert in het gehele parcours
en je mooier de lijnen kunt rijden. Ook bijvoorbeeld in het 2e rondje rij je een best
wel korte bocht en kom je naar 2 galop sprongen bij de hindernis,
Daar zou je juist mooi ruim kunnen rijden waardoor je een veel mooiere lijn hebt voor je bij de sprong bent, en heb je de tijd hem in de ontspanning naar de sprong te rijden.
Kan hij wisselen wanneer je verkeerd land? Zo nee, neem hem eens een paar keer terug en galoppeer dan opnieuw aan, dan heb je gelijk een fijner ritme.
Probeer eens met het idee van een trainings rondje een concours te rijden! Neem je hem 1 keer terug? Geen probleem. of 5 keer, ook niet erg, maar ga er voor om eens een rondje te springen met rust en ontspanning.
Heb je les?

neila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:59

[quote="Caira"]Mentale stress zorgt voor fysieke spanning en omgekeerd. Maar dan is het uitzoeken welke van de 2 hem het meeste dwars zitten.

Dit vind ik een mooi uitgangspunt!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:01

Ik heb enkel het tweede filmpje gekeken en herken het beeld.

Mijn merrie is erg fel en groen in het springen. Ik heb B gesprongen met een ervaren pony.

De combinatie van het springen tussen mij en de merrie, zeker in verband met mijn gebrek aan wedstrijdervaring leverden rondjes op met hetzelfde beeld.

Ik wilde heel graag de controle houden. En de merrie was heet en wat kijkerig. Maar juist door mijn terugrijden kregen we rare afstanden en moest ik haar er overheen duwen.

Op een gegeven moment reed ik dus alleen nog maar dressuur met mijn springzadel :') want ik begon angstig te worden en kon mijn merrie niet goed begeleiden.

De springlessen gingen fijn, maar ik was teveel op mezelf aangewezen in de ring. Dan sloot ik af in “controle”, en daar werd zij onzeker van.

Je zegt zelf veel beter naar voren te rijden. Toch is er geen ritme (ik heb alleen het tweede filmpje gezien). Focus dan op nette en ruime lijnen. Zodat je goed en recht voor de hindernis komt en zelf ook mee kan tellen naar de sprong.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 24-01-19 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:13

Tja, knuppel in het hoenderhok, maar heel eerlijk denk ik dat het gewoon niet zo veel zin heeft om door te gaan en je beter dit paard kan verkopen.

Heb zelf zo'n paard gehad en is echt lastig om dat angstige er uit te krijgen als amateur (ik had al ervaring op 120 niveau),ik heb het 3 jaar geprobeerd. De mijne was wel heel voorzichtig, ik zat of in de prijzen of ik stond ernaast :Y) . Maar vond het op gegeven moment zelf niet leuk meer, ik raakte zelf mijn vertrouwen kwijt en ging ook zo duwend en gespannen rijden als jij doet. Mijn advies is dus: stop ermee en zoek een paard waarmee het wel klikt. Dit is funest voor je vertrouwen en je eigen houding.

Ik heb mijn paard verkocht aan een hele goede ruiter die hem wel ontspannen kon rondrijden. Wellicht is dit paard ook gebaat bij een profruiter, maar de vraag is of hij genoeg kwaliteit daarvoor heeft.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 15:17

@Xyris: Normaal is dit maar zelden hoor, en mocht hij verkeerd zitten of overkruist springen rijd ik hem op wedstrijd wel gewoon door omdat ze daar eigenlijk van leren om om te springen. Op training neem ik hem wel terug ja, maar het komt zoals gezegd erg zelden voor.

@liespower: Klopt, parcours rijden met hem is veel vermoeiender dan met een ander paard dus het is echt werken. Vrijspringen heeft hij al erg lang niet meer gedaan, dat doet hij op zich wel prima.

@Capriooltje: Afstand rijd ik op zich wel, maar hij blokkeert zodanig dat ook al probeer ik terug te nemen/vooruit te rijden dat hij hier niet genoeg op reageert. En dus komt hij vaak er te dicht op. Mijn lesgeefster zegt net dat ik op parcours niet terug naar draf mag gaan om te wisselen maar dat hij er ZELF moet achter komen om juist te landen en bij overkruist gaan om zelf te wisselen. Ik zie mijn afstanden zelf erg goed, schakelen kan hij in principe ook prima maar hij blokkeert vaak echt mentaal op wedstrijd. Hij is dan zo bezig met dat enge monster (hindernis) dat hij mij precies nog maar voor 50% registreert.

@CharmingS: Duwen is inderdaad niet goed, maar dit is (zoals anderen zeggen) vaak een reactie op het niet voorwaarts zijn. Instructie heb ik zeker goede, het dressuurwerk loopt op zich ook lekker maar zoals ik ook net zei tegen Capriooltje is het net alsof hij me in de ring nog maar half opmerkt. Oefenen en km's maken allemaal goed en wel, maar na 6 jaar oefenen en km's maken mag er toch wel eens schot in de zaak komen. Zeker omdat ik het met andere paarden wel kan. En ik wil absoluut niet zeggen dat ik niet zelf ook deels in de fout ga, maar ik denk toch niet dat ik zodanig slecht rijd dat het paard het parcours niet netjes zou kunnen rondraken. :)

@pol013: Neen, helaas geen video van training. Of toch zeker geen recente. Duwende zit is volgens mijn subjectieve mening zeker een gevolg, want bij andere paarden doe ik dit niet. Klopt helemaal wat je zegt trouwens over achter het been komen.

@Dee_Es: Zij zegt wel degelijk dat het toch grotendeels aan het paard ligt. Ze kent ons van in de les en gewoon training en zij ziet ook een metersgroot verschil tussen training-wedstrijd. En ze heeft hem ook zelf gereden, dus ze weet ook precies hoe hij dan inklapt in zijn hoofd. Het slingeren klopt zeker, ik ben zo hard bezig met zijn tempo en vooruit zijn dat hij dan maar zijwaarts probeert.

@Laurievc: Ik zit op 10 min. van Sentower en De Warre. :)

@neila: Dat is dus ook waar ik aan twijfel, aan waar dit topic eigenlijk vooral over gaat ... Het rijtechnische is allemaal zeker correct, maar een paard dat echt wil en mentaal ok is, zal ook met wat ruiterfoutjes een parcours rondspringen. Vandaar ook vooral mijn vraag daarover.

@Orchidee14: Aan een pauze heb ik inderdaad ook al eens gedacht.

@Caira: Buiten is hij super, hij komt zeker eens per week buiten voor een wandeling of een galoptraining. Hij heeft in het begin ook een paar crossjes gelopen, daar miste hij dan ook de moed voor.

@Eef_Bam: Dit is een reactie waar ik eigenlijk naar zocht. :) Dat vertrouwen kwijt raken herken ik enorm, en dus ook het gevolg van het gespannen rijden. Maar ik zit dus inderdaad met de vraag: Aan wie verkoop je zo'n paard? Te moeilijk voor een beginner, en een springruiter zou hem misschien slecht behandelen om het er 'uit' te krijgen. Als recreatiepaardje is hij dan weer te goed (in mijn ogen).

@Snorlex: Tweede filmpje is dan ook het slechtere. :) Het probleem is ook dat hij evenzeer met een goed tempo op een hindernis af kan gaan, om dan op de laatste meter nog in de ankers te gaan.

@Knofje: Ja klopt helemaal hoor. Hij wisselt wel ja, maar vaak is hij te veel bezig met de aankomende hindernis om daar nog aan te denken. Ik heb bijna wekelijks les.