Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe oud inrijden? (je mag 2 opties kiezen

3 jaar
178 (19%)
4 jaar
420 (45%)
5 jaar
263 (28%)
6 jaar
56 (6%)

Totaal aantal stemmen: 917

Avalanche

Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 17:08

Is het goed om je paard in te rijden met 3 jaar? Waarom zou je dat wel of niet doen?

Ik sta open voor meningen van iedereen. Hou het wel netjes alsjeblieft.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 04-04-18 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijzing verwijderd

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:12

Ik vind dat je vanaf drie jaar best wat trainingen kan doen zoals logeren, grondwerk, wandelen. Maar met het 'echte' belastende werk is het beter om te wachten omdat het gewoon lichamelijk ontzettend veel vraagt, en al helemaal als je paard nog niet is uitgegroeid. Daarom vind ik het ook onnodig om zo vroeg al te rijden/mennen, waarvoor die haast? Er is dan alleen maar een grotere kans op blessures later, en grondwerk/longeren/wandelen is ook super nuttig!

MarlindeRooz

Re: Inrijden met 3 jaar? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:14

Ik zie op bokt steeds vaker topics voorbijkomen van paarden die net / net niet 3 jaar zijn. Dan denk ik waarom kan je niet nog een jaartje wachten? Je kan meer dingen doen dan alleen er op rijden. Die paarden zien er nog zo puppy uit. Waarom niet dat beestje langer de tijd geven... Reageer niet eens meer in dat soort topics want die eigenaren weten het vast beter. Schijnt wanneer je hoog / bijvoorbeeld Z gereden heb je opeens geniaal bent en alles mag. :+

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:16

Zolang je paard redelijk volgroeid is vind ik het prima! Of dat nou met 3 is, (wij hebben er hier een lopen van ongeveer en die is zeker al 1.75 of hoger en echt al voldoende uitgegroeid. Dat paard rijden wij nu rustig (lees: met beleid!) in, gaat prima!) Of als dat nu 6 of 7 is. Van de paarden bij ons die worden ingereden wordt echt bijna niks gevraagd, een of twee keer per week worden ze gereden.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:23

Pleun02 schreef:
Zolang je paard redelijk volgroeid is vind ik het prima! Of dat nou met 3 is, (wij hebben er hier een lopen van ongeveer en die is zeker al 1.75 of hoger en echt al voldoende uitgegroeid. Dat paard rijden wij nu rustig (lees: met beleid!) in, gaat prima!) Of als dat nu 6 of 7 is. Van de paarden bij ons die worden ingereden wordt echt bijna niks gevraagd, een of twee keer per week worden ze gereden.

Maar hoe zie je dan vanaf de buitenkant dat hij is uitgegroeid? Want uitgroeien is meer dan alleen de stokmaat, of ga jij mij vertellen dat je dit allemaal vanaf de buitenkant kan zien :+

Afbeelding

En, nee ik zeg niet dat je echt hoeft te wachten tot het paard 6 jaar oud is, maar inplaats van op 3 jarige leeftijd op 4 jarige leeftijd inrijden scheelt veel, en zo veel moeite is het niet.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:24

Pleun02 schreef:
Zolang je paard redelijk volgroeid is vind ik het prima! Of dat nou met 3 is, (wij hebben er hier een lopen van ongeveer en die is zeker al 1.75 of hoger en echt al voldoende uitgegroeid. Dat paard rijden wij nu rustig (lees: met beleid!) in, gaat prima!) Of als dat nu 6 of 7 is.

Hoe weet je dat ze volgroeid zijn, laat je ze op de foto zetten? We kunnen niet naar binnen kijken. Mensen zeggen vaak 'maar hij ziet er al helemaal volgroeid uit', ja van buiten misschien.

Edit; iemand was me voor :D

Om antwoord te geven op de vraag in de OP, ik vind echt rijden met 3 jaar vaak te vroeg. Laten wennen aan zadel, hoofdstel etc prima. Een precieze leeftijd is lastig te geven, maar mijn paarden (die ik gehad heb) zijn veelal tussen de 4/5 jaar ingereden en dat vind ik een mooie leeftijd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 17:25

Captain schreef:
Paard van dat desbetreffende topic is nog geen 3 en wordt bereden en voor de kar gezet. Laten we zeggen dat het voorbereidende werk een half jaar duurt is het paard dus toen die goed en wel 2 was aan het werk gezet.. IMO veel te vroeg.

