Paard heeft het moeilijk met galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flor_123

Paard heeft het moeilijk met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 20:40

Hoi iedereen!

Ondertussen ben ik al een jaar eigenaar van een eigen merrie. *\o/*

Ze heeft lang stilgestaan door een blessure van de vorige eigenaar nog. Het probleem is vanaf ik in galop ga haar oren niet meer recht te krijgen zijn en soms durft ze dan goed te bokken. Het zadel is nagekeken en daar weet ik zeker van dat er niks mee mis is. Dit doet ze alleen in de bak. Ze is ook medisch nagekeken dus dit is het ook niet. Ik geef haar niet haar zin en laat mij zeker niet doen. Een andere ruiter erop zetten heeft ook geen zin dit is al geprobeerd daarbij was ze 10x zo erg. meerdere 'paardenmannen' hebben het met hun eigen ogen gezien of geprobeerd zowel een dierenarts. Iemand die hiermee ervaring heeft?

Djeradalover

Re: Paard heeft het moeilijk met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:46

Is er een zadelmaker geweest en wat versta jij onder medisch na gekeken?

Flor_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 20:50

Djeradalover schreef:

Jaa deze is geweest & volledig medisch goedgekeurd door dierenarts

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:54

Ben ook geinstereseerd om te weten wat "medisch nagekenen" betekend.

Dit terzijde - Galop kan erg zwaar zijn voor een paard zonder conditie. Hoe lang is ze terug onder zadel? Hoe is ze in daft?

Wat bedoel je met "paardenmannen" die het hebben "Geprobeerd"

Krijg je les?

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:55

Flor_123 schreef:
Djeradalover schreef:

Jaa deze is geweest & volledig medisch goedgekeurd door dierenarts

Maar heb heb je het specifiek over dit probleem gehad met de dierenarts?

Flor_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 20:57

FatCat schreef:

Dit terzijde - Galop kan erg zwaar zijn voor een paard zonder conditie. Hoe lang is ze terug onder zadel? Hoe is ze in daft?

Krijg je les?

Ondertussen rij ik weer 3 maand met haar in draf zijn er zo goed als geen problemen! Met paardenmannen bedoel ik mensen die al jarenlang in deze sector zitten op wedstrijdniveau mensen die dus echt wel ervaring hebben over wat ze doen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 20:59

Flor_123 schreef:
FatCat schreef:

Krijg je les?

Ondertussen rij ik weer 3 maand met haar in draf zijn er zo goed als geen problemen! Met paardenmannen bedoel ik mensen die al jarenlang in deze sector zitten op wedstrijdniveau mensen die dus echt wel ervaring hebben over wat ze doen.

Wedstrijd niveau betekend niet veel. Wat zeggen zij?

Krijg je les?

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:01

Heeft ze aan de longe wel een ontspannen voorwaartse galop?
Wat voor blessure had ze?

Flor_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 21:06

Chapeau2002 schreef:

Ik vind ze in de piste altijd gespannen aan de longe gaat het wel maar dan nog.. Ik weet niet of deze info handig kan zijn maar de vorige ruiter ree in dezelfde piste waar ik nog steeds rij en heeft ze wel enorm wantrouwig gemaakt tegenover mensen.. ze hebben het een lange tijd zelf lastig gehad ze nog maar in die piste te krijgen zonder dat ze wegspeong of zich wou lostrekken. Ik steek heel veel tijd in haar en ondertussen gaat dit allemaal al redelijk vlot. Misschien heeft dit er helemaal niets mee te maken maar ze is enorm hard behandeld geweest haar mond heeft meerdere malen open gelegen door getrek in de mond. Deze dingen ben ik erna ooj maar te weten gekomen dus dit wist ik niet na ik er een maand mee ree.

Flor_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 21:08

@fatcat

Ik bedoel gewoon dat ik niet moet twijfelen aan deze mensen ze weten echt wel over wat ze spreken. En les nemen niet het is de vedoeling dat ik met haar wedstrijden ga rijden en ik me in de lrv lessen neem.

Flor_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 21:09

Chapeau2002 schreef:
Wat voor blessure had ze?

