Samen met mijn trainer ben ik met het paard aan de slag gegaan. Eerst en vooral heb ik een zadel laten aanpassen voor hem, en dan ben ik hem onder begeleiding gaan rijden. De paniekreacties bij het opstijgen en tijdens het rijden werden vrij snel minder, en toen heeft hij eigenlijk een paar weken (bijna) niet gebokt.
Helaas is hij plots opnieuw gaan bokken. Hij kan ineens zuur worden, niet meer voorwaarts willen, dreigen en dan ook effectief bokken. Niet dat paniekerige van in het begin, maar echt gericht bokken. Daar is hij begin november mee gestart en voorlopig krijgen we het nog niet opgelost.
Half november is hij op de kliniek geweest om te onderzoeken of er mechanisch iets mis was. Daar heeft de dierenarts niks structureel gevonden. Voor de zekerheid heb ik hem 2 weken aan de hand gestapt, daarna moest ik hem van de dierenarts weer werken
Begin december heb ik een gastroscopie laten uitvoeren, en vervolgens hebben we hem een maand lang behandeld met omeprazole en sucralfaat omdat hij wat maagzweren bleek te hebben. Begin januari is de osteopate langs geweest om hem te behandelen.
Ondanks deze pogingen om lichamelijk ongemak uit te sluiten is het bokken dus nog niet opgelost. De laatste maanden rijd ik enkel nog met mijn trainer erbij om te vermijden dat ik hem onbewust foute dingen aanleer. Ik kan natuurlijk af en toe mijn trainer of iemand anders laten rijden maar uiteindelijk is het de bedoeling dat ik zelf ook veilig kan rijden met hem