Exact mijn gedachte :)
MarlindeRooz schreef:
Ik zie op bokt steeds vaker topics voorbijkomen van paarden die net / net niet 3 jaar zijn. Dan denk ik waarom kan je niet nog een jaartje wachten? Je kan meer dingen doen dan alleen er op rijden. Die paarden zien er nog zo puppy uit. Waarom niet dat beestje langer de tijd geven... Reageer niet eens meer in dat soort topics want die eigenaren weten het vast beter. Schijnt wanneer je hoog / bijvoorbeeld Z gereden heb je opeens geniaal bent en alles mag. :+

Ik heb nu een pup staan van 2,5, maar ben serieus van plan nog minimaal 2 jaar te wachten (en misschien wel langer, heb erg leuke tips gekregen waarmee ik voorlopig haar heel wat te doen kan geven zonder erop te gaan zitten). Ik was vroegah ook van het met 3 jaar inrijden, ik ben heus geen heilige. Maar ik ben toch wel erg geschrokken van hoe laat die groeiplaten in de rug pas sluiten.
Blixem schreef:
Ik vind dat je vanaf drie jaar best wat trainingen kan doen zoals logeren, grondwerk, wandelen. Maar met het 'echte' belastende werk is het beter om te wachten omdat het gewoon lichamelijk ontzettend veel vraagt, en al helemaal als je paard nog niet is uitgegroeid. Daarom vind ik het ook onnodig om zo vroeg al te rijden/mennen, waarvoor die haast? Er is dan alleen maar een grotere kans op blessures later, en grondwerk/longeren/wandelen is ook super nuttig!

Dit dus :j

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:27

Mijn pony was 3,5 toen ik begon met longeren (pony is van begin mei). Maar ook echt 3 keer per maand ofzo. Ben in februari wat fanatieker geworden omdat ik haar graag voor de kar wilde hebben. Dit is eind februari gebeurd en ze heeft er misschien 6 keer voor gestaan in totaal en telkens 10 minuutjes. Laat haar dit jaar dekken en als ze dan 5 is gaan we echt aan de gang.

Liever een jaartje extra wachten en jaren langer plezier dan met 10 jaar al vaak naar de dierenarts met klachten over het dier.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 17:27

finnens schreef:
Pleun02 schreef:
Zolang je paard redelijk volgroeid is vind ik het prima! Of dat nou met 3 is, (wij hebben er hier een lopen van ongeveer en die is zeker al 1.75 of hoger en echt al voldoende uitgegroeid. Dat paard rijden wij nu rustig (lees: met beleid!) in, gaat prima!) Of als dat nu 6 of 7 is.

Hoe weet je dat ze volgroeid zijn, laat je ze op de foto zetten? We kunnen niet naar binnen kijken. Mensen zeggen vaak 'maar hij ziet er al helemaal volgroeid uit', ja van buiten misschien.

Om antwoord te geven op de vraag in de OP, ik vind echt rijden met 3 jaar vaak te vroeg. Laten wennen aan zadel, hoofdstel etc prima. Een precieze leeftijd is lastig te geven, maar mijn paarden (die ik gehad heb) zijn veelal tussen de 4/5 jaar ingereden en dat vind ik een mooie leeftijd.

Hoe was jouw ervaring daarmee? Vond je het lastiger, of juist makkelijker? Waren de paarden er meer klaar voor?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:27

Ik heb een tweejarige quarter. Richting haar derde verjaardag gaan we grondwerken met een zadel erop en als ze drie is wordt ze zadelmak gemaakt. Dat is eind april. Daarna mag ze lekker het land op en als ze van het land af komt gaan we verder. Ik ga het zelf doen met hulp van de staleigenaresse waar ze nu bij in de opfok staat. We blijven hier ook staan.

Ik vind dat ieder het voor zich moet weten. Als je je gezond verstand gebruikt en kijkt naar je paard zit je al op 75%.

Ook vind ik dat dit eigenlijk een non-discussie is. Niet ondat het onderwerp er niet toen doet, maar omdat er geen eenduidig antwoord is en er altijd voor- en tegenstanders zijn. Van "vroeg" beleren.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 04-04-18 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:31