Ze heeft een lange tijd een peesblessure gehad maar daarvan is niets te merken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:10

Misschien kan je een filmpje maken?

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:12

Flor_123 schreef:
@fatcat
Ik bedoel gewoon dat ik niet moet twijfelen aan deze mensen ze weten echt wel over wat ze spreken. En les nemen niet het is de vedoeling dat ik met haar wedstrijden ga rijden en ik me in de lrv lessen neem.

Maar wat zeggen ze dan? Wat is volgens hun de oorzaak en wat hebben zij al geprobeerd?

Die laatste zin snap ik niet - neem je nu wel of niet les.

Flor_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 21:13

linnie050 schreef:
Misschien kan je een filmpje maken?

Zal misschien nog het beste zijn.. bedankt voor de tip!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:14

TS is volgens mij Belgisch. Volgens mij neemt ze geen les maar wilt ze, als ze wedstrijden rijdt, les pakken bij de LRV (dat is de Belgische KNHS zeg maar). Bij de LRV geven instructeurs zich vaak op om gratis of tegen een klein prijsje lessen te geven :)

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:17

Flor_123 schreef:
Chapeau2002 schreef:

Ik vind ze in de piste altijd gespannen aan de longe gaat het wel maar dan nog.. Ik weet niet of deze info handig kan zijn maar de vorige ruiter ree in dezelfde piste waar ik nog steeds rij en heeft ze wel enorm wantrouwig gemaakt tegenover mensen.. ze hebben het een lange tijd zelf lastig gehad ze nog maar in die piste te krijgen zonder dat ze wegspeong of zich wou lostrekken. Ik steek heel veel tijd in haar en ondertussen gaat dit allemaal al redelijk vlot. Misschien heeft dit er helemaal niets mee te maken maar ze is enorm hard behandeld geweest haar mond heeft meerdere malen open gelegen door getrek in de mond. Deze dingen ben ik erna ooj maar te weten gekomen dus dit wist ik niet na ik er een maand mee ree.

Haar mond/gebit is nu wel in orde?
Ik denk dat ik, in jou geval, eerst heel veel longe werk in die rijbak zou doen. Als ze meer ontspant pak je er lekker wat galop werk aan de longe bij.
Ik denk dat je daar meer baat bij hebt dan dat je, onder zadel, een nukkig gespannen paard ontspannen probeert de laten galopperen.
Heb je wel goede begeleiding/ les?

Flor_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 21:19

xAnthea schreef:
TS is volgens mij Belgisch. Volgens mij neemt ze geen les maar wilt ze, als ze wedstrijden rijdt, les pakken bij de LRV (dat is de Belgische KNHS zeg maar). Bij de LRV geven instructeurs zich vaak op om gratis of tegen een klein prijsje lessen te geven :)

Jaa dat bedoelde ik! Wist niet dat het in Nederland anders noemde!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:19

Bij sommige paarden geldt de regel, dat het dier eerst een lange zijde in zowel stap als draf schouderbinnenwaarts moet kunnen, voordat je met galop moet beginnen.
(Overgangen stap- draf in SB: ook leuk om te doen.)

En na stevige mishandeling: wellicht is jouw gedachte aan galop al voldoende om haar weerzin op te wekken.
Mogelijk dat dan de verlichte zit uitkomst brengt...?

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:21

@xAnthea - dat is al duidelijker Ben ook Belg dus ken LRV wel, maar ik snapte de zin gewoon niet!

@ TS - niet wachten met les te nemen. Ik heb zelf ook die fout gemaakt. Per direct een goede instructice zoeken. Aanmodderen is het slechte dat je kan doen.

Hoe was ze toen je haar kocht? Heb je ze uberhaupt gereden?

Sorry voor alle vragen, maar zonder meer details kan niemand je echt helpen.
Laatst bijgewerkt door FatCat op 18-07-17 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:21

Dubble post

Flor_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 21:24

Janneke2 schreef:
Bij sommige paarden geldt de regel, dat het dier eerst een lange zijde in zowel stap als draf schouderbinnenwaarts moet kunnen, voordat je met galop moet beginnen.
(Overgangen stap- draf in SB: ook leuk om te doen.)

