Ik vind het onwijs lastig om dit topic te starten! Vooral omdat ik bang ben dat ik veel commentaar krijg en daardoor nog veel veel meer onzeker word...

Ik hoop dat jullie hier rekening mee kunnen houden en mij niet de grond in trappen.
Het is als volgt.. Ik heb nu 5 jaar lang een Hongaars Volbloed ruin van 17 jaar, heel veel meegemaakt met hem. Om het kort te houden ik heb hem gered van de slacht, hij heeft spat in beide spronggewrichten en hoogst waarschijnlijk heeft hij op meerdere plekken wel artrose alleen dit is niet vastgesteld. De spat overigens wel. Ook had hij scheve bekken en een slecht gebit.. Dit is inmiddels allemaal helemaal tip top!
Ik heb dit paard met het doel om voor mijn plezier en ontspanning te rijden! Af en toe een onderling wedstrijdje. Alleen nu is het zo dat ik autisme heb en een depressie door mijn verleden en hiervoor heb ik medicatie, het gaat met mijn humeur dus erg op en af.. hier word ik erg verdrietig van maar ik moet hier mee leren leven! Zoals ik al zei heb ik het paard om te rijden voor het plezier en ontspanning maar nu is het momenteel alles behalve ontspanning!!! Ik ben snel onzeker, ik krijg 2 keer in de week les van een goede ruiter die meerdere paarden op hoger niveau rijd.. met hem kan ik erg goed praten en overweg. Nu is het zo dat ik altijd een beetje voor de lol heb gereden en de laatste 2 jaar het wat meer serieus neem ik train elke dag en neem hem mee op trainingskamp en onderlinge.. mijn doel is een goede B proef kunnen neer zetten en vooral goede aanleuning hebben, het is een super fijn meewerkend paard maar hij is erg erg stug in de mond!!! Ik loop dus al een hele lange tijd tegen het probleem aan dat het bijvoorbeeld een week goed gaat hij loopt dan netjes ontspannen aan de teugel. En dan wil het weer een paar weken helemaal niet! Ik loop er dus heel erg tegen aan dat ik mijn paard niet lekker ontspannen in aanleuning krijg. Nu rijd ik al 2 weken op advies van instructeur met slofteugel. Uiteraard gebruik ik deze alleen wanneer nodig! Het paard loopt echt heel erg fijn ik kan fijn zitten, de overgangen gaan soepel, wijken schouderbinnenwaards etc alles gaat goed. Ik vind het heel erg vervelend dat het met de slofteugel er aan wel lukt en zonder niet! Ik ben hier momenteel heel erg onzeker over Mijn instructeur zegt dat mijn paard er even door heen moet en dat we er aan gaan werken om hem steeds minder er bij te pakken tijdens het rijden en dus meer stukken de slofteugel minder te gebruiken, maar ik heb het gevoel dat ik niet kan paardrijden doordat het met slofteugel wel lukt en zonder niet het maakt mij heel erg onzeker! Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben, ik zou er dus graag naar toe willen dat ik mijn paard lang laag rond kan rijden.
Houden jullie het een beetje lief voor mij?