Ik vind het per paard verschillen. Sommige paarden zijn al heel compleet met 3, anderen niet. Het ligt aan het paard, aan de ruiter, hoe zwaar het paard wordt getraind en hoe kundig de ruiter is. Ik heb zelf geen problemen met paarden die op hun derde jaar worden ingereden. Ik heb in mijn omgeving nog geen verband kunnen ontdekken tussen vroeg inrijden vs. blessures en vind dat je moet uitkijken met roeptoeteren “ja maar je rijdt je paard kapot”. Dat is namelijk geen vaststaand feit. Ik ben oprecht benieuwd naar een langlopend onderzoek (bijv 20 jaar) van paarden in allerlei groepen (recreant, sport dressuur, sport springen, mennen, endurance) met een grote hoeveelheid paarden welke groep paarden het meeste “schade” heeft ondervonden, hoeveel blessures er nou echt zijn en hoeveel daarvan direct te relateren zijn aan leeftijd inrijden paard (denk slijtage gewrichten). Pannekoeken heb je altijd, maar ik denk dat iedereen zelf het beste voor zijn of haar paard kan bepalen wanneer de geschikte leeftijd is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 17:31

Juist omdat er voor- en tegenstanders zijn vind ik dit een goede discussie. Mijn hoop is vooral om van elkaar te leren.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:32

De merrie in het verwezen topic was nog 2, toen de eigenaar er op zat :)

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:33

finnens schreef:
Pleun02 schreef:

Klopt wel hoor, heb er niet zo veel verstand van maar zo doen ze dat hier, op z'n boers :') Als ik later een paard ga inrijden wacht ik ook tot hij/zij 4 is maar zo doen ze dat hier en ik heb niet het idee dat het veel schade geeft om een paard van 3,5 af en toe te rijden. Toch, weer terugkomend op jouw argument: hoe weet jij dat een paard van binnen wel al volgroeid is? Jij hebt toch ook geen laserogen ofwel? Ik hoef hier ook geen discussie te starten, het was meer iets wat ik merkte :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:33

...ik rijd spaans met een spanjaard - een laat rijp ras.
Dan is 5 jaar verstandig - ik hoop vervolgens plezier met dit beest te hebben tot haar 25ste minstens. (En darna gaan oma en Knollie samen met pensioen... :j )

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:34

Captain schreef:
Paard van dat desbetreffende topic is nog geen 3 en wordt bereden en voor de kar gezet. Laten we zeggen dat het voorbereidende werk een half jaar duurt is het paard dus toen die goed en wel 2 was aan het werk gezet.. IMO veel te vroeg.

Sorry hoor maar voorbereidend werk hoeft echt geen half jaar te duren. Heb je een paard dat gewoon dagelijks in de hand komt kan je er met 2 weken opzitten

xApple

Ik vind niets mis met 3 jaar beginnen als het paard er qua bouw ook aan toe is. Ik heb er 2 van 3 jaar rondlopen en ze zijn beide totaal verschillend gebouwd. De ene is echt ‘af’ en rond die groeit ook al maanden niet meer (en zo is hij niet geworden na al maanden longeren want dat heb ik precies 4x gedaan het afgelopen halfjaar :') ), de ander is overbouwd en hoekig. Die laatste laat ik nog zeker een zomer staan en die andere ben ik nu heel rustig aan het beleren. Ik rij1x per week een kwartier en doe 1x per week grondwerk (longeren of lange teugelen) 20 minuten. Voor de rest 24/7 buiten.

Mijn Shetlander ben ik begonnen met 2,5 voor de sulky.

HippoLogic

Voordeel van wat later inrijden is dat het gemakkelijker een passend zadel te vinden. Met 4 veranderen ze minder dan met 2 of 3.
Vijf jaar is IMO ook nog vroeg genoeg om er voor het eerst op te gaan. Echt goed voorbereiden zie ik zelden: van niets tot een ruiter in 6-8 weken is veel te snel. Paarden worden overdonderd en dat zie je terug in later (probleem)gedrag.

Ik zie ook niet het voordeel in van ff snel inrijden en dan een jaar het land op. Waarom? Ja ik heb de redenen wel gehoord maar volgens mij stamt dit meer af van de cowboy traditie om een paard te overdonderen als ie nog jong is en niet al te sterk.

Met de wetenschappelijke kennis van dieren trainen die nu beschikbaar is is het 'jong geleerd, oud gedaan' excuus ook van de baan.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:37

En ik hoop inderdaad dat dit geen moddergooien wordt, want het is zoals we allemaal wel weten best een gevoelig onderwerp.

Wervels sluiten pas met een jaar of 5/6. Dat is een gegeven en dat is niet ras afhankelijk. Een paard kan er al best "af" uit zien, maar aan de binnenkant kan je niet kijken.

Ik bedoel, ziet dit eruit als een paard van 15 maanden?

Afbeelding

Maar ik denk dat je met correct grondwerk al zo de spieren kunt trainen dat de wervels niet meteen negatief beïnvloedt worden. En waarom niet nog een jaar wachten? Tja... waarom wel?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:40

Avalanche81 schreef:
finnens schreef:

Hoe was jouw ervaring daarmee? Vond je het lastiger, of juist makkelijker? Waren de paarden er meer klaar voor?

Ik heb nooit 3 jarige paarden ingereden dus of het makkelijker of lastiger gaat kan ik niet zeggen. Ik kies hier puur voor omdat het lijf dan (vanbinnen) meer ontwikkeld is. Een paard kan er van buiten nog zo mooi volgroeid zijn, vanbinnen hoeft dat niet. Ik heb overigens ook twee gangenpaarden gehad en daarbij is inrijden op latere leeftijd sowieso al een stuk gangbaarder. Met al de paarden nooit lichamelijke problemen gehad, maar of dat door leeftijd inrijden komt of toeval weet ik niet
Mijn fell die pas op 12 jarige leeftijf ingereden is had serieuze peesproblemen, maar of dat in verband staat met leeftijd inrijden, geen idee. Denk dat heel laat ook weer zijn nadelen kan hebben.

Pleun; ik weet ook niet of mijn paard op 4/5 jarige leeftijd volgroeid is nee, maar de kans is groter dan wanneer het paard net 3 is.
Laatst bijgewerkt door finnens op 03-04-18 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:40

Citaat:
Sorry hoor maar voorbereidend werk hoeft echt geen half jaar te duren. Heb je een paard dat gewoon dagelijks in de hand komt kan je er met 2 weken opzitten

Voorbereidend werk op een paardvriendelijke manier, met respect voor het leervermogen van zo een jong dier, duurt toch echt wel richting de 4/5 maanden. Bij voorbereidend werk neem ik de stappen inclusief het halstermak maken en leiden tot netjes aan de longe met bit en zadel, er bij in.

Mijn merrie was 4,5 toen we haar van het land geplukt hebben. Toen zijn wij gestart met halstermak maken en het meelopen een touwtje. Nu, een half jaar later, wordt zij volgende maand 5. Wat er nu bevestigd bij haar is, is het longeren, in stap en draf, aan een halster. Simpel weg, omdat ze gewoon tijd nodig hebben op deze leeftijd om dingen te leren, verwerken en snappen.
We zijn pas net gestart met dubbele lijnen er achter lopen om het sturen te oefenen. Maar ik moet er bij zeggen, alles gaat gesmeerd, zonder protest. Waar zal dat nu door komen?
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 04-04-18 07:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Verwijzingen naar verwijderde berichten weggehaald.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:42

Ik ben een enorme voorstander van wachten tot het paard minimaal een jaar of 4 is voordat je erop klimt (hoewel het ook van het paard afhangt of je misschien zelfs beter nog een jaartje extra moet wachten). Voor die tijd kun je gerust aan de slag met grondwerk en de basis leggen voordat het onder de man gaat werken. Er zijn in mijn ogen teveel 'ruiters' die te ongeduldig zijn en veel te snel al op een te jong, niet volgroeid (geestelijk/lichamelijk) paard gaan zitten.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:43

Maar dan is er nog een verschil in mijn opinie. BEGINNEN met 3 jaar dus dan pas longeren of dergelijke. Of moet je er met 3 jaar op zitten? Zie genoeg mensen ook waar geen commentaar op komt waarbij paarden krap aan 3 zijn en ook al erop rijden.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:44

Er zit ook een verschil in hoe je het paard rijdt enzo. 10 min in de week correct rijden of 3 uur per week op de rug bonken en zagen zit ook een groot verschil in. En ik gok zomaar dat het 2e geval voor een volgroeid paard ook alles behalve goed is. :=

Die van mij wordt over 2 dagen 3 jaar. Wil op zijn vroegst volgend jaar beleren. Wel rustig aan, ook voor mijn eigen lichaam. Kans is groot dat wanneer het weer kouder wordt het rijden stil gaat liggen. En ik moet even kijken hoe hij zich in die tijd voelt en doet.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:45

Nynkster schreef:
Maar dan is er nog een verschil in mijn opinie. BEGINNEN met 3 jaar dus dan pas longeren of dergelijke. Of moet je er met 3 jaar op zitten? Zie genoeg mensen ook waar geen commentaar op komt waarbij paarden krap aan 3 zijn en ook al erop rijden.

Vele worden naar een man als Herman Koorman gebracht die de jonge slungels uitzitten en er een stuur opzetten, en dan zijn ze ‘beleerd’ om terug te gaan naar de eigenaar.
Hij heeft ze het liefst ongelongeerd, dan zouden ze weinig conditie hebben en dus braver zijn...