En na stevige mishandeling: wellicht is jouw gedachte aan galop al voldoende om haar weerzin op te wekken.
Mogelijk dat dan de verlichte zit uitkomst brengt...?

Zal ik zeker eens proberen! En jaa af en toe toch eens

Flor_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 21:27

FatCat schreef:
@xAnthea - dat is al duidelijker Ben ook Belg dus ken LRV wel, maar ik snapte de zin gewoon niet!

@ TS - niet wachten met les te nemen. Ik heb zelf ook die fout gemaakt. Per direct een goede instructice zoeken. Aanmodderen is het slechte dat je kan doen.

Hoe was ze toen je haar kocht? Heb je ze uberhaupt gereden?

Sorry voor alle vragen, maar zonder meer details kan niemand je echt helpen.

Ik heb ze gereden maar op dat moment stond ze op een wei en heb ik ze daar meerdere malen uitgeprobeerd. Dit was misschien een fout van mij.. om niet op haar 'vaste plaats' te rijden want op de wei had ze helemaal geen problemen. U bedankt vooral voor mij te willen helpen!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:41

Ik denk dat je het zo moet aanpakken:

1. Lichaamelijk problemen uitsluiten: Heel goed dat je al het zadel hebt laten nakijken! Ik zou toch nog even contact opnemen met de dierenarts ivm haar rug indien je dit specifiek probleem nog niet hebt aangekaart (je zegt dat ze medisch is goedgekeurd, maar als je hiermee gewoon de klinische keuring bij aankoop bedoeld betekend dit niet veel)

2. Je paard terug in conditie bregen en spieren opbouwen. Met name haar rug spieren dan. Longeren is hier erg goed voor! Kan heel goed zijn dat ze bokt puur omdat het te zwaar is. Flexibiliteit en balans is ook een puntje, Janeke heeft hier al een erg goede tip voor gegeven. Draf balkjes kunnen je hierbij ook helpen en is een leuke afwisseling.

3. Les nemen/begeleidig zoeken. Het zou spijtig zijn dat de problemen erger worden omdat je niet tijdig hulp zoek. Helaas gebeurd dit te vaak! Iedereen heeft een keer hulp nodig dat is geen schande!

Wij helpen je graag!

Flor_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 22:22

FatCat schreef:
Ik denk dat je het zo moet aanpakken:

1. Lichaamelijk problemen uitsluiten: Heel goed dat je al het zadel hebt laten nakijken! Ik zou toch nog even contact opnemen met de dierenarts ivm haar rug indien je dit specifiek probleem nog niet hebt aangekaart (je zegt dat ze medisch is goedgekeurd, maar als je hiermee gewoon de klinische keuring bij aankoop bedoeld betekend dit niet veel)

2. Je paard terug in conditie bregen en spieren opbouwen. Met name haar rug spieren dan. Longeren is hier erg goed voor! Kan heel goed zijn dat ze bokt puur omdat het te zwaar is. Flexibiliteit en balans is ook een puntje, Janeke heeft hier al een erg goede tip voor gegeven. Draf balkjes kunnen je hierbij ook helpen en is een leuke afwisseling.

3. Les nemen/begeleidig zoeken. Het zou spijtig zijn dat de problemen erger worden omdat je niet tijdig hulp zoek. Helaas gebeurd dit te vaak! Iedereen heeft een keer hulp nodig dat is geen schande!

Wij helpen je graag!

Ik ga er direct werk van maken! Ik wil ook alleen het beste voor haar! Enorm bedankt voor de hulp nu weet ik iets of wat hoe ik aan alles ga beginnen voor een duidelijk resultaat te krijgen. Enorm bedankt!!

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 22:37

Je zegt dat ze op de weide totaal niks geks deed met rijden? Heb je een mogelijkheid om naar een andere piste te gaan, zodat je eens kan kijken wat ze daar dan doet?

Inderdaad na laten kijken voor zover dit nog niet is gedaan.

En instructie, ontzettend belangrijk, zeker als je wedstrijden wilt gaan